רוצה קבוצה מנצחת? מצא לך מנהיג

כולם מחפשים מנהיגים. זה נכון בצבא, בעבודה ונכון גם לפוליטיקה בארצנו היום. אבל בואו נדבר רגע על מנהיגות בקבוצת ספורט.

המונח GOAT – Greatest Of All Time הוא מונח שגור בספורט השמור לשחקנים כמו מייקל ג'ורדן, טום בריידי, ווין גרצקי וליאו מסי, אבל ככל שחשיבותו של שחקן כזה בקבוצה היא משמעותית בכדי להגיע להישגים, לקבוצות מצליחות לא די בכך, אלא דרוש שיהיה להם גם פאזל שלם של שחקנים ואישיויות שונות שמרכיבים את השלם הגדול. ברור שכל קבוצה זקוקה לכשרונות שמסוגלים לבצע ברמה הכי גבוהה, אבל כמעט כל הקבוצות הגדולות דורשות מנהיג או מספר שחקנים בעלי כישורי מנהיגות. כמעט לכל קבוצה מצליחה היה את הקפטן המושלם, המנהיג המושלם, זה שמנווט את הקבוצה גם בתקופות קשות ושאפשר לסמוך עליו בכל זמן.

סרחיו ראמוס
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

אין קבוצה של תכונות או סגנון מסוים אשר הופך שחקן למנהיג של קבוצת ספורט. כמה מהם הם מוחצנים, לעתים קרובות מאוד קולניים, אשר נותנים ביטוי לרגשות שלהם בצורה מאוד ברורה ליתר חברי הקבוצה (ג'ורדן, רונאלדו, לברון), אחרים יכולים להיות טיפוסים מופנמים ושקטים יותר ועדיין להוביל על ידי דוגמא (קרי, מסי, דאנקן).

לא תמיד המנהיגים הם השחקנים הכי טובים בקבוצה, אבל הם חייבים להיות מאלה שכשהם מדברים כולם מקשיבים. בעיניי השחקן החשוב ביותר בגולדן סטייט הוא דריימונד גרין. כך היו גם פויול ורוי קין. ותתפלאו את מי בחר מאמן יוטה ג'אז, קווין סניידר, כאחד ממנהיגי הקבוצה החשובים? את מיודענו ג'ו אינגלס. לטענתו של סניידר, אינגלס הוא ה"דבק" בקבוצה, מסוג השחקנים שלא תעריך אותם ממש ותיקח אותם כמובן מאליו, עד שהם יחסרו לך מתישהוא.

רוצים עוד דוגמא מהNBA? בראד סטיבנס, מאמן בוסטון, צוטט אחרי שהסלטיקס עלו ל3:0 בסדרת חצי גמר המזרח בלי שני השחקנים הכי טובים שלהם כאומר "אל הורפורד הוא הגורם המאזן בקבוצה שלנו. כשהדברים לא עובדים טוב, כולנו מסתכלים עליו, גם המאמנים ומחכים שהוא יגיד משהו, ואז כולם נרגעים ומרגישים יותר טוב עם עצמנו".



אז מה ה"קסם" שהופך קבוצות לגדולות באמת? מה הניצוץ הזה שהופך חבורה של אינדיבידואלים לקבוצה מצליחה ומיוחדת? לדעתי, מעבר ליכולות המקצועיות מדובר באופי של השחקנים והקבוצה, ובעיקר המנהיגות בקבוצה. בלי מנהיגות גם קבוצה עם שחקנים מאוד מוכשרים לא תוכל להצליח.

ניתן להשוות זאת ללהקת זאבים – להקה מאורגנת במבנה היררכי, שבה כל חלק מהלהקה מבין את תפקידו, ובראשה עומד מנהיג. לפעמים מנהיג הלהקה ה"אלפא" הוא השחקן המוביל בקבוצה, ולפעמים המנהיג הוא המאמן, ייאמר שגם באופציה השנייה, בה המאמן הוא דמות המנהיג, עדיין חייב להיות גם שחקן או שניים שהם סוג של מנהיגים על המגרש.

בקבוצות בהן לא נמצא מנהיג כזה, לא על המגרש ולא מחוץ למגרש, ראה מכבי תל אביב כדורסל של השנים האחרונות או מכבי חיפה כדורגל של השנים האחרונות, אז לא מדובר בלהקת זאבים, טורפים, אלא בעדר פרות או סוסים, שנמנים על חיות רעייה, מה שהופך אותם לאוכל עבור הטורפים. כמו המשפט שמיוחס לאלכסנדר הגדול: "אינני מפחד מצבא אריות שמונהג ע"י כבשה, אני כן מפחד מצבא כבשים שמונהג ע"י אריה". הכשלון הגדול של מכבי חיפה כדורגל ומכבי תל אביב בכדורסל, מעבר לבחירה מקצועית לא נכונה של שחקנים, זה בעיקר היעדר מנהיגות על הקווים ואצל השחקנים.

מכבי חיפה
מי פה המנהיג? קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון כדורגל מכבי חיפה Maccabi Haifa FC"

מנהיגות אפשר לקבל מההנהלה (יו"ר/מנהל מקצועי), בארץ קחו לדוגמא את ברקת בבאר שבע או את שלושת השנים הראשונות של קרויף. מנהיגות אפשר לקבל גם בעמדת המאמן, קחו לדוגמא את ברק בכר בבאר שבע, אוברדוביץ', סימאונה, פופוביץ, לא חסר דוגמאות. אבל בוא נדבר רגע על איזה מנהיגים צריכים שיהיו בצוות השחקנים, בכדי ליצור קבוצה מצליחה.

מהנסיון שלי כשחקן בהרבה קבוצות מקצועניות ומצליחות, אפשר לחלק לדעתי את סוגי המנהיגים שחשוב שיהיו בכל קבוצה מנצחת ל- 4 סוגים:

  1. מנהיג באמצעות ביצוע.
  2. מנהיג בחדר הלבשה – מוטיבציה.
  3. מנהיג מבחינה חברתית (כימיה – "דבק").
  4. מנהיג השחקנים המחליפים, הספסל.

חלק מהתפקידים יכולים להתבצע על ידי אותו שחקן, לכל אחד מהתפקידים דרושות תכונות אופי שונות וההשפעה שלהן על הקבוצה מתבטאת בדרכים שונות. במחקר שנעשה ע"י Fransen  ו-Vanbeselaere בשנת 2014 וחקר 4,451 שחקנים ומאמנים ב- 9 ענפי ספורט שונים בבלגיה, עלה כי רק ב- 2% מהקבוצות מילא שחקן אחד את כל התפקידים המנהיגותיים, לרוב נדרשו לשם כך מספר שחקנים בקבוצה, והדבר לא מפתיע.



מנהיג באמצעות ביצוע

אותם מנהיגים האחראים על רמת התחרותיות והאינטנסיביות של האימונים והמשחקים, לרוב על ידי דוגמא אישית מכיוון ובדרך כלל מדובר בשחקנים המחויבים והמשקיעים ביותר בקבוצה. מכווני מטרה, מונעים מהרצון לעשות משהו מיוחד עם הקבוצה. אלו שדואגים שיתר השחקנים יעלו את רמת ההשקעה, האחריות האישית והעבודה באימונים ובמשחקים לרמה שהם מציבים. בדרך כלל הם יהיו כמו "מאמנים" על המגרש. יכוונו את השחקנים טקטית, יעזרו בדרך קבלת ההחלטות של יתר השחקנים, ויקחו על עצמם הרבה אחריות בביצוע.

בלי מנהיג כזה מתוך השחקנים, מי שיצטרך לבצע את זה הוא המאמן מבחוץ, מה שבדרך כלל לא מחזיק מים. התהליך הטוב ביותר הוא כשזה נעשה מתוך השחקנים, וגורם להם להיות בעלים ואחראים על ההתנהגות שלהם עצמם. בדרך כלל רואים את זה ברגעי משבר במשחקים. קבוצות ללא מנהיג כזה נוטות להישבר, בעוד קבוצות עם מנהיג על המגרש מסוגלות להכיל את האירוע ולחזור למשחק כי יש מי ששומר אותם על המסלול הנכון ועל הפוקוס הנכון, ומכוון אותם למטרה וקבלת החלטות נכונות.

 

מנהיג חדר הלבשה – מנהיג מוטיבציה

הרבה פעמים מדברים בתקשורת על חדר ההלבשה, "המאמן איבד את חדר ההלבשה" מוכר לכם? אם אין את האנשים הנכונים שיובילו את התרבות של הקבוצה ואת האחידות בחדר ההלבשה למטרות המשותפות בזמנים טובים ורעים, זה תחילתו של סוף ידוע מראש. כמאמן אני מעדיף לפספס שחקן טוב שלא חתם בקבוצה שלי מאשר להחתים שחקן שלילי שעושה נזק לקבוצה. אותו שחקן טוב שפספסתי וחתם בקבוצה אחרת יכול לנצח אותי פעמיים בשנה עם אותה קבוצה, אבל שחקן שלילי שהחתמתי בטעות יכול לגרום לי להפסיד כל משחק. שליליות היא מחלה מדבקת, גם חיוביות דרך אגב.

מנהיגי חדר הלבשה יודעים לשמור ולתחזק תרבות חיובית, של דפוס חשיבה חיובי ומתפתח במטרות ארוכות טווח, ולהזכיר לכולם שמדובר בתהליך למידה ותהליך ארוך שלא מוכתב מתוצאה של כמה משחקים. הם אלו שנותנים את הטון לגבי מה מקובל ולא מקובל בהתנהגות המצופה מכל חברי הקבוצה על המגרש ומחוץ למגרש, בדרך כלל יהיו אלה הטיפוסים הורבליים, החיוביים שיודעים לשלב רצינות עם תכונות חברתיות אחרות כגון אמפטיה, הומור ויכולת הקשבה, ויהיו מקובלים על רוב חברי הקבוצה.

דריימונד גרין, גולדן סטייט
Credit to "Draymond Green" Facebook page

בדרך כלל המנהיג יהיה אחד מהמוטיבטורים הגדולים בקבוצה, אחרי הפסדים שחדר ההלבשה מלא בשחקנים מתוסכלים, שמחפשים את השליליות ואת הבעיות, אז חשיבותו של המנהיג עולה, אבל גם אחרי נצחונות יש לו תפקיד בלשלב בחגיגות את החזרה לקרקע וחזרה לעבודה הקשה בדרך למטרות העל.

הם אלו שמעמידים את המועדון ומטרות הקבוצה בראש, ויעמידו במקום כל חבר קבוצה שסוטה מהערכים ומהחוקים הבלתי כתובים של המועדון. לאו דווקא הם יהיו השחקנים המובילים מקצועית את הקבוצה, אך חשיבותם לקבוצה לא פחותה. חסרונו של מנהיג חדר הלבשה או במקרה הגרוע ביותר מנהיג שלילי בחדר ההלבשה תגרום לכך שהשליליות הזו תחלחל ליתר השחקנים, ותפגע קשות במוטיבציה ובהתמקדות במטרות הקבוצה.

 

המנהיג החברתי

בדרך כלל ה"דבק" שמחבר את כל חלקי הפאזל, ואת הכימיה הדרושה להפוך חבורה של אינדבידואלים לקבוצה. הם בדרך כלל יתרכזו ביצירת אווירה טובה בקבוצה ותחושה של הנאה מהדרך. הם יתרכזו במערכות היחסים של השחקנים בינם לבין חבריהם ובינם לבין המערכת. הם אלה שידחפו להיפגש גם מחוץ לאימונים.

בדרך כלל מה שקורה בכל קבוצה הוא שנוצרות כל מיני תתי-חבורות של 2-4 שחקנים שמצאו מכנה משותף חברתי גדול יותר אחד עם השני. המנהיג החברתי הוא זה שידאג לחבר את כל התתי-חבורות האלה לצורך יצירת הקבוצה הגדולה, החשובה. הוא ימנע יצירת קליקות בקבוצה ובדרך כלל יהיה מקובל על כולם ולכן יהיה לו קל יותר לצאת ולהיכנס לכל אחת מהתתי-חברויות שנוצרו ולחבר את כולם.



 

מנהיג השחקנים המחליפים

ברוב הקבוצות עם סגל רחב, בכל זמן נתון יש כאלה שלא משחקים או לא משחקים את כמות הזמן שהם חושבים שהם צריכים לשחק. זה עלול לגרום להמון תסכול ומחשבות שליליות של השחקנים המחליפים. יש חשיבות גדולה אם יש ביניהם מנהיג שמבין שזה המקצוע, והמועדון הוא לפני הכל, ושכל שחקן מחליף צריך להיות מוכן ולהיכנס לדקות שיקראו לו ולתמוך מבחוץ בקבוצה.

מנג'ר הבייסבול, קייסי סטנגל, אמר פעם "הסוד לנהל קבוצה מצליחה זה להרחיק את 5 השחקנים ששונאים אותך מה- 4 שעוד לא החליטו". מנהיג הספסל הוא זה שינהל את התסכול והציפיות של יתר שחקני הספסל ויתעל אותם לכיוונים חיוביים של המשך השקעה באימונים ותמיכה בקבוצה, והבנה שהתפקיד שלהם חשוב מאוד לקבוצה גם אם באותו רגע נתון הם אינם מקבלים דקות משחק, הם דואגים ליצור אצל שחקני הספסל תחושת גאווה והבנה של התפקיד החשוב שלהם, אפשר לראות הרבה פעמים ב- NBA ובליגת המכללות את תחושת השייכות של הספסל לקבוצה, ראו מקבץ:

לא חסרות דוגמאות לאליפויות ומשחקים שהוכרעו ע"י שחקנים שעלו מהספסל ותרמו מיכולתם, מי לא זוכר את הסל של שארפ, או את שני הגולים של שרינגהאם וסולשיאר בגמר ליגת האלופות של 1999? לא פעם, במיוחד בכדורסל, אחד השחקנים החשובים בקבוצה הוא השחקן השישי, ראו את פלייאוף האנביאיי השנה, ובמיוחד את בוסטון.

*****

ברוב הקבוצות הטובות ששיחקתי בהם היו את רוב המנהיגים האלה בקבוצה, אבל חשוב לציין, אין סיכוי להצלחה של המנהיגים, אם יתר חברי הקבוצה לא מוכנים להיות מונהגים על ידם. כמו שלאו טסה אמר "המנהיג הוא במיטבו כאשר אנשים בקושי יודעים שהוא קיים, הוא בלתי נסבל כאשר אנשים סוגדים לו או מצייתים לו, הוא במצב קשה מאוד כשהם בזים לו".

אז מה אפשר ללמוד מכל הטור הזה? אם אתה מאמן ואתה הולך לבנות קבוצה תדאג לבחור את השחקנים שלך, גם ואולי בעיקר על בסיס האופי, מצא לך מנהיג. שלא תמצא את עצמך אומר בסוף העונה: "לא היה כלום, כי אין כלום".

קבוצה, כדורעף
Credit to Pixabay.com
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח