די כ-VAR!

אודה על האמת – כשהוצג לראשונה שופט המסך (VAR בלעז) במהלך מונדיאל 2018 ברוסיה התלהבתי חלקית (כי אני בכל זאת מעדיף לתת לשופטים לעבוד בשקט, בלי שמישהו ירדוף אחריהם לתקן את שגיאותיהם), ולזכותה של פיפ"א יאמר שטבילת האש של המכשיר ושל מפעיליו על הדשא ובניידת עם המסכים הייתה לא רעה.
שנה וחצי לאחר מכן, הגיעה העת להיפרד מהמכשיר שמשגע את חיינו ולחזור לעידן ה"פרימיטיבי" של לפני ה-VAR.

איך הייתם מרגישים אם כל היו בוחנים אתכם דרך כל כך הרבה מצלמות כל רגע נתון וחלק מהאנשים רק מחכים לטעות שלכם? הביטחון שלכם לא היה נפגע כתוצאה מ"האח הגדול" שמשגיח עליכם ב-7 עיניים בכל רגע נתון? אמנם ניתן לומר זאת גם על השחקנים ולא רק על השופטים, אבל בניגוד לשחקנים ולקבוצות, שאצלם אנחנו רוצים בטובת קבוצתנו האהודה ובנפילת היריבים, כשמדובר בשופטים, סביר מאוד להניח שאין מישהו שרוצה בטעויות שיפוט. כשם שהשופטים יכולים לטעות לטובתך, הם יכולים לטעות לרעתך במשחק הבא.

כבוד השופט

 

משהו בשלב הביצוע של ה-VAR פשוט לא עובד

בדיקה ממוצעת ב-VAR לוקחת 176 שניות, כמעט 3 דקות! בעיניי, זה המון. בדיקה יכולה לקחת חצי מהזמן הזה, אפילו פחות. השופטים היושבים בניידת יכולים להתייעץ עם שופט המשחק ולקרוא לו להעיף מבט ב-45 שניות וזמן דומה צריך לקחת לו לצפות במסך ולקבל החלטה. 3 דקות של משחק זה זמן רב מדי, שאמנם יוחזר בתוספת הזמן, אבל פוגע מאוד בשטף המשחק. אחרי כל עצירה לבדיקה, צריך "להתניע" מחדש. ואם כבר אתם רוצים להשתמש בכלי עזר לתיקון הטעויות, איך עדיין קורה שמתרחשות טעויות?

אז נכון, הטכנולוגיה הזו אינה מושלמת, וכך גם כיפת ברזל, ואנחנו עדיין משתמשים בכיפת ברזל, אך היא משמשת להצלת חיים, לא לביטול גול מנבדל. כמה פעמים קרה ששחקן החל לחגוג ותכף נפסל הגול שלו והוא יצא אידיוט? איך ייתכן שהתקבלו החלטות תוך שימוש ב-VAR שלאחר מכן הוכחו כהחלטות שגויות? הדוגמאות לכך הן רבות, אך אציין רק את מקרה ריאל מדריד-אייאקס (הכדור יצא מתחומי המגרש בגול השלישי של אייאקס – איך לא עלו על זה?) וקריית שמונה נגד מכבי חיפה (נבדל במהלך שהוביל לשער של אשכנזי, אך לא הבישול עצמו).

VAR ליגת העל
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות לכדורגל

אבקש להתייחס לנקודה נוספת, קרי חוק חדש והזוי למדי, שכנראה לא שמעתם עליו וניתן לכנותו "חוק איסור הפרעה לשוער". פרט לחוק הלא תמיד סביר שבמסגרתו מגע של שחקן התקפה בשוער (אפילו אם הנגיעה היא קלה) מובילה לעבירה לזכות השוער, מישהו החליט לשכלל את העניין ובשבת קיבלנו את התיקון שהביא לפסילת שערים של הפועל באר שבע נגד רעננה ושל נתניה מול מכבי חיפה. שחקן התקפה בזמן קרן נמצא בתוך תיבת החמש של השוער ולמעשה "מושך את תשומת ליבו באופן לא חוקי" (מה? לא רק הניסוח מצחיק, גם החוק) ולפיכך, אם נכבש שער על ה-VAR להתערב ולפסול אותו. נבדל, כמובן, לא יכול להתקיים בקרן, וגם לא היה שום מגע בשוער, אז על סמך מה לפסול את השערים? השוער צריך להיות מספיק מפוקס במשחק ובמהלך גם בלי חוק שיבוא להגנתו.

לסיכומו של עניין, לא צריך לתקן את השופטים בכל מחיר. המשחק ישרוד גם עם טעויות ואפילו קשות וגורליות. לשם כך ניתן להשעות שופט שטעה. הזמן הרב שנשרף על המתנה שתוקע את המשחק מעצבן מספיק, ואפשר גם ללמוד משהו מהשופטים האנגלים, שבשל מיעוט שריקות אמנם מאפשרים משחק קשוח, אך שוטף וקולח. השחקנים הישראלים חייבים להפסיק להתבכיין (בכל זאת אשתדל לשמור על שפה מכובדת, יכולתי לבחור במילים גסות יותר) מכל גליץ' או "גוף" שעושים להם. תנו לשופטים לעבוד בשקט ושחררו את המסך והשופט שאיתו לשלום.

via GIPHY

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. תודה על דעתך המעניינת.
    בגדול, מעריך שהוידאו יישאר איתנו ובשנים הקרובות ייערך מסע של ניסוי וטעייה במטרה לשכלל ולייצב את מה שאנו רואים.
    לא חושב שבעידן הטכנולוגי של ימינו יהיה כ"כ פשוט להפטר משירות הוידאו, אבל כן יוכלו להכניס תקנות מגבילות ולשפר השירות.
    אם סומך על קברניטי הכדורגל שמה שיקרה הוא רצוי או לטעמי?
    העולם מצחיק אז צוחקים אמר מישהו חכם ומעצבן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח