הפלייאוף כאן – פוסט הכנה למחזור ה-27 בליגת החלומות

אז אחרי כמה שבועות עם קריאות סטרקיות של הפלייאוף מגיע”, הפלייאוף כאן. עם שינוי השיטה בליגה יש גם כמה שינויים בליגת החלומות. רובם שינויים מקלים”, אך באמת ניתן להגיד שזהו משחק שונה לגמרי מעכשיו. החלק הארי של הטור יוקדש להסברים של השינויים וההשלכות שלהם.

 3 שחקנים מאותה קבוצה

אחד השינויים המשמעותיים של ליגת החלומות בתקופת הפלייאוף הוא השינוי בהגבלה של כמות השחקנים מאותה קבוצה. עליה מ2 ל-3. הסיבה לשינוי היא כנראה המחזורים שבהם יש רק פלייאוף עליון ורק 3 משחקים. מה שחשוב לשים לב הוא שהשינוי תקף גם במחזורים שיש פלייאוף תחתון ומספר המשחקים הוא כרגיל.

כמה כדאי לנצל את זה? במחזורי פלייאוף עליון כנראה שלא תהיה לכם ברירה. זה גם הגיוני. הקבוצות שעדיין יהיו במאבק האליפות יהוו רוב הזמן את מירב ההרכב שלכם.
במחזורים עם פלייאוף תחתון, השימוש העיקרי ב-3 שחקני מאותה קבוצה הוא אם אתם רוצים לעשות דאבל הגנה (או אפילו טריפל אם בא לכם לעוף). הפלייאוף התחתון רווי בקבוצות שלא נלחמות על משהו מיוחד (אגע בזה בהמשך) ולכן הפן ההגנתי שם מאוד בעייתי. בהסתכלות מאוד רחבה, כדאי בפלייאוף, גם במחזורים שיש בהם פלייאוף תחתון, לרכז את מירב אם לא כל ההגנה שלכם על קבוצות פלייאוף עליון. לכן, אם יש בעליון משחק שצפוי להיות יותר חד צדדי או עם אופי הגנתי, לקחת כמות גדולה של קבוצה מסויימת תהיה דרך פעולה טובה. 
דוגמא מכבי ת”א מארחת את הפועל חיפה במחזור הקרוב. הפועל חיפה מתקשה מולה וההגנה של מכבי ת”א בפורמה טובה. אני מעריך שיהיו הרבה דאבל ראיקו-דסה.

טיקטיק מונדיאל

“טריפל הגנה” (לקחת שלושה שחקני הגנה\שוער מאותה קבוצה) דעתי בעניין קצת חלוקה. צריך הצדקה ממש חזקה לעשות את זה, אבל אני לא פוסל. למה? כי זה אומנם מרגיש כמו 18 נקודות קלות” מ-3 שחקנים, אבל עם גול אחד אתה נופל רק ל-6 נקודות מ-3 שחקנים. בשביל שזה ישתלם בתוחלת, צריך שה”סיכוי” שיהיה שער נקי יהיה מאוד גבוה. מצד שני, משחקים של גדולות נגד בני יהודה, נגיד אם אבוקסיס ימשיך באותו קו, יכולים להיות זמן טוב לזה. כי זה לא שיש אופציה התקפית טובה יותר ובני יהודה לא מרבה לכבוש נגדן (חוץ מבית”ר במשחק הראשון שהיא עוד לא הייתה לגמרי שם).

מעבר בין מחזורים עם ו-בלי פלייאוף תחתון

שינוי נוסף הוא בחילופים. התרגלנו שברוב המוחלט של המחזורים עד כה יש לנו 3 חילופים בלבד (למעט חריגות של סיום סיבובים והחסרת משחק). בפלייאוף, בחצי מהמחזורים יהיה לנו 11 חילופים ובשאר 3 (בחמישה מחזורים מתוך עשרת מחזורי הפלייאוף).
למה זה קורה ומתי? אז ככה בגלל ההבדל בכמות הקבוצות וכמות הסיבובים בין הפלייאופים, נוצר מצב שיש יותר משחקים בעליון מאשר בתחתון. יש מחזורים שבהם יש משחקים גם של העליון וגם של התחתון (“משולב”), ויש מחזורים שבהם משוחקים רק משחקים מהפליאוף העליון (“רק עליון”). 

במעבר בין מחזור משולב” למחזור רק עליון” ובמעבר חזור, יש לנו 11 חילופים ולא 3.
לדוגמא  
מחזור 1 של הפלייאוף הוא משולב”, מחזור 2 הוא רק עליון” 11 חילופים ביניהם
מחזור 2 משולב”, מחזור 3 רק עליון” 11 חילופים
מחזור 3 משולב”, מחזור 4 משולב” 3 חילופים

איך זה משפיע עלינו? קודם כל, זה צריך להשפיע מאוד. אם בטעות אתם לא מתייחסים לזה אתם מפספסים. הולכים להיות מחזורים שההרכב שאתם בוחרים הוא תכלס רק למחזור אחד. צריך 0 חשיבה לטווח רחוק. המחזור הנוכחי הוא כזה לדוגמא. אין לכם מה להסתכל על המשחקים הבאים בכלל. לעומת זאת, המעבר בין מחזור 2 ל-3 הוא לפני רצף של ארבעה מחזורים עם 3 חילופים בלבד כלומר חשיבה לטווח רחוק כמעט כמו בליגה הסדירה.


החשיבות של המשחקים עבור הקבוצות

השינוי הנוסף שיהיה בפלייאוף, לא קשור לחוקים של המשחק אלא למצב בטבלה והחשיבות או אי-חשיבות של המשחקים. כבר נגעתי בזה בקצרה בטורים קודמים והתופעה כבר התחילה לקרות. יש כבר לא מעט קבוצות בליגה שאין להן עניין אמיתי בה. אין להם כל כך על מה להיאבק. התופעה הזו נפוצה הרבה יותר בפלייאוף התחתון, מה שיוצר שם מצב מאוד בעייתי, כי דווקא הקבוצות הפחות איכותיות הן אלו שיש להן על מה להילחם. המשמעות המיידית היא שקבוצות כנראה ישחקו קצת יותר פתוח. ראינו כבר במחזורים האחרונים שפתאום סכנין, בני יהודה ו-מכבי פ”ת מעורבות ביותר משחקים עם שערים בשני הצדדים. מצד שני, גם קיבלנו משחק חד צדדי של ק”ש מול עכו שכביכול המשחק היה חשוב יותר לעכו. אז יש פה איזה דיסוננס בין איכות לחשיבות המשחק שצריך להיות עם היד על הדופק איתו. הקבוצות שבמצב כזה הן בני יהודה, מכבי נתניה (בערך), מכבי פ”ת, ק”ש ובני סכנין. מכבי חיפה והפועל רעננה עם פוטנציאל להצטרף במהלך הפלייאוף. הטיפ הבסיסי הוא אם שתי קבוצות כאלו נפגשות, לא לקחת שחקני הגנה. ההרחבה של זה היא שבכללי כדאי להיות סקפטי לגבי הגנות בפלייאוף התחתון – זה מאוד לא צפוי. צריך לעקוב על איך הקבוצות מתפקדות מול קבוצות שכן חשוב להן המשחק ופשוט לקחת את זה בחשבון בחילופים ולא להסתכל רק על השם והאיכות של הקבוצות.

אספקט נוסף שכדאי לשים אליו לב, הוא שחקנים שיש להם מה להוכיח למרות שהקבוצה שלהם דיי סיימה את העונה. שחקנים כמו פיראס מוגרבי, האסלביינק, יונתן כהן ואחרים שצריכים להוכיח את רמתם הגבוהה לקראת מעבר אפשרי בקיץ, יכולים להתעלות מעל ה”חוסר עניין” של הקבוצה שלהם.

בני סכנין, מוגרבי

התנהלות השבוע \ שחקנים לשים אליהם:

שבוע שעבר עוז ראלי אכן שמר על שער נקי מול מכבי חיפה (6 נק’), אלקה ו-קניקובסקי פחות סיפקו את הסחורה עם 2 נק’ בלבד.

אם אני צריך לנחש עכשיו, הבחירות הפופולאריות בשבוע הקרוב יהיו לבסס את ההגנה על מכבי ת”א והפועל ב”ש כלומר ראיקו\חיימוב, אלי דסה, אורן ביטון + שחקני הגנה משניהן. בקישור הקו של דיא סבע, קלאודמיר ו\או ערן לוי גם ימשיך. ההתקפה, קצת יותר פתוחה, בגלל הפציעה של שכטר, העניינים האחרים בבית”ר והחוסר וודאות לגבי הכושר של וידאר + משחק האימים של בלקמן. לדעתי, למרות שאלו בחירות הרכב למחזור בודד, זה עדיין לא הזמן להתחכמות יותר. תקחו את הבסיס ה”טריוויאלי” של 7-8 שחקנים ותוסיפו קצת אקסטרה יצירתי.

בן אז’ובל הפועל עכו 6 מ’ חלוץ

הפועל עכו רואה ירוק מול העיניים ומתחפשת לקבוצה עד עכשיו העונה. נכון, עכו נוראית. מי שראה אותה נגד ק”ש מבין גם כמה. אך אותו דבר גם נכון לגבי מכבי חיפה נגד אשקלון. אם איכשהו הרצף רמיסה הזה של עכו על מכבי חיפה ימשיך, כנראה שאז’ובל יהיה מעורב. הוא גם בועט הפנדלים שלהם. הוא סה”כ בעונה מאוד טובה והוא לגמרי נכנס תחת הקטגוריה של שחקנים שצריכים להוכיח את עצמם.

למה לא? כי עכו רעים. רעים אפילו ברמה שאפשר לחשוב שמכבי חיפה תנצח אותם.



יאקוב סילבסטר בית”ר ירושלים 10 מ’ חלוץ  + אריק סאבו בית”ר ירושלים 9 מ’ קשר

בהיעדרו של איתי שכטר הפצוע, יש סיכוי טוב שהצמד חמד הסלובקי של בית”ר ירושלים (סילבסטר הגיע בהמלצת סאבו) יהיה זה שיצטרך להעלות מדרגה מבחינת רמת ההשפעה ההתקפית של הקבוצה במשחק הקרוב. קצת מוקדם לדעת, אך סילבסטר נשמע כאופציה ההגיונית ביותר להחליף את שכטר בהרכב. הסלובקי כבר הספיק לתרום 3 שערים בתור סופר-סאב, ב-182 דקות. 
סאבו גם הרים את הרמה שלו בתקופה האחרונה. הוא יותר מסכן את השער, הוא יותר משחק לעומק ונראה שמבחינת מצב רוח ואופי ההגעה של סילבסטר עשתה לו טוב. בונוס לא טריוויאלי בבית”ר (למרות ההיעדרות של שכטר) הוא גם בועט הפנדלים כרגע של הקבוצה.

למה לא? כי לא בטוח אפילו שסילבסטר ייפתח כרגע. יכול להיות שבב”ז יילך על שינוי מערך או מישהו אחר. כי וראן למרות הכל יותר מוכח” ויותר זול. כי סאבו, זה כנראה על חשבון קלאודמיר שעדיין בועט חופשיות ומרים קרנות, ואנחנו יודעים כמה משמעותי זה בבית”ר עד עכשיו העונה.

מכבי נתניה, בית"ר ירושלים, עלי מוחמד, אריק סאבו

בהצלחה לכולם!

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח