עולם ללא שוק העברות – חלק 1 – מקומות 40-31 בדירוג נבחרות מחלקות הנוער

חלון ההעברות של חודש ינואר נפתח. כפי שהתרגלנו בשנים האחרונות, צפויים שיאים חדשים, מעברים פרובוקטיביים לליגה הסינית והמון כסף שמושקע במקומות הלא נכונים. חלון ההעברות שבעבר כה אהבנו, מתחיל לייצר תחושת מיאוס.

אין ספק שהכסף הגדול העלה משמעותית את רמת המשחק, אבל במידה מסוימת הוא גם פגע מקצועית בשחקנים הצעירים. כיום כל כישרון צעיר נחטף על ידי אריות היבשת ושחקנים רבים מתקשים למצה את הפוטנציאל שלהם בגלל התקדמות מהירה מידי.

 

נושא העברות הוא אחד מהסוגיות הבעייתיות בכדורגל המקצועני. מחד גיסא, איסור קניה של שחקנים מונע מכדורגלן את חופש העיסוק להתקדם למקום בו הוא יוכל להשתדרג מבחינה כלכלית. מאידך גיסא, זה יהיה לא הוגן אם קבוצה תחרותית שמשקיעה כספים בפיתוח שחקנים, תאבד אותם לכל קבוצה אשר תהיה מעוניינת בשרותיהם ללא תגמול כספי. נכון להיום, המועדונים העשירים מנצלים את מעמדם ומשחררים את כספם אל המועדונים הקטנים, כדי לחטוף את מלאי הכישרונות שלהם.

דבר זה גורם לשתי תופעות שליליות בכדורגל העולמי:

  • העברות של השחקנים הטובים לליגות הגדולות, רק מגדילה את הפערים המקצועיים.
  • ההעברות הבלתי נגמרות גורמות לאובדן הזהות בכל הקבוצות בכדורגל האירופי.

מסיבות אלו, קטנה המשמעות של מחלקות הנוער במועדונים הגדולים. אמנם דווקא שם מושקע כסף גדול במחלקות הנוער, אבל בגלל פערי האיכות העצומים המועדון לא ימהר להשביח את השחקנים הצעירים במועדון. אם מתפתח כישרון צעיר בקבוצה קטנה יותר, המועדון הבכיר יהנה מפירותיו מבלי לשלם "שכר לימוד".

בשנים אחרונות עולות תהיות רבות לגבי המשך שוק העברות בכדורגל. בהחלט מעניין לחשוב איך מועדוני הכדורגל היו נראים ללא שחקני רכש.

לפי דו"ח של מכון המחקר הגדול בכדורגל, CIES Football Observatory שיצא באוקטובר 2016, נמצא שריאל מדריד וברצלונה הן ספקיות השחקנים הגדולות ביותר ל-5 הליגות הבכירות. ב-31 הליגות הבכירות, לאייאקס אמסטרדם ופרטיזן בלגרד יש את כמות השחקנים הגבוהה ביותר.

המספרים של CIES Football Observatory, מלמדים אותנו איך מתפרסת מפת השחקנים האירופית, אבל עדיין במדובר בפריסה רחבה מידי. גם בתוך הליגות הגדולות הפערים התעצמו ואפילו הפרמייר ליג, שידועה כליגה השוויונית היחידה בטופ 5, החלה לגבש לעצמה מועדון סגור של קבוצות צמרת.

דבר זה גרם לי לחשוב איזה מועדונים גידלו את שחקני הנוער הטובים בעולם ולדרג את המועדונים לפי איכות השחקנים.

ספקיות השחקנים הגדולות ביותר ל-5 הליגות הבכירו ול-31 הליגות הבכירות
ספקיות השחקנים הגדולות ביותר ל-5 הליגות הבכירו ול-31 הליגות הבכירות
(קרדיט לאתר football-observatory.com)

איך מתבצע הדירוג?

הדירוג למעשה מתבסס על הנתונים של האתר הגרמני Transfermarkt. האתר עצמו בודק את ערך השחקנים ומעניק לכל שחקן שווי מוערך. הבדיקה הזאת בעייתית כשלעצמה, מכיוון ששווי שחקנים הוא לא המדד העיקרי לאיכות. שחקנים צעירים מוערכים יתר על המידה וערכם של שחקנים שעברו את גיל 30 יורד באופן משמעותי. אבל אין כיום מאגר נתונים גלובלי אשר מספק מדד איכות לכל שחקן בעולם ולכן התבססתי על שווי השחקן.

דרך הנתונים של Transfermarkt, יצרתי את 40 ההרכבים האיכותיים ביותר שאפשר לבנות משחקני הבית של מחלקות הנוער השונות. כדי ליצור הרכבים מאוזנים, תהיה לכל קבוצה רביעית הגנה טבעית, לפחות קשר הגנתי אחד ולפחות חלוץ טבעי אחד. או במילים אחרות המערכים יהיו קומבינציות של 4-4-2, 4-3-3 ו-4-5-1.

למרות הנוקשות במערכי הקבוצות, אופשר לשחקנים בעמדות משניות לקבל מקום בהרכב.

מה ההגדרה לשחקן בית?

כדורגלנים עוברים הרבה קבוצות במהלך ילדותם ולרוב ישחקו בקבוצה בעיר בה הם גרים. כאשר שחקן מתבגר, הוא ירצה לעסוק בכדורגל באופן מקצועני ולכן ברב המקרים אותו שחקן יעבור למחלקת נוער טובה יותר, דרכה יוכל לסלול את דרכו לקבוצה הבוגרת של המועדון. לפיכך, שחקנים נמדדים רק על גילאי הנערים והנוער (15-18).

כמו כן, אם שחקן עבר בכמה מחלקות נוער במהלך פרק זמן זה, הוא ייחשב כשחקן בית של המועדון שנתן לו את ההזדמנות הראשונה במשחק בוגרים.

אז בואו נצא לדרך עם מקומות 40-31.

  • הקרדיט לכל התמונות שייך לאתר Transfermarkt
  • כל פרטי השחקנים נכונים לתאריך 31.12.17
  • נתוני העברות נכונים רק לשחקני ההרכבים בדירוג

מקום 40

צ'לסי
צ'לסי

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €93.7M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: ראיין ברטרנד (סאות'המפטון) €20M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: נייתן אקה € 22.8M (מצ'לסי לבורנמות' ביולי 2017).

מאז תחילת עונת 13/14, צ'לסי ביצעה 125 עסקאות השאלה. זה אולי הדבר הכי חשוב לדעת על קבוצת הנוער של אלופת אנגליה. קבוצת הנוער של צ'לסי, נחשבת לאחת מהטובות בעולם ואפילו זכתה פעמיים ברציפות בליגת האלופות לנוער (14/15, 15/16) שנפתחה לפני ארבע שנים. אך במועדון העשיר מלונדון לא ממהרים לתת הזדמנויות לשחקני נוער.

מאז מינויו של אנטוניו קוטנה ב-2016, יותר שחקני בית מקבלים הזדמנות בקבוצה הבוגרת וחלק נכבד מהם משחק באופן קבוע בפרמייר ליג. ימים יגידו אם זו תחילתו של תהליך, או רק תקוות שווא אצל השחקנים הצעירים במועדון.

מקום 39

היידוק ספליט

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: € 94.5M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: איוואן פרישיץ' (אינטר מילאנו) €45M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: ניקולה קאליניץ' € 20M (מפיורנטינה למליאן ביולי 2018).

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: ניקולה ולאשיץ' € 10.8M (מהיידוק ספליט לאברטון באוגוסט 2017).

היידוק ספליט היא עוד דוגמה למועדון אקס יוגוסלבי לאחר חוק בוסמן.

מועדון הפאר הקרואטי, זכה בעברו ב-9 אליפויות יוגוסלביה, 6 אליפויות קרואטיה. הוא בעל עבר אירופי עשיר, עם השתתפויות ברבע גמר ליגת האלופות (75/76, 79/80, 94/95), חצי גמר גביע אופ"א (83/84) וחצי גמר גביע המחזיקות (72/73). אך בשנים האחרונות, לאחר ההשתלבות הבלתי מוגבלת של שחקנים אירופיים והכניסה של הכסף הגדול, היידוק ספליט נשארה מאחור גם בכדורגל האירופי וגם בליגה הקרואטית.

אמנם לקבוצה יש את התקציב השלישי בגובהו בליגה הקרואטית (3 מיליון יורו), אך הוא לא מתקרב לתקציבים של אולפת קרואטיה רייקה (6 מיליון יורו) ושל סגניתה דינמו זאגרב (15 מיליון יורו). לכן היא כמעט ואינה מצליחה להעפיל למפעלים האירופיים הבכירים.

הקבוצה עושה את עיקר הרווח שלה ממחלקת הנוער ומייצאת שחקנים רבים לליגות בכירות ממנה בגיל צעיר מאוד. זהו לפעמים הישג מרשים לא פחות מזכייה באליפות או בהעפלה לשלב בתים אירופי. הכדורגל הקרואטי בוודאי יוצא המרוויח העיקרי בכל הסיפור.

מקום 38

בורוסיה מנשנגלדבך

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: € 103M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: מארק-אנדרה טר שטגן (ברצלונה) 40M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: קונסטנטינוס מיטרוגלו €15.2M (מאולימפיאקוס לפולהאם בינואר 2014).

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: מחמוד דאהוד € 12M (מבורוסיה מנשנגלדבך לבורוסיה דורטמונד ביולי 2017) ומארק-אנדרה טר שטגן € 12M (מבורוסיה מנשנגלדבך לברצלונה יולי 2014).

בורוסיה מנשנגלדבך היא אחת מחמש קבוצות גרמניות הנמצאות בדירוג.

 

המועדון הגרמני, שסבל בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 מחוסר יציבות והתנדנד בין הבנודסליגה הראשונה והשנייה, התחיל לתפוס גובה בשנים האחרונות. הקבוצה אפילו שיחקה פעמיים בליגת האלופות בשלוש השנים האחרונות.

למרות הנוכחות של המועדון בדירוג, רב השחקנים המשמעותיים של הקבוצה בשנים האחרונות היו שחקני רכש ולשחקני הבית היה רק חלק משני בהצלחה. הדבר הבולט ביותר בהרכב שחקני הנוער של המועדון, הוא השתלבות הפליטים בקבוצה. בעיר מנשנגלדבך שוהים מעל 20,000 פליטים ובהרכב הנמצא בדירוג יש שלושה פליטים: אמין יונס, מחמוד דאהוד ויונוס מאלי. מתוכם שניים החליטו לייצג את נבחרת גרמניה, הזדמנות מצוינת לזכור שגם לאחר שהכסף הגדול השתלט על הכדורגל, השחקנים הטובים ביותר ימשיכו לבוא משכונות העוני.

מקום 37

מנצ'סטר סיטי

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €105.5M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: דניאל סטארידג' (ליברפול) €20M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה : קלצ'י איהנאצ'ו €27.7M (ממנצ'סטר סיטי ללסטר סיטי באוגוסט 2017).

מנצ'סטר סיטי היא אחת מארבע קבוצות בדירוג בלי אף נציג בקבוצה הבוגרת של המועדון.

אולי נוער זה לא הכל בכדורגל. המועדון הנמצא בכושר הטוב ביותר בכדורגל האירופי, הראה שאם סגל השחקנים והצוות המקצועי הם ברמה הגבוה ביותר, אפשר להסתדר בלי שחקנים ממחלקת הנוער. ובכל זאת, גדלו כמה שחקנים מצוינים אצל מוליכת הפרמייר ליג.

אולי הנתון המעניין ביותר בקבוצה הזאת, הוא ששני שחקנים זכו באליפות הפרמייר ליג במועדון אחר. דניאל סטארידג' (צ'לסי 09/10) וקספר שמייכל (לסטר סיטי 15/16). אותם שחקנים שעלו לקבוצה הבוגרת לפני הכסף מאבו דאבי ונמכרו למועדון אחר זמן קצר לאחר מכן. לכן, אפשר להסיק שאולי ללא הכסף מנצ'סטר סיטי לא הייתה אחת הקבוצות הטובות באנגליה, אבל היו יכולים להתפתח אצלה שחקני בית הרבה יותר טובים.

מקום 36

פלומיננסה  

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €115.5M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: מרסלו (ריאל מדריד) €40M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: ז'רסון 16.6M €. (מפלומיננסה לרומא ביולי 2016).

 פלומיננסה הוא אחד מהמועדונים הוותיקים בברזיל.

הקבוצה מריו דה ז'ניירו הייתה בשפל בסוף שנות ה-90 וירידה לליגה השלישית בברזיל. תוך קצת יותר מעשור, היא הצליחה לזכות באליפות הליגה הראשונה בברזיל. אך בשנים האחרונות הקבוצה חזרה להיות קבוצת תחתית והיא רחוקה מלאיים על תואר האליפות בברזיל.

השחקן הכי מוכר בקבוצה הברזילאית הוא אחד מגדולי המגנים בכל הזמנים, אלוף ספרד ארבע פעמים ואלוף אירופה שלוש פעמים – מסרלו. אותו מגן ששיחק עונה אחת בפלומיננסה, נמכר לריאל מדריד כשהיה בן 18 בלבד ב-6.5 מיליון יורו וזאת ככל הנראה אחת העסקאות הטובות ביותר שנעשו אי פעם בכדורגל הספרדי.

מקום 35

בורוסיה דורטמונד

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €119.5M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: כריסטיאן פולישיץ' (בורוסיה דורטמונד) €45M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: מריו גצה 37M (מבורוסיה דורטמונד לבאיירן מינכן ביולי 2013).

נורי שאהין הוא שחקן הבונדסליגה הצעיר בכל הזמנים. הוא שיחק לראשונה באוגוסט 2005, שהיה בן 16 ואחד עשר חודשים.

דורטמונד שינתה את פניה בשנים האחרונות. הקבוצה שסבלה מבעיות כלכליות ומקצועיות, מינתה ב-2008 את מאמן מיינץ שבע שנים קודם לכן, יורגן קלופ. המאמן הצעיר שהאמין בשחקנים צעירים ורעבים, הצעיד את דורטמונד לשתי זכיות בבונדסליגה ולגמר ליגת האלופות ב-2013. באותו גמר שיחקו שני שחקנים המופיעים בהרכב למעלה, כמו כן גם למריו גצה (שלא שיחק בגמר בגלל פציעה) היה חלק משמעותי מאותה קבוצה.

קלופ עזב, אבל הדבקות בשחקנים הצעירים נשארה. גם טוכל וגם בוס המשיכו לרכוש ולהשתמש בשחקנים צעירים. עדיין לא הגיע מאמן שהצליח להיכנס לנעליים הגדולות שיורגן קלופ השאיר, אבל גם בתקופות פחות טובות הקבוצה ממשיכה לייצר כוכבים מהשורה הראשונה.

מקום 34

נסיונל

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €119.9M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: לואיס סוארס (ברצלונה) €85M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: לואיס סוארס €81.2M (מליברפול לברצלונה ביולי 2014).

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: סבסטיאן קואטס 8M€ (מנסיונל לליברפול באוגוסט 2011).

נסיונל היא הקבוצה היחידה מאורוגוואי המופיעה בדירוג.

נסיונל היא אחת משני מועדוני פאר באורוגוואי יחד עם פניארול. שתיהן חולקות 95 תארי אליפויות מתוך 115 עונות בליגה הראשונה. בנוסף, לקבוצה יש עוד שלוש זכיות בליברטדורס (אליפות דרום אמריקה) בשנות ה-70 וה-80.

אבל צריך להודות שמיקום של נסיונל בדירוג מעט משקר והיא צריכה להודות ללואיס סוארס, שהכניס אותה לדירוג. רב שחקני הנבחרת באורוגוואי גדלו בדפנסור ספורטינג קלוב או בדאנוביו. דרך אגב, לואיס סוארס נמכר מנסיונל לכרונינגן תמורת 800 אלף יורו בלבד.

מקום 33

ואסקו דה גאמה

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €123.7M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: פיליפה קוטיניו (ליברפול) €65M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: פיליפה קוטיניו €160M (מליברפול לברצלונה בינואר 2018).

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: אלכס טשיירה 6M€ (מואסקו דה גאמה לשחטאר דונצק בינואר 2010).

ואסקו דה גאמה ידועה כאחת מיצרניות שחקני ההתקפה הגדולה בברזיל. מופיעים לא פחות משלושה שחקני ואסקו בטבלת עשרת הכובשים המצטיינים של נבחרת ברזיל בכל הזמנים. בנוסף, גם אחד מבועטי החופשיות הטובים בכל הזמנים, ז'וניניו פרנאמבואקנו, שיחק את מרבית הקריירה בברזיל בקבוצה מריו דה ז'ניירו.

השחקן הכי המפורסם בשנים האחרונות, שגדל במעודון הברזילאי, הוא פליפה קוטיניו, כוכב ליברפול ונבחרת ברזיל, שנמכר ברצלונה בסכום גבוה של 160 מיליון יורו. אך נראה שגדל בואסקו שחקן עם פוטנציאל גדול לא פחות מזה של קוטיניו. פאוליניו, שקיבל מקום של קבע בסגל של ואסקו בגיל 17, הפך למטרת יעד של לא מעט מועדונים באירופה. בגלל גילו הצעיר הוא עדיין לא יכול לעזוב את ברזיל, אבל ככל הנראה בקיץ או מקסימום בחורף הבא, ילד הפלא יימכר למועדון אירופי תמורת עשרות מיליונים.

מקום 32קורינתיאנס  

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €123.7M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: מרקיניוס (פ.ס.ז') €35M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: ויליאן €35.5M (מאנז'י מחצ'קלה לצ'לסי באוגוסט 2013).

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: ויליאן 14M€ (מקורינתיאנס לשחטאר דונצק באוגוסט 2007).

קורינתיאנס הוא המועדון הלא אירופי היחיד שזכה באליפות העולם לקבוצות של FIFA יותר מפעם אחת.

 

עוד מועדון ברזילאי ברשימה והפעם גם אלופת ברזיל הנוכחית. המועדון מסאו פאולו, הפך לאחת מספקיות השחקנים הגדולות מדרום אמריקה ולא רק של שחקנים ברזילאים. בשנים האחרונות עברו במעדון רנאטו אוגוסטו, ואגנר לאב, ניקולס לודיירו, פאוליניו, חאבייר מסצ'ראנו וקרלוס טבס. יתרה מכך, בקבוצת הנוער נמצא המלפפון החם של חלון העברות הנוכחי, מלקום, שחקן בורדו שהפך בגיל 20 לאחד השחקנים הטובים בצרפת ומסתמן כאחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם. אין ספק שכל קבוצה שתרכוש אותו תזכה בנכס לשנים הבאות.

מקום 31

אתלטיק בילבאו

שווי הקבוצה באתר Transfermarkt: €124M

השחקן היקר בקבוצה באתר Transfermarkt: איימריק לאפורט (אתלטיק בילבאו) €25M

ואיניאקי וויליאמס (אתלטיק בילבאו) €25M.

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: יורי ברצ'יצ'ה €16M (מריאל סוסיאדד לפ.ס.ז' ביולי 2017).

לאתלטיק בילבאו תשעה שחקני סגל בנבחרת מחלקת הנוער, הכי הרבה בדירוג.

הקבוצה הכי אתנית בכדורגל האירופי, בונה את סגלה אך ורק משחקנים ממוצא באסקי (פרט למקרים בודדים). הקבוצה הספרדית ממחיזה באופן מושלם את בסיס הרעיון מאחורי הדירוג הנ"ל ומוכיחה שדרך נאמנות והמשכיות, אפשר להמשיך להתברג ברמות הגבוהות ביותר.

כיום מועדוני כדורגל מתחלקים לשניים; מועדונים בעלי מטרות הישגיות שקונים שחקנים ומועדונים קטנים שמוכרים שחקנים כדי להתקיים. אתלטיק בילבאו היא מעין עוף מוזר בכדורגל האירופי, שמגדל את שחקניו ומשאיר אותם ללא קשר להישגים כאלו ואחרים. אמנם בבילבאו לא יכולים להתחרות עם הכסף הגדול של ריאל וברצלונה והקבוצה לא זכתה בתואר מאז חוק בוסמן, אבל המועדון הבאסקי, יחד עם ריאל וברצלונה, מעולם לא ירד לליגה השנייה ואפילו העפיל לגמר הליגה האירופית בעונת 11/12. תמיד נחמד לראות שיש עדיין כמה מועדונים בכדורגל העולמי שמשמרים את השלד הקיים בקבוצה, גם אם מדובר במניעים פוליטיים.

בימים הקרובים יעלו הטורים הבאים בסדרה ויחשפו יתר הקבוצות בדירוג. כדי לראות את השווי המוערך של השחקנים בדירוג ושל שחקנים נוספים ניתן להיכנס לאתר www.transfermarkt.com

 

לשאר הטורים

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח