היכל התהילה – שחקני ה – FIFA הטובים ביותר ששיחקו בישראל

סדרת משחקי הפיפ"א היא אחת משתי סדרות משחקי הכדורגל הנמכרות בעולם יחד עם Football Manager, אך ההבדלים ביניהם הם מהותיים ביותר. במשחקי פוטבול מנג'ר מתייחסים אל המשחק המתנהל על המגרש באופן שולי ונותנים דגש רחב על כל הפרטים הטכניים סביב המשחק. לעומת זאת, במשחקי הפיפ"א משקיעים מאמץ מירבי באיכות הגרפיקה הממוחשבת במהלך משחק.

אין פה שום ניסיון להשוות בין שני המשחקים, אבל לגבי דבר אחד אין מקום לויכוח – FIFA נחשב למשחק קליל וחברתי הרבה יותר מפוטבול מנג'ר שדורש מהמשתמש שעות משחק רבות.

חברת EA SPORT השיקה לראשונה את משחק הפיפ"א בשנת 1993 והמשחק נקרא FIFA International Soccer שידוע יותר בשמו הלא רשמי, FIFA 94. מאז משחקי הפיפ"א יוצאים בכל שנה ללא הפסקה, ובנוסף לכך יוצאים גרסאות למשחק בכל גביע עולמי מאז שנת 1998 ובכל טורניר יורו מאז שנת 2000, ואפילו הושק משחק חד פעמי המיועד אך ורק לליגת האלופות בעונת 06/07. כיום, מעבר לנסיקה הכלכלית ממשחקי המחשב, משחק הפיפ"א נחשב כחלק בלתי נפרד מהכדורגל העולמי. קבוצות יודעות על הפוטנציאל השיווקי של המשחק ומוכנות לשתף פעולה בסרטונים ובטריילרים, ובנוסף לכך, לכל מועדון גדול יש גיימר מקצועני שמייצג אותו בטורנירים בינלאומיים.

Fifa 2017
Fifa 2017 (Photo Credit: EA SPORTS FIFA Facebook Page)

FIFA בישראל

הרומן של EA SPORT עם הקבוצות הישראליות החל בסוף שנות התשעים. בפיפ"א 99 הופיעו לראשונה שתי קבוצות בישראל, מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, הנמצאות יחד עם מועדונים אירופאים נוספים מליגות קטנות יותר שאפשר למצוא בליגה "Rest of Europe". שנה לאחר מכן, בפיפ"א 2000, הליגה הישראלית נכללה לראשונה במאגר הליגות של המשחק. בנוסף, יצאה גרסה מתורגמת ומדובבת לעברית. גם בשנתיים לאחר מכן יצאו משחקים נוספים בשפה העברית שכללו גם הן את ליגת העל. EA SPORT הפסיקה את מתן שיתוף פעולה עם צוות הדיבוב הישראלי שכלל במשך השנים את מודי בר-און, רמי וייץ, שגיא כהן ויורם ארבל, ועם ליגת העל מיד לאחר פיפ"א 2002.

למרות הסרתה של ליגת העל, בפיפ"א 2003 עדיין הופיעו שני מועדונים ישראלים הפועל ת"א ומכבי חיפה, אבל מאז ועד היום, לא נכלל שום מועדון ישראלי במשחקי הפיפ"א השונים.

נימני פיפא
(אבי נימני כובש במדי מכבי ת"א בגרסא העברית של פיפא 2002)

משחקי הפיפ"א אהובים במיוחד ע"י הקהל הישראלי ולפני צאת משחק חדש מיד בודקים האם הליגה הישראלית חזרה סוף סוף ואם לא, אולי יופיע מועדון ישראלי במועדוני שאר העולם. מעבר לתחושת הגאווה, תמיד מסקרן לראות אילו ציונים יתנו לשחקני ליגת העל ואיפה הם עומדים ביחס למועדונים ושחקנים אחרים. כדי לענות על השאלה, לפחות באופן חלקי, בדקתי את כל שחקני הפיפ"א ששיחקו בישראל מאז פיפ"א 2005 עד 2018 ויצרתי נבחרות שונות של שחקנים ישראלים וזרים שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר.

נבחרת הישראלים

קבוצה א'נבחרת הישראלים פיפא

במהלך השנים היו כמה שחקנים ישראלים לא רעים בכלל. הטוב מבניהם הוא יוסי בניון שקיבל את הציון הטוב ביותר שלו במשחק דווקא לאחר עונה שכמעט ולא שיחק בצ'לסי. מיד לאחר מכן דאגו להוריד את הציון של השחקן הישראלי עד ל- 76 בפיפא 2014. פרט לבניון\ הישראלי היחיד שעבר את רף ה- 80 הוא ביברס נאתכו אשר סיפק עונת שיא בצסק"א מוסקבה הרוסית כשכבש 12 שערים ובישל 8 נוספים וסיים במקום החמhשי בטבלת כובשי הליגה הרוסית באותה שנה. יש לציין כי נאתכו כבש לא פחות משבעה שערים מתוך השניים-עשר מכדורי עונשין מ-11 מטרים ולא בכדי הוא קיבל באותו משחק לא פחות מציון 90 בפנדלים. כמו כן, יש גם לציין לטובה את טל בן חיים שעבר לצ'לסי בתקופת מוריניו, את רפאלוב שקיבל את הציון הגבוה ביותר בליגה הבלגית בפיפ"א 16, את דודו אוואט שדורג בעשירייה הראשונה בשוערי הליגה הספרדית בפיפ"א 11 ואת אייל ברקוביץ' שדורג בציון גבוה לקראת גיל פרישה.

 

קבוצה ב'

נבחרת הישראלים פיפא ב

בנבחרת הישראלים השניה בולט מעל כולם שחקן פאלרמו לשעבר, ערן זהבי. שחקן השנה בליגה הסינית עבר ביולי 2011 לליגה האיטלקית, לאחר פתיחה טובה הגיעה הפציעה וגם הירידה ביכולת. בזמנו ציון 76 היה יותר מידי עבור הישראלי. אך מאז היכולת של זהבי השתפרה עשרות מונים והוא לא דומה לאותו שחקן שעזב את הפועל ת"א בגיל 24. בהחלט מעניין לדעת איזה ציון הוא היה מקבל היום. לפי היכולת של השחקן בשנים האחרון הוא בהחלט ראוי לעבור את רף ה – 80.

עוד שחקנים בולטים בנבחרת הם מואנס דאבור, בירם כיאל ומאור מליקסון שקיבלו גם הם ציון 76. סיפור נוסף ומעניין הוא של קני סייף שנכנס לנבחרת השנייה של ישראל במשחקי הפיפ"א ולא שיחק מעולם בנבחרת הבוגרת של ישראל. במשחק FIFA 18 סייף קיבל שוב ציון 73, רק שהפעם הוא נחשב לשחקן אמריקאי.

קני סייף פיפא

 

Wonderkids ישראלים

נערי פלא פיפא

במשחקי הכדורגל השונים, פוטנציאל השחקן חשוב אף יותר מהיכולת הנוכחית שלו במשחק. אחת האופציות האהובות במשחק היא Career Mode, שבה אפשר לאמן את הקבוצה לאורך שנים. בניית מועדון במשחק יכולה להימשך מספר עונות ולכן יש להצטייד בשחקנים צעירים ומוכשרים. באופן מקרי לחלוטין, שני השחקנים הישראלים בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר הופיעו באותו משחק, בפיפ"א 2010. בן שהר מופיע כבר מפיפ"א 2008 וסומן כשחקן בעל פוטנציאל גבוה מכיוון והיה שחקן מחלקת הנוער של צ'לסי. לישראלי השני גיא אסולין סיפור דומה. השחקן הופיע לראשונה בפיפ"א 2010, מיד לאחר מהפכת הצעירים של פפ גווארדיולה שהסתיימה בטרבל היסטורי. באותה תקופה היו ציפיות רבות מכל שחקן שהגיע מהלה מאסיה, אבל הציפיות מאסולין היו גבוהות אפילו יותר מרב שחקני הקבוצה מכיוון שעלה לקבוצת המילואים של ברצלונה בגיל 16 בלבד. רק לשם ההשוואה, הפוטנציאל של טיאגו אלקנטרה, הצעיר מאסולין ביומיים, הגיע ל – 82 בלבד.

אסולין, שיחגוג 27 בחודש הבא, הוא אחת האכזבות הגדולות של הכדורגל הישראלי, השחקן מעולם לא הראה יכולת גבוהה וכבש רק 9 שערים בכל קריירת המשחק המקצוענית שלו בכל המסגרות. אין פלא שהוא אפילו לא מוזכר כמועמד לאף מועדון ישראלי בשתי הליגות הראשונות.



 

השחקן הכי גרוע

רן קדוש פיפא

לא מעט גיימרים מתעניינים מי השחקן הגרוע במשחק לא פחות מאשר מי השחקן הטוב במשחק. ברב המקרים השחקן יגיע מהליגה הרביעית באנגליה (league two) או מהליגה האירית (League of Ireland) והשחקן יהיה בעמדת השוער. וכמו בשאר העולם, גם השחקן הישראלי הגרוע בתולדות משחקי הפיפ"א הוא שוער, ולא סתם שוער, שוער בליגה הרביעית באנגליה. והוא כמובן השוער המחליף של בארנט באותם ימים, רן קדוש שקיבל את הציון המעליב 43, במשחק FIFA 09. שוער המשנה של הפועל חיפה חתם בבארנט ביולי 2008 מהפועל ראשון לציון. השוער הישראלי פתח בהרכב הראשון בקבוצה האנגלית עד שנפצע במחזור הרביעי והושבת למספר חודשים. הוא הספיק לצבור 12 הופעות באנגליה לפני שחזר ארצה. קדוש אמר שלאחר הפציעה בבארנט הוא התנהל באנגליה על תקן תייר. אני מקווה שהוא לא שיחק בפיפ"א באותם ימים.

 

הגליץ'

ארקנז'לו ראגוסטה פיפא

אף אחד אינו חף מטעויות, וזה כולל גם את אנליסטים של פיפ"א. במשחק FIFA 08 רשמו את שחקן אבלינו מהסיירה ב' (הליגה השניה באיטליה) ארקנז'לו ראגוסטה, כשחקן ישראלי. ראגוסטה נולד באיטליה ושיחק מאז ומתמיד באיטליה וככל הנראה אין לשחקן שום שורשים יהודיים. אז מדוע רשמו אותו כשחקן ישראלי? ההסבר ההגיוני היחיד הוא שישראל היא המדינה שמופיעה מעל איטליה ברשימת המדינות של המשחק וככל הנראה מדובר בטעות של אי תשומת לב. מקרה דומה מופיע במשחק Football Manager, ששחקן מחלקת הנוער של מילאן, יאקופו פינסי, המופיע במשחק עם דרכון ישראלי למרות שאין שום אזכור בקשר ליהדותו של השחקן האיטלקי.

ראגוסטה לא הופיע יותר במשחקי הפיפ"א השונים לאחר הטעות בשנת 2007 ולכן הטעות הזאת מעולם לא תוקנה.  מי שמעוניין לדעת מה עלה בגורלו של החלוץ האיטלקי, ישמח לגלות שהוא כבש העונה לא פחות משישה שערים במסינה המשחקת בליגה הרביעית באיטליה.

יאקופו פינסי מנג'ר

 

נבחרת הזרים

קבוצה א'

נבחרת הזרים פיפא

בנבחרת הזרים יש לא פחות משבעה שחקנים שחצו את רף ה- 80. מתוך השבעה, שלושה שחקנים שיחקו בליגת העל לפני שיאם במשחק הפיפ"א (איגביני יעקובו, וינסנט אניימה ואדריאן סילבה). כמו כן, הם גם השחקנים הכי טובים בהרכב הזרים. יעקובו קיבל במשחק FIFA 09 את הציון 84 וזה הופך אותו לשחקן הפיפ"א הטוב ביותר שיחק בישראל.

במעוז ההגנה מופיעים שני השחקנים היחידים בהרכב שמשחקים כיום בליגת העל. קרלוס קוויאר ותומאש סיבוק. כשרואים את היכולת של סיבוק במשחק אפשר להבין את גודל האכזבה מהשחקן במכבי פ"ת. לסיבוק, כמו לתאמש, יש קריירה מאוד דומה עם ניסיון בינלאומי רב והגיעו לליגת העל כתחנה סופית לפני פרישה. ואפשר ללמוד משני השחקנים האלו שלמרות הדמיון במקרים, התוצאות הפוכות לגמרי ואין נוסחה מדויקת להבאת זרים בליגה.

 

קבוצה ב'

נבחרת הזרים פיפא ב

בהרכב הזרים השני יש כמה שמות מעניינים, רובם לא הצליחו בקדנציה בליגת העל, אבל היו גם כמה הפתעות נעימות כמו דרק בואטנג וכריסטיאן אלברז שזכו בדאבל עם בית"ר ירושלים בעונת 07/08 וראדה פריצה שזכה בשלוש אליפויות בישראל. בדיוק כמו בהרכב העלית של השחקנים הזרים, גם בהרכב הנוכחי שני הבלמים הם שני הנציגים היחידים המשחקים בליגת העל.

השחקן הטוב ביותר בהרכב הוא שחקן מנצ'סטר יונייטד לשעבר, אריק דג'מבה-דג'מבה. השחקן הקמרוני נחשב לאחת מהרכישות הגרועות בתולדות מנצ'סטר יונייטד. לאחר 20 הופעות ליגה בלבד השחקן נדד בליגה האנגלית משם לקאטר, דנמרק ואז הגיע להפועל ת"א ולא השאיר רושם רב.

עוד שם שראוי לציין הוא אחד מילדי הפלא של ילידי שנות ה 90. מי שקיבל את הכינוי "מסי היווני", סוטיריס ניניס. ניניס החל לשחק כדורגל מקצועני בגיל 16 וכדורגל בינלאומי בגיל 18 והציפיות מהשחקן הצעיר היו בשמיים, אך כמו בלא מעט סיפורים כאלו הסוף ידוע מראש. הוא קרס תחת הציפיות ועבר לא מעט מועדונים. ניניס עבר בספטמבר 2017 למכבי פ"ת ושוחרר תוך חודשים ספורים בטונים צורמים של יו"ר הקבוצה, אבי לוזון. ניניס עזב את ישראל בדמעות ומאז עדיין לא מצא קבוצה חדשה. השחקן היווני ייזכר לחובבי הכדורגל העולמי רק בגלל הכינוי המחייב שקיבל בתחילת דרכו המקצועית והיום מוזכר בלעג.



 

הערות

  • הבדיקה מתעלמת לחלוטין ממשחקי המונדיאל והיורו שיצאו במהלך השנים.
  • הבדיקה החלה במשחק FIFA 05 מכיוון שלכותב המאמר אין את הנתונים ממשחקי עבר. למי שיש מידע רלוונטי לגבי שחקנים ממשחקים קודמים מוזמן לכתוב בתגובות.

yossi benayoun fifa

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. טל דן אתה גאון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח