סיכום היום האחרון של שלב הבתים

בעקבות יום משחקים מרתק וגורלי, ולילה לבן מאולץ אחריו, החלטתי לעשות מעט סדר בחצי השני של הבתים בליגת האלופות ולאסוף כמה פרטים מעניינים.

ודאי תסכימו כי 33 שערים ב-8 משחקים הם יבול נדיר, יותר מ-4 שערים למשחק, וכך קיבלנו מחזור סיום מרתק ומהנה. משחקים שקובעים את גורלה של עונה שלמה, מבולי שערים ותבוסות צורמות, שבירת רצפים ולא מעט לבבות – מי עלתה, מי הודחה, מי הושפלה ואיפה נפלו ההפתעות? הצטרפו אליי לסיור קצר ברחבי ארבעה בתים ביומם האחרון. לא יהיה משעמם.

Spanish League - טיק טיק

בית ה': ליברפול, סביליה, ספרטק מוסקבה, מאריבור

מצב העניינים בפתיחת המחזור: ליברפול ניצבת בודדה בפסגה ותיקו יספיק לה בהחלט כדי להבטיח הישארות שם, סביליה השנייה זקוקה לנצחון להבטחת אחד משני המקומות הראשונים וספרטק שבמקום השלישי, צריכה נצחון משוגע באנפילד ומעידה של סביליה. מאריבור האחרונה איבדה סיכוי מזמן.

מי נגד מי: ליברפול-ספרטק, מאריבור-סביליה.

מה קיבלנו: על פניו, לחניכיו של יורגן קלופ נדרשה נקודה בלבד לעלייה, כך שהם היו תלויים בעצמם, וזו בהחלט בשורה משמחת. אלא שהעונה התברר כי גם יתרון בן 3 שערים לא מספיק לאנגלים ולכן גם במשחק קליל הנייר הם יצטרכו לשמור על ריכוז שיא. מעבר לפינה חיכתה סביליה לאיבוד נקודות אנגלי יחד עם נצחון, דיי צפוי, שלה בסלובניה בתקווה להשתחל למקום הראשון ברגע האחרון. ספרטק, כיאה לקבוצה רוסית במסגרת אירופית, האמינה ביכולתה לעולל סנסציה, בעיקר אחרי שכבר סחטה תיקו מליברפול והביסה בביתה את סביליה. נשמעו כבר קולות שאמרו שהקבוצה תנצל את הטעויות של ליברפול, כמו במשחקים נגד סביליה וצ'לסי. מאריבור הצנועה קיוותה לספק תצוגה סולידית כמתנת פרידה לאוהדיה, כשהשביעייה מליברפול באותו האצטדיון טרם נשכחה. מעניין וצפוי-שערים ללא ספק.

בפועל, דיבורים לחוד ומציאות לחוד. ספרטק לא יכלה לתצוגה הנהדרת של התקפת ליברפול, קוטיניו-פירמינו-מאנה-סלאח, והצטרפה למועדון השביעיות לצד מאריבור; סביליה החליטה שהנצחונות יפים רק לליגה, וחזרה עם תיקו נוסף, הפעם 1:1 מאכזב מסלובניה, שעדיין הספיק לה למקום השני. אור הזרקורים הופנה כמובן למשחק באנפילד, בו כבר אחרי 20 דקות לוח התוצאות הראה 3:0 לאנגלים. בדיוק ברגע שתהיתי באיזו דקה ספרטק תבקיע את השלישי, הוסיפה ליברפול את הרביעי והרגיעה את אוהדיה. לא זוכר מתי ליברפול שמטה כזה יתרון. מצד שני, תמיד יש פעם ראשונה ולא הייתי מתפלא אם זה היה קורה העונה.

כנראה שהולך לאדומים לאחרונה, כשהפעם הרוסים היו הקורבן התורן. בסופו של ערב, תמונת הבית היא כפי שצופה עוד בשלב ההגרלה, לא מעט בזכות איבוד היתרון של ליברפול מול סביליה, שהרוויחה נקודות יקרות. היות ובמפגשים הפנימיים עם ספרטק הפסידה סביליה, לולא עזרתה האדיבה של ספק ההגנה-ספק המסננת של ליברפול, היא הייתה יכולה לקבל צ'אנס נוסף לזכייה בליגה האירופית הכה אהובה עליה. ספרטק, תודה ובהצלחה בליגה האירופית. מאריבור, תודה שלא הקשתם על ליברפול כמו לודוגורץ בפעם האחרונה, לפני 3 שנים. לצפות בה שוב מודחת בשלב הבתים היה יכול להיות לא נעים בכלל.

העולות: ליברפול (מקום 1, 12 נקודות), סביליה (מקום 2, 9 נקודות).

פיקנטריה: ליברפול היא הקבוצה היחידה שכובשת שתי שביעיות בעונה בודדת של ליגת האלופות. רביעיית התקפה לוהטת ומפחידה התאספה לה במרסיסייד.

ליברפול, פירמינו
Credit to "Liverpool FC" Facebook page

בית ו': מנצ'סטר סיטי, שחטאר דונייצק, נאפולי, פיינורד

מצב העניינים בפתיחת המחזור: מנצ'סטר סיטי הבטיחה את ראשות הבית מבעוד מועד, שחטאר דונייצק השנייה צריכה תיקו על מנת להבטיח העפלה ונאפולי השלישית חייבת נצחון בהולנד והפסד של שחטאר לסיטי כדי לעלות לשלב הבא. פיינורד בעיקר מקווה להפסיק להפסיד.

מי נגד מי: שחטאר דונייצק-מנצ'סטר סיטי, פיינורד-נאפולי.

מה קיבלנו: שתיים מהקבוצות היותר אטרקטיביות במפעל באו במגמות שונות. בעוד המכונה של פפ באה אחרי רצף של 20 נצחונות, במכונה של סארי התגלו פגמים, והיא באה לאחר מספר משחקים לא טובים, בהם הפסד ביתי ליובנטוס, ויכולת התקפית חלשה. דווקא האוקראינים המפתיעים הגיעו בעמדה מעולה להעפלה – תיקו ביתי שלהם מול סיטי יספיק לעלייה. לאור העובדה שגם בהפסד במנצ'סטר האוקראינים-ברזילאים נראו לא רע בכלל, תיקו ואף נצחון ריאלים בהחלט. למרות שקיוו לעזרה מפפ, האיטלקים הבינו היטב את משמעות המשפט "אם אין אני לי, מי לי" כשהספרדי העלה לא מעט שחקנים מחליפים וצעירים במדי סיטי לקראת הדרבי של מנצ'סטר בליגה. מצד שני, נאפולי הייתה צריכה קודם כל לנצח בעצמה ורק אז להסתכל למגרש השני, אבל גם הפעם היא המשיכה ביכולת הגרועה.

באוקראינה, המחצית הראשונה נגמרת עם 0 בעיטות של הסיטיזנס למסגרת שחטאר, שמצדה מבקיעה שני שערים, ובהולנד נאפולי מאבדת יתרון. בתום הערב, הערפל מתפוגג והתמונה מתבהרת: שחטאר ונאפולי ממשיכות בשלהן – הראשונה בנצחונות מרשימים וביכולת הנפלאה שלה תחת שרביטו של פונסקה הפורטוגלי, השנייה בתקופתה הרעה וחוסר הבגרות שממשיך להפיל אותה ברגעי האמת. מנגד, סיטי ופיינורד החליטו שכל שגרה צריכה להישבר, ובעת שהקבוצה האנגלית מפסידה, מנצחת הקבוצה ההולנדית לאחר חמישה הפסדים רצופים בשלב הבתים.

נאפולי צריכה לשנות מעט את שיטתה, שכן נראה שהיעדר הרוטציה, בין היתר בגלל סגל קצר ושחקנים פצועים, גורם לעייפות ופוגע ביכולת. עיבוי הסגל בחורף מתבקש ביותר, שכן בדרך לזכייה בליגה האירופית, היא תצטרך לעבור קבוצות כמו אתלטיקו מדריד הקשוחה והמנוסה. פיינורד עוזבת את הטורניר בטעם מעט מתוק יותר בסיום המחזור, כשנראה שעונת האליפות הייתה הבלחת חד-פעמית.

עולות: מנצ'סטר סיטי (מקום 1, 15 נקודות), שחטאר דונייצק (מקום 2, 12 נקודות).

פיקנטריה: פיינורד ניצחה לראשונה מזה 8 משחקים אירופים, אם מחשיבים גם את העונה שעברה, אז שחקה בליגה האירופית. וגם אז חטפה רביעייה מקבוצה ממנצ'סטר.

מנצ'סטר סיטי - מונאקו
Credit to Manchester City Official Facebook Page

בית ז': בשיקטאש, פורטו, לייפציג, מונאקו

מצב העניינים בפתיחת המחזור: בשיקטאש הטורקית ראשונה ותישאר שם, פורטו ור.ב. לייפציג צמודות עם 7 נקודות לכל אחת, מונאקו המאכזבת אחרונה ללא סיכוי להמשיך באירופה ותנסה להימנע מהשפלה נוספת.

מי נגד מי: לייפציג-בשיקטאש, פורטו-מונאקו.

מה קיבלנו: בית שנראה תחילה אפור ויחסית שוויוני עם יתרון קטן למונאקו התהפך לחלוטין וסיפק מופעי שערים לא מעטים. מונאקו ראשונה ובשיקטאש אחרונה – נשמע הגיוני, אבל דווקא ההפך הוא הנכון. הקבוצה הצרפתית, שהגיעה לחצי גמר המפעל בעונה שעברה, קרסה לחלוטין, כשהשיא הגיע במחזור הקודם בדמות תבוסה ביתית היסטורית ללייפציג. נראה שעזיבת שחקני המפתח בקיץ השפיעה על הקבוצה של ז'ארדים והוא טרם מצא פתרונות.  בשיקטאש הטורקית המשיכה בתנופה שלה בשנים האחרונות והבטיחה את המקום הראשון עם משחק ביד, כשאיבודי הנקודות שלה הגיעו דווקא בבית. פורטו המתנדנדת כשלה בלחבר שני נצחונות, מה שלא הפריע לה להיות עם סיכויים טובים לעלות, ולייפציג קיוותה להעפיל לראשונה בתולדותיה לשלב הבא לאחר עונה פנומנלית בליגה בשנה הקודמת.

לאור התוצאות הקודמות בבית, פורטו הייתה הפייבוריטית להשיג את הכרטיס השני לשלב הבא. התחזית אכן התממשה, והפורטוגלים הנחילו למונאקו תבוסה נוספת 5:2, בעוד שהטורקים שמרו על מאזן חוץ מושלם עם נצחון 2:1 בגרמניה משער בדקות הסיום. לייפציג תקווה להגיע לשלבים המאוחרים בליגה האירופית, מונאקו הולכת הביתה וחייבת לעשות חשבון נפש ובדק בית, כשלז'ארדים מצפה לא מעט עבודה. בתור מי שהפך את מונאקו מקבוצה הגנתית משמימה לקבוצת התקפה מהפנטת, הוא בהחלט מסוגל לשנות את המצב באמצעות חיבור נכון של שחקני החיזוק האיכותיים שהגיעו בקיץ.

עולות: בשיקטאש (מקום 1, 14 נקודות), פורטו (מקום 2, 10 נקודות).

פיקנטריה: מונאקו ספגה 16 שערים העונה בשלב הבתים – אותה כמות שספגה בעונה שעברה עד לשלב חצי הגמר, לא כולל מוקדמות. התקפתית המאזן מעט שונה – 6 לעומת 22.

בשיקטאש
Credit to "Beşiktaş" Facebook page

בית ח': טוטנהאם, ריאל מדריד, בורוסיה דורטמונד, אפואל ניקוסיה

מצב העניינים בפתיחת המחזור: טוטנהאם וריאל מדריד ידעו כי תסיימנה במקום הראשון והשני, בהתאמה, ורק תרחיש הזוי היה מונע מבורוסיה דורטמונד הדועכת לסיים במקום השלישי, מעל אפואל ניקוסיה. שתיהן עם 2 נקודות בלבד. קמפיין צפוי של הקפריסאים, קמפיין מזעזע של הגרמנים.

מי נגד מי: טוטנהאם-אפואל ניקוסיה, ריאל מדריד-בורוסיה דורטמונד.

מה קיבלנו: לאחר ההגרלה, כולם ציפו לקרב משולש צמוד בין טוטנהאם, ריאל מדריד ובורוסיה דורטמונד, בסגנון בית המוות שהיה לגרמנים עם נאפולי וארסנל בעונת 2013-14. אז זה נגמר בשוויון נקודות של שלוש הקבוצות ובמשחקים מהנים ומעניינים. נראה שכל קשר בין שתי הבורוסיות הללו מקרי בהחלט, אחרת קשה להסביר יכולת כה מאכזבת מצד הגרמנים. בורוסיה התרסקה מהרגע הראשון, כשגם החלטות שיפוט לרעתם לא מהוות תירוץ, במיוחד לאחר שתי תוצאות תיקו עם אפואל. טוטנהאם המרשימה שמה את קללת וומבלי מאחוריה, והשתלטה על המקום הראשון לאחר צמד המשחקים עם ריאל העייפה, תוך שהציגה יכולת משובחת, הן התקפית והן הגנתית. ריאל גימגמה כפי שעושה מתחילת העונה, אבל גם בעונה שעברה היא לא הרשימה בבתים ובסוף זכתה. אפואל ניקוסיה ודורטמונד בעיקר שימשו תפאורה והשיגו את נקודותיהן הבודדות במפגשים ביניהן, שנגמרו שניהם בתוצאה 1:1.

משחק הנעילה במדריד היה בעיקר על הכבוד של דורטמונד, במגרש בו חזרה מפיגור בעונה שעברה ל-2:2, וגם הפעם היא חזרה מפיגור של 2 שערים בבליץ בתחילת המחצית השנייה מרגלי אובמיאנג המושמץ, אבל בסוף ספגה, שוב והפסידה, שוב. כנראה שגם המזל התייאש מהקבוצה ונטש אותה. במקביל, טוטנהאם משתעשעת בביתה ומשייטת לנצחון עם הרכב דיי משני, כשהיא מסיימת עם יותר נקודות מכל קבוצה אחרת בשלב הבתים. משבר בליגה? האלופות זה סיפור שונה בתכלית. אפואל, כצפוי, מסיימת עם 2 נקודות במאזנה, אך יכולה להתגאות שסיימה עם אותה כמות נקודות כמו דורטמונד, שעליה אין יותר מה להרחיב. רק אציין שהיא דווקא כן איבדה העונה יתרון של 4 שערים, נגד שאלקה. הקבוצה הזו חייבת להתייצב למען שיפור חווית הצפייה של כולנו.

העולות: טוטנהאם (מקום 1, 16 נקודות), ריאל מדריד (מקום 2, 13 נקודות).

פיקנטריה: כריסטיאנו רונאלדו הפך לראשון שכובש בכל משחק בשלב הבתים. כמו טוטנהאם, היכולת בליגה והיכולת באלופות שונות לחלוטין.

טוטנהאם הוטספרס
Credit to "Tottenham Hotspur FC" Facebook page

המדלגות לליגה האירופית: ספרטק מוסקבה, נאפולי, ר.ב. לייפציג ובורוסיה דורטמונד.

***

עוד קצת עובדות ותהיות:

  • פיליפה קוטיניו כבש שלושער לזכות ליברפול בליגת האלופות. השחקן הקודם שעשה זאת הוא מיודעינו יוסי בניון, ולפניו רק מייקל אואן חתום על הישג דומה.
  • בורוסיה דורטמונד נשרה לליגה האירופית כשצברה 2 נקודות בלבד, בכך שברה את השיא של אתלטיקו שעמד על 3 נקודות, בעונת 2009-10. אגב, אתלטיקו זכתה בליגה האירופית באותה עונה. כך שאולי המזל דווקא מאיר פנים לגרמנים?
  • בעונה שעברה קבעה דורטמונד שיא חדש לכמות כיבושים בשלב הבתים (21), העונה הוא נשבר פעמיים – ע"י ליברפול (23) ופאריס סן-ז'רמן (25). הכלים ההתקפיים של ליברפול ופ.ס.ז' פשוט מדהימים.
  • מבין הקבוצות שזכו בעונה שעברה באליפות ב-8 הליגות הבכירות, רק 5 העפילו לשמינית הגמר – כשספרטק (אלופת רוסיה), מונאקו (אלופה צרפת) ובנפיקה (אלופת פורטוגל) הודחו. אגב, כל החמש עלו מהמקום השני בבית.
  • גם מבין נציגות הליגה האנגלית העפילו 5 קבוצות (מתוך 5), כשכאמור, האלופה צ'לסי עלתה מהמקום השני בבית שלה, והשאר סיימו במקןם הראשון. האם האנגליות מתחילות להשתפר בגזרה האירופית?
  • הקבוצות המתדרדרות של הטורניר ביחס לעונה שעברה: מונאקו (מחצי הגמר למקום אחרון בשלב הבתים), בנפיקה (משמינית הגמר ל-0 נקודות בשלב הבתים), אתלטיקו מדריד (מחצי הגמר לנשירה לליגה האירופית) ובורוסיה דורטמונד (מרבע הגמר לנשירה לליגה האירופית).
  • שלושה ברזילאים מופיעים במעלה טבלת מלכי השערים – רוברטו פירמינו עם 6 שערים, ניימאר וקוטיניו עם 5 כל אחד. התקפה לא רעה בכלל יש לסלסאו, וזה עוד בלי גבריאל ז'סוס.
ניימאר
(קרדיט צילום:Confederação Brasileira de Futebol Facebook Page)

לאלו שלא השכילו מהטור – בבקשה, כתבו לי אתם, ולמדו אותי דברים שאני לא יודע, לאלו שמצאו משהו חדש או מעניין – שמח על כך. כולי תקווה שגם השלבים המתקדמים העונה יהיו מעניינים ושוברי שיאים, כמו בעונה שעברה ואפילו יותר. רצוי אפילו שתהיה זוכה מפתיעה ומרעננת. מה דעתכם על צמד זוכות מן העבר – ליברפול בליגת האלופות ואתלטיקו בליגה האירופית? אולי מנצ'סטר סיטי ונאפולי יכבשו את היבשת? או שבכלל נקבל סיפורי לסטר עם זוכות בדמות באזל ולאציו? מי תהיה הכבשה השחורה, מי תזכה לדעתכם, ומי הייתם רוצים שתניף את הגביע? מוזמנים לכתוב ובמאי נראה מי פגע ומי החמיץ.

לוגו ליגת האלופות

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח