כדי להיות אוהד של הפועל – חלק א': מטומטם

 אוהדי הפועל ת"א רגילים לאכזבות בשנים האחרונות. למרות שהמועדון אותו הם אוהדים הוא אימפריה בקנה מידה מקומי (13 אליפויות, 16 גביעים וזכיה אחת באליפות אסיה לקבוצות אי שם ב-1967), מאז האליפות האחרונה שלהם אי שם בעונת 2009/2010, משהו השתנה. אז נכון, עונה לאחר מכן הם סיימו במקום השני (טוטו תמוז סיים כמלך השערים בליגה, תראו איפה הוא היום) ולמרות ההופעות המרשימות באירופה, האווירה השתנתה לרעה. אלי טביב, שזכה בבעלות על הקבוצה לאחר מאבק משפטי, מכר את רוב כוכבי הקבוצה (כולל זה שאסור להזכיר את שמו) ומשם התחיל הבלאגן.
אלי טביב
(צילום מסך)
אוהדי הקבוצה פתחו במחאה כנגד הבעלים בטענה שהוא מזיק לקבוצה. לאחר מאבק ממושך ותקרית פלילית בה הואשם טביב כי פגע בנער אוהד הפועל שהפגין מחוץ לביתו, אלי טביב אכן עזב את המועדון, ואת האחריות לקח על עצמו חיים רמון, אוהד הקבוצה, בשיתוף עם עמותת "האדומים" של אוהדי הפועל ת"א. מבחינה מקצועית הקבוצה המשיכה לצנוח מטה, החליפה מאמנים בקצב מסחרר וניצלה מירידת ליגה כאשר סיימה במקום ה-8 בתום העונה, בזכות הגעתו של אלי כהן לאחר כישלון של אייל ברקוביץ' בעמדת ה"מנג'ר".
בעונת 15/16 רוחות של שינוי הגיעו למועדון. אוהד הקבוצה אמיר כבירי הגיע ברעש גדול והעתיק את "המודל הספרדי" של היריבה העירונית מכבי. המאמן הספרדי מנדיונדו לא הספיק להתקרר מהחום המתיש של חודש אוגוסט ופוטר לאחר שני מחזורים. בסיום העונה הפועל הבטיחה את ההישארות בליגה שני מחזורים לפני סיום העונה, ובמועדון הבינו שהשינוי חייב להגיע.
הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page
השינוי אכן הגיע, אך לא מהסיבות הנכונות. קשיים כלכליים חמורים וחובות עתק התגלו והתפוצצו באחת הפרשות הכי משמעותיות בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. הטענות נגד הבעלים לשעבר אלי טביב וחיים רמון, המואשמים באי סדרים כספיים והסתרת מידע על המצב הכלכלי של המועדון נידונים בבית המשפט, שכבר החליט לחקור את תיקי הקבוצה עשור לאחור. ובזמן שהעתיד הכלכלי של הקבוצה מנוהל זמנית ע"י האחים ניסנוב, הקבוצה מתפוררת בידיהם של אוהדיה. עונש הפחתת 9 הנקודות ועזיבתו של הבעלים אמיר כבירי הובילו לכך שאת העונה הסדירה סיימה הקבוצה במקום האחרון במרחק של 4 נקודות מהקו האדום. כעת, מחזור אחד לסיום העונה, האדומים אינם תלויים בעצמם והם צריכים לנצח את הפועל רעננה ולקוות שהפועל אשקלון יאבדו נקודות במשחק נגד קרית שמונה.
חיים רמון הפועל תל אביב
צילום מסך
אז מה הפלא שבזמן האחרון השיר הבולט ביציע של אוהדי הפועל הולך כך:
"כדי להיות אוהד של הפועל,
כדי להיות אוהד של הפועל צריך להיות
מטומטם וגם טמבל,
מטומטם וגם טמבל ונרקומן
ונרקומן ונרקומן"

אוהדי הפועל ת"א הבינו שרק הם יוכלו להוציא את הקבוצה מהבוץ. ממוצע הקהל בשלב הפלייאוף במשחקי הבית של הקבוצה עומד על 8318 אוהדים במשחק, מה שמציב אותם במקום ה-4 מבחינת ממוצעי קהל בשלב הפלייאוף, ממש מתחת לסגנית האלופה, היריבה מהצד הצהוב של העיר. נחזור לשיר. כדי להיות אוהד של הפועל, צריך להיות מטומטם. נתחיל עם המטומטם. מי מטומטם?

קהל הפועל תל אביב
Credit to Hapoel Tel Aviv FC Facebook page

מטומטם מי שחושב שקבוצת כדורגל יכולה להתנהל בלי תוכנית ארוכת טווח ובלי סגל קבוע. אמיר כבירי הביא רכבת אווירית של שחקנים והחתים אותם על חוזים ארוכי טווח. אחרי חצי שנה הוא כבר שחרר כמה, ושילם להם (כמו למנדיונדו) את מלוא החוזה. ניהול כספי גרוע. כבירי התנהל כאחרון האנשים ביציע, הקשיב לאנשים הסובבים לו ונענה ל"טיפים ניהוליים" מהשוק. אוהד של קבוצה לא יכול לנהל אותה מתוך רגש בלבד.

מטומטם מי שיוצא בהצהרות מפגיזות לפני שהוא יודע איך להתנהל בתחום חדש לגמרי. לא תראו כדורסלן רוקי בעונתו הראשונה ב-NBA טוען שהוא השחקן הכי טוב בעולם. וגם אם כן, כולם יצחקו עליו ויגידו שיש לו עוד כמה שנים של עבודה קשה ולמידה כדי להוכיח שהוא באמת כזה. אמיר כבירי רצה להוכיח לאוהדי הפועל שהוא מחזיר עטרה ליושנה, עוד לפני שהבין איך מנהלים מועדון כדורגל. הוא רצה להראות לכולם שהמשיח הגיע. במקום זה הוא יצא חמור.
הסינים כבר מחייכים הפועל תל אביב
הסינים כבר מחייכים
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של הפועל תל אביב

כבירי לא עבר כמו שצריך על ספרי החשבונות של הפועל ת"א. או שכן, ומישהו רימה אותו. בכל מקרה, הוא קפץ למיטה חולה בלי לבדוק יותר מידי את ההשלכות. מועדון הכדורגל הפועל תל אביב כבר משלם על הטעויות שלו, וישלם עליהן כנראה עוד שנים רבות. מצד שני, אמיר כבירי הצליח לגייס סכום המוערך בכ-10 מיליון שקלים מחברת נדל"ן סינית, וזכה במכרז להקמת אצטדיון כדורגל בבת-ים. כרגע, התביעות לביטול המכרז נדחו, והחברה בה מחזיק כבירי, ביחד עם חברת הבנייה הסינית, מחכות לסיום השלבים הבירוקרטיים והתחלת הבנייה של האצטדיון.

אז נכון, יכול להיות שעד שהאצטדיון ייבנה הקבוצה תהיה תקועה חזק במרכז הטבלה של הליגה הלאומית, אך כבירי יוכל להחזיר את כבודו ואת האמון בו מצד אוהדים, אם יצליח לגייס את אותה חברת בנייה סינית, שתחזיק בזיכיון על האצטדיון שנים קדימה, לטובת רכישה חלקית/ מלאה של הפועל ת"א. עד שזה יקרה, כבירי החליט שלא לדבר ולנסות להיעלם מהעין הציבורית.

להפועל ב"ש יש את אלונה, המאמי הלאומית. בית"ר ירושלים, כרגע, נשארת עם טביב. איזי ושחר בצפון לא משמיעים קולות של עזיבה, ולמכבי יש את הקנדי. אז למה שהפועל לא יחקו אותם עם צעצוע סיני משלהם? המהלך הזה עוד עשוי להתברר כאחד הגדולים והמשפיעים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. מי יזכור שקראו לו מטומטם במידה והמהלך יצליח?

אלונה ברקת
קרדיט לדף הטוויטר של אלונה ברקת
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח