טובים השניים מן האחד – על מהלך משנה עונה

לאחר שמונה מחזורים לליגה ספרדית יש מוליכה מפתיעה – לא ברצלונה, ריאל מדריד או אפילו אתלטיקו מדריד, אלא – סביליה. וזה לא בזכות העובדה כי פתיחת העונה של הרוחיבלאנקוס כל כך טובה, אלא בעיקר בזכות הכשלון של שלושת הגדולות מפתיחת העונה. חניכיו של פבלו מאצ'ין צברו עד כה 16 נקודות (67% הצלחה בלבד) במאזן זהה לזה שהשיגה הקבוצה בשלב זה של העונה אשתקד (5 ניצחונות, תיקו ו-2 הפסדים), אז הוא הספיק למקום החמישי בלבד – מתחת לשלושת הגדולות ו-ולנסיה. אבל אם אתם מחפשים בכל זאת נקודת אור בפתיחת העונה של סביליה, אתם יכולים לראות אותה ברצף הניצחונות של הקבוצה או במילים אחרות – בהשפעה של שינוי המערך.

פבלו מאצ'ין סביליה
על הקווים של האנדלוסים – מאצ'ין. Credit to "Sevilla FC" Facebook page.

פבלו מאצ'ין מונה בשלהי מאי האחרון למאמנה החדש של סביליה, לאחר ארבע עונות מוצלחות בג'ירונה הקטנה, אותה העלה לראשונה בתולדותיה לליגה הראשונה בספרד. אשתקד רשם מאצ'ין עונה סנסציונית כשסיים עם קבוצתו במקום העשירי בטבלה, ואל סביליה הוא העביר בירושה את מערך שלושת הבלמים שכל כך הצליח בתקופתו בקבוצה הקטנה של קטאלוניה.

 

הקבוצה אמנם פתחה את העונה בצורה נפלאה כשניצחה ב-7 מ-8 משחקיה הראשונים, למעט ההפסד לברצלונה בגמר הסופר-קופה, אבל התוצאות הטעו את הציבור כולו. היריבות במשחקים הללו היו נמושות, כמו אויפשט ההונגרית, ז'לגיריס הליטאית, אולומוץ הצ'כית וראיו ואיקאנו, שלא היוו מבחן אמיתי למאצ'ין וקבוצתו, ולראייה הקבוצה ספגה שער בודד בשבעת הניצחונות.

מיד לאחר מכן הגיע רצף של משחקים ללא ניצחון וגם ללא כיבוש – תיקו ביתי מאופס מול ויאריאל, הפסד לבטיס בבניטו ויאמרין והפסד ביתי לחטאפה. המשותף לכולם? מערך שכולל שלושה בלמים וחלוץ חוד בודד (כמוצג בתמונה המצורפת).

סביליה מערך חלוץ בודד

באותו המשחק המאכזב מול חטאפה ספג הקשר הספרדי רוקה מסה כרטיס אדום ובעקבות כך גם הורחק מהמשחק הבא. מאצ'ין נותר אובד עצות שכן הקשרים הנותרים בסגל – הצרפתים מקסים גונאלון ואיברהים אמאדו נעדרו בשל פציעה, והוא ידע שיהיה חייב להסיט את אחד הקשרים ההתקפיים מעט אחורנית ובכך לאבד מחץ התקפי משמעותי. הוא החליט לפתור את הפלונטר בצורה חכמה ולפתוח עם שני חלוצי החוד שלו – אנדרה סילבה הפורטוגלי הצעיר ו-וויסאם בן ידר הצרפתי, יחד בחוד ההתקפה (כמוצג בתמונה המצורפת). אפילו הוא לא ציפה להתפוצצות כזו.

סביליה מערך שני חלוצים

מאז שהשניים משחקים יחד בחוד ההתקפה הקבוצה מנצחת ללא הפסקה – ארבעה ניצחונות בארבעה משחקים לא קלים – ניצחונות חוץ בלבאנטה ואייבאר, וניצחונות ביתיים ברמון סאנצ'ס פיחואן מול ריאל מדריד וסלטה ויגו. מאזן השערים במשחקים הללו עומד על 14 שערי זכות (3.5 למשחק) לעומת 4 שערי חובה (1 למשחק) ומעל הכל – חיבור כמעט מיסטי בין צמד החלוצים. שניהם אוהבים לשחק על מסירות קצרות, חלשים בקרבות אוויריים, כשהצרפתי מתמחה בשליטה בכדור (1.2 דריבלים מוצלחים למשחק) בעוד שהפורטוגלי חד מאוד מול השער (78% דיוק בבעיטות למסגרת) – שילוב של מגוון רחב של יכולות שמקשה על שחקני ההגנה של היריבות לשמור על שניהם יחד.

 

נקודה נוספת שמתאפשרת הודות למעבר הנכון של מאצ'ין לשיטה שכוללת שני חלוצים היא השחרור של פאבלו סראביה. הקשר הספרדי פתח את העונה כשהוא לא מעורב כלל בשער בארבעת משחקי הליגה הראשונים של הקבוצה, מתקשה להביא לידי ביטוי את יכולות המסירה והדריבל הנפלאות שלו ו"דורך על הרגליים" של שותפו לחוליית הקישור ההתקפי, פרנקו ואסקז האיטלקי-ארגנטינאי. ההסטה של ואסקז לעמדה מעט אחורית יותר במרכז המגרש לצד באנגה מאפשרת לסראביה לתפקד כשחקן חופשי שיכול לנוע בחופשיות בשטחה של היריבה ולבצע את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב – לבשל ולהבקיע שערים, ולראייה – בארבעת המשחקים של הקבוצה מאז שינוי המערך הוא תרם שני שערים וארבעה בישולים – שער/בישול בכל 52 דקות על כר הדשא, ואף נבחר למצטיין במשחק הנהדר מול לבאנטה.

במוצ"ש (21:45) תתארח סביליה בקאמפ נואו למפגש מול סגניתה ברצלונה, שמגיעה במומנטום הפוך לחלוטין לאחר שלא הצליחה לנצח בארבעת משחקי הליגה האחרונים שלה. מאצ'ין יודע שזו ההזדמנות הטובה ביותר שתהיה לו לנצח בקאמפ נואו ולהמשיך את הרצף הנהדר של בן ידר וסילבה בפסגת הלה ליגה.

סילבה בן ידר סביליה
ימשיכו לכבוש נגד ברצלונה? בן ידר וסילבה. Credit to "Sevilla FC" Facebook page,
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח