המצעד – שירי הספורט הגדולים

ספורט ותרבות. שני תחומים הקשורים יחדיו בקשר הדוק זה עשרות בשנים. הספורט משפיע על חיי היום-יום שלנו מבלי שנשים לב בכלל. רק תחשבו על מטבעות לשון מתחום הספורט שהשתרשו בשפה ומשמשים אותנו כדי להתייחס לדברים אחרים לגמרי – "זה גול עצמי", "ממש בדקה ה-90", "הרמת לי להנחתה" ועוד ועוד.

הספורט נמצא כמעט בכל אספקט של חיינו ברמה כזאת או אחרת. לא פלא שגם התרבות והאומנות מתייחסות אליו לעתים קרובות. ספרות, קולנוע, תיאטרון – וכמובן גם מוזיקה. האומנות הפופולרית והנגישה ביותר הולכת יד ביד עם ספורט על ענפיו השונים בכל העולם. שירים רבים נכתבו ונכתבים בנושא. הטור הזה חולק כבוד לכמה מהשירים הטובים ביותר, מהארץ ומהעולם, שקשורים לספורט.

הבהרה: לא תמצאו כאן שירי אליפות או שירים המזוהים עם קבוצות ספציפיות, אלא שירים שנכתבו באופן כללי על ספורט או שהשתמשו בספורט כמטאפורה לנושאים אחרים.

 

עוד שבת של כדורגל – הרצל קביליו
הרצל קביליו היה שוער במכבי יפו שבמקביל ניסה לפתח קריירה כזמר. ב-1981 יצא השיר הזה, שהפך מאז להמנון נאיבי ומשעשע שכל אוהד יכול להזדהות איתו, במיוחד עם שורת המחץ "יא כדורגל מה עשית". בהמשך הקריירה הוציא קביליו שיר נוסף, "לירושלים הלכתי", שנכתב על העברתו הכפויה מיפו להפועל ירושלים. הפעם היה מדובר בשיר עצוב על פרידה מהקבוצה שהיתה הבית שלו. הוא חלם לחזור אליה, אך למרבה הצער נפטר ממחלה קשה בגיל 35 בלבד.

 

Seven nation army – white stripes
מה שריף בס קליט אחד יכול לעשות. אני בספק אם חברי הצמד דמיינו בכלל את ההצלחה האדירה שהשיר יגיע אליה בתחנות הרדיו אבל עוד יותר בספק שהם תיארו לעצמם שבאלפי אצטדיונים ברחבי העולם ישירו אוהדים את השיר הזה עם מילים משלהם, פשוט כי הוא קליט ואנרגטי.

 

דינמו מסחה – תיסלם

טוב, אז בכל זאת יש כאן שיר שמזוהה עם קבוצה ספציפית…פיקטיבית. השיר הזה שנכתב כפרודיה על שירי כדורגל משנות ה-70 וה-80 והוא לא פחות טוב מאף-אחד מהם. עם שורת מחץ כמו "כשדינמו מסחה עולה למגרש, גם מנצ'סטר סיטי תאכל אצלה קש", אני בטוח שגם פפ גווארדיולה היה מתכונן ברצינות למשחק מול מסחה.

 

Song 2 – Blur
עוד שיר שמצא את דרכו על עולם הספורט והאצטדיונים פשוט בגלל שהוא קליט, קצר וכיפי ודי דומה לאווירת פאן של אוהדים, במיוחד עם קריאות ה"וו הוו" שמלוות אותו. העובדה שהשיר ליווה את משחק המחשב פיפ"א 98' רק תרמה להפיכתו למזוהה עם הענף לתמיד.

 

על קו הזינוק – החברים של נטאשה

זה כמובן לא שיר על ספורט, אבל מעטים השירים בעברית שהשתמשו במטאפורות של ספורט יותר טוב מהשיר הזה. החיים הם מירוץ. זוגיות היא מירוץ. אהבה יכולה להיות מירוץ קשה במיוחד ומיכה שטרית הפליא לתאר.

 

Eye of the tiger – Survivor

ב-1982 יצא לאקרנים הסרט השלישי בסדרת הסרטים המיתולוגית "רוקי" בכיכובו של סילבסטר סטאלון. השיר שליווה את הסרט הפך ללהיט אדיר ולו רק בזכות הפתיחה שלו, שלא יכלה לתאר תחושה של לפני קרב בצורה טובה יותר, ומאז הפכה מזוהה עד כדי קלישאתיות עם כל דו-קרב, אמיתי מתוסרט.

 

אחד עשר מטר – אריק איינשטיין

אי-אפשר לעשות מצעד שירי ספורט בלי להזכיר את אריק. הזמר הכי ספורטיבי והספורטאי הכי מוזיקלי בתולדות העם היהודי. האיש שכל-כך אהב ספורט ושר עליו בהמון שירים: "סע לאט" (הפועל שוב הפסידה), "מכבי הישן", "אמרו לו" וכמובן "ואלה שמות" האגדי. אבל דווקא השיר הזה, שהלחין פיטר רוט למילים של יענקלה רוטבליט, הוא הכי יפה בעיניי. זה ממש לא שיר על כדורגל – זה שיר על החמצות. כל אחד יכול להזדהות איתו. כל אחד הרגיש מתישהו כמו הדובר בשיר – "זה אני שהחמצתי מאחד עשר מטר בגמר הגביע בזמן הפציעות". חד, כואב ועם זאת משעשע.

 

I believe I can fly – R.Kelly

ב-1996 הגיע הספורטאי הגדול בעולם אל המסך הגדול. מייקל ג'ורדן, בין עוד ניצחון ועוד אליפות עם הבולס, שיתף פעולה עם לא פחות מבאגס באני ב"ספייס ג'אם", הסרט בו הוא מצטרף לנבחרת הלוני טונס למשחק כדורסל מול נבחרת חייזרים שמאיימת להשתלט על העולם. על טיבו של הסרט אפשר להתווכח, אבל שיר הנושא מתוך הסרט הפך ללהיט גדול. הסינגל מכר קרוב ל-2 מיליון עותקים בארה"ב בלבד ונשאר עד היום הלהיט הכי גדול של אר.קלי

 

זה רק ספורט – דפנה דקל

זה ממש לא שיר על ספורט. זה שיר על מישהי שמכורה למוזיקה ורק רוצה לרקוד וליהנות, ולא אכפת לה לאן תגיע עם זה. אני לא יודע אם אהוד מנור ז"ל שכתב את מילות השיר יצר בכוונה את האירוניה שבו (שיר שמתחרה באירוויזיון שאומר שזה לא נורא אם לא ננצח?!) אבל בניתוח מעמיק ניתן לומר שזה שיר שמייצג גישה מאד מאד ישראלית – העיקר ההשתתפות

 

We are the champions – Queen

איך לא. כמו במקרה של הוייט סטרייפס, אני לא יודע אם פרדי מרקיורי התכוון שהשיר הזה יהפוך למה שהפך, אבל הוא פשוט יצר המנון שליווה כל-כך הרבה חגיגות אליפות בכל ענף ספורט אפשרי בכל מקום אפשרי על פני הגלובוס, שבמידה מסוימת הוא כבר קלישאתי ושחוק על גבול המאוס, מה שבעיניי עושה לו עוול כי בלי שום קונטקסט, מדובר בשיר פשוט נפלא. אגב, באותו אלבום בו יצא השיר הזה ניתן למצוא גם את המנון הספורט השני של קווין, "We will rock you"

 

איזה שירי ספורט חסרים לכם ברשימה? כתבו בתגובות

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. אין אדם חובב כדורגל מעל גיל 30 שלא שומע את song 2 ולא חושב ישר על פיפא 98😁

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח