שוער פלוס

שוער? מי רוצה להיות שוער? הרי מי שאוהב את זה הוא כנראה קצת קצת משוגע. לעמוד בשער ולחטוף פיצוצים, לקפוץ לרגליים של שחקנים. לא ברור. במשך השנים פגשנו המון משוגעים שעמדו בשער: למשל, רנה היגיטה, חוסה לואיס צ'ילברט וחורחה קמפוס היו שוערים שהיו אוהבים לעלות להתקפה או לבעוט פנדלים ובעיטות חופשיות וכמובן שאי אפשר לשכוח את פביאן בארטז ובירטוזיו האגדיים.

מה אנחנו רוצים מהשוער של הקבוצה שלנו? שיהיה יציב, אקרובט, מהיר, משחק רגל סביר פלוס (שמעת חואן פאבלו?), משחק גובה טוב. בקיצור כל התכונות שצריך בשביל לא לתת לאף בעיטה למסגרת להיכנס. אבל האם זה מספיק? האם השוערים הבאמת טובים רק עוצרים בעיטות לשער או תורמים יותר למשחק הקבוצתי?

השוערים הטובים באמת עושים גם קצת יותר והדוגמא הטובה ביותר לזה היום היא מנואל נוייר. נוייר הוא שוער גדול, בזה אין ספק, אבל הערך המוסף שהוא נותן לקבוצה שלו הוא אדיר, הוא למעשה בלם אחורי שמאפשר להגנה לעמוד בקו קידמי יותר ומצמצם משמעותית את מרחב הפעולה של היריבה בניסיון שלה לתקוף. בנוסף, אם מלכודת הנבדל לא עובדת, נוייר נמצא שם בשביל לנקות את הכדור ולסכל את ההתקפה.

ויקטור ואלדס למשל, היה מרכיב חשוב בשיכלול שיטת הטיקי-טקה של ברצלונה לדרגת אומנות. בארסה באופן רגיל לוחצת את היריבה באינטנסיביות בחלק המגרש שלה וכך חוטפת כדורים רבים וחונקת את היריבה, אבל מה קורה כשזה לא מצליח והיריבה יוצאת קדימה? אז נמצא שם ואלדס להמתין לכדור. מעבר לזה, היתה לו גם תרומה אדירה למשחק ההתקפה. אם קבוצה היתה חייבת להפעיל לחץ על ברצלונה, בעיקר בגלל פיגור, היא היתה משחקת עם 10 שחקני שדה מול 11 של ברצלונה, היכולות של ואלדס ברגל היו מדהימות לשוער, לא היה דבר כזה הרחקת כדור סתמית. היום עם שוערים כמו בראבו וטר שטגן זה כבר לא אותו דבר, עדיין מדהים, אבל קצת פחות.

ומה יש לנו כאן? חואן פאבלו, שוער האלופה, הוא שוער סביר, בדרך כלל מקבל את ההחלטות הנכונות, למרות שגם טועה הרבה פעמים (ע"ע היציאה המוזרה בדקה האחרונה מול פלזן) אבל משחק הרגל… אני לא אוהד מכבי תל אביב, רחוק מזה, אבל אפילו לי נופל הלב לתחתונים בכל פעם שמישהו מחזיר לו כדור אחורה. שוערים אחרים? ישראלים? הם בעיקר שוערים, עוצרים מה שנבעט אליהם (או לפחות משתדלים לעצור) אבל לא באמת נותנים ערך מוסף לקבוצה שלהם. כמו בכל דבר בכדורגל הישראלי – אנחנו מסתפקים במה שיש.

האם אנחנו גם מצפים משוערים להבקיע? לא ממש. אבל כשזה קורה זה יכול להיות מחזה מדהים. ראיתם את השער של שוער דן האג מול איינדהובן? אם לא, אתם מפסידים

גם קורנפיין ניסה פעם באחד המשחקים היותר זכורים לשימצה…

 

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח