מי הטופ של אירופה?

אם בראשו של כל אוהד כדורגל ממוצע עוברת עשרות פעמים ביום המחשבה הבאה "מי הקבוצה הטובה ביותר באירופה?", אז אצלי היא עוברת מאות פעמים כשכל קבוצה זוכה לטיעונים רבים לטובתה והופכת את המחשבה לדיון של ממש. את הדיונים המעמיקים שעוברים בראשי מדי שבוע, בעקבות תצוגות הכדורגל הנהדרות ברחבי אירופה, החלטתי להפוך לדירוג עוצמה שיושפע כמובן מכושר הקבוצות, ממספר הכיבושים והספיגות שלהן מפתיחת העונה וביצועיהן בכל אחת מהמסגרות בהן הן משחקות.

אז מבלי להכביר במילים ניגש היישר לדירוג שבו יופיעו עשרת הקבוצות שלדעתי נמצאות בכושר הטוב באירופה אחת אחרי השנייה – מהעשירית ועד לראשונה. תחזיקו חזק, מתחילים.

כמעט ונכנסו: סביליה ובאיירן מינכן.

סילבה בן ידר סביליה
סביליה. כמעט נכנסו. Credit to "Sevilla FC" Facebook page,

במקום העשירי – אייאקס אמסטרדם

האימפריה ההולנדית נמצאת בעיצומה של פתיחת עונה נפלאה לאחר שרשמה הפסד בודד ב-19 משחקים בהם רשמה 81% הצלחה. היא אמנם ממוקמת רק במקום השני בטבלת הליגה ההולנדית ומרוחקת 5 נקודות מהמוליכה המושלמת פ.ס.וו. איינדהובן, שגם ניצחה אותה במפגש הישיר בניהן, אבל מנגד רשמה מספר הופעות מעוררות השראה במסגרת ליגת האלופות שבהחלט העלו רוח נוסטלגית והזכירו ימים יפים של המועדון בזירה האירופית.

החבורה הצעירה והמוכשרת של אריק טאן האג טרם הפסידה במסגרת ליגת האלופות וממוקמת במקום הראשון בבית ה' בצוותא עם באיירן מינכן הענקית לאחר שניצחה בבית את א.א.ק. אתונה ובנפיקה והשיגה נקודה יקרה באליאנץ ארנה לאחר שהסתכלה לבאיירן בלבן של העיניים ואף רשמה יותר איומים למסגרת מהאימפריה הבווארית שניצחה בביתה בשנים האחרונות קבוצות על כמו פ.ס.ז', ארסנל, אתלטיקו מדריד וגם את היריבה המושבעת מאיינדהובן.

השחקן המוביל שלה מפתיחת העונה הוא ללא ספק הסרבי הנהדר דושאן טאדיץ׳ שהגיע הקיץ מסאות׳המפטון תמורת 18 מיליוני יורו בלבד ומספק את הסחורה מהרגע שנחת ביוהאן קרויף ארנה עם 8 שערים ו-9 בישולים ב-18 הופעות עד כה בקבוצה שצפויה להופיע גם בדירוגים הבאים אם תמשיך בגרף ההתקדמות המרשים שלה מפתיחת העונה.

 

במקום התשיעי – ארסנל

נראה שעזיבת ונגר לאחר כל כך הרבה שנים עשתה רק טוב לתותחנים שרושמים פתיחת עונה נהדרת עם 85% הצלחה, שני הפסדים בלבד ומעל הכל – 11 ניצחונות רצופים ומאזן כיבושים מרשים (2.6 למשחק) מפתיחת העונה.

אז למה היא לא מדורגת גבוה יותר? ראשית, במהלך רצף הניצחונות שעל הנייר נראה מרשים למדי היא פגשה בעיקר קבוצות חלשות שהתבטלו מולה לחלוטין. הקבוצה תקבל קרדיט משמעותי יותר במידה ותצליח לספק יכולת דומה מול קבוצות בכירות יותר. בנוסף, על אף רצף המשחקים הקלים שארסנל עברה היא ספגה לא מעט שערים (1.1 למשחק) מפתיחת העונה ולמעשה שמרה על רשת נקייה בארבעה משחקים בלבד.

השחקן המוביל שלה הוא ללא ספק החלוץ הגאבונזי פייר-אמריק אובמיאנג שהספיק לכבוש כבר שמונה שערים מאז שנשמע הגונג לפתיחת עונת 2018/19, כולל השער הנפלא ממשחק הליגה האחרון מול לסטר שסיים מהלך קבוצתי נפלא והראה לעולם כולו את הפוטנציאל הרב של ארסנל כשכל חלקיה מתחברים יחדיו.

Aubameyang Pierre-Emerick פייר-אמריק אובאמייאנג
Credit to "Aubameyang Pierre-Emerick" Facebook page

במקום השמיני – פ.ס.ז'

הפריזאים רושמים גם הם פתיחת עונה נהדרת עם 88% הצלחה ומאזן כיבושים נהדר (3.7 למשחק) בכל המסגרות שמובילים אותה למקום הראשון בליגה הצרפתית עם מאזן מושלם לאחר עשרה מחזורים וזכייה בסופרקאפ הצרפתי עם ניצחון ענק על מונאקו.

אז למה היא לא מדורגת גבוה יותר? ראשית, בדומה לארסנל, רמת הקבוצות שפגשה עד כה בליגה נעה בין בינוניות לחלשות והן הסיבה המרכזית לתצוגות הענק של הקבוצה ולראייה, כשקבוצת המיליונים של הקטארים התארחה באנפילד היא הפסידה והצליחה להשיג תיקו בלבד בתוספת הזמן בפארק דה-פראנס מול נאפולי מה שממקם אותה במקום השלישי בלבד בבית ג' בליגת האלופות. בנוסף, הקבוצה מציגה קישור נרפה ואנמי במרבית המשחקים מה שכמובן בא לידי ביטוי בצורה רחבה יותר במשחקיה הקשים במסגרת האירופית. במרכז הקישור משחקים מרקו וראטי ואדריאן ראביו שמתקשים לשלוט בקצב המשחק ולנהל אותו ומשוועים לקשר הגנתי שיתמוך בהם וייצור איזון משמעותי בהרכב הקבוצה שלעתים שוכחת שבכדורגל צריך גם לעשות הגנה ובעקבות כך סופגת לא מעט (0.8) על אף השמות הנוצצים שמשחקים בחולייה האחורית שלה.

התקווה של פסז' היא כוכבה הנוצץ קיליאן אמבפה שאחראי כבר ל-15 שערים העונה. במידה והוא ימשיך לפרוח, לחפות על שלל הבעיות של הקבוצה ולסחוף אותה אחריו היא בהחלט יכולה להצליח גם בליגת האלופות.

 

במקום השביעי – צ'לסי

בכדי להיזכר בהפסדה היחיד של הבלוז עד כה העונה צריך להרחיק הרחק עד למשחק מגן הקהילה מול הסיטיזנס לפני פתיחת העונה שבו הקבוצה הפסידה 2-0 ואיבדה את התואר האנגלי הראשון. מאז – 13 משחקים ללא הפסד, 86% הצלחה וכיבושים בצרורות (2.4 למשחק), הרבה בזכות המערך ושיטת המשחק החדשה של סארי בנוסף לקישור החזק של הקבוצה שמחזיק בכדור כ-64% מהזמן ורושם מסירות מדוייקות רבות (89%)

הקבוצה בכל זאת מאכזבת כשבמפגשים המשמעותיים שלה מול קבוצות טופ היא איבדה נקודות בסטמפורד ברידג' מול ליברפול ומנצ'סטר יונייטד אחרי שבשני המפגשים הייתה זו שעלתה ראשונה ליתרון, אך בתצוגת שפל הציגה את הרפיון ההגנתי של הקבוצה שכמובן עלה לה בנקודות ליגה משמעותיות שהרחיקו אותה מהפסגה.

אם נסתכל לעומק – מרבית הניצחונות של הבלוז הושגו בזכות עליונות של שחקן אחד ויחיד – אדן הזאר שמו. הווינגר הבלגי הנהדר רושם עונת שיא בקריירה כשהוא מעורב עד כה ב-11 שערים, כולל שערים ובישולים שהכריעו משחקים והעניקו לקבוצה לא פחות מ-7 נקודות ליגה בנוסף למעבר שלב בגביע הליגה. במידה וימשיך ביכולת הגבוהה, השמיים הם הגבול בעבור צ'לסי שיכולה להגיע רחוק מאוד תחת סארי.

הזאר, צ'לסי
Credit to "Chelsea Football Club" Facebook page

במקום השישי – ברצלונה

על הנייר נראה שהבלאוגראנה רושמת פתיחה מהטובות באירופה – היא זכתה בסופרקאפ הספרדי, מוליכה את בית ב' בליגת האלופות ואת הליגה הספרדית. אבל בשורה התחתונה קבוצתו של ואלוורדה איבדה כבר 9 נקודות בליגה אותה היא מוליכה רק בזכות חולשת היריבות. בנוסף, הקבוצה מציגה יכולת הגנתית איומה מפתיחת העונה וסובלת, בין היתר, מפציעה ארוכה של אומטיטי הנהדר ויכולת חלשה של פיקה שמתבטאת בשורת הספיגות (1.1 למשחק) מפתיחת העונה.

החוזק של ברצלונה מתבטא בחולייה ההתקפית הנהדרת שלה שבה מלבד מסי, שרושם פתיחת עונה נפלאה ומעורב כבר ב-18 שערים מפתיחת העונה, גם סוארס, קוטיניו ודמבלה מצטיינים. הקבוצה יכולה לשאוב עידוד רב מהניצחונות הביתיים האחרונים מול יריבות חזקות בדמות אינטר וסביליה שהעניקו לה כאמור את המקומות הראשונים במסגרת המקומית והאירופית. מסי נפצע והוחלף כבר בדקה ה-26 מול הרוחיבלאנקוס במה שאפשר לשחקנים נוספים בסגל הקבוצה לבלוט ולהוביל את הקבוצה לניצחון כשמלבד סוארס, שלקח את המושכות לידיו, בלטו גם כוכבים מפתיעים כמו ראפיניה וארתור שהוכיחו כמה מרשים העומק של ברצלונה.

נותר רק לחשוב – מה יקרה כשמסי ואומטיטי יחזרו מהפציעות והמכונה תיכנס לכושר?

 

במקום החמישי – נאפולי

כשאנצ'לוטי המעוטר חתם אצל דה לאורנטיס כמחליפו של סארי הורמו גבות רבות ברחבי איטליה ואירופה בכלל, אך היום, חודשיים וחצי מפתיחת העונה, כשנאפולי ממקומת במקום השני בליגה האיטלקית ובבית המוות בליגת האלופות עם 76% הצלחה מפתיחת העונה, המינוי של בעלי הקבוצה מסתמן כאחד המבריקים בשנים האחרונות.

הקבוצה כבר קיבלה את סטירות הלחי שלה כשהובסה מול סמפדוריה ואיבדה נקודות חשובות בבלגרד ומאז היא עלתה על דרך המלך ואיבדה נקודות רק בטורינו ופאריס.

המאמן האיטלקי המעוטר הפך את הפרטנופיי לקבוצה שהיא הרבה יותר "תכלס", שלא מתביישת להביט לאף קבוצה בלבן של העיניים ולשחק כדורגל התקפי ומהנה ולראייה הניצחון הענק בסאן פאולו על ליברפול והתיקו המרשים במשחק האחרון מול פסז' ומאזן הכיבושים (1.9 למשחק) הנהדר מפתיחת העונה.

השחקן המשמעותי ביותר של נאפולי מפתיחת העונה הוא ללא ספק לורנצו אינסינייה המצוין שאף משמש כסגן הקפטן בקבוצה, זוכה לאמון רב מאנצ'לוטי ואחראי עד כה ל-8 שערים מתוכם שלושה שערי ניצחון.

לורנצו אינסינייה איטליה
נהנה תחת אנצ'לוטי בנאפולי – איניסינייה. Credit to "Lorenzo Insigne" Facebook page.

במקום הרביעי – ליברפול

קבוצתו של קלופ פתחה את העונה כאילו נורתה היישר מלוע של תותח. לאחר הרכש המדויק שנעשה בקיץ חוליית ההגנה הפכה לחזקה לא פחות מהחלק ההתקפי ולראייה נתוני הספיגה (0.4 למשחק) והשערים הנקיים (54% מהמשחקים) המרשימים מאוד מפתיחת העונה שמסייעים לה להתמקם בפסגת הפרמיירליג בצוותא עם מנצ'סטר סיטי לאחר תשעה מחזורים ובנוסף במקום הראשון בבית המוות בליגת האלופות.

בחוליית ההתקפה של הסקאוזרס כל מטאטא יורה. כושר הכיבוש של סלאח אמנם ירד משמעותית ביחס לעונה שעברה כשהחור מתמלא על ידי סטארידג' ושאקירי שמשתלבים בהדרגה בהרכב ואחראיים כבר לשמונה שערים העונה. גם הקישור של ליברפול השתדרג העונה בזכות הרכישות החכמות של פאביניו ונאבי קייטה שמעל הכל מעבים את הסגל ומאפשרים מרחב תמרון רב לקלופ שיכול כעת לבצע רוטציות רבות – בדיוק מה שהיה חסר לו בעונה שעברה.

 

במקום השלישי – מנצ׳סטר סיטי

הסיטיזנס של פפ גווארדיולה היא באופן לא מפתיע האנגלית שמדורגת במקום הגבוה ביותר במדד העוצמה. היא פתחה את העונה בדיוק כפי שסיימה את העונה שעברה ומציגה יכולת גבוהה מדי משחק ומשחק שבעקבותיה היא מדורגת במקום הראשון בפרמיירליג בצוותא עם ליברפול ובבית ו' בליגת האלופות עם 84% הצלחה מפתיחת העונה וזכייה במגן הקהילה האנגלי מול צ'לסי.

כבר במחזור הראשון הקבוצה התבשרה בחדשות רעות במיוחד כשאחד השחקנים המשמעותיים ביותר שלה, יש שיגידו המשמעותי ביותר, קווין דה בריינה הבלגי נפצע בברכו ונקבע שייעדר למשך חודשיים. מרבית הקבוצות היו נקלעות למשבר ומתקשות, אבל לא התכולים. ברנרדו סילבה תפס בשתי ידיים את מקומו בהרכב הראשון וניפק מספרים מרשימים ביותר שכוללים חמישה כיבושים ושני בישולים. וכעת לפפ יש התלבטות קשה בתפקיד הקשר היצירתי – צרות של עשירים.

גם החלק ההתקפי של הקבוצה משחק נפלא כשהקבוצה כובשת שערים רבים (2.7 למשחק) ושחקנים רבים נוטלים חלק במאמץ ההתקפי ומאפשרים לפפ לנהל רוטציות רחבות ולתת לכל שחקן להוכיח את יכולתו ולתת הכל על המגרש מדי משחק.

מפחיד לחשוב כמה גדול הפוטנציאל של הקבוצה הזו שמכוונת העונה בכל הכוח על זכייה בליגת האלופות.

גבריאל ז'סוס, לירוי סרנה, מנצ'סטר סיטי
ממשיכים את החגיגה מהשנה שעברה Credit to Manchester City
facebook page

במקום השני – יובנטוס

במילה אחת – רונאלדו. בשתי מילים – כריסטיאנו רונאלדו.

יובנטוס אמנם הייתה קבוצה נהדרת גם טרם הגעתו של הסקורר הפורטוגלי לאיטליה אבל את כוח ההרתעה שהוא נתן לה אי אפשר שלא להעריך ולראייה פתיחת העונה הטובה בתולדות המועדון – 94% הצלחה בכל המסגרות לאחר 12 משחקים, 2.1 כיבושים למשחק ו-0.5 ספיגות למשחק כשבליגת האלופות הקבוצה עוד טרם ספגה שער ומדורגת כמובן במקום הראשון בליגה האיטלקית ובבית ח' בליגת האלופות.

אבל לא על הרונאלדו לבדו עומדת יובנטוס. קבוצתו של אלגרי היא מהעמוקות ביותר באירופה כשעל כל אחת מהעמדות בהרכב מתמודדים מספר שחקני טופ שמאפשרים למאמן לבצע רוטציה רחבה ולאפשר לשחקנים הבכירים לנוח בעת הצורך. למעשה, זו הקבוצה העמוקה והאיכותית באירופה.

היא כבר התמודדה בהצלחה עם לא מעט קבוצות איכותיות כשהיהלום שבכתר הוא הניצחון באולד טראפורד בשלישי האחרון, שהיה מהתצוגות הכדורגל המרשימות ביותר שנראו במפעל לאחרונה.

רונאלדו מעורב כבר בעשרה שערים העונה ואף מדורג כמבשל המצטיין בליגה האיטלקית. הגברת הזקנה נראית הדבר החם ביותר בכדורגל האירופי וכמועמדת הבכירה ביותר לזכייה בליגת האלופות, ומדורגת במקום השני רק בגלל הקבוצה  הלוהטת שלפניה.

 

ובמקום הראשון – בורוסיה דורטמונד

קבוצתו של לוסיאן פאבר היא הלוהטת ביותר באירופה, דבר שרק קיבל את החותמת הרשמית במשחקה האחרון בו פירקה לגורמים את אתלטיקו מדריד והשאירה את אירופה כולה פעורת פה. אני לא הופתעתי ותיכננתי לדרג אותה בראש אפילו לפני התצוגה המרשימה בליגת האלופות.

השוורצגלבן טרם הפסידו מפתיחת העונה, מחזיקה ב-89% הצלחה מפתיחת העונה ובנתוני כיבושים (3.1 למשחק) אדירים שבזכותם היא מדורגת במקום הראשון בבונדסליגה, מרחק 4 מבאיירן וגם בראשית בית א' עם מאזן מושלם ונקי מספיגות. יתרה מזאת, הקבוצה מחזיקה גם באופי מרשים באמצעותו היא רשמה שני מהפכים גדולים מול לברקוזן ואוגסבורג ושמרה על מאזנה הנהדר.

כשמדברים על המושג "כל מטאטא יורה" מדברים על בורוסיה דורטמונד. ואלה שמות – פאקו אלקאסר עם 8 שערים – שער בכל 27 דקות, מרקו רויס מעורב ב-14 שערים, ג'יידון סאנצ'ו מוליך את הבונדסליגה בבישולים (6) ושובר שיאים רבים כשאפילו המגן אשרף חכימי מעורב כבר בשישה שערים וכך גם הדני הצעיר ברון-לארסן. הנתון המרשים ביותר שמציג את העומק ההתקפי של דורטמונד בצורה הברורה ביותר הוא 16 השערים שנכבשו עד כה על ידי מחליפים מפתיחת העונה, מספרים שאצל קבוצות טופ רבות אחרות מושגים במהלך עונה שלמה.

במקום להכביר במילים פשוט אמליץ לכם לצפות בעשרים הדקות האחרונות של הצהובים מול אתלטיקו, אחת מתצוגות הכדורגל הגדולות שנראו בשנים האחרונות בטח מול הגנת ברזל כמו של הקולצ'ונרוס.

בורוסיה דורטמונד שחקנים
פתיחת עונה מוצלחת – שחקני דורטמונד. Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page.

מסכימים? נהדר. לא מסכימים? טקבקו, אשמח לשמוע ולקבל הערות לקראת הדירוג הבא.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח