מעקב המושאלים חלק ד' – חלוצים

לשאר הטורים במעקב המושאלים

לעיתים למועדונים גדולים אין את הזמן והיכולת לתת לשחקן צעיר להשתפשף על חשבון הקבוצה, בעיני המועדון לשחקן יש את הפוטנציאל להתפתח ולהיות שחקן מן המניין, אך בעידן בו ההישגיות היא חזות הכל, מעדיפים המועדונים להשתמש בהשאלות למועדונים קטנים כדי שיספקו את דקות המשחק והניסיון להם זקוק השחקן הצעיר כדי להתפתח. כך, מועדונים קטנים יכולים להרוויח את יכולותיהם של שחקנים איכותיים ובה בעת לחסוך כסף (רכישה, משכורת).

טיקטיק מונדיאל

ישנם מקרים נוספים בהם שחקנים כבר אינם מתאימים לתוכניות של המועדון או לא מקבלים מספיק דקות משחק ולכן מעוניינים לעבור לקבוצה אחרת, שם יוכלו להוכיח את יכולותיהם, גם לקבוצה השואלת ואולי בעיקר לקבוצה המשאילה.

בליגת העל ישנם 38 שחקנים המושאלים מאחת עשרה קבוצות שונות, כולל כאלה שנמצאות בליגה הלאומית כמו הפועל תל אביב והפועל רמת גן ואפילו אחת מליגה ג', בית"ר טוברוק. המושאלים בליגת העל מתפזרים על פני אחת עשרה קבוצות והיחידות שלא מחזיקות בשחקנים מושאלים הן: מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל ב"ש. יותר מ – 60% מהמושאלים הם בגילאי 21 – 23, לאחר שהם מסיימים את שירותם בנוער כחריגי גיל הקבוצות משאילות את השחקנים למקומות בהם יוכלו לצבור דקות משחק וניסיון תוך המשך מעקב מצד קבוצות האם.

בטבלה המצורפת ניתן לראות כי למרות שהשתתף ב – 17 משחקים, אליאל פרץ שיחק את ממוצע הדקות הנמוך ביותר, 26.65. עיאד חבשי ואיגור פיליפנקה שיחקו את ממוצע הדקות הגבוה ביותר, 95.18, אך בעוד פיליפנקה השתתף ב – 11 משחקים, חבשי שיחק את כל 27 המחזורים. אנטוניו מרשיץ' שיחק את מספר המשחקים הנמוך ביותר – 6.

ועכשיו לשאלה מיהו המושאל הטוב ביותר?

מכיוון שלא ניתן להשוות בין שחקן הגנה לשחקן התקפה, סדרת הטורים על המושאלים חולקה לארבעה: בפרק הראשון סקרתי את שחקני ההגנה, בפרק השני את שחקני הקישור ההגנתי, בפרק השלישי את שחקני הקישור ההתקפי ובפרק האחרון את החלוצים.

כדי לבצע את הדירוג בצורה ההוגנת ביותר, בחנתי עבור כל תפקיד מהם הנתונים החשובים אותם אני רוצה לבדוק, קבעתי רף של 450 דקות משחק כדי ששחקן יוכל להכנס לדירוג, ולבסוף, בגלל שיש פער עצום לעיתים במספר דקות המשחק של השחקנים, בדקתי את הנתונים שלהם עבור 90 דקות משחק. הנתונים מתייחסים למחזורים 1 – 27 בלבד כדי להקטין ככל האפשר הטייה של משחקי הפלייאוף.



לדירוג החלוצים השתמשתי בפרמטרים הבאים: שערים, בישולים, יחס המרה (איומים / שערים), אחוז איומים למסגרת, אחוז נצחונות במאבקי גובה, דריבלים מוצלחים, חילוצים בחצי היריבה ומסירות מפתח.

בהתאם לדירוגים הקודמים, נתחיל מן המקום האחרון ונתקדם צעד אחר צעד עד למקום הראשון.
לא נכנס לדירוג עקב מיעוט דקות משחק, אך לא נמנע ממנו איזכור בכתובים: אמיר חלאילה שמושאל מהפועל ב"ש לבני סכנין.

מקום 6: דור ז'אן
בן 23, מושאל ממכבי ת"א למ.ס אשדוד

 

מקום 5: שון וייסמן
בן 22, מושאל ממכבי חיפה להפועל ק"ש



מקום 4: דובב גבאי.
בן 31, מושאל מבני יהודה להפועל אשקלון.

 

מקום 3: שגיב יחזקאל.
בן 23, מושאל ממכבי ת"א להפועל ק"ש.

נכון, התפקיד של חלוץ הוא להבקיע שערים ושגיב יחזקאל כושל עד כה באספקט הזה, אבל כשמסתכלים על כל הנתונים מסביב, מבינים שיש פה פוטנציאל נהדר לשחקן ליגה לגיטימי לחלוטין. יחזקאל חייב קודם כל לעבוד על הסיומת שלו מול השער, לא הגיוני שחלוץ מצליח לשגר 70% מהאיומים שלו למסגרת ועדיין לא להבקיע אפילו שער אחד. אם יחזקאל לא ישתפר בכך, ייתכן וכדאי להפוך אותו לשחקן קישור התקפי מכיוון והוא מבשל מצוין, 0.29, מנצח ב-40% ממאבקי הגובה שלו, מבצע 3.7 דריבלים מוצלחים ומוסר 1.6 מסירות מפתח. הנתונים של יחזקאל מראים פוטנציאל ואיכות, מצבת השערים מראה חוסר תכלית.
עונת השאלה נוספת עומדת על הפרק וזוהי תהיה אולי ההזדמנות האחרונה עבור יחזקאל להראות שהוא יכול להיות פקטור התקפי.

שגיב יחזקאל
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב

מקום 2: מאוויס צ'יבוטה.
בן 22, מושאל ממכבי ת"א לבני יהודה.

החלוץ הקונגולזי שהגיע ב – 2014 לנוער של מכבי ת"א, סומן תמיד כפוטנציאל להגיע לקבוצה הבוגרת. לאחר שהתחשל שתי עונות בהפועל כפ"ס והראה ניצוצות, יוסי אבוקסיס הצליח לקלף עוד חלקים מהקליפה של צ'יבוטה וככל שהעונה התקדמה, היה ברור שיש לצ'יבוטה מקום בסגל מכבי ת"א יותר מחלוצים אחרים ששוהים שם.
צ'יבוטה לא מרבה לאיים על השער, קצת יותר מאיום למשחק, אך הוא לרוב תכליתי – הוא מבקיע שער בכל 5 איומים, יחס נהדר לחלוץ שמשחק בקבוצה שלא מרבה לשלוט בכדור ולתקוף בסיטונאות. אם הוא היה קצת יותר מדויק מ – 44% למסגרת אולי גם היינו רואים מספר יותר גבוה בעמודת השערים.

צ'יבוטה לא חלוץ אגואיסט, הוא יודע לבשל ומוסר 0.74 מסירות מפתח, נתון חשוב בראייה עתידית למקרה והוא יחזור למכבי ת"א. החלוץ שיהיה לידו ידע שצ'יבוטה מוסר.
כשברק יצחקי בשלהי הקריירה, ארון שונפלד לא מוצא את הדשא, לאלירן עטר יש מהלך אחד ווידאר אולי ילך למונדיאל ומשם לליגה אחרת, מאוויס צ'יבוטה צריך להיות המושאל הראשון שחוזר למכבי ת"א.

 

מקום 1: דיא סבע.
בן 26, מושאל מבית"ר טוברוק למכבי נתניה.

תאמינו או לא, אבל מלך שערי ליגת העל הוא שחקן מושאל. סבע שגדל בבית"ר טוברוק, עדיין שייך לה (לפחות עד שיסתיים תהליך הבוררות בדבר דמי השבחה לטוברוק). כמובן שדיא סבע הוא גם החלוץ המושאל הטוב ביותר וכנראה גם המושאל הטוב ביותר מבין כל 38 השחקנים המושאלים שמשחקים בליגת העל.
אפשר לראות בנתונים של סבע (שלא כוללים את מחזור 28 ו – 29 בהם הוסיף שלושער ובישול) שמלבד כמות השערים המטורפת שכבש הוא גם מבשל מצוין, כל איום שני שלו הוא למסגרת וכל איום חמישי גם עובר את קו השער. למרות שסבע נמוך, רק 1.68 מ', הוא מנצח בכל מאבק גובה שלישי. את הזריזות והמהירות שלו הוא מנצל כדי לבצע 3.53 דריבלים מוצלחים ואת ראיית המשחק כדי למסור 1.67 מסירות מפתח.

דיא סבע מכבי נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי: FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה

זאת העונה השנייה שסבע מפגין יכולת כיבוש משובחת. גם בעונה הקודמת, עם נתניה בלאומית, סבע הבקיע 17 שערים. אין ספק ששיטת המשחק של דראפיץ' וברדה גורמת לכל השחקנים להיות יותר טובים ממה שאנשים ואולי הם עצמם חשבו שהם יכולים להיות.
הסבר קטן: סבע לא מוגדר כחלוץ במערך של נתניה, אך המיקום המעשי שלו הוא כמו של חלוץ, לכן החלטתי להציב אותו יחד עם החלוצים המושאלים.

סבע הוא למעשה שחקן מכבי נתניה, יישאר בה ולא יעבור לקבוצה אחרת. צריך לזכור שהוא כבר היה במכבי ת"א בתחילת הדרך, בהפועל ב"ש ובמכבי פ"ת, אך רק במכבי נתניה ורק תחת דראפיץ' וברדה הוא מביא הלכה למעשה את איכויות הכדורגל האדירות שיש בו.



סיכום פרויקט המושאלים

לשמחתן של קבוצות האם, השחקנים שלהן אכן מקבלים את הבמה לצבור ניסיון, להתנסות, לשחק, ללמוד, לטעות ואפילו ובעיקר להצליח. זה עדיין לא אומר שהמושאלים יצליחו להיות בסופו של דבר שחקנים מובילים בקבוצות האם שלהם, אך נותן להם פתח ואפשרות לכך שיכירו אותם ואת יכולותיהם גם בקבוצות אחרות בליגת העל. לשמחתן של הקבוצות שמשאילות את השחקנים ולוקחות על עצמן את הסיכון בקבלת שחקן צעיר וחסר ניסיון, השחקנים דווקא מראים יכולות די טובות ואכן מצליחים לעזור לקבוצותיהם.

אולי לא מדברים על זה מספיק, אבל למרות שבתקופת ג'ורדי קרויף מחלקת הנוער של מכבי ת"א קצת הדרדרה מבחינת הישגיות, הרי שיש לה הכי הרבה שחקנים שמשחקים כמושאלים בליגת העל. לא רק זאת, אלא שהם גם מציגים יכולות מצוינות בקבוצותיהם ויש למכבי ת"א שחקן שהיא יכולה להחזיר כמעט בכל עמדה במגרש. אז אולי השחקנים האלה לא זכו בתארים כששיחקו בקבוצות הנוער, אך הם משחקים באופן קבוע בליגת העל ומועמדים לגיטימיים לחזור לקבוצה שמתמודדת על האליפות.

מאוויס צ'יבוטה
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון הכדורגל בני יהודה ת"א – הדף הרישמי"

בני יהודה חווה את אחת העונות הטובות שלה בשנים האחרונות, רבות בעזרת המושאלים שלה: מאוויס צ'יבוטה מדורג שני בחלוצים, מתן חוזז ויונתן כהן תופסים את המקום הראשון / שני בקשרים ההתקפיים ועאיד חבשי מוביל את שחקני ההגנה. זאת לא רק איכות השחקנים המושאלים שלה, אלא גם הרבה עבודה מעולה של המאמן שלה יוסי אבוקסיס, שמצליח לקדם את השחקנים הלא מלוטשים שלו, בני יהודה מוציאה את המיטב מתכנית המושאלים שלה (כספית + הישגית).

לשאר הטורים במעקב המושאלים

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח