המונדיאל של החונטה – על מונדיאל 1978

הביקורות ברחבי העולם כלפי פיפ"א על הבחירה ברוסיה לאירוח המונדיאל נשמעות מרגע הבחירה ומתגברות ככל שקרב המונדיאל. נוסף על כך, המונדיאל הבא יתקיים בקטאר, עוד מדינה עם שלטון בעייתי. פיפ"א חזרה לסורה ומתפקדת כמנגנון להענקת לגיטימיות למשטרים נוראיים שכאלה. המונדיאל שהתקיים ב-1978 בארגנטינה הוא הדוגמא הכי טובה למעורבות של פוליטיקה בספורט, טורניר שהיה מלא בשחיתות ונטול כל ספורטיביות.

הבחירה בקיום המונדיאל ברוסיה אינה הפעם הראשונה שמדינה בה קיים משטר דיקטטורי זוכה לארח את הטורניר. לפיפ"א יש היסטוריה ארוכה החל עם המונדיאל השני שנערך באיטליה הפאשיסטית של מוסוליני ולאחר מכן המונדיאל ב-1978 שנערך בארגנטינה שהייתה נתונה לשליטה של החונטה הצבאית. מאז אותו מונדיאל מעורר מחלוקת לפני כ-40 שנה, פיפ"א בחרה במדינות בעלות משטר לגיטימי ודמוקרטי שאינו פוגע בזכויות אדם בסיסיות, עד שהגיעה רוסיה. הבחירה ברוסיה עוררה הדים מרגע ההכרזה – ההודעה על בחירתה כמארחת מונדיאל 2018 הייתה לצד בחירתה של קטאר לארח את מונדיאל 2022, פעם ראשונה שפיפ"א מודיעה על בחירה של מארחות שני המונדיאלים הבאים. סימני השאלה סביב כשרות ההחלטה התחלפו בסימני קריאה בולטים לאחר שנחשף שרוסיה וגם קטאר פיטמו את כיסיהם של בכירי פיפ"א במיליוני דולרים. הסירחון והצחנה מורגשים לא רק בגלל השוחד, אלא בעיקר כי אירוח טורניר המונדיאל מעניק למדינה המארחת יחסי ציבור טובים, מה שרוסיה לא רגילה אליו בשנים האחרונות, אך חשוב מכך, הבחירה של פיפ"א ברוסיה בעצם מעניקה חותמת של לגיטימיות למשטר הדיקטטורי בראשותו של פוטין, במדינה בה זכויות אדם הן בגדר המלצה בלבד.

פוטין וגביע העולם
Via FIFA Facebook Page

על מונדיאל 1934 ומוסוליני ניתן לקרוא בכתבה הקודמת בסדרה – כאן

ארגנטינה בשנים 1955-1983 לא ידעה שקט. המדינה סבלה ממצב כלכלי קשה, ממשלות התחלפו בקצב מהיר ובמהלך אותן שנים נעשו 4 הפיכות צבאיות. החילופים התכופים בשלטון נבעו מכך שלא הייתה אלטרנטיבה נורמלית וב-1976 המשטר האנרכיסטי בראשותה של איזבל פרון נפל בעקבות הפיכה צבאית בראשות חורחה רפאל וידלה. הממשל הצבאי בראשותו של וידלה היה מהאכזריים שידעה המדינה. השלטון הטוטליטרי היה אחראי להיעלמות של למעלה מ-30,000 אנשים.

הקלגסים של וידלה עצרו כל מתנגד למשטר, קבוצות סטודנטים שהיו בעלי אידיאולוגיה מרקסיסטית וקומוניסטית נעלמו כלא היו לאחר שכל הסטודנטים שלקחו חלק בקבוצות אלה (למעלה מ-2,000 ) נרצחו באכזריות. נוסף עליהם, כל אדם שנחשד אפילו בהתנגדות למשטר מצא את עצמו מוכנס לתוך רכב משטרתי ללא לוחות רישוי ומאותו רגע לא ניתן היה למצוא את עקבותיו. חוסר הסדר ששרר במדינה כמעט והביא לביטול האירוח של המונדיאל בארגנטינה לאחר שפיפ"א איימו על הארגנטינאים כי המונדיאל יועתק לברזיל או למקסיקו. נציגי פיפ"א שהגיעו לבחון את קצב ההתקדמות נתקלו בכסת"ח שהוכן מבעוד מועד ע"י הממשל הארגנטיני.

Embed from Getty Images

הממשל דאג לסלילת כבישים ולשיפוץ חלק מהאצטדיונים רק ברגע שפיפ"א איימו כי המונדיאל יועתק למדינה אחרת. הממשלה הקציבה כ-700 מיליון דולר (כמעט 10% מתקציב המדינה אז) על מנת להכין את התשתיות והאצטדיונים לטורניר, סכום עתק באותם ימים שהממשלה הצליחה להקצות לטובת הטורניר זאת לאחר שקיצצה את תקציביהם של כל משרדי הממשלה. הממשל של וידלה לא הסתפק רק בהקצאת סכומים לא הגיוניים לטובת הטורניר, על מנת לספק תשתית תקשורת מיטבית לכתבים שיגיעו לאצטדיונים, הממשל הארגנטיני ניתק יותר מ-6,000 משפחות מקווי הטלפון שלהם שהוקצו לטובת תשתית התקשורת של הטורניר. אמנם המהלכים האלו פגעו באזרחי המדינה, אך הם הבטיחו כי המונדיאל יתקיים כמתוכנן במדינה הדרום אמריקאית. הממשל הארגנטיני לא חסך במשאבים ועל מנת לשווק בצורה הטובה ביותר את עצמם, וידלה שכר את חברת יחסי ציבור הניו יורקית Marsteller-Burson על מנת להציג לעולם תמונה שונה של ארגנטינה.

Embed from Getty Images

בפועל, המונדיאל סבל מכמות נמוכה של תיירים, אך זה ממש לא היה ראש מעייניו של הדיקטטור הצבאי. וידלה, שהבין את כוחו של הטורניר במימוש צרכים פנימיים ובין לאומיים כאחד, שאף באמצעות הטורניר להציג תמונה שונה של ארגנטינה בעולם ובכך להחליש את הקולות ברחבי הגלובוס היוצאים נגד פשעי המלחמה של משטרו. כמו כן, וידלה הבין כי זכייה בטורניר תגרום לכל המדינה לשכוח מהצרות הפוקדות אותה ויותר מכך, להשיג לגיטימציה מאזרחיו למשטר הדיקטטורי שבראשותו. על מנת להשיג מטרה זאת וידלה לא בחל באמצעים. שוחד ואיומים על שופטים הם עניין שבשגרה, אך ארגנטינה גידרה את עצמה בעוד מספר דרכים. הארגנטינים תמיד שיחקו את המשחק המאוחר יותר בבית שלהם, על מנת שיידעו מראש מה התוצאה שיהיו זקוקים לה במשחק שלהם, דבר ששימש אותם היטב במשחק המכריע לפני הגמר. ארגנטינה הגיעה למשחק האחרון במצב בו ניצחון 0-4 ומעלה על פרו יעלה אותה לגמר.



וידלה דאג להצלחת נבחרתו מבעוד מועד וסגר עסקה עם נשיא פרו, פרנסיסקו ברמודס. ארגנטינה התחייבה לעזור לפרו שהייתה שרויה אז במצב כלכלי קשה, זאת ע"י אספקת 35,000 טון חיטה לצד ביטול הקפאת נכסים פרואניים ע"י הממשל הארגנטיני בשווי של 50 מיליון דולר. כחלק מהעסקה ארגנטינה הבטיחה לקלוט 13 אסירים פוליטיים מפרו שמתנגדים למשטר המקומי. ארגנטינה קלטה את אותם אסירים ולאחר עינויים רבים נרצחו כולם ע"י החונטה הצבאית. ארגנטינה העפילה לגמר בהצלחה ו-90 הדקות נגמרו בתוצאה מאוזנת של 1-1. שחקני ארגנטינה, שנראו בדקות האחרונות מותשים וקורסים, עלו להארכה עם אנרגיה מחודשת וניצחו לבסוף 1-3. כיצד הצליחו הארגנטינאיים לאסוף את עצמם ולנצח בגמר? למרות שמעולם הדברים לא אומתו, מסופר ששחקני ארגנטינה קיבלו חומרים ממריצים במהלך הטורניר. פיפ"א אכן ערכה בדיקות סמים לשחקנים במהלך הטורניר, אך הדגימות של השתן לא נעשו בפועל ע"י השחקנים, אלא ע"י איש המשק שבאחת הבדיקות אף נתן דגימת שתן של אשתו ההרה.

Embed from Getty Images

נבחרת האלבליסטה ניצחה בטורניר והניפה לראשונה את הגביע העולמי. תחושות אופוריה ושכרון חושים לאומיות שטפו את המדינה והוכיחה כי המונדיאל הוא אירוע עצום וחזק מכל שיפוט מוסרי. כל מעשי הזוועה שביצע המשטר נשכחו כלא היו ורחובות המדינה נשטפו בגל של אושר. המקרה של מונדיאל 1978 מוכיח כיצד מונדיאל יכול להעניק לגיטימיות למשטר דיקטטורי ופאשיסטי ע"י תחושת לאומנות חזקה. אצטדיונה של ריבר פלייט, "המונומנטל" שאירח את הגמר היה במרחק של פחות מקילומטר אחד בלבד מבית הספר הצבאי בו הוחזקו ועונו מתנגדי המשטר. וידלה והחונטה הצבאית שלו, שרצחו אלפי ארגנטינאיים והעלימו ועינו עשרות אלפים נוספים, הצליחו להשיג לגיטימיות באמצעות הטורניר. ההמון השיכור ששטף את הרחובות שכח לגמרי מכל אותם נעדרים ונעלמים והוכיח כי המונדיאל הוא אירוע גדול הגובר על המצפון האנושי.

Embed from Getty Images
המונדיאל היה להצלחה רגעית בארגנטינה. אמנם באותו לילה שררה תחושת אחדות ולאומנות ברחבי כל המדינה, אך במהרה הארגנטינאיים חזרו לצרות היומיום שלהם לצד קריסה כלכלית בחסות הממשל הצבאי. מבחינה בין לאומית, המונדיאל היה לכישלון חרוץ. מעט תיירים הגיעו למדינה ומעט העיתונאים שהגיעו לטורניר דיווחו על שכונות מצוקה שנהרסו לטובת אירוח האירוע והעלו את המודעות למעשי הזוועה הלא הומניים שהמשטר הפאשיסטי מבצע. מבחינה בין לאומית, וידלה לא השיג את מטרותיו והעיתונאיים הזרים הצליחו לעשות שימוש במונדיאל על מנת להגביר את השיח בעולם על פשעי החונטה הצבאית.




40 שנים עברו מאז אותו מונדיאל, השחיתויות שאפפו את הטורניר נחשפו ווידלה וחבריו נשפטו ונכלאו על אותם ימים שחורים בהיסטוריה הארגנטינאית, מדינה בה שלט משטר דיקטטורי המעלים, מענה ורוצח אנשים רק בגלל דעה שונה. רוסיה 2018 אינה שונה מארגנטינה 1978 ומאיטליה 1934. משטר של עריץ יחיד הנהנה מאבסולוטיזם פוליטי, המביא למדינה את הכבוד של אירוח המונדיאל בתקופה בה המדינה שרויה במצב כלכלי קשה. הרובל ברצפה, מתנגדי משטר נכלאים ונעלמים והיחסים דיפלומטיים של רוסיה עם מעצמות בדמות בריטניה וארה"ב מצויים בשפל שלא נראה מאז תקופת המלחמה הקרה. אמנם פיפ"א לא אחראית לפגיעה בזכויות האדם המתרחשת במדינה הרוסית ואינה אחראית להתערבות רוסיה בנעשה המזרח התיכון, שם צבא רוסיה עוזר לדיקטטור אסד הטובח בעמו, אך פיפ"א מעניקה לגיטימיות למשטר זה בקיום הטורניר במדינה, ובעצם מעניקה חותמת מוסרית על כל פעולות המשטר הרוסי.

מונדיאל 1978
Credit to Fifa.com

שריקת הפתיחה בעוד כשבוע תשכיח את כל המשברים הפוליטיים, הומניים ודיפלומטיים של רוסיה, ומחאות כנגד רמיסת זכויות האדם ע"י רוסיה יתחלפו במיליארדי אנשים ברחבי העולם שיהיו מרותקים למשחקים המשודרים בטלוויזיה. אך באותו זמן חשוב לזכור כי במדינה בה הטורניר מתקיים עדיין מתבצעים פשעים הומניים, עדיין להט"בים נרדפים בשל הנטיות המיניות שלהם, עדיין מתנגדי משטר במקרה הטוב נכלאים ובשאר המקרים נעלמים מעל פני האדמה ועדיין מתקיים שלטון עריצי לא דמוקרטי. מונדיאל 2018 יהיה חגיגה של כדורגל ויתקיים ברוסיה כמתוכנן אך יש לקוות כי המונדיאל הבא לא יתקיים בקטאר ובכך פיפ"א יעשו תיקון היסטורי ויפסיקו לעזור למשטרים אכזריים לקבל הצדקה ולגיטימיות בעולם בשונה ממונדיאל 1978 שהיה השיא של עירוב פוליטיקה וספורט.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח