ציפו לפחות אך גם ציפו ליותר – העונה המאכזבת של ריאד בודבוז בריאל בטיס

ריאל בטיס עברה את אחת העונות המוצלחות בתולדותיה. המועדון מהעיר סביליה התברג במקום השישי והמכובד, דבר שלא קרה מאז עונת 04/05. בנוסף לכך, המועדון הציג כדורגל מרהיב לאורך העונה, שכלל ניצחון על ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו וחמישייה היסטורית על יריבתה השנואה סביליה ברמון סאנצ'ס פיחואן, אחד האצטדיונים הביתיים ביותר בלה ליגה.

Embed from Getty Images

בבטיס החלו תהליך של בניה מחדש: הם מינו את מאמן לאס פאלמס, קיקה סטיין, שהשאיר את המועדון בליגה הראשונה בספרד לאחר שהציג כדורגל הרפתקני ובלתי צפוי. סטיין מאמין שצריך לקחת סיכונים כדי לנצח, וזהו דבר שהיה חסר לבטיס, שכמעט ולא מצאה את הרשת. אחרי מינוי המאמן, החל מסע הרכש הגדול ביותר מאז החתמת דנילסון בשנת 1998.

כוכבי לה ליגה לשעבר בדמותם של חאבי גארסיה, אנדרס גוורדאדו וכריסטיאן טייו, חזרו לקדנציה נוספת בספרד במדי בטיס. בנוסף, החתימו את יוקטור קמראסה למרכז הקישור ואת סרג'יו לאון, מלך שערי הליגה השנייה בספרד בעונת 15/16 ומלך שערי אוססונה אשתקד, עם עשרה כיבושים.

אך הרכש היקר והחשוב ביותר של הקיץ, היה האלג'ירי הבינלאומי ואחד הכוכבים של ליגה הצרפתית, ריאד בודבוז, שהגיע לאחר עונת שיא במונפלייה.

Embed from Getty Images

מיהו ריאד בודבוז?

ריאד בודבוז נולד להורים אלג'יראים בצרפת, בעיר קולמר הסמוכה לשוויץ וגרמניה. הוא החל לשחק בקבוצת כדורגל קטנה בעיר מולדתו. כאשר ריאד היה בן 14, הוא קיבל הצעה לעזוב את עיר הולדתו אל אקדמיית הנוער המפוארת של סושו, שהצמיחה בשנים אחרונות שחקנים כמו איוואן פרישיץ', סדריק בקמבו וג'רמי מנז.

בודבוז הצעיר עט על ההצעה, ובמהלך תקופתו בקבוצת הנוער הוא זכה בגביע הנוער, דחה הצעה ממנצ'סטר יונייטד והפך לשחקן סגל לגיטימי בקבוצה הבוגרת של המועדון בגיל 18 בלבד. כמו כן, הוא שיחק בנבחרות הצעירות של צרפת, אך כמו לא מעט שחקנים ממוצא אלג'יראי בשנים האחרונות, בודבוז בחר בסופו של דבר לייצג את מדינת מוצאו, לאחר שנכלל בסגל הסופי של נבחרת אלג'יריה במונדיאל 2010.



ריאד הלהיב את הליגה הצרפתית כבר מהרגע הראשון. השחקן בעל יכולות דריבל, ראיית משחק וכדורים נייחים מהטובים ביבשת, ממש כמו מספר 10 אמיתי שהולך ונעלם מהכדורגל המודרני, אבל החיסרון של בודבוז היה חוסר היציבות. מועדונים כמו ליון, מרסיי ואינטר, שמו עליו עין, אבל בודבוז התקשה להראות עליונות לאורך זמן ולא הצליח להשתדרג מבחינה מספרית.

לאחר חמש שנים בסושו, חתם הקשר בבאסטיה תמורת מיליון יורו בלבד. בודבוז לא הרשים גם שם והפך לעוד שחקן בעל פוטנציאל לא ממומש, שמראה את היכולת האמיתית שלו רק במשחקי ליגה בודדים. מבחינת מספרים, הוא סיפק שמונה שערים בלבד בשתי עונות בקבוצה מחבל קורסיקה.

 

שילוב של ריאד מחרז ודימיטרי פאייה

בקיץ 2015, בודבוז עבר לתחנה השלישית בקריירה שלו, מונפלייה. אלופת צרפת לשנת 2012, שמאז מכירת החיסול של כוכביה לאחר אותה עונת אליפות, הפכה לקבוצת תחתית.

הצפיות מהאלג'יראי, כמו משאר הקבוצה, לא היו גבוהות במיוחד. גם אי אפשר לומר שהקבוצה הצליחה להוכיח משהו אחר. מונפלייה סיימה במקום ה-12 בליגה, החליפה שני מאמנים ומלך שערי הקבוצה, קאסימיר נינגה, סיים עם שבעה כיבושים בלבד (הכי נמוך מלבד נאנט וטרואה). אבל הייתה נקודת אור אחת בקבוצה – היכולת של הרכש מבאסטיה.

ריאד בודבוז נתן עונה הירואית, עם שני שערי ליגה ו-12 בישולים. הוא היה הרבה יותר פעיל במשחק ההתקפה וכל כדור עבר דרכו. לטענת בודבוז, הגורם המרכזי שגרם לנסיקה ביכולת המשחק שלו הוא משטר התזונה שלקח על עצמו בקיץ, שגרם לירידה של לא פחות משמונה קילוגרמים. אבל גם הרכש החדש של מונפלייה ידע שכדי להתקדם הוא צריך למצוא גם את הרשת.

Credit to "Ryad Boudebouz" Facebook page

בעונה לאחר מכן, בודבוז הפך לשחקן שכולם רצו לראות. מלבד יכולות המסירה הידועות שלו והדריבל המצוין, הוא התחיל לסכן את השער. בודבוז סיים לראשונה בקריירה עם מספר דו ספרתי של שערים, כשהגיע ל-11 והוסיף עוד 9 בישולים. דבר נוסף שעורר עניין לגבי הפליימייקר האלג'יראי, היה כמות מסירות המפתח שלו.

מאז שהסטטיסטיקות המתקדמות נכנסו לכדורגל האירופי, נבדקות סטטיסטיקות רבות מלבד שערים ובישולים. אולי הסטטיסטיקה הפופולרית והמעניינת ביותר היא כמות מסירות המפתח, או במילים אחרות, כמות מצבי ההבקעה ששחקן מייצר בקבוצתו. בודבוז סיים עם 117 מסירות מפתח בעונת 16/17, מה שהפך אותו לא רק למייצר המצבים הטוב בצרפת, אלא גם למוסר מסירות המפתח הטוב באירופה, כאשר הצליח לגבור על שחקנים כמו מסוט אוזיל וקווין דה בריינה.

באירופה דיברו על שחקן בעל יכולות התקפיות כמו של חברו לנבחרת אלג'יריה ריאד מחרז וראיית משחק כמו של דיטימרי פאייה, וסימנו אותו כיורש לשחקן ווסטאהם לשעבר שחזר למרסיי. הכוכב בן ה-27 של מונפלייה ידע שזו תהיה עונתו האחרונה בליגה הצרפתית והגיע הזמן לשחק בליגה של הגדולים.

Embed from Getty Images

חולם בספרדית

בקיץ ההצעות כמובן החלו להגיע, מצמרת הליגה הצרפתית ועד לפרמייר ליג העשירה. אך ההחלטה של בודבוז הפתיעה לא מעט אנשים, לאחר שחתם במועדון שסיים במקום ה-15 בלה ליגה, ריאל בטיס, ששילם למונפלייה 7 מילון יורו באוגוסט 2017.

מי שמכיר את בודבוז, יודע כי ההחלטה שלו לא כל כך מפתיעה. כבר בימיו בסושו, התבטא שהחלום הגדול הוא לשחק בליגה הספרדית שמתאימה לכישורים שלו ולא לפרמייר ליג הפיזית. גורם מכריע נוסף שגרם לבודבוז לבחור דווקא בבטיס, הוא המלצתו של בן נבחרתו, אייסה מנדי, שחתם בקבוצה באנדלוסיה שנה קודם לכן. השידוך של בודבוז לבטיס היה נראה כמו מהלך מושלם לשני הצדדים, אבל אז החלו הבעיות המקצועיות.

בודבוז הגיע לבטיס לאחר פציעה בברך ולכן לא עבר הכנה עם הקבוצה ולא שיחק עד המחזור הרביעי. לאחר פחות משבוע, נפצע שוב בברך והושבת לחודש נוסף. בינתיים בטיס ייצבה לעצמה שלד שחקנים קבוע וסגנון משחק שדחק את בודבוז לקצה הספסל. השחקן שתפס את מקומו של בודבוז בראש ההיררכיה של בטיס, היה פביאן רואיז.

רואיז, שחקן בית של המועדון, נכנס לנעליים הגדולות שהשאיר הרכש החדש של ריאל מדריד וה-MVP של אליפות אירופה עד גיל 21 בשנת 2017, דני סבאיוס, ולקח לבדובוז את המקום בהרכב. רואיז אמנם שחקן פחות התקפי מבודבוז, אבל הוא התאים לשיטת המשחק של קיקה סטיין, שהשתמש בו כפליימייקר אחורי (Regista) שחוטף כדורים ומוביל את קבוצתו למתפרצות.



ובכל זאת, בודבוז קיבל דקות ליגה נכבדות העונה, כאשר שותף ב-27 משחקי ליגה ופתח ב-15. אך יכולתו בבטיס הייתה דלה ביותר. מעבר למספרים נמוכים של שני שערים, שלושה בישולים ו-28 מסירות מפתח בלבד, נראה שהוא עדיין לא רגיל לקצב המשחק של הליגה הספרדית ולא למערך הדינמי של בטיס.

גם בזירה הבינלאומית מצבו של בודבוז היה בכי רע. בשל הפציעות שעבר בתחילת העונה, שחקנה של בטיס שיחק רק במשחק מוקדמות אחד במדי נבחרתו, שסיימה טורניר מוקדמות עגום עם 4 נקודות בלבד, שלא הספיקו לנבחרת לעלות למונדיאל הקרוב.

Ryad Boudebouz
Credit to Ryad Boudebouz official Facebook page

ומה הלאה?

לאורך כל קריירת המשחק שלו, בודבוז נע במטוטלת של חוסר יציבות. התקופה היחידה שהצליח לזקוף לזכותו שתי עונות יציבות, הייתה במונפלייה. לכן קשה לחזות האם הוא יצליח להשתלב בבטיס, או שמדובר בקשיי הסתגלות מחוץ לצרפת.

בטיס תשחק העונה בליגה האירופית וזוהי בשורה טובה עבור האלג'ראי, שיקבל דקות משחק רבות יותר וינסה להוכיח, אולי בפעם האחרונה, שהוא שייך לרמות הגבוהות של אירופה. ואם זה אכן יקרה, הכדורגל העולמי ירוויח את אחד השחקנים המלהיבים ביותר שגדלו בדור האחרון.

Embed from Getty Images

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח