לתת את הכל: לקראת מכבי ת"א-צסק"א במסע לאיסטנבול

"עשו את מה שאתם יכולים עם מה שאתם יכולים היכן שאתם נמצאים"– תיאודור רוזוולט

נשיא ארה"ב המנוח בטח לא שיער לעצמו מתישהו שאת המשפט שלעיל יהיה מישהו שיקשר לקבוצת כדורסל, בטח לא מישראל, ובטח לבטח לא כזו שהושקע בה תקציב שיא של 100 מיליון שקל. קבוצה שנמצאת בשפל המדרגה, כשבפתח עומד לו מינוי של מאמן נוסף, הפעם זר, באדיבותו של חבר ותיק היושב בטורקיה ומחכה לאקסית שלו ביום שישי.

ובכן, חברים, זהו מצבה העגום של מכבי ת"א מודל 2016/17 ערב משחק מול אלופת אירופה, זו שדורסת את כל הנקרא בדרכה ללא רחמים. נכון. צסק"א מוסקבה הגיעה לישראל ללא מילוש תאודוסיץ' וננאדו דה-קולו, שניים מהשחקנים הטובים ביותר במפעל (אם לא הטובים שבהם) ועדיין, הצהובים נמצאים בנחיתות גם מול שאר סוללת הכוכבים הרוסית, שמובילה את היורוליג בנקודות (92 לערב), באסיסטים (20.8), באחוזים ל-3 (45.4) ובמדד (102.1).

לתת את הכל
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

בהיעדרם של הסרבי והצרפתי, מי שיצטרכו לקחת פיקוד הם ארון ג'קסון (9.2 נק', 2.7 אס', 54.5% ל-3), קורי היגינס (10.8 נק', 53.7% ל-2, 46.7% ל-3) וויטלי פרידזון (7.8 נק', 66.7% ל-2, 52% ל-3). לשניים הראשונים יש צעד ראשון מהיר מאוד ושלושתם יכולים ליצור לעצמם מצבי קליעה, כך שהצהובים לא יכולים להרשות לעצמם לתת את "מעבר החצייה" שנתנו לכוכב האדום ולגלבוע, אם ברצונם להישאר קרובים, ולהידבק אליהם לגופיה.

המשחק של הקבוצה של דימיטריס איטודיס מבוסס על חדירות ויצירת מצב לקלעים שבורחים החוצה בחסימה ללא כדור ותנועה בלתי פוסקת. אחד מהקלעים האלו הוא אנדרי וורונשביץ' ששורף את היריבות בעמדה מספר 4 (אהמ אהמ…) עם 7.3 נק' ב-61.3% מחוץ לקשת (שלישי במפעל). בנוסף, אחד התרגילים האהובים על הרוסים הוא האנד-אוף מגבוה לנמוך, שיוצא החוצה, משחרר את חברו להתגלגל פנימה או מכריח לעזרה בהגנה שמביאה לחיתוך בצד החלש. מעניין לראות כיצד זה יתבצע לאורך זמן כאשר מילוש לא על הפרקט, על שלל 8.5 האסיסטים שלו (ראשון ביורוליג). תרגיל האנד-אוף נוסף הוא כאשר הגבוה (פרילנד/אוגוסטין) מבצע מיני פוסט-אפ, משאיר את הכדור לגארד שנע מבחוץ ובו זמנית חוסם לו לקליעה חופשית (בעיקר לפרידזון).

כדי לנסות ולעצור (איכשהו) את הרוסים מכבי תצטרך להרביץ, לשרוט, ולנשוך, אבל לעשות זה בחכמה. בהפסד היחיד של צסק"א לבלאט ודרושאפקה, הטורקים עשו לחץ על הכדור, בשילוב איזורית עם חילופים אוטומטיים. זה דורש הרבה ריכוז אבל זה עובד (זה עבד לברצלונה בשבוע שעבר במשך שלושה רבעים, אבל איבודי הכדור השטותיים של רייס גמרו אותה). לא בטוח שעם שחקנים כמו ראד, ווימס, גאודלוק וסמית' – כולם לא ממש גדולים בהגנה, מכבי מסוגלת לזה 40 דקות. אה, ואם אפשר, בלי עבירות מטופשות כי הרוסים קולעים ב-80.8% מהקו (לצירבס שלום, פעם ראשונה).

לתת את הכל
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

בהתקפה, נחזור ונאמר כי לסוני ווימס אסור להוביל כדור (7 מתוך 19 האיבודים של מכבי בתבוסה בבלגרד) וגם לא דיג'יי סילי (6 איבודים, לצד 15 נק'). הגיעה השעה להשתמש יותר ביוגב אוחיון בעמדה זו, ובטח שבגל מקל. מכבי תצטרך להיות מוכנה לכך שהגבוהים של צסק"א יעטפו את צירבס (שלום, פעם שנייה) ואייברסון וינסו להרחיק אותם מהטבעת/למנוע מהם את ה"רול" אחרי חסימה, בעיקר כאשר קייל היינס על המגרש. הסנטר האמריקאי (7.9 נק', 4 ריב', 57.6% מהעונ') מנצל את הפיזיות שלו על כל 198 סנטימטריו כדי לנעול בפוסט אפ ההגנתי את היריב שלו ולגרום לו לשים כדור על הרצפה.

לא סתם הזכרתי את קייל היינס אחרון בשורות הרוסים. האיש הוא דוגמא מהלכת לאותו פתגם של הנשיא רוזוולט בשנות ה-20' של המאה הקודמת. כמו היינס, השחקנים של מכבי יצטרכו לעשות ולתת את כל מה שיש להם, בכלים העומדים לרשותם, ביחד. אולי זה יחלחל לאיפושהו אצל אלוהי הנסים ביד אליהו, ותתרחש הפתעה שתרעיד את אירופה. מצד שני, תסריט הפוך לחלוטין יכול לקבור את מכבי במקום האחרון ולהכניס לרשימה שחורה שחקנים אצל המאמן המיועד, כי אותו כנראה כבר אי אפשר יהיה להחליף.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח