שלבים בפירוק מועדונים

"דיסאינטגרציה" הוא מונח שיש לו משמעות בכמה תחומים. בכימיה הוא מסמל התפוררות, בטכנולוגיה התפרקות, בגאולוגיה התפוררות, בפיזיקה זה קורה כשמתרחשת טרנספורמציה גרעינית שבה מופסדת מסה ומשתחררת אנרגיה. אפילו יש מחלת ילדים כזו. בכל תחום התהליך קצת שונה, אבל בסופו המשמעות הסופית היא זהה – אין כבר קשר בין המוצר/חפץ המקורי לצורתו הסופית ובין הגורמים המאחדים אותו יחד.

הפועל תל אביב, ברשצקי
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

וכן, ההשלכה לכדורגל שלנו ברורה. כשצפיתי אתמול במכבי חיפה משחקת מול הפועל תל אביב, הבנתי שבאמת שכבר אין שום קשר בין שני המועדונים שרק לפני 7 שנים התמודדו על האליפות זו מול זו ושיחקו בליגת האלופות, לבין שתי אסופות השחקנים שהתרוצצו באצטדיון המושבה.

איך זה קורה?

תהליך ה"דיסאינטגרציה" הוא תהליך איטי שמתרחש שלב אחר שלב, ובמקרה של שתיהן, המצב חמור. זה מתחיל מכך שבמועדונים כבר כמעט שאין שחקנים שהיו בימים טובים יותר של המועדון, כאלה שיודעים מה המשמעות שלו, ואם כן, אז הם קצת נישאים על גלי העבר, למרות שהם כבר מזמן כבר גמרו את הסוס. בשניהם אין מאמן שמתאים להיסטוריה של המועדון, או שאין מאמן בכלל לצורך העניין. לשתי הקבוצות יש בעלים בצומת דרכים – אחד שהגיע ומנסה למזער נזקים ואחד שכבר לא מצליח להבין שהזמנים השתנו ושהוא חלק מהבעיה.

יעקב שחר מכבי חיפה

ואיזה שחקנים יש לנו? כל אחד מהם אולי לא רע בפני עצמו במקרה הטוב, אבל צורת הליקוט שלהם מראה על מקריות. פליטים שלא הצליחו או מבוגרים מדי מקבוצות גדולות יותר, אקסים של המועדון שבמקרה היו בלי קבוצה, זרים שנדחפו על ידי סוכנים בוחשים מבלי לבדוק את התאמתם וכל מיני "טאלנטים" שמגיעים מקבוצות קטנות יותר.

וכן, גם אובדן האצטדיון הביתי משפיע. עבור שחקנים גדולים שעברו כמה דברים במועדון ובחיים, מעבר לאצטדיון גדול יותר וחדש יותר יכולה להיות ברכה. אבל כשיש רצף כישלונות של כמה שנים, ושחקנים מגיעים וישר נזרקים להרכב ומקבלים סרט קפטן למשל או מסומנים כמושיע הבא, 30 אלף איש יכולים להיות די מלחיצים. תראו את ווסטהאם וטוטנהאם למשל שלא מוצאות את עצמן בוומבלי.

Premier League - טיק טיק

נקודת האל-חזור

אז דיסאינטגרציה הוא כאמור תהליך ארוך ומתמשך, אבל יש שם איזה רגע שבו אתה יכול לשים את האצבע ולהבין שהיא הושלמה. בהפועל ת"א זה קרה אשתקד כשמנחם קורצקי מונה לתפקיד המאמן. אז המחשבה הייתה שהפועל לא תרד, גם אחרי שהורידו לה 9 נקודות. אבל ברגע שחתם במועדון "המוריד הלאומי", היה ברור כבר שלקבוצה שלו אין קשר למה שאנחנו מכירים כהפועל ת"א, היה אפשר לראות את זה על הפנים של השחקנים שירדו ליגה. אוסף מקרי.

יעקב קורצקי
גם האובייס הזה לא יעזור כבר. צילום: עמוד הפייסבוק של מועדון הכדורגל הפועל תל אביב

הטור של אהוד (אודי) ריבן "פחד ראשוני", על האפשרות של ירידת ליגה של מכבי חיפה, גרם לי להבין לראשונה שזה יכול לקרות. שהקבוצה לא מסוגלת בעצם לאיים על אף אחד, שלשם "מכבי חיפה" כבר אין משמעות, בטח לא כזו שמפחידה את היריבות, שיודעות שצריך קצת לצופף את האמצע ולא לתקוף הרבה כדי לנטרל אפשרות של כיבוש שער ירוק. אם אני צריך לשים את האצבע שלי על השלמת ה"דיסאינטגרציה" של מכבי חיפה, היא כנראה בעזיבה של דקל קינן כפי שהוטב לספר בטור הקפיטן האחרון.

מכבי חיפה, דקל קינן
Credit to "Maccabi Haifa FC" Facebook page

יש תקווה?

תהליך הדיסאינטגרציה, ברגע שמושלם, הינו למעשה בלתי הפיך. האם הפועל תל אביב ומכבי חיפה יכולות לחזור למה שהיו? כן, אבל זה ייקח זמן, חשוב שנבין את זה כי אנחנו בעצמנו כל כך חסרי סבלנות. אנחנו כל כך צמאים לאירוע קטן שאנחנו בטוחים שיוביל אותנו לדרך חדשה – הנה עולה בוזגלו והוא יושיע, טוב, אולי שלומי אזולאי, או אולי איתי מרדכי, או הניצחון בפנדלים יתן ביטחון? זה לא עובד ככה, וכמה מהר שהציפיות שלנו עולות, ככה אנחנו מתרסקים כשזה לא קורה. אבל זה יכול לקרות, בטח בליגה לא יציבה כמו שלנו. תסתכלו למשל על מכבי נתניה. צריך תרבות ניהולית נכונה, אנשי מקצוע מתאימים וכמובן סבלנות. הבסיס של האוהדים והמורשת קיים, אבל זה ייקח זמן, כמו כל תהליך בטבע, כמו באינטגרציה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח