האם דירוג פיפ"א כל כך גרוע?

כמו חשבון הנפש שעושים ביום כיפור, מגיעה עכשיו התקופה בחייו של אוהד כדורגל שבו הוא צריך לשאול את עצמו – "איך לעזאזל עובד דירוג פיפ"א?". רגע לפני שהגרלת שלב הבתים למונדיאל יוצאת לדרך ועם פרסום הדירוג החדש והלא מחמיא לישראל, ננסה להבין ולהסביר למה פולין בדרג ראשון וספרד בדרג שני? איך פרו הגיעה למקום ה-10 בעולם? כל זאת ועוד במדריך הבא לדירוג פיפ"א, שבו נשווה את הדירוג לדירוג אופ"א ההגיוני יותר.

אתר הזווית בחסות טיק טיק

איך הדירוג עובד?

נתחיל מרמת המיקרו למאקרו, על כל משחק מקבלים ניקוד שמורכב ממכפלה של ארבעה פרמטרים:

תוצאה * חשיבות המשחק * חוזקת היריבה * חוזקת יבשת היריבה

תוצאה – כמו הניקוד שמקבלים על כל משחק – נקודה לתיקו, 3 לניצחון, 0 להפסד.

חשיבות המשחק – משחק במונדיאל נותן מכפיל של 4, אליפות יבשתית/גביע קונפדרציות – 3, מוקדמות גביע עולמי/מוקדמות אליפות יבשתית – 2.5, משחק ידידות נותן נקודה אחת.

חוזקת היבשת – דרום אמריקה מקבלת את המכפיל הכי גבוה – 1, באירופה מקבלים 0.99 וביתר היבשות 0.85.

חזקת היריבה – ככל שהדירוג של היריבה גבוה יותר, כך המכפיל יהיה גבוה יותר. משחק מול הראשונה בעולם יתן 200 נקודות, מול השנייה 199 וכן הלאה עד ל-50 נקודות עבור כל היריבות שמדורגות במקום ה-150 בעולם ומטה.

לדוגמא – שבדיה ניצחה את איטליה 0-1 בפלייאוף העלייה למונדיאל. הניקוד שתקבל: 3 (ניצחון) * 2.5 (מוקדמות מונדיאל) * 0.99 (חזקת יבשת אירופה) * 186 (איטליה דורגה 15 ערב המשחק) = 1,381. ככה מורכב ניקוד למשחק אחד.

בופון
Credit to "Juventus" Facebook page

מה הלאה?

לוקחים את כל הנקודות שהושגו ב-4 השנים האחרונות ועושים ממוצע לכל שנה. לאחר מכן עושים ממוצע משוקלל בין השנים. הממוצע של השנה האחרונה מרכיב 50% מהניקוד הכולל, שנה קודם לכן 25%, שנה קודם לכן 15% והשנה האחרונה מהווה רק 10% מהממוצע. אין חשיבות להפרש השערים או האם הניצחון הושג בבית או בחוץ, אין חשיבות להעפלה לטורניר גדול או אם הניצחון הושג בגמר המונדיאל או בשלב הבתים של המונדיאל. אז מהן בעצם הבעיות העיקריות בדירוג?

המשקל הכבד שנותנים לשנה האחרונה

מחצית מהדירוג מבוסס על השנה האחרונה, בלי קשר למספר המשחקים ששוחקו בה, האם הם באמצע קמפיין או לא, האם קבוצה שיחקה 5 משחקים או 15. לכן אנחנו רואים נבחרות מסוימות שמזנקות פתאום. יכול להיות שבתחילת הקמפיין לפני שנה ו-3 חודשים הם הפסידו משחקים קשים יותר, וניצחו קלים יותר. בפיפ"א צריכים ללמוד מדירוג אופ"א שם ניתן משקל של 40% לכל אחד משני הקמפיינים האחרונים ו-20% לזה שלפניו. אז נכון שבפיפ"א נותנים קדימות לאלו שבכושר טוב יותר כרגע, אבל תקופה של שנה בה נבחרות משחקות אולי 10 משחקים רנדומליים כדי לקבוע את כל הדירוג, בטח שלפני מונדיאל, היא חריפה מדי.

אפס נקודות להפסד

כל שיטת החישוב המסובכת למשחק אחד לא רלוונטית אם הקבוצה מפסידה. היא מקבלת 0 נקודות על אותו משחק שנכנס לממוצע. גם אם זה היה בטורניר גדול, או גם משחק ידידות. זה מעוות במיוחד את אלו שכן למשל העפילו לטורניר גדול, שיחקו שלושה משחקים והפסידו בכולן. המונה לא משתנה, אבל המכנה גדל כי היו להם יותר משחקים וככה בעצם הממוצע נמוך יותר. באופ"א למשל נותנים גם ניקוד להפסדים, הוא פשוט נמוך יותר משמעותית.

החשיבות של משחקי הידידות

כאמור, במשחק רשמי מקבלים בין 2.5 ל-3 במקדם המסגרת, בעוד שבידידות רק 1. זה פער מאוד משמעותי שמוריד את הממוצע של נבחרות שנאלצות לשחק משחקי ידידות, מכיוון שאין להם מספיק משחקים רשמיים. למעלה הזכרתי את הנושא של ספרד ופולין. רוצים לדעת למה הפולנים מדורגים קודם? מעבר לכך שהם בכושר נהדר, הם שיחקו רק 8 משחקים בשנה האחרונה, אחד מהם הוא ידידות. ספרד שיחקה 10 משחקים, 3 מהם ידידות. ולכן הממוצע שלה נמוך יותר, למרות שהם רשמו בסה"כ תוצאות דומות ולספרד אפילו אחוזי הצלחה קצת טובים יותר.

שחקני נבחרת ספרד
נבחרת ספרד. מופלים בגלל השיטה
Credit to LaLiga Facebook Page

ההשוואה הבין-יבשתית

בטח שמתם לב שיש הרבה נבחרות דרום אמריקאיות בצמרת הדירוג. מתוך עשר, ארבע מהן בעשירייה הראשונה ועוד שתיים בעשירייה השנייה. זה נכון שהן חזקות ומתמודדות בבית קשה מאוד מול נבחרות חזקות, אבל הדירוג מעוות לטובתן. קודם כל המקדם שלהם זהה לזה של אירופה, ואפילו קצת טוב יותר. לדעתי זה עושה עוול לעומק שיש באירופה, אבל הבעיה היא בשיטת המוקדמות. בדרום אמריקה יש 18 מחזורים ולכן יותר משחק רשמיים ופחות משחקי ידידות. זה מעלה את הערך של כל הנבחרות בדרום אמריקה, ואז במשחקים מולם, יש גם מקדם ניקוד יריבה גבוה וזה בעצם מעגל שמניע את עצמו. אסור לשכוח שגם כולן משתתפות בקופה אמריקה ומקבלות דירוג גבוה על המשחקים במסגרת הזו.

קרדיט ל-FIFA.COM

פיפ"א הולכת עד הסוף עם הדירוג

מה שהיה אבסורדי בעבר הוא שעם כל הדירוג המסובך הזה, בסופו של דבר כשמגיעים להגרלה, פיפ"א קבעה שהדירוג יהיה רלוונטי רק לדרג הראשון, בעוד שיתר הדרגים יחולקו לפי יבשות. כלומר, למשל נבחרת אפריקאית חזקה יכלה להיות מדורגת באותו דרג עם כל האפריקאיות ואסייתיות, כשבפועל יש פערים גדולים באיכות. הפעם פיפ"א התיישרה וחילקה את הדרגים לפי הדירוג בפועל, כמובן עדיין עם המגבלה שלא יכולות להיות באותו בית שתי נבחרות מאותה יבשת, או יותר משתיים מאירופה.

האם הדירוג כל כך גרוע?

אפשר לבוא בטענות עד מחר לפיפ"א, אבל מצד שני יש לה הרבה מגבלות קשות. היא לא יכולה לקחת רק דירוג לקמפיין מסוים, כי הקמפיין נמשך לאורך זמנים שונים בכל יבשת. היא גם לא יכולה לבטל משחקי ידידות, כי יש הרבה נבחרות שלא משחקות כמעט במשחקים רשמיים. תמיד יהיה לה את הקושי לדרג בין יבשות שונות, והאמת שמלבד במועד של הגרלת הבתים, אין משמעות להשוואה בין מדינות מיבשות שונות. או יותר נכון, שמשחקות בקונפדרציות שונות, לדוגמא ישראל ופלשתין. תכל'ס, תסתכלו על ארבעת הדרגים למונדיאל. חוץ אולי מפרו ופולין שנמצאות גבוה מדי, אתם רואים עוד דברים ממש צורמים לעין? כלומר 90% ממנו הוא די סביר.

כדי לראות האם הוא כזה רע, השוותי את דירוג הנבחרות האירופאיות לזה של אופ"א ההגיוני ביותר. קשה לומר שנמצאו הבדלים מהותיים. ההבדל הממוצע הוא של 3 מקומות בלבד, 9 מ-10 הראשונות זהות בשני הדרגים, ו-7 מ-10 השניות גם כן. יש בסה"כ 5 נבחרות שפער המקומות גדול מ-10, לרוב נבחרות שרשמו שנה קיצונית מהאחרות לטוב או לרע. רוסיה, למשל, ירדה למקום ה-32 באירופה לפי דירוג פיפ"א בגלל שהיא המארחת ואין לה משחקים רשמיים. בדירוג אופ"א מנגד התחשבו בכך בניקוד שלה והיא מדורגת 15. ישראל מדורגת 34 באירופה באופ"א, ו-37 בפיפ"א (לפני הדירוג הנוכחי בו ירדנו עוד). כלומר, לא צריך להתרגש מהדירוג הנמוך של ישראל, לנבחרות כמונו התנודות הם גדולות. את הבעיות אנחנו כבר יודעים. היעד היחיד שרלוונטי עבורנו הוא בעת הגרלת הבתים למונדיאל 2022 עוד בערך שנתיים ונצטרך לקוות שבנקודת הזמן ההיא יהיו לנו תוצאות סבירות באותה שנה וכנראה שגם אז לא נעלה.

תומר חמד נבחרת ישראל
קרדיט לעמוד הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

אז איך כן אפשר לשפר את הדירוג?

לשנות את המשקל בין השנים בצורה שיוויונית יותר, שזה אומר לפחות להגדיל לשנתיים את החלק ששווה 50% ואף פחות. להתחשב קצת בהישגי העבר – לא הגיוני למשל שנבחרות כמו דרום קוריאה שכבר הייתה בכל המונדיאלים ב-30 השנים האחרונות, מדורגת בדרג הרביעי, וכן, לתת כבוד לקבוצות הגדולות. צריך לתת ניקוד גם על הפסדים, וגם לתת משקל גבוה יותר למשחקי הידידות (או להתעלם מהם לגמרי) על מנת שלא יעוותו את התמונה. מצד שני, כשהגרלות  לא שוויוניות נוצרים לנו כל מיני בתי מוות מעניינים, ומה שווה מונדיאל בלי איזה בית מוות או שניים?

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח