מזל של מתחילים? על העונה המופלאה של ג'ירונה

אי שם בסוף חודש אוקטובר אירחה ג'ירונה בביתה את ריאל מדריד המגמגמת. המועדון הקטלאני הקטן הצליח להפוך פיגור לניצחון 1-2 ולרשום ללא ספק את רגע השיא של המועדון בכל הזמנים עד אז. חלפו להם כ-4 חודשים ורק אתמול, ג'ירונה רשמה עוד ניצחון מרשים, אומנם זו רק ויאריאל, אבל הניצחון ממקם אותה במקום השביעי המפתיע בקרב על הכרטיס לליגה האירופית ואולי בדרך לסמן עוד רגע שיא של המועדון בעונתו הראשונה אי פעם בלה ליגה.

אז אך הפכה ג'ירונה מעוד קבוצה בקונצרן של שיח מנסור לאחת מהפתעות העונה באירופה?

Spanish League - טיקטיק

בין אבו דאבי לגוארדיולה

בשנה שעברה העפילה ג'ירונה לליגה הראשונה בספרד לאחר שסיימה כסגניתה של לבנטה. העובדה ששנתיים קודם לכן לקטאלנים נשבר הלב בדקה ה-90 של המחזור האחרון כאשר לא הצליחה לנצח בביתה את לוגו, רק מעצימה את גודל ההישג.

באוגוסט 2017 רכשה קבוצת City football group מאבו דאבי, בבעלות שיח מנסור, 44.3% מהחלק בג'ירונה תמורת 6.5 מיליון פאונד. במידה והשמות City football group  ומנסור נשמעים לכם מוכרים זה בגלל שקבוצת הפאר האנגלית מנצ'סטר סיטי היא אחת משש קבוצות כדורגל בבעלותה בנוסף לניו יורק סיטי (אמריקה הצפונית), מלבורן סיטי (אוסטרליה), יוקואמה מרינוס (אסיה, אחזקה חלקית) וקלוב אתלטיקו האורוגוואית (דרום אמריקה). אט אט בנה לו שיח מנצור קונצרן חובק עולם עם סניפים בחמש יבשות. אז מה גורם לתאגיד שבזבז בערך כ-1.5 מיליארד פאונד מאז רכש את סיטי להתעסק בזוטות כמו ג'ירונה?

שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא בעצם על מנת ליצור מעין חווה גלובלית ל"גידול" ושיפור כישרונות כדורגל מתחילים ומתפתחים, כישרונות אשר בסופו של דבר יצורפו לקבוצת הדגל במנצ'סטר סיטי או ימכרו לקבוצות אחרות. אלה שעדיין לא טובים או לא מספיק משופשפים ישלחו לקבוצות הבת בכדי לצבור ניסיון ולהתחשל. לא סתם נבחרה ג'ירונה לקבוצת הבת הראשונה מאירופה. העובדה שהיא משחקת באחת מהליגות הכי אטרקטיביות בעולם, בשונה משאר קבוצות הבת, הייתה הזדמנות עסקית ומקצועית מצוינת לקבוצת City football group.

פפ גוארדיולה
קרדיט לדף הפייסבוק – Manchester City

הסיבה השנייה היא בעצם ככל הנראה כדי לעמוד בדרישות הפיירפליי הפיננסי. בעזרת השאלות לקבוצות הבת (למרות שחשבונאית זה קבוצות אחיות), מנצ'סטר סיטי משחררת בעצם כסף מהפיירול שלה ובכך אמורה לספוג פחות עונשים בגין הוצאות מעבר לתקרה בכל מה שקשור ברכישת שחקנים. לא פחות מחמישה שחקנים הושאלו בתחילת הקיץ מהחממה של סיטי אל ג'ירונה בקטלוניה.

אך מה שיותר מפתיע הוא שבשנת 2015, עוד לפני שהפכה ג'ירונה לקבוצת הבת של הסיטיזנס, הושאלו שחקנים לג'ירונה. יש האומרים בכדי להבטיח את מיניו של פפ גוארדיולה למאמן הסיטי בתמורה לחיזוק של קבוצה קטלאנית. כאן לא מסתיים הקשר של משפחת גוארדיולה בכל מה שקשור לג'ירונה. 44.3% נוספים הם באחזקת סוכן השחקנים פרה גוארדיולה (האח של פפ) שבעזרת צ'יקי בגיריסטיין ופראן סוראינו, שהיו שותפים ביחד עם פפ לימי הזוהר כשאימן את בברצלונה, מנהלים את ג'ירונה.



הביקורות הרבות על ניגוד אינטרסים של פרה גארדיולה לא אחרו לבוא. הרי איך יכול להיות שאחיו ישלח אל קבוצה שבבעלותו (ג'ירונה) שחקנים בהשאלה מקבוצה (מנצ'סטר סיטי) שבה הוא מייצג שחקנים בתור סוכן ומהצד השני שסוכן שחקנים יבצע העברות שעליהם ירוויח כסף כאשר עומדת לנגדו טובת המועדון שהוא מנהל? חוק E4 של התאחדות האנגלית בא להגן בדיוק כנגד מצבים כאלה, אך הוא חל רק על קבוצות האנגליות וכך בעצם מצליח פרה גארדיולה לתמרן וליהנות מכל העולמות בצורה כשרה אך ממש לא אתית.

אז אחרי שהצגנו את שיטת השקשוקה של שיח מנסור ופרה גארדיולה, הגיע הזמן להציג את ג'ירונה מהצד שהיא יותר ראויה לקבל חשיפה, היכולת המקצועית:

הכל מתחיל בבלמים

ג'ירונה של רוברטו מאצ'ין משחקת בד"כ במערך 3-4-2-1 כאשר היא מיישמת ביעילות רבה את מערך שלושת הבלמים אשר מורכבים בד"כ מאספינוסה הקולומביאני, רמליו וחואנפי המקומיים. בעזרת המערך היא פחות חשופה בחלק האחורי ממה שמצפים לקבוצת תחתית. ואכן, ג'ירונה ספגה רק 36 שערים, מקום עשירי בליגה. לשם השוואה, ריאל מדריד ספגה 30 וסביליה ספגה 40 כך שבהחלט מגיעות מילים טובות להגנה.

קרדיט לדף הפייסבוק "GIRONA FC"

שיטת שלושת הבלמים מקנה לג'ירונה גם יותר אופציות מסירה ותמרון בחלק האחורי בכל מה שקשור בהנעת כדור ויציאה קדימה. חואנפי הבלם מצטיין בכיבוש שערים, וסה"כ יש לו 4 כאלו, מה שממקם אותו כמלך השערים של שחקני ההגנה. כולם הגיעו ממצבים נייחים או קרנות ובכלל, בדיקה מעמיקה מגלה שג'ירונה מצטיינת העונה בקטגורית המצבים הנייחים. סה"כ יש לה 14 שערים ממצבים נייחים מתוך 40 כיבושים (35%!). רק ריאל כבשה יותר נייחים ממנה עם 15 כיבושים.

העברת השנה בספרד?

כשבוחנים את הסטטיסטיקה של שחקני ג'ירונה לעומק אין ספק שכריסטיאן סטואני הוא השחקן הכי חשוב של הקבוצה. החלוץ האורוגואי בן ה-31 שנרכש ב-4 מיליון פאונד ממידלסבורו הוא העוגן של החלק ההתקפי. גובהו והפיזיות שלו מקשים מאוד על שחקני ההגנה בספרד שלא בדיוק מצליחים לעצור אותו. סטואני הוא החלוץ שמנצח הכי הרבה "קרבות אוויריים" בספרד ומכלל שחקני הליגה הוא מדורג במקום השלישי בקטגוריה. 15 שערי ליגה מתוכם 7 שערים בראש ממקמים אותו ביחד עם נולאן רו ממץ עם הכי הרבה שערים בראש בכל אירופה. לא מן הנמנע שעם המספרים הללו אולי גם נראה את סטואני במונדיאל הקרוב במדי אורוגוואי.



תגלית השנה?

שחקן מפתח נוסף של ג'ירונה הוא הכובש השני אחרי סטואני, פורטו. ה'פורטו'גזי בן ה-25 משחק יחד עם בורחה גארסיה בעמדת הקשר מאחורי החלוץ. עד היום פורטו שיחק בעיקר בליגה השנייה באלבסטה ובנוסף עלה עם ג'ירונה בשנה שעברה לליגה הראשונה.

הקשר המחונן ניחן בכושר גופני גבוה, צעד ראשון מהמקום מהיר מאוד ומעל הכל המהירות היא הנכס הכי חשוב שלו. פורטו אוהב מאוד לחתוך מעמדת המוצא שלו לאגף הימני או לחילופין לעמדה יותר קדמית וסיגל לעצמו תכונה של מציאת שטחים מתים שבעזרתה הוא כובש בקור רוח של חלוץ מטרה. עם 11 שערים ושלושה בישולים עד כה, הוא עם הכי הרבה שערים לשחקן קישור בלה ליגה, כולל שער ניצחון בעקב על ריאל מדריד.

ימים יגידו איך יסתיים הקמפיין הנוכחי של ג'ירונה בלה ליגה. גם אם בסופו של דבר ג'ירונה לא תצליח להשיג כרטיס לליגה האירופית היא יכולה להתנחם בכך שמדובר ללא ספק באחד מקמפייני הליגה הכי מפתיעים באירופה ועם התמיכה של השייח' מנסור, מי יודע לאן היא תגיע?

קרדיט לדף הפייסבוק "GIRONA FC"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח