הכנה למילאנו-סן רמו

אחרי פגרת קורונה ארוכה מדי, הסבב העולמי של מרוצי האופניים חזר לחיינו ב-1 באוגוסט עם מרוץ סטרדה ביאנקה. בשבת יתקיים המוניומנט הראשון של השנה – מילאנו-סן רמו. בגלל התאריך הלא שגרתי של המרוץ, המון דברים שונים השנה – המסלול, מזג האוויר, הקרבה למרוצים שונים וההכנה של הרוכבים, כל אלה ישפיעו על זהות המנצח בשבת.

לוח מירוצי אופניים
תאריכי כל המרוצים בסבב העולמי בשנת 2020 לאחר פגרת הקורונה.

 

המסלול

מילאנו-סן רמו מתקיים בדרך כלל בחודש מרץ, עם מסלול מאוד מסורתי שלא עבר המון שינויים בשנים האחרונות. בתחילת השנה כלי התקשורת האיטלקיים דיווחו על קשיים לערוך את המרוץ עם הסיום המסורתי על גבעת הפוג'יו בסן רמו בגלל קירות שקרסו בכביש בעקבות סופת גשמים. הבעיה "נפתרה" עם משבר הקורונה שהכה באיטליה בסוף פברואר ותחילת מרץ וגרם לדחיית המרוץ. מאז פברואר הכביש תוקן אך המארגנים נתקלו בקשיים אחרים – בעקבות הפגיעה הקשה בתיירות כמה רשויות מקומיות בריביירה האיטלקית מתנגדות לארח את המרוץ, חסימת כבישים ביום שבת בשיא עונת התיירות היא לא מהלך פוליטי חכם בשנת בחירות. למעשה בעת כתיבת שורות אלה המסלול עדיין אינו סופי, ייתכן שינוי קטן שירחיק את המרוץ מהעיירה אלסנדריה.

מילאנו סן רמו
פרופיל המרוץ. מקור: אתר La-Flamme-Rouge.eu

 

בעקבות ההתנגדות של הרשויות המקומיות חלקו של המסלול על החוף התקצר משמעותית והרוכבים יגיעו לחוף בנקודה מערבית יותר וקרובה יותר לסן רמו, העיקוף הזה מאריך מעט את המרוץ (שהוא גם ככה המרוץ הארוך ביותר כל שנה) מבערך 291 קילומטרים ל-299 קילומטרים (מגבלת ה-UCI היא 300 קילומטרים). שינוי המסלול מוסיף בערך 700 מטרים נוספים של טיפוס מצטבר לאורך המסלול, למרות שאף טיפוס שנוסף הוא לא קשה מדי זה בכל מקרה חיסרון קטן לכל הספרינטרים הטהורים. לגבי שינוי המרחק – שינוי של כמה קילומטרים בודדים לא אמור לעשות את ההבדל.

הסיום של המרוץ נשאר כפי שהוא – גבעת הצ'יפרסה, גבעת הפוג'יו והפיניש בדרך רומא שבסן רמו. הפוג'יו היא נקודת המפתח של המרוץ, העלייה לפוג'יו מתחילה כשנותרים כ-9.5 קילומטרים לקו הסיום ושם צפויות להתחיל ההתקפות. ישנם חלקים תלולים יותר בהם התוקפים ינסו ליצור פער מהפלוטון, לאחר הפסגה יש כמה קילומטרים של ירידה מאוד טכנית שתקשה על הפלוטון לתפוס את הבורחים. המרוץ מסתיים עם בערך 2 קילומטרים שטוחים ופשוטים שיאפשרו ספרינט המוני או ספרינט מבין הקבוצה המצומצמת שתקפה.

מילאנו סן רמו
מפת הסיום של מילאנו-סן רמו. מקור: אתר המרוץ.

 

הפייבוריטים לניצחון

מילאנו-סן רמו מתקיים בכל שנה בתחילת עונת הקלאסיקות וללא שום גרנד טור באופק, הפעם הכל שונה. בעוד שבדרך כלל מילאנו סן-רמו מתקיים שבועיים לפני טור הפלנדרס ושלושה שבועות לפני פריז-רובא, השנה יש בינו לבין "השבוע הקדוש" פער של חודשיים וחצי. הג'ירו די לומברדיה – מוניומנט המטפסים שבדרך כלל מתקיים באוקטובר וסוגר את עונת האופניים, יתקיים רק שבוע אחרי מילאנו סן-רמו, והטור דה פראנס יזנק שלושה שבועות אחרי מילאנו-סן רמו. השינויים המשמעותיים האלה בלוח השנה של המרוצים משנים את הכושר שבו הרוכבים המובילים יגיעו למרוץ. לדוגמה רוכב קלאסיקות שהמטרה העיקרית שלו השנה היא פריז-רובא יבנה את תוכנית האימונים שלו כך שיגיע לשיא באוקטובר, ולכן יכול להיות בכושר לקוי עכשיו. רוכבי הדירוג הכללי שמתכוננים לטור דה פראנס ירצו להגיע לשיא הכושר בסביבות אמצע ספטמבר, ולכן עשויים להיות עכשיו "לא אפויים".

 

גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא הפגרה הארוכה – ארבעה וחצי חודשים לא התקיים אף מרוץ של הסבב העולמי ולכן לרוכבים יש מוטיבציה גבוהה מהרגיל לנצח והם יכולים לרכב קצת יותר "אגרסיבי", במיוחד עם החשש מביטול של מרוצים בעתיד והידיעה שכל מרוץ עלול להיות האחרון לתקופה הקרובה. מזג האוויר בשבת מן הסתם יהיה שונה ממזג האוויר הרגיל במרוץ. עם טמפרטורות חזויות של 25-30 לאורך המסלול ורוחות חלשות עם סיכוי קטן לגשם הרוכבים מקבלים תנאים נהדרים למרוץ, זה דבר שפוגע מעט ברוכבים המתמחים בתנאים קשים.

אופי המרוץ – האורך, הפוג'יו, והסיום המתאים לספרינט המוני, יחד עם הכושר הלא ידוע של רוב הרוכבים גורם לרשימה ארוכה מאוד של מועמדים לניצחון, אך לפני שנגיע אל הרשימה יש רוכב אחד ששווה להתעכב עליו. מאז ה-14 באפריל 2019 כל עולם האופניים נשא את עיניו למהדורת 2020 של מילאנו-סן רמו, הסיבה היא שב-14 באפריל 2019 פיליפ ז'ילבר ניצח את פריז-רובא שהיה המוניומנט הרביעי מתוך חמישה שהוא ניצח בקריירה. כעת בגיל 38 ובעונה ה-18 שלו כרוכב מקצועי פיליפ ז'ילבר ינסה לנצח את מילאנו-סן רמו ולרשום את ההישג הנדיר של ניצחון בחמשת המוניומנטים לאורך הקריירה, הישג שרשמו רק שלושה רוכבים בהיסטוריה (ריק ואן לוי, אדי מרקס ורוז'ה דה ולאמינק. כולם בלגים). ז'ילבר יזכה לתמיכה גדולה של קבוצתו לוטו-סודאל אף על פי שסיכויי הניצחון של הספרינטר שלהם קיילב יואן כנראה גבוהים יותר. כבר רצות שמועות שישנם רוכבים שלא ירדפו אחרי ז'ילבר במידה ויתקוף בפוג'יו, אם זה אמין או לא – תחליטו אתם.

פיליפ ז'ילבר
Credit to "Philippe Gilbert" Facebook page.

 

לגבי שאר הפייבוריטים – מספיק מבט על רשימת המנצחים האחרונים או על 12 הרוכבים שהגיעו לפיניש ביחד בשנה שעברה כדי להבין שכל רוכב טוב יכול לנצח את המרוץ הזה בלי קשר להתמחות שלו. במידה והמרוץ יסתיים בספרינט המוני הפייבוריטים הבולטים הם סם בנט של דקונינק – קוויק-סטפ, פרננדו גביריה או אלכסנדר קריסטוף מקבוצת האמירויות, ארנו דמאר מ-FDJ (שניצח את המרוץ ב-2016 וניצח את מילאנו-טורינו ביום רביעי), קיילב יואן של לוטו-סודל (שהגיע שני אחרי דמאר ביום רביעי), אליה ויויאני מקופידיס, סוני קולברלי מקבוצת בחריין-מרידה ועוד.

אם המרוץ באמת יוכרע מבין קבוצה מצומצמת של תוקפים בפוג'יו הפייבוריטים הגדולים הם ווט ואן ארט (יומבו-ויסמה) שניצח את הסטרדה ביאנקה בשבת, מתיו ואן דר פול מקבוצת אלפסין-פניקס, פטר סאגאן מבורה, ז'וליאן אלאפיליפ מקוויק-סטפ, גרג ואן ארט או מתיאו טרנטין מקבוצת CCC, מיכל קוויאטקובסקי מאיניאוס (שניצח בשנת 2017), מייקל מתיוס של סאנווב, אוליבר נאסן מ-Ag2r, מטאיי מוחוריץ' או איוון גרסיה של בחריין-מרידה, אלכסיי לוצנקו מאסטנה, מגנוס קורט, סימון קאלרק או אלברטו בטיול של קבוצת EF ועוד. לחגיגה הזו יכולים להצטרף מטפסים טהורים או רוכבי דירוג כללי דוגמת וינצ'נזו ניבאלי מטרק-סגפרדו (שניצח בהתקפת סולו ב-2018), דוידה פורמולו וטדאיי פוגאצ'אר מקבוצת האמירויות וכו'.

 

הצפי שלי הוא שתהיה כמובן מתקפה על הפוג'יו, אני חושב שלא יהיה מספיק כוח אש מצד הפלוטון להחזיר אותה כי להמון קבוצות יהיה אינטרס לשלוח רוכב לתקיפה במקום לתפוס אותה עם הפלוטון. בנוסף השנה המארגנים רצו להזמין עוד שתי קבוצות איטלקיות כדי לעזור להן כלכלית (להציג את הספונסרים שלהם במרוץ גדול) לכן מספר הרוכבים בקבוצה ירד מ-7 ל-6 מה שאומר שלספרינטרים תהיה פחות עזרה ליצור ספרינט המוני. מעבר לזה – גם לקבוצות עם הספרינטרים הכי בכירים (כמו לוטו וקוויק-סטפ) יש רוכבים שיכולים לנצח מסיטואציה של ספרינט מקבוצה מצומצמת, אם הרוכבים שלהם יהיו במיקום טוב על הפוג'יו לא נראה אותם מושכים את הפלוטון קדימה אלא רק מתמקמים עם הספרינטר במידה וכן יהיה ספרינט המוני.

לדעתי הרוכב עם הסיכויים הכי טובים לנצח הוא ווט ואן ארט. ואן ארט סיים שישי בספרינט מהקבוצה המצומצת בשנה שעברה ובמידה והוא יגיע שוב למצב דומה הוא יהיה בוודאי הפייבוריט מבין הבודדים שיגיעו לקו הסיום ביחד. ואן ארט הוכיח את הכושר המעולה שלו עם הניצחון המרשים בסטרדה ביאנקה והמקום השלישי בספרינט ההמוני של מילאנו-טורינו ביום רביעי, בנוסף צריך לזכור שהוא ניצח ספרינט המוני בטור דה פראנס 2019 (הקטע העשירי) אז הוא יכול לנצח גם בסיטואציה כזו. גם ביחסי ההימורים ואן ארט ניצב בפסגה לצד קיילב יואן.

מילאנו-סן רמו ישודר בשבת ביורוספורט1 החל מ-16:50, סיום צפוי בין 19:10 ל-19:50.

מילאנו סן רמו
קו הסיום של שנת 2017, מיכל קוויאטקובסקי מקדים את פטר סאגאן וז'וליאן אלאפיליפ. Credit to "Milano Sanremo" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח