כמה קבוצות מדינה אחת יכולה לשלוח למפעלים אירופאים?

מספר הקבוצות המקסימלי שמדינה שולחת היום למפעלים אירופאים הוא 7 קבוצות. מדובר על קבוצות המגיעות מארבע הליגות הבכירות ביבשת – ספרד, אנגליה, איטליה וגרמניה. אם מסתכלים קצת מעבר ומתעמקים בפרטים הקטנים, מגלים שבהחלט ישנה אפשרות שמדינה תשלח יותר מ-7 קבוצות למפעלים אירופאים.

קפה, צ'לסי, ליגה אירופאית, גביע
Credit to "UEFA Europa League" Face page

 

לפני שנתחיל בהסבר, נוסיף ונאמר שבעבר הלא רחוק, קרו מקרים בהם מדינה שלחה 8 נציגות לאירופה, וזאת בעקבות המקום הנוסף שחולק על ידי אופ"א לליגה הספורטיבית ביותר. כך קרה למשל שאנגליה שלחה שמונה נציגות לאירופה בשנת 2016 לאחר שהיתה לליגה הספורטיבית ביותר באותה שנה. מאז החוק הזה כבר לא קיים וכך לא קרה מקרה בו מדינה שלחה 8 נציגות לאירופה.

החל משנת 2016 הוחלט שהזוכה בליגה האירופית (בנוסף לזוכה בליגת האלופות) תקבל כרטיס אוטומטי לשלב הבתים של ליגת האלופות שנה לאחר מכן. כך קרה למשל שמנצ'סטר יונייטד שיחקה בליגת האלופות בשנת 2018 והיתה לנציגה האנגלית החמישית בשלב הבתים באותה שנה. אך למרות שאנגליה שלחה 5 נציגות לשלב הבתים, עדיין ייצגו אותה סה"כ 7 קבוצות באירופה, כיוון שרק שתי קבוצות אנגליות היו בליגה האירופית באותה שנה.

אז איך בכל זאת מדינה יכולה לשלוח 8 נציגות לאירופה? פשוט מאוד. אם הקבוצה שזוכה בליגה האירופית (או בליגת האלופות) לא עלתה למפעל אירופי דרך הליגה המקומית שלה. יש לציין כי מאז שנקבעה ההחלטה לתת לזוכות במפעלים האירופאים כרטיס לליגת האלופות, לא קרה מקרה שקבוצה שזכתה במפעל אירופי, לא העפילה לאירופה דרך הליגה המקומית שלה.

אם נחזור לדוגמה של יונייטד, הרי שבאותה שנה בה היא זכתה בליגה האירופית, היא הבטיחה את מקומה באותה ליגה אירופית לשנה הבאה דרך הליגה המקומית, ולכן קרה מצב שבעקבות זכייתה בליגה האירופית, אמנם המסגרת האירופית שבה שיחקה יונייטד השתנתה (ליגת האלופות במקום ליגה אירופית), אך כמות הקבוצות המייצגות את אנגליה באירופה לא השתנה. אם יונייטד באותה שנה לא היתה מבטיחה את מקומה בליגה האירופית דרך הליגה האנגלית, אז היתה מתווספת לאנגליה נציגה אחת באירופה.

 

בואו ננסה להבין זאת על ידי דוגמה:

נניח שהליגה האיטלקית מסתיימת במצב הבא:

  1. יובנטוס
  2. אטאלנטה
  3. פארמה
  4. לאציו
  5. רומא
  6. נאפולי
  7. מילאן
  8. אינטר

וזוכת הגביע היא נניח סמפדוריה.

במצב רגיל, הנציגות האיטלקיות למפעלים האירופאים תהיינה הקבוצות הבאות:

נציגות לליגת האלופות: יובנטוס, אטאלנטה, פארמה, לאציו.

נציגות לליגה האירופית: רומא, נאפולי וזוכת הגביע – סמפדוריה.

 

סנריו ראשון

יובנטוס זוכה בליגת האלופות.

יובנטוס מגיעה לליגת האלופות שנה הבאה על תקן של שני מקומות – מקום בטופ 4 האיטלקי ומקום כאלופת אירופה. במצב כזה, איטליה תשלח 7 נציגות לאירופה, 4 לליגת האלופות ו 3 לליגה האירופית.

במאמר מוסגר: מי שתרוויח במקרה שזוכת ליגת האלופות הבטיחה את מקומה דרך הליגה המקומית היא אלופת הליגה המדורגת במקום ה-11 בדירוג אופ"א (נכון להיום מדובר על אלופת הליגה ההולנדית – אייאקס, שתבטיח את מקומה בשלב הבתים של ליגת האלופות). אייאקס תפנה את מקומה בשלב הפליאוף של ליגת האלופות, ובמצב הזה יקפצו שלב קבוצות אשר מדינותיהן נמצאות עם הדירוג הגבוה ביותר באותו שלב אליהן קבוצותיהן משובצות (הליגה במקום ה-13 תשלח את האלופה שלה היישר לשלב הפליאוף במקום לשלב המוקדמות השלישי, הליגה במקום ה-15 תשלח את האלופה שלה לשלב המוקדמות השלישי במקום לשלב המוקדמות השני וכך הלאה עד ששתי קבוצות יקפצו שלב לשלב מוקדמות השני כדי לאזן מצב של חוסר זוגיות בשלב הראשון)
אגב, כך קרה שבעקבות זכייתה של ליברפול בליגת האלופות שנה שעברה, מכבי תל אביב קפצה השנה לשלב המוקדמות השני של ליגת האלופות, כנציגת המדינה במקום ה-18 בדירוג שנה לפני כן, במקום להתחיל את הופעתה כבר בשלב המוקדמות הראשון.

אליסון, ליברפול, גמר ליגת האלופות
credit to uefa champions league facebook page

 

סנריו שני

אטאלנטה זוכה בליגה האירופית.

אטאלנטה מגיעה לליגת האלופות שנה הבאה על תקן של שני מקומות – מקום בטופ4 האיטלקי ומקום כמחזיקת הליגה האירופית.
במצב כזה, איטליה תשלח 7 נציגות לאירופה, 4 לליגת האלופות ו 3 לליגה האירופית.

במאמר מוסגר: מי שתרוויח במקרה שזוכת הליגה האירופית הבטיחה את מקומה דרך הליגה המקומית, היא הקבוצה המדורגת במקום ה-3 בליגה של המדינה המדורגת במקום ה-5 בדירוג אופ"א (נכון להיום מדובר על ניס מהליגה הצרפתית, שתבטיח את מקומה בשלב הבתים של ליגת האלופות). ניס תפנה את מקומה בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות, ובמצב הזה יקפצו שלב קבוצות אשר מדינותיהן נמצאות עם הדירוג הגבוה ביותר באותו שלב אליהן קבוצותיהן משובצות (הליגות במקומות ה-10 וה-11 ישלחו את הסגניות שלהן היישור לסיבוב המוקדמות השלישי במקום לשני).
אגב, כך קרה שבעקבות זכייתה של צ'לסי בליגת האירופית שנה שעברה, בני יהודה קפצה לשלב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית, כנציגת המדינה במקום ה-18 בדירוג שנה לפני כן, במקום להתחיל את הופעתה כבר בשלב המוקדמות השני, וזאת בעקבות העובדה שפחות קבוצות נשרו לליגה האירופית ממסלול הלא אלופות של מוקדמות ליגת האלופות.

סנריו שלישי

רומא או נאפולי זוכה בליגת האלופות או בליגה האירופית.

רומא (או נאפולי בדוגמה השניה), שהיתה אמורה להגיע לליגה האירופית דרך הליגה, תקבל את הכרטיס לליגת האלופות בעקבות זכייתה בליגה האירופית (או ליגת האלופות בדוגמה השניה).
במצב כזה, איטליה תשלח 7 נציגות לאירופה: 5 לליגת האלופות ו 2 לליגה האירופית.

בדוגמה של זכייה בליגה האירופית, ניס היא זו שתתחיל את הופעותיה באירופה בסיבוב המוקדמות השלישי ולא בשלב הבתים.
בדוגמה של זכייה בליגת האלופות, אייאקס היא זו שתתחיל את הופעותיה באירופה בסיבוב הפליאוף של ליגת האלופות ולא בשלב הבתים.
בנוסף, במצב כזה, בו קבוצה שהיתה אמורה להשתתף בליגה האירופית עולה ישירות לליגת האלופות, המקום שלה בליגה האירופית יפונה ויקדם שלבים עוד קבוצות משלבים מוקדמים יותר בליגה האירופית, לפי דירוג המדינות של אופ"א.

 

סנריו רביעי

מילאן זוכה בליגת האלופות.

מילאן מגיעה לליגת האלופות בעקבות זכייתה בליגת האלופות. כיוון שהיא לא הגיעה לאירופה דרך הליגה המקומית, מתווסף אוטומטית מקום אחד נוסף באירופה לליגה האיטלקית.
במצב כזה, איטליה תשלח 8 נציגות לאירופה: 5 לליגת האלופות ו 3 לליגה האירופית

מילאן, במצב כזה, לא 'תופסת' מקום של איטלקייה אחרת באירופה, אלא גורמת לאותה אייאקס מהסנריו הראשון להתחיל את הופעותיה בשלב הפליאוף של ליגת האלופות ולא ישירות בשלב הבתים.

 

סנריו חמישי

אינטר זוכה בליגה האירופית.

אינטר מגיעה לליגת האלופות בעקבות זכייתה בליגה האירופית. כיוון שהיא לא הגיעה לאירופה דרך הליגה המקומית, מתווסף אוטומטית מקום אחד נוסף באירופה לליגה האיטלקית.
במצב כזה, איטליה תשלח 8 נציגות לאירופה: 5 לליגת האלופות ו 3 לליגה האירופית.

אינטר, במצב כזה, לא 'תופסת' מקום של איטלקייה אחרת באירופה, אלא גורמת לאותה ניס מהסנריו השני להתחיל את הופעותיה בשלב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות, ולא ישירות בשלב הבתים.

 

סנריו שישי (ומופרך ביותר).

מילאן זוכה בליגת האלופות וגם אינטר זוכה בליגה האירופית.
במצב כזה, בעקבות זכיותיהן במפעלים האירופאים, גם מילאן וגם אינטר יעלו אוטומטית לליגת האלופות ואיטליה תשלח 9 (!) נציגות למפעלים האירופאים.
מבחינת החלוקה למפעלים, יש פה 'אבל' קטן': החלוקה לא תהיה 6 נציגות בליגת האלופות ו 3 נציגות בליגה האירופית, כיוון שקיים חוק באופ"א שמדינה יכולה לשלוח עד 5 נציגות לליגת האלופות. כלומר במצב כזה, מי שתאבד את מקומה בליגת האלופות לטובת הליגה האירופית היא המדורגת במקום ה-4 באיטליה, לאציו, כך שהחלוקה תהיה 5 נציגות בליגת האלופות ו 4 נציגות בליגה האירופית (ה'חוק' הזה נכון לגבי כל שתי נציגות של אותה מדינה שזוכות במפעלים האירופאים ולא מגיעות לאירופה דרך הליגה).

שחקני מילאן
credit to "AC Milan" facebook page

 

אם נסכם בפשטות את כל מה שכתבנו, המצב הוא כזה:
זכיה במפעל אירופי, במידה והקבוצה הזוכה לא עולה לאירופה דרך הליגה שלה, נותנת מקום נוסף באירופה למדינה ממנה מגיעה הקבוצה.
זכייה במפעל אירופי, במידה והקבוצה הזוכה כבר עלתה לאירופה דרך הליגה שלה, לא נותן מקום נוסף באירופה לאותה מדינה, אלא מקדם שלבים קבוצות ממדינות אחרות, כתלות במפעל בו זכתה מחזיקת התואר החדשה.

אינטר ליגת האלופות
Credit to "UEFA Champions League" Official Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח