נפל ד VAR

יכול להיות שהארי קיין ישבור את שיא השערים של המונדיאל ויוביל את אנגליה לזכיה בגביע, אבל גם זה לא יהפוך אותו לכוכב של המונדיאל. יתכן שההתקפות המתפרצות של צרפת (מול ארגנטינה) ובלגיה (מול יפן וברזיל) הן מופת לתנועה מושלמת על המגרש, אולם זה לא יהפוך אותן לתנועה הזכורה ממונדיאל 2018. הכוכב הגדול של הטורניר הוא כמובן ה VAR והתנועה שתיזכר מהמונדיאל היא כמובן תנועת ידיו של השופט שמסמל מלבן באוויר לפני שהוא רץ למסך.

VAR
Via FIFA World Cup Facebook page

כבר עכשיו, עוד לפני שהטורניר הגיע לשיאו ולסיומו ברור שאדון VAR כאן כדי להישאר וגם אם שופטי הטלוויזיה יפשלו במשחק הגמר, זה לא ישנה את העובדה שיהיה שימוש במצלמות מעכשיו בכל הטורנירים והליגות הגדולות בעולם. מכאן כבר אין דרך חזרה.

החשיבות הגדולה של הVAR היא לאו דווקא בזיהוי נכון של הנפילות של ניימאר ברחבה או בהכתרת אלופה צודקת וראויה ולא אלופה שזוכה בתואר בזכות "יד האלוהים" (לא משנה אם זה מראדונה או לנדאו). החשיבות שלו היא בהחדרת התפיסה וההבנה בקרב גורמי הניהול והגורמים המקצועיים של הענף ובקרב האוהדים שיש מקום לטכנולוגיה במשחק הכדורגל, ושטיעוני "הכדורגל לא יהיה יותר רומנטי" או "ככה תמיד שיחקו" כבר אינם רלוונטיים. יש בעולם אמצעים משוכללים שיכולים לשפר את המשחק עצמו ואת החוויה לקהל ולכן ראוי ורצוי להשתמש בהם, בדיוק כמו בענפי כדור אחרים.



קשה לדעת לאיזה כיוון תמשוך הטכנולוגיה את הכדורגל, אבל אני אנסה לגעת במספר נקודות, בלי להתעמק בצד הטכני, מתוך הנחה שהפתרונות קיימים או לא רחוקים מביצוע:

1. עזרה לשופט בקבלת החלטות – זה כבר טריוויאלי (VAR, טכנולוגיית קו השער, טכנולוגיה לזיהוי נבדל וכדומה).

2. זמן משחק – קבלת החלטות ע"י אמצעים אלקטרוניים ולא בהתבסס על הערכת השופט, כולל זמן החלפות (אם לקח לשחקן דקה לצאת מרגע הסימון אז צוות השיפוט יוסיף דקה). אין ספק שזה יגדיל את הזמן בו המשחק משוחק, ימנע בזבוזי זמן ויאיץ את הקצב.

3. בריאות – בגמר הצ'מפיונס האחרון פגע ראמוס במרפקו בראשו של שוער ליברפול, לוריס קאריוס, וכנראה גרם לו לזעזוע מוח. שופטי המשחק לא הבחינו בתקרית והמשחק נמשך ללא הפרעה.
הסירטונים המצביעים על הפגיעה הופצו ברשת מספר דקות אחרי התקרית. במצב כזה ואם לצוות השיפוט מגיע מידע שלשחקן נגרם, לכאורה, נזק בריאותי יש מקום לעצור את המשחק ולבדוק את השחקן, גם אם זה באיחור של מספר דקות.
בספורט האמריקאי יש תהליך מסודר (פרוטוקול) של בחינת מצבו של שחקן שספג חבטה לראשו. אמנם בכדורסל ובפוטבול יש אפשרות להחזיר שחקנים למגרש (דרך אגב, אולי הגיע הזמן לשינוי כזה בכדורגל), מה שמקל על הבדיקה, אולם יש מקום לייצר פרוטוקול דומה בכדורגל, על מנת לשמור קודם כל על בריאות השחקנים וגם על הגינות המשחק.
במונדיאל הנוכחי פיפ"א איפשרה לקבוצות להציב אנליסט רפואי ביציע העיתונות שבאפשרותו לאתר פגיעות בשחקנים באמצעות ניתוח צילומי הוידיאו של המשחק בזמן אמת.
הטכנולוגיה קיימת וצריך רק לקבל החלטה איך ומתי להשתמש בה.

ליברפול, מילנר, קריוס
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

4. שובר שיוויון – האם חוק "שערי החוץ" בדו קרב נוקאאוט הוא עדיין רלוונטי לכדורגל המודרני? האם זה נכון לקבוע עולה לשלב הבא במונדיאל על סמך כרטיס צהוב? האם אפשר להשתמש בטכנולוגיה כדי להכריע במקרים כאלה וגם לשפר את איכות המשחק? אני מציע שבמקרים כאלה הקבוצה הזוכה תהיה זו שבעטה יותר בעיטות משמעותיות למסגרת מטווח של שלושים מטר ומטה, עם כוונה להבקיע ולא כמסירה לשוער היריבה. בדרך זו נעודד קבוצות לשחק התקפי ונשפר את חווית הצפייה. כמובן שניתן לחשוב על כל מדד אחר שניתן לכימות ובדיקה.

5. סטטיסטיקה לכל – יש שיפור עצום בשנים האחרונות ברמה ובמגוון של הנתונים הסטטיסטיים שיש לקבוצות ושמופצים לקהל הרחב, אולם עדיין הם אינם ברי השוואה לנתונים הקיימים בספורט האמריקאי, שמתקדם בהרבה לעומת הכדורגל בשימוש בטכנולוגיה ובנתונים. לדעתי יש מתאם בין ההכרה של האוהדים בחשיבות הטכנולוגיה למשחק לבין הדרישה שלהם לקבל סטטיסטיקות מנותחות ורלוונטיות, הן במהלך המשחק עצמו והן אחריו. הקהל לא יוכל להסתפק בכמות בעיטות לשער וכמות המסירות של כל קבוצה, אלא ידרוש נתונים מתקדמים יותר כמו expected goals ועוד, וגופי הניהול והשידור יאלצו לספק אותם. האוהדים גם ידרשו לדעת איך הקבוצות שלהם משתמשות בטכנולוגיה ובנתונים כדי לשפר את היכולות ואת התוצאות שלהן.

6. ניתוחים ונתונים בזמן אמת – אני מניח שכיום עיקר ההחלטות שמאמנים מקבלים תוך כדי משחק מתבססות על מראה עיניים ולא על נתונים המופקים ממצלמות או אמצעי ניטור אחרים.
פיפ"א איפשרה לנבחרות השונות להציב אנליסטים מקצועיים שיקבלו מידע בזמן אמת לגבי תנועות השחקנים ויוכלו להעביר את המסקנות שלהם לצוות האימון שעל המגרש. האווירה הציבורית שמעודדת ומאפשרת שימוש בטכנלוגיה תפיל גם את חומות ההתנגדות של מאמנים להשתמש ולקבל החלטות על בסיס המידע שמתקבל מאמצעים שונים גם במהלך המשחק.

ענף הכדורגל התבצר בשמרנות שלו והתגונן בהצלחה בפני הקידמה והטכנלוגיה תחת טיעוני המסורת והרומנטיקה, עד כדי כך שאפילו שימוש בקצף לצורך סימון החומה נראה שווה ערך להמצאת הגלגל. היום כבר לא ברור איך הסתדרנו בלי הקצף. אותו דבר יקרה לשימוש בטכנולוגיה באופן פעיל בכדורגל. הצלחת ה-VAR במונדיאל הזה תייצר פריצת דרך עצומה ותגרום לדעתי לשינוי גדול בתפיסת תפקיד הטכנלוגיה בענף הכדורגל. השינוי הזה כבר החל, אולם עד המונדיאל הוא חילחל באיטיות. עוד חמש שנים הכדורגל יראה אחרת לגמרי ואנו נסתכל על מונדיאל 2018 כנקודת המפנה, בגלל הטכנולוגיה ולא בגלל הזוכה, או בגלל שמסי ורונאלדו עפו ברבע הגמר.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח