ספורט בימי גרעין – השפעת צ'רנוביל על הספורט

ממש לפני שמציינים 34 שנים לאסון צ'רנוביל (ה-26.4), ניצלתי את הזמן במסגרת סגר הקורונה בכדי לצפות בסדרת המופת של HBO, "צ'רנוביל" שיצאה לפני שנה והעלתה מחדש את אסון הכור הגרעיני לשיח. הסדרה סוקרת את האירועים מרגע שהתאונה התרחשה ועוקבת אחרי מספר דמויות ופעולות שנעשו ע"י הממשל הסובייטי במטרה למזער את נזקי האסון שהיה קרוב לזהם ולפגוע בכל אוכלוסיית מזרח אירופה.

העיר פריפיאט (שמשמעותה "בנאי" ברוסית") הסמוכה לכור בצ'רנוביל, הוקמה ב-1970 וצמחה במהירות. עם אוכלוסייה צעירה שהתיישבה בעיר כדי לעבוד בכור הסמוך, תרבות הספורט בעיר שגשגה עם שני אצטדיונים, אולם כדורסל, שלוש בריכות שחייה וכעשרה חדרי כושר.

יציעים מתפוררים וספוגי קרינה. credit to flickr

 

העיר הייתה למקום מושבם של בנאי הכור ועובדיו ויועד לה להיות עיר משגשגת ומשמעותית במדינה. הכור והיכולת הגרעינית של ברה"מ היו בעלי ערך אדיר מעבר למשמעויות האנרגטיות, ובמידה רבה סימלו את עליונותה הטכנולוגית והתרבותית על גבי ארה"ב בימי המלחמה הקרה. התחרות העזה על תדמית עליונה, הינה חלק ממה שנקרא "עוצמה רכה" של מדינה. עוצמה רכה מתייחסת למשאבים שאינם צבאיים וכלכליים לצד תדמית ומיתוג של מדינה, באמצעותם מדינה יוצרת לה מעמד בזירה הבינלאומית, תדמית המאפשרת לה לממש את שאיפותיה.

לעיר פריפיאט היה חלק משמעותי בבניית תפיסת העוצמה הרכה של ברית המועצות דאז וכחלק מצמיחתה של העיר הוקמה קבוצת הכדורגל "סטרוטול פריפיאט". הקבוצה החלה את דרכה בליגה הרביעית במחוז קייב וזכתה להצלחה. הישגים נאים בליגה המקומית לצד צמיחת העיר והאזור כולו הביאו להחלטה כי הקבוצה ראויה לאצטדיון הולם יותר ונקבע כי ב-1 במאי 1986, חג הפועלים, יתקיים משחק הבכורה של הקבוצה באצטדיון "אבאנהארד" בעיר המונה כ-5,000 מושבים. אך חמישה ימים קודם לכן, אירע האסון שימנע לנצח קיום משחק כדורגל בעיר.

 

האסון התרחש בליל ה-26 באפריל, כאשר בבוקר למחרת היה אמור להתקיים בעיר טורניר נוער שבוטל עקב האסון. לקבוצת סטרוטול פריפיאט היה גם כן משחק מתוכנן באותו היום במסגרת הגביע עם קבוצה מעיר הסמוכה, שגם הוא לא יצא לפועל. בעקבות האסון פונתה העיר מיושביה ונותרה נטושה עד ליום זה. מרבית מפוני העיר מצאו משכן חדש בערים סלאבוטיץ' וצ'יסטוגלובקה.

האסון שהכה בתדהמה את תושבי העיר והעולם כולו, גזר על הקבוצה הפסקה של שנה מפעילות. אך לאחר שתושבי פריפיאט לשעבר השתקעו במשכנם החדש, הוקמה מחדש קבוצת "סטרוטול פריפיאט", הפעם במתכונת שונה תחת השם "סטרוטול סלאבוטיץ'" עם למעלה ממחצית מהסגל המקורי של הקבוצה מפריפיאט.

גם אולם הכדורסל נותר עזוב. credit to flickr
גם אולם הכדורסל נותר עזוב. credit to flickr

 

האסון הותיר את חותמו העמוק, תושבי העיר התקשו להתאושש מהאסון ומהאובדן הכבד, הם לא באמת הצליחו לשים את הטראומה מאחוריהם ולהמשיך בחייהם כאילו השתנו באופן מועט. הקבוצה דשדשה וחדוות הכדורגל נעלמה מהקבוצה שעמדה להיות הדבר הבא בכדורגל הסובייטי. כשנתיים לאחר האסון, התפרקה לה קבוצת "סטרוטול סלאבוטיץ'" ונמחה לעד כל זכר לפעילות הכדורגל של העיר פריפיאט.

העיר המבטיחה לא מימשה את ייעודה בדוקטרינת העוצמה של ברית המועצות והאירוע כולו מסמל את דעיכתה של ברית המועצות עד להתפרקותה כמה שנים לאחר מכן. בימים בהם הקורונה עצרה כל פעילות ספורטיבית, יותר מתמיד קל לנו להבין מה המשמעות של כדורגל בזהות של בני אדם וקהילה מקומית. העיר פריפיאט, שהייתה בעלת עתיד מזהיר, נמחתה וללא החיים המשותפים בה, זה היה עניין של זמן עד שקבוצת הכדורגל החדשה תדעך ותתפרק.

העיר היום שוממת ונטושה, אצטדיון הכדורגל המבטיח כוסה בצמחיית פרא ומשמש כאנדרטה לחיי הספורט והתרבות של העיר שהיו טרום האסון ושלעולם לא ישובו.

היציעים באצטדיון הנטוש. במקום אולטראס, הצמחייה שולטת ביציע. credit to flickr
היציעים באצטדיון הנטוש. במקום אולטראס, הצמחייה שולטת ביציע. credit to flickr
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח