שחקן השנה בעולם

// מאת עומר עפרון

בשבוע שעבר קרתה היסטוריה. כשאני כותב היסטוריה אני מדבר על אירוע שידובר במשך שנים. בעוד 200 שנה כשהצאצאים שלנו יסתכלו אחורה ויקראו בספרי הכדורגל העתיקים הם לא יאמינו. אני מדבר על הזכייה של לוקה מודריץ' בכדור הזהב, אך בעיקר על כך ששני הכוכבים הגדולים של עולם הכדורגל לא נספרו כלל בבחירה בפרס – ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו.

מסי ורונאלדו
Via La Liga Facebook Page

אז קצת היסטוריה על הזוכה. לוקה מודריץ', קשרה המרכזי של ריאל מדריד, החל את דרכו בקבוצות הנוער של דינמו זאגרב במולדתו, אך התקשה להתבלט והושאל לבוסניה שם הרשים – מה שהפתיע את המבקרים ואת זאגרב, כיוון שהליגה בבוסניה אלימה ושחקן טכני וקטן כמו מודריץ' לא היה צפוי להצליח שם. לוקה הצליח לחזור למולדתו ולהוכיח שמקומו על המגרש, הפעם בליגה השניה בקרואטיה במדי זפרשיץ' ושם, לאחר חצי עונה מרשימה, חזר לקבוצתו המקורית עם תקוות גדולות. משם הכל היסטוריה – מעבר לטוטנהאם, התקדמות אדירה בעונתו השניה בקבוצה והרצון להתקדם הוביל אותו לריאל מדריד.

מסי ומודריץ
Credit to "FIFA World Cup" Facebook page

אך לא במודריץ' עסקינן. הסיבה שאני כל כך מתרכז ביכולות של לוקה היא ההשוואה של הקשר הקרואטי לצמד הספק-חלוצים ספק-קשרים הנהדר שכיכב פה בעשור האחרון.
נתחיל בדומה – מודריץ', מסי ורונאלדו שותפים להישג המרשים של זכייה מרובה בתארים קבוצתיים – מודריץ' ורונאלדו זכו 4 פעמים בליגת האלופות, פעם אחת באליפות ספרד ופעם אחת בגביע הספרדי (שלא נדבר על הסופרקאפ האירופי והספרדי), אך רונאלדו בעצמו זכה גם עם מנצ'סטר יונייטד ב-3 אליפויות, ליגת האלופות ובגביע האנגלי. ליאו מסי זכה ב-9 אליפויות, 6 גביעי ספרד, 4 פעמים בליגת האלופות ומספר לא מבוטל של סופר-קאפים ספרדי ואירופי. הדמיון פה בהחלט לא כל כך בולט, אך לצערו הרב של לוקה זה רק הולך ונהיה יותר גרוע.

ברצלונה, מסי
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

בואו נסתכל על ההשפעה של כל אחד מהשחקנים על הקבוצה. רונאלדו מחזיק בנתון בלתי נתפס של מעורבות (שערים ובישולים) ב-581 שערים ב-450 הופעות בריאל מדריד, שמתפרסות על 9 עונות מכובדות. ליאו מסי מעורב בנתון אפילו מדהים יותר – מעורבות ב-792 שערים ב-654 הופעות, כשהוא משחק בקבוצה הבוגרת של ברצלונה 12 עונות. מודריץ' ב-6 עונותיו הצנועות בריאל מדריד שיחק 277 משחקים, בהם היה מעורב ב-55 שערים. לצורך העניין, טוני קרוס חברו למרכז השדה של מודריץ', המשחק באותה משבצת, היה מעורב ב-68 שערים ב-207 הופעות ב-4 עונות בריאל מדריד. מתחילים להריח פה שמשהו מתבשל? אם נוריד את השערים של מסי בברצלונה מסך כל שערי הקבוצה בעונה הקודמת – 120, נקבל 80, כלומר מסי כבש שליש (!) משערי הקבוצה ב-2017/18, בעונה שבה תפקד בעמדה האחורית ביותר בקריירה שלו. רונאלדו – 44 מתוך 127 שערים של ריאל מדריד. אותו נתח פחות או יותר.

 

אז מה החוכמה? ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו משחקים בעמדה קדמית וכובשים שערים. מודריץ' מנהל את המשחק מאחור ויוצר התקפות ופחות שערים. ההשוואה מגוחכת. האמנם? תראו, מטרת המשחק היא ניצחון, הבקעת שערים יותר מהיריב. מודריץ' תורם בזאת המון, אך בריאל מדריד שיחקו שחקנים לפניו וישחקו אחריו גדולים ממנו. מודריץ' הוא לא הבורג שבלעדיו ריאל מדריד לא דופקת. הוא לא היה השחקן שכשהוא נעדר ריאל מדריד נכשלת – הוא קפא במשחקים גדולים (הבולט בעיקר היה נגד יובנטוס בהפסד 3-1) ומרבה להיפצע – 50 משחקים ב-6 עונות הפסיד עקב פציעות.

לואיס סוארז, פיקה, מודריץ
Credit to "LaLiga" Facebook page

איפה ההבדל המנצח? איפה ההוכחה האמיתית שרונאלדו ומסי ראויים להיות לפני מודריץ'? במשמעות של היעדרות.
מסי בעונה שעברה פספס 2 משחקים – אחד מהם היה במחזור הסיום בהפסד 5-4 ללבאנטה וניצחון 2-0 על מלאגה. בנוסף, במשחקים היחידים שהוא עלה מהספסל, ברצלונה סיימה בתיקו בליגה. בליגת האלופות הוא שיחק חצי שעה בתיקו 0-0 נגד יובנטוס. רונאלדו? מתוך 7 ההפסדים של ריאל בעונה שעברה, הוא נעדר מ-2 משחקים. מתוך 11 תוצאות תיקו, רונאלדו נעדר ב-5 מהם (או נכנס כמחליף). כשמודריץ' נעדר – 11 ניצחונות, תיקו ו-2 הפסדים. לא בדיוק "גיים צ'יינג'ר".

רונאלדו
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

ועתה נפריך את ה"קלף המנצח" של הבוחרים בלוקה מודריץ' – קלף הנבחרת. מודריץ' כמעט אלוף עולם, סיפק מונדיאל טוב מאוד. כבש 2 שערים בשלב הבתים בנבחרת שאף אחד לא דמיין שתגיע כל כך רחוק. אך אם מסתכלים על הנתונים הנכונים, מגלים שמודריץ' לא היה ה-X פקטור של הנבחרת. הוא החמיץ פנדל בשמינית הגמר, והיה רחוק מלשכנע בגמר ובחצי הגמר. לא בדיוק מזכיר את פורטוגל שאלמלא רונאלדו לא הייתה מסיימת שלישית בבית אפילו, ובלי מסי ארגנטינה לא הייתה עוברת בשיניים (של ליאו) את שלב הבתים. אפילו בשמינית הגמר בישל 2 שערים בהפסד המפורסם לצרפת 4-3.

 

הנקודה – הבחירה בשחקן השנה היא פופוליסטית. מודריץ' לא סחב על גבו אף אחת מקבוצותיו, אלא היה חלק רגיל לחלוטין מפאזל, שווה בין שווים וההחלטה לשים את רונאלדו מקום אחריו ומסי 4 מדרגות מתחתיו, לא פחות מהזויה. כי לנו כאוהדים לפעמים קשה להודות – יש 2 אנשים שנולדו עם משהו שלאף אחד אחר אין. וזה מה שמבדיל ביניהם לשאר הרשימה.

לוקה מודריץ'
Credit to "Luka Modrić" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. מסכים עם המון ממה שכתבת. לדעתי העובדה שלא ספרו גם את גריזמן רק מראה שהקריטריונים לא קשורים לכדורגל. הלוואי וגריזמן היה שלישי אחרי רונאלדו ומסי. אבל בימים כאלה לא יודעים להעריך, אחרי שהם יפרשו נתחרט.

    • גריזמן שחקן אוברייטד שנהנה מהיותו צרפתי ומרקטינג טוב (חשבון אינסטגרם מנופח)..
      ברמה הקבוצתית הוא לא הצליח לעבור את שלב הבתים האלופות, הודח מהגביע וסיים מקום 3 או 2 מאחורי ברצלונה בפער די גדול.
      ברמת הנבחרת הוא הבקיע 3 גולים כל המונדיאל שכולם מפנדלים ולא שיחק חלק משמעותי כמו שחקנים אחרים.. העובדה שהוא מעל מסי בדירוג היא כבר מגוחכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח