כובשים בזמן. ניתוח התפלגות זמני ההבקעה בליגת העל

עשרה מחזורים לתוך העונה ובעיקר פגרה ארוכה, זה זמן טוב להסתכל על מתי נכבשים שערים בליגת העל. ההשראה לבדיקה הגיעה מכתבה בגרדיאן בעניין דומה בפרמייר ליג, אך בסופו של דבר, הבדיקה לקחה אותי למקומות שונים לגמרי מהמקור. גיליתי שברמת הליגה, יש מאפיינים מאוד יחודיים לליגה שלנו העונה. בעיקר בהבדלים בין תחילת המשחקים לסופם.
לא אזניח את רמת הקבוצות, שם גם ניתן למצוא מגמות מעניינות מאוד עד כה העונה, וזווית נוספת לסיפורי הסינדרלה הבולטים שלנו עד עכשיו כמו גם לאכזבה הירוקה הגדולה.
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של בני יהודה

הליגה

״מתחילים הכי לאט שלכם ולקראת הסוף ממש ממש מגבירים״

אז נכון, הציטוט ממש לא נאמן לשום מקור, אבל הוא מייצג נאמנה את התפלגות הזמנים הייחודית של השערים בליגת העל העונה. איך זה בא לידי ביטוי?
התפלגות שערים לפי רבעי שעה באחוזים

פתיחת המשחק

33 שערים בלבד בחצי שעה הראשונה של המשחק (19.3% מסך השערים). 16 ברבע השעה הראשונה (9.36%) ו-17 בזו שאחריה (9.94%).
בליגת העל מתחילים ממש לאט בכל מה שנוגע להבקעת שערים. בחצי השעה הראשונה הובקעו אותה כמות שערים כמו ברבע השעה הראשונה של פתיחת המחצית השניה ופחות מאשר ברבע שעה האחרונה (פלוס תוספת) של המשחק (בה אדון בהמשך). בהשוואה לליגות בכירות באירופה העונה, הליגה שלנו אחרונה. הבונדסליגה היא היחידה שמתקרבת אלינו ב% הנמוכים (נראה את הדמיון אלינו בעוד משהו בהמשך) ובשאר הליגות כמות הגולים בהתחלה דומה יותר לאחוז דקות המשחק המשוחקות (קצת פחות משליש בגלל היעדר תוספות זמן).
% מסך השערים שנכבש בחצי השעה הראשונה של המשחק

 

הבדל בין המחציות

112 שערים במחצית השניה לעומת 59 בראשונה (65.5%).
כמות השערים במחצית השניה לעומת המחצית הראשונה עד כה העונה היא חריגה בגובהה. בהסתכלות על ההיסטוריה הלא רחוקה של ליגת העל (ותודה ליוסי מדינה על העזרה), אחוז זה הוא הגבוה ביותר בהשוואה ל-9 העונות הקודמות. כאשר באף עונה אחוז השערים במחצית השניה לא עבר את ה60% (הקרובה ביותר עונת 14-15 עם 59.77%).
% שערים במחצית השנייה
גם כאשר משווים לליגות הבכירות באירופה העונה, האחוז הוא הגבוה ביותר. הבונדסליגה היא הליגה היחידה שחולקת את היחידיות עם אחוז מאוד דומה (64.66%). שאר הליגות עם אחוזים שיותר דומים לעונות הקודמות אצלנו.
% שערים במחצית השנייה

רבע השעה (פלוס תוספת זמן) האחרונה של המשחק

49 שערים אחרי דקה 75 (28.65% מסך השערים).
אופן נוסף שבו בולטת מאוד הליגה העונה היא שערים מאוחרים. כאמור, נכבשו יותר שערים ברבע שעה האחרונה של המשחקים העונה מאשר בחצי שעה הראשונה, משמעותית יותר (49 לעומת 33). גם במקרה הזה כאשר משווים לליגות הבכירות באירופה ליגת העל נמצאת במקום הראשון ואף ניתן להבחין בהבדל משמעותי מרוב הליגות. ל15 מתוך ה49 שערים אחראיות שתי קבוצות בלבד (הפועל חדרה ובני יהודה)  – אנתח כל אחת מהן בנפרד בהמשך.
% השערים מדקה 75 והלאה

הקבוצות

בתוך הייחודיות של הליגה הך הגיוני שנמצא גם קבוצות שמהוות את הבסיס ליחודיות. כאלו שלא מצליחות להבקיע בפתיחה וכאלו שמפציצות באופן קבוע בסיום. הגרף שמתחת לפיסקה זו מרכז את הפרש השערים של כל קבוצה בחלוקה לרבעי שעה. ניתן לראות באופן מובהק הבדלים גדולים בין הדקות עבור קבוצות מסויימות וגם להבחין במאפייני הליגה.
הפרש שערים של כל קבוצה בחלוקה לרבעי שעה

המתחילות ממש לאט

זאת שלא כובשת, המתאוששת מאוחר והסופגת מוקדם. בליגה שבכללי פותחת לאט, יש עדיין כאלה שמצליחים להתבלט לרעה באיך שהן מתחילות. לא נראה לי שיפתיע מישהו שהפועל תל אביב היא אחת משתי הקבוצות שלא כבשו אף שער אחד בחצי שעה הראשונה של המשחק. דווקא מכבי נתניה, שהתאוששה מתחילת עונה נוראית, היא השניה. הפועל תל אביב ספגה שער אחד בלבד בזמן זה ו-נתניה שני שערים. למרות זאת, אין ספק שהקבוצה שהכי צריכה לעבוד על תחילת המשחקים שלה היא מכבי פתח תקווה. היא אומנם הצליחה לכבוש 2 שערים בחצי השעה הראשונה, אך ספגה לא פחות מ-4 ברבע שעה משריקת הפתיחה.

המסיימות חלש

שתי חיפאיות והיוצאת למחצית השניה הגרועה בתבל. לא מעט מהטענות לפרד רוטן היו על הניהול משחק שלו והחילופים. יש ראיות לזה שהיה צדק בדברים. מכבי חיפה היא הקבוצה עם הפרש השערים הגרוע ביותר מדקה 60 ומעלה, מה שניתן להגדיר כ״איזור הזמן של החילופים״. אומנם בשני המשחקים מאז שרוטן עזב הם השכילו לספוג עוד שלושה שערים בדקות אלו, מה שהיה הופך מינוס 7 למינוס 4, אך גם מינוס 4 זה היחס הגרוע ביותר. מכבי חיפה ספגה 12 שערים, 9 מהם בחצי שעה האחרונה של המשחק. אם יש משהו שגוטמן צריך לעבוד עליו מיידית, זה כנראה זה. הפועל חיפה, יריבתה במחזור הקרוב, גם מרבה לספוג בדקות הסיום. היא ספגה 5 שערים מדקה 75 ומעלה.
יש סיכוי ששיחות המחצית של מילבסקי לא היו הדבר הכי יעיל במ.ס אשדוד עד לפיטורים שלו. אשדוד ספגה 4 שערים בלבד במחצית הראשונה. מצד שני, היא ספגה 7 שערים רק ברבע שעה הראשונה של המחצית השניה. בנוסף ספגה עוד 7 שערים בשאר המחצית השניה – סה״כ 14 שערים במחצית השניה לעומת 4 בראשונה.
ספיגת השערים של מכבי חיפה, הפועל חיפה ומ.ס אשדוד בחלוקה לרבעי שעה

הפועל חדרה

מגיעה לה קטגוריה משל עצמה. קבוצה שיחס השערים שלה במחצית הראשונה הוא מינוס 6, ובמחצית השניה פלוס 6. קבוצה שסופגת 6 שערים ברבע שעה האחרונה של המחצית הראשונה (זמן שמאוד קשה לקשר אליו איזשהו מאפיין בולט), ומצד שני כובשת 7 שערים מדקה 75 ומעלה (שניה רק לבני יהודה עם 8). הפועל חדרה היא תופעה מאוד ייחודית בנוף שלנו מהרבה בחינות, והתפלגות שעריה הוא ללא ספק עוד מאפיין. למעשה, 5 מ-7 השערים בדקות הסיום (מעל 75) של חדרה סיפקו לה 10 נקודות מתוך ה19 שצברה – שער נצחון נגד הפועל ת״א, שני שערי נצחון נגד הפועל חיפה, שער נצחון נגד בני סכנין, שער נצחון מול ק״ש ושער נצחון מול אשדוד.
כיבוש השערים של הפועל חדרה ובני יהודה בחלוקה לרבעי שעה

מסיימת חזק

בני יהודה, המרעננת הרשמית של הליגה וזו שכרגע זוכה להמון אהדה ומחמאות, היא הקבוצה שכבשה את מספר השערים הקבוצה ביותר מדקה 75 ומעלה – 8. המעניין הוא שהיא כבשה 2 שערים בלבד בכל רבע שעה אחרת של המשחק. דבר נוסף מעניין הוא, שלעומת הפועל חדרה, ללא שערים אלו מספר הנקודות שהיו יורדות לבני יהודה הוא 4 בלבד (גם מתוך 19) – שער שיוויון מול מ.פ״ת ו-מהפך מול מ.נתניה. כלומר, לא מעט מהשערים היה דווקא במצב משחק שבו בני יהודה הובילה. דבר שמסתדר בצורה דיי הגיונית עם סגנון המשחק שלה והיכולת הגבוהה ביציאה למתפרצות.

כיבוש וספיגת שערים לפי מחציות – כל הקבוצות
מה המשמעות של כל זה? למה זה קורה? אלה שאלות טובות והתלבטתי אם להיכנס לזה יותר. הליגה יחסית רק התחילה, עוד לא סיימנו אפילו סיבוב. כרגע כל זה מייצג מגמה וייחודיות של הליגה, אבל מאוד קשה להגיד אם היא בכלל תמשיך או שזה יתיישר. לכן גם הרגשתי שקצת יומרני לנסות בשלב כזה למצוא לזה הסברים או לכתור לזה משמעותיות עמוקות מידי. העקרון היה יותר להציג את הקיים. אם בהמשך העונה המגמה תמשיך, אני מאמין שאחזור לזה ואנסה לחפש לזה הסברים דרך מצבי משחק (תוצאות) בדקות שונות, טקטיקות ו\או אופי המשחק בליגה.
הסברים לא מבוססים לדוגמא יכולים להיות הלחץ של המאמנים לגבי המשרה שלהם (כמות הפיטורים בזמן האחרון כהוכחה), היתרון של שיטות מבוססות מתפרצות בשלבים מאוחרים של המשחק וכו׳. זה נכון גם לגבי קבוצות, יש פה לא מעט מקרים של משחק בודד ש״מעוות״ את המצב של קבוצה ובדומה לנ״ל על הליגה, יש כמה מגמות שבעיקר מעניין לעקוב אם ימשיכו וכנראה פחות לבנות תיאוריה ללמה זה קורה. 
הפועל תל אביב, לא פוגעים
לא פוגעים
Credit to the Facebook page of Hapoel Tel Aviv FC
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. מעולה. תמשיך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח