ליגה או נבחרת?

עלו לא מעט טורים באתר ובכלל לגבי החשיבות של שיתוף זרים בליגה הישראלית, האם צריך יותר או פחות? ואיך משפרים את הכדורגל הישראלי? אפילו עלתה כתבה על כך שהמנהלת מתכוונת להעניק מענקים לקבוצות שישתפו פחות זרים.

תומר חמד נבחרת ישראל
קרדיט לעמוד הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

אבל למה מתכוונים בלשפר את הכדורגל? האם רוצים לשפר את הליגה? את הנבחרת? את השחקן הישראלי? האם בדקו לעומק כיצד משפיעים זרים על הכדורגל? צריך להבין קודם כל מה רוצים כאן ואחר כך לנסות ליישם.

החלטתי להיחלץ לעזרת המנהלת וביצעתי השוואה פשוטה בין הדירוג של כל הנבחרות באירופה לבין הדירוג של הליגות של אותן מדינות באופ"א. אחרי שמצאתי את המדינות עם הפערים הכי גדולים, ניסיתי להבין ממה הוא נובע עם התמקדות בנושא זרים שמשחקים בליגה, וליגיונרים מהנבחרת שמשחקים בחו"ל.

נבחרת ישראל, המנהל הטכני של ההתאחדות לכדורגל, וילי רוטנשטיינר
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

איך עובד החישוב: עבור כל מדינה נלקח דירוג אופ"א העדכני (לא פיפ"א, את ההבדלים ניתן למצוא כאן) ששימש להגרלת ליגת האומות ביום רביעי האחרון, לבין דירוג ההתאחדות המקומית במפעלים של אופ"א. שני הדירוגים בסה"כ מחושבים לפי הישגים לאורך תקופת זמן של כמעט 5 שנים ולכן הם בהחלט ניתנים להשוואה. את אחוז הזמן שזרים משחקים בכל ליגה מצאתי באתרים CIES ו-TRANSFERMARKET, למציאת כמות הליגיונרים של כל נבחרת השתמשתי בדוח המקיף ש-CIES עשו על המעפילות למונדיאל ולגבי יתר הנבחרות לקחתי את אחוז הליגיונרים מתוך השחקנים שזומנו לאותה נבחרת בשנה האחרונה.

כשהנבחרת מנצחת
ברשימה המצומצמת הזו אתם יכולים לראות את כל הנבחרות שבהן הפער בין דירוג הנבחרת לדירוג הליגה הוא 10 מקומות ומעלה. אז נכון שהבריטיות מככבות כי הן למעשה משחקות בליגות חלשות מאוד בתוך אי בריטי שבו הטובים מגיעים לפרמיירליג, ולכן לכולן יש נבחרות טובות יחסית וליגות חלשות. אבל למעשה הן לא שונות במבנה שלהן מכל האחרות שמופיעות בטבלה זו.

המאפיין הוא ליגה יחסית חלשה וענייה, מרבית שחקני הנבחרת משחקים בחו"ל (ברוב הנבחרות האלה מעל 85%) ואחוז הזרים בליגה יחסית נמוך. ממוצע של 28% לעומת ממוצע כללי של 37% ופחות עוד יותר מהקטגוריות האחרות אליהן נגיע עוד מעט.
כלומר, כמות נמוכה יחסית של זרים לא באמת משפרת את הליגה ומה שמשפר בעצם את השחקן המקומי היא העובדה שהוא יכול להגיע ולשחק בחו"ל. כמובן שזה לא חד משמעי, יש שיגידו שזאת הביצה והתרנוגלת ושהשחקנים מגיעים לחו"ל בגלל שהם משחקים הרבה בליגות שלהם. אבל אתם יודעים, בשביל זה צריך יסודות טובים.

כשהליגה מנצחת
נעבור לחלק השני שקצת יותר מעניין אותנו והוא המדינות שהפער בין הליגות שלהן לנבחרת הוא הגבוה ביותר לטובת הליגה, ותוכלו לראות באמצע את הנבחרת שלנו במקום החמישי באירופה בפער בין הליגה לנבחרת. הנפילה החופשית של הנבחרת בקמפיינים האחרונים בהם סיימה רביעית ביחד דווקא עם השיפור של הדירוג של הישראליות בעקבות ההופעות של מכבי ת"א והפועל באר שבע

ומה מייצג את החבורה הזו בעצם? בדיוק ההיפך מהקבוצה הקודמת. כמות יחסית גבוהה של זרים, שמשחקים 45% מהדקות, לעומת כמות נמוכה מאוד של ליגיונרים, רק 27% לעומת ממוצע כללי של כמעט 60%. בעצם אנחנו רואים כאן הרבה נבחרות או ים תיכוניות או סובייטיות לשעבר שם יש יחסית הרבה כסף והרבה זרים שלא תמיד מצליחים לשפר את הכדורגל המקומי. גם רוסיה ואוקראינה מדורגות בפער של כ-10 מקומות הפרש.

מה קורה באמצע?
גם בליגות הגדולות, אפשר לראות למה איטליה למשל לא העפילה למונדיאל שכן היא עם פער של 5 מקומות לטובת הליגה וזה נחשב לפער די גדול בקבוצות צמרת. ל"אזורי" פרמטרים דומים לאלו של ישראל וחברותיה, הרבה זרים וקצת ליגיונרים באופן יחסי. גם אנגליה שם, אמנם נבחרת לא רעה בכלל, אבל אין ספק שפחות טובה ביחס לליגה שלה, למרות שחשוב לזכור שבמקרה של ליגות ממש חזקות האינטרס הוא כמובן לא לשחק בחו"ל שכן הרמה מספיק גבוהה.

אז מה עדיף?
אז מה אנחנו רוצים? לראות פה כדורגל איכותי כל שבוע או שהנבחרת תהיה יותר טובה ותעלה לטורנירים ושחקנים שלנו ישחקו בחו"ל? מה חשוב יותר? כמובן ששניהם. אנחנו רואים בדירוג הליגיונרים שהרבה מאוד שחקנים מתקשים להתמודד לאורך זמן ברמות הגבוהות, ואו שהם נשברים מנטאלית או שנפצעים הרבה בגלל יסודות לקויים. מעטים אלו שמצליחים לאורך זמן. חשוב שיהיו לנו כמה שיותר שחקנים שמשחקים בחו"ל.

לגבי זרים, אם הם טובים הם יכולים לתרום ולשפר את הרמה והתחרות בליגה וצריך לחשוב האם מדובר בשחקנים צעירים שמחפשים לעשות פריצה כמו למשל בליגה הבלגית/צרפתית או ותיקים שבאים לשפר את השחקנים ולתרום מהניסיון שלהם. מצד שני, ברגע שהכמות שלהם מוגזמת השחקן המקומי נפגע, כמו שקרה בטורקיה ויוון למשל שפרחו בעשורים הקודמים ועכשיו קצת דועכות. צריך למצוא את האיזון הנכון, 5-6 זרים היא כמות סבירה בסה"כ, אבל אם לשחקן הישראלי לא יהיו יסודות טובים להתמודד בהצלחה עם התחרות בליגה וגם להתאקלם כשהוא יוצא לחו"ל, לא נגיע לשום מקום.

וואקמה, אוגו
קרדיט לדף הפייסבוק של "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL" וואקמה ואוגו. משפרים את הכדורגלן הישראלי?

האם אנחנו יכולים להסיק מכאן שהליגה שלנו היא טובה יחסית? גם כן קשה לומר. בדרגים היחסים נמוכים, לפעמים מספיקה קבוצה או שתיים שמצליחות באירופה כדי להקפיץ כמה מקומות וזה יותר מעיד עליהן מאשר על הליגה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח