היה נעים להכיר – השחקנים המרשימים מול הקבוצות הישראליות באירופה

משחקי המוקדמות של ליגת האלופות והליגה האירופית, הם מהמשחקים המסקרנים ביותר עבורי במהלך העונה. הקבוצות הישראליות מתחילות את העונה בצורה אופטימית ומתחמשות בשחקני רכש חדשים.

בנוסף, אנו נחשפים למועדוני כדורגל די אלמוניים. מעבר לציפייה שאולי יתקדמו ארבע קבוצות ישראליות באירופה, מסקרן לראות את רמת הכדורגל במדינות אחרות באירופה, לעומת הכדורגל הישראלי.

לאחר ששלבי המוקדמות הסתיימו, אפשר לציין אותו כזהה כמעט לקמפיין של העונה שעברה:

  • הפועל ב"ש עברו בקושי את הסיבוב השני, הפתיעו בשלישי והיו במרחק של שער אחד מהופעה היסטורית בשלב הבתים של ליגת האלופות.
  • מכבי תל אביב שדורגה בכל הסיבובים, לא הרשימה, אבל עשתה את המוטל עליה דרך כדורגל יעיל.
  • מחזיקת הגביע בני יהודה, לקחה לבית"ר את התואר הלא רשמי "הקבוצה הישראלית המרשימה שלא עלתה".
  • בית"ר ירושלים לעומת זאת, קיבלה את התואר הלא רשמי ממכבי חיפה "ההדחה המביכה של קבוצה ישראלית באירופה, שגרמה לפיטורי המאמן לפני תחילת הליגה".
איתי שכטר
בית"ר מסיימת את דרכה באירופה במשחק חלש
קרדיט לדף הפייסבוק של בית"ר ירושלים ולצלם ינון פוקס

ובמילים אחרות, הכדורגל הישראלי מספק כבר שנה שניה ברציפות שתי נציגות ישראליות בשלב הבתים של הליגה האירופית. מדובר בהישג לא מבוטל, הקבוצות הישראליות ניצחו 14 פעמים מתוך 22 משחקים, והראו עליונות מול קבוצות צמרת מרוסיה, סלובקיה, בולגריה, אוסטריה ויוון. מעבר לתחושת גאווה והוכחה נוספת שהכדורגל הישראלי לא כל כך גרוע כפי שהוא מצטייר, זכינו להכיר כמה שחקנים חדשים, ששווה למאמני ליגת העל להמשיך לעקוב אחריהם ואולי להביא אותם לישראל. היום אציין חמישה שחקנים, שהראו יכולת גבוהה נגד הקבוצות הישראליות בשלבי המוקדמות.

 

יאיא בננה

יאיא בננה

הבלם בן ה-26, פותח את עונתו הראשונה בפאניוניוס והרביעית ביוון. הקריירה המקצוענית של בננה החלה בקבוצת הפאר של טוניסה, אספרנסה דה תוניס. בגיל 20, היה חלק מעונת הטרבל ההיסטורית של המועדון, לאחר זכייה באליפות טוניסיה, הגביע הטוניסאי וזכייה מכובדת בליגת האלופות של אפריקה. בינואר 2012, מיד לאחר הופעות מוצלחות בגביע הבין יבשתי, סושו מהליגה הצרפתית הראשונה שמה את ידה על בננה, תמורת 1.5 מיליון יורו. במהלך התקופה בצרפת, הבלם הצעיר התנדנד בין הקבוצה הבוגרת לקבוצת המילואים של סושו ולאחר שתי עונות עבר בננה לשוויץ ומשם לליגה היוונית, בה הוא נמצא עד היום.

מי שצפה בצמד המשחקים של מכבי ת"א נגד פאניוניוס, לא היה יכול להתעלם משמו המצחיק של הבלם הקמרוני גבוה הקומה, אבל אין ספק שמשחק ההגנה שלו לא הצחיק אף אחד משחקני הצהובים.

בננה היה המצטיין במדי פאניוניוס בצמד המשחקים האירופי. יאיא, שהוצב כבלם בצד ימין, נטרל כמעט לחלוטין את צמד חלוצים הפיזי של מכבי ת"א, באמצעות שמירה אישית על קיארטנסון ומניעת פעולות התקפיות של ארון שוינפלד. הניסיון של קרויף בשינוי התפקוד של החלוץ האמריקאי תוך כדי המשחק, לא בלבל את הבלם הנהדר של הקבוצה מיוון, שנתן משחק הגנה מושלם בשני המפגשים.

בננה יכול להיות מאוכזב מהעונה האירופית של פאניוניוס. השחקן מקמרון קיווה שדרך מעבר לקבוצה גדולה יותר ביוון, הוא ישחק לראשונה במפעל אירופי. אמנם בננה יכול להתנחם בכך שפתיחת העונה המצוינת שלו, הרשימה גם את הוגו ברוס, מאמן נבחרת קמרון, שהחליט לזמן אותו בסוף השבוע האחרון לסגל הנבחרת, לצמד המשחקים נגד נבחרת ניגריה במוקדמות המונדיאל. בננה, שלא זומן לנבחרת מאז שנת 2015, צפוי לערוך את הופעתו הרשמית הראשונה באלופת אפריקה, בתקווה שיוכל לעזור לנבחרת האריות לעלות למונדיאל שלישי ברציפות.

יאיא בננה
קרדיט לאתר הרשמי של מועדון הכדורגל מכבי תל אביב

 

קרום סטוינוב

קרום סטוינוב

מחזיקת הגביע הבולגרי, אחראית על אחת מהתבוסות המביכות של קבוצה ישראלית באירופה ולא רק בגלל התוצאה. בוטב פלובדיב עלו בקלות יתרה, למרות יכולת בינונית מאוד. כמו כן, אי אפשר לומר שהם ניהלו את המשחק בצורה חכמה במיוחד, פשוט בית"ר ירושלים עשתה את כל הטעויות האפשריות. בית"ר הוכיחה מחדש שכל עוד חוסר השקט סורר במועדון, היא לא תצליח לעשות את הסוויץ' ולהפוך מעוד קבוצה ישראלית טובה לקבוצה עם מסורת אירופית. בוטב פלובדיב, שהתגוננה במשחק הראשון באצטדיון המושבה ונהנתה משלל החמצות של עידן ורד, פתחה את המשחק השני במלוא הכוח, התנפלה על כל כדור של בית"ר והפכה את הקבוצה האנרגטית בישראל לכבויה יותר מאי פעם.

השחקן המרשים ביותר בצמד המשחקים, הוא שחקן הכנף קרום סטוינוב. הוא אמנם לא כבש או בישל, אבל הוא עשה הכל חוץ מזה.

כמעט ולא רואים ברמות האלה שחקנים עם משמעת טקטית והבנת משחק כל כך גבוה כמו של סטוינוב. השחקן היה בעל הבית באגף שמאל. השחקן הבולגרי הקשה מאוד על אנטואן קונטה ועל עידן ורד במשימות ההתקפיות וההגנתיות כאחד. התכונה הבולטת שאפיינה את סטוינוב, היא התנועה ללא כדור. הוא הופיע בכל מקום, בהתקפה, בהגנה, באגף ימין ובאגף שמאל ומסיבה זו הוא נשאר לא מעט פעמים ללא שמירה. החיסרון הבולט של סטוינוב בצמד המפגשים, היה משחק ההתקפה שלו. השחקן החמיץ המון נגד בית"ר ירושלים, במיוחד במשחק הגומלין. אפשר גם לראות שבעונה שעברה הוא לא הרבה לכבוש. התפקוד בחלק ההתקפי של המגרש פשוט לא מתאימה לו. סטוינוב החל את הקריירה כמגן שמאלי ורק בשנתיים האחרונות הוא החל לשחק כשחקן כנף. כדי שסטוינוב יעשה את קפיצת המדרגה שלו, הוא יצטרך לחזור לעמדתו המקורית ולעסוק בעיקר במשימות הגנתיות. במידה וזה יקרה סטוינוב, יוכל להשתלב בליגה בכירה הרבה יותר מהליגה הבולגרית.

Krum Stoyanov
Credit to Krum Stoyanov Facebook Page

 

ואלון אחמדי

ואלון אחמדי

אם הייתם אומרים לואלון אחמדי לפני שלוש שנים, שהוא יהיה גיבור העלייה של מאריבור לשלב הבתים לליגת האלופות, ככל הנראה הוא לא היה מאמין.

השחקן האלבני הצעיר החל את דרכו בקבוצות ילדים שונות בצפון איטליה. כשהיה בן 18, שיחק אחמדי לראשונה בקבוצה הבוגרת של פ.צ. סודריול מהסיירה  C (הליגה השלישית באיטליה). על אף שלא הרבה לשחק במהלך העונה, הילד הצעיר זכה לאמונה מלאה ממאמנו סטפנו ואצ'י (ששימש כמאמנה של אינטר בסוף העונה הנוכחית), שאמר עליו :"ואלון שחקן מאוד מעניין, הוא בעל טכניקה ומהירות ברמה גבוהה מאוד ובנוסף הוא לומר מאוד מהר. אני משוכנע שהוא יגיע להישגים גדולים בעתיד".

מי שעוד התרשם מיכולתו של אחמדי, הוא סקנדר גגה, מאמן הנבחרת הצעירה של אלבניה לשעבר, שהחל לזמן אותו לסגל הנבחרת בגיל צעיר מאוד. ביולי 2014, אחמדי חתם ב-NK צ'ליה מהליגה הסלובנית ולאחר שנה וחצי, מאריבור, אלופת סלובניה, החתימה את הכישרון האלבני הצעיר. את שתי העונות הראשונות במועדון הפאר הסלובני, אחמדי יעדיף לשכוח. הרכש מ-NK צ'ליה, קרע את שריר הירך חודשים ספורים לאחר שחתם בקבוצה והושבת לשנה שלמה. אחמדי חזר לפעילות מלאה רק בחודש מאי האחרון והיה שותף לחמישה משחקי ליגה בלבד. מאריבור החלה ליהנות מיכולתו של הקשר המוכשר רק בקמפיין המוקדמות ובמיוחד בצמד המשחקים הקריטי נגד הפועל ב"ש.

בטוטו טרנר הקשר האלבני לא הורגש יותר מידי, מכיוון שהקשר קיבל הוראה ממאן הקבוצה, דארקו מיליצ'יץ', לשמור באופן אישי את ג'ון אוגו. אחמדי הקשה מאוד על אוגו לייצר התקפות ממרכז המגרש ולאחר משחק טקטי וסגור, מאריבור יצאו מרוצים מהאופן בו הם ניהלו את המשחק.

במשחק הגומלין, אחמדי תפקד כשחקן החופשי על המגרש ולקח את התפקיד בשתי ידיים. אחמדי, שהיה המצטיין על המגרש, בישל את השער המיוחל, שהעלה את אלופת סלובניה לליגת האלופות, על חשבונה של הקבוצה של ברק בכר. החודש החלומי של ואלון אחמדי, הסתיים בכך שהוא זומן לראשונה לנבחרת אלבניה הבוגרת, לצמד המשחקים נגד מקדוניה וליכטנשטיין. אחמדי יצטרך להראות יכולת גבוהה כמו בחודש האחרון גם בליגת האלופות ובזירה הבינלאומית. אם הוא ימשיך להתקדם כך, מאריבור תוכל למכור אותו בעתיד תמורת סכום נאה מאוד.

ואלון אחמדי
אחמדי משמאל
Credit to NK Maribor Facebook Page

 

מאריבל אנדוקיט

מאריבל אנדוקיט

מחזיקת הגביע האלבני והיורדת הטרייה לליגה השנייה, KF טירנה, התמודדה במשחק כמעט חסר משמעות נגד מכבי תל אביב, בסיבוב המוקדמות הראשון של הליגה האירופית, אי שם בחודש יוני. סגנית האלופה התייחסה אל המשוכה האלבנית בזלזול רב. מכבי תל אביב הייתה כל כך בטוחה בעליה לשלב הבא, שזה נראה כאילו הם בכלל לא עלו על כר הדשא. כמו שקרויף חשב כך היה, KF טירנה היא הקבוצה החלשה ביותר שפגשה קבוצה ישראלית העונה במסגרת רשמית. עם זאת, היה לטירנה שחקן שהכניס את הגנת הצהובים ללחץ. מדובר בחלוץ נבחרת קונגו, מאריבל אנדוקיט.

השחקן הצעיר של טירנה, הפגין יכולות טכניות ומהירות ברמה גבוה מאוד, לא רק יחסית לליגה האלבנית השנייה, או אפילו לליגה האלבנית הראשונה. במשחק הראשון בנתניה, אנדוקיט הוצב כחלוץ בצד ימין והתקשה לבוא לידי ביטוי. אך במשחקו השני, כשהוצב בצד שמאל ונכנס מספר רב של פעמים לרחבה, היה המצטיין בשורות טירנה וגם לא היה רחוק להבקיע שער באותו משחק. אמנם הטכניקה שלו עדיין לא מלוטשת והוא צריך לשפר המון אספקטים של המשחק, אבל לא בכל יום רואים שחקן בן 19, עם יכולות אתלטיות מרשימות כמו שלו.

אנדוקיט נשאר בטירנה רק בגלל הקמפיין האירופי. לאחר ההדחה למכבי תל אביב, חלוץ הביע את רצונו לעזוב את אלבניה. מעבר למשחקים באירופה, אנדוקיט העביר עונה מוצלחת באלבניה, לאחר שכבש 5 שערים ובישל 3 נוספים, בגיל 18 בלבד. שמותיהן של דימנו זאגרב, ספרטק מוסבקה, אמיין, סיון, וקליארי הוזכרו כמועמדים לקלוט את אנדוקיט, אך בסוף חלוץ הקונגולזי בחר לחתום אצל העולה החדשה בליגה הספרדית, חטאפה, תמורת 400 אלף יורו.

מאמן חטאפה, חוסה בורלדס, הבהיר למאריבל אנדוקיט שהעונה הוא ישחק בקבוצת המילואים של חטאפה, המשחקת בליגה הרביעית בספרד, על מנת שיוכל להמשיך להשתפר בקצב שלו, תוך כדי הבנת סגנון המשחק בספרד.

קבוצות מילואים הן דבר מבורך בכדורגל. הקרבה הפיזית לקבוצה הבוגרת ורכישת דקות משחק רבות בגיל צעיר, היא הדרך הבטוחה ביותר להצלחה מקצועית של כדורגלן. ייתכן שבעוד מספר שנים, אנדוקיט יהיה שחקן לגיטימי בליגה הספרדית. אם זה יקרה, אל תשכחו את צמד המשחקים המשמים של מכבי ת"א מול הקבוצה מליגת המשנה באלבניה.

מאריבל אנדוקיט
Credit to KF Tirana Facebook Page

 

דוידה לנזפמה

דוידה לנזפמה

בגיל 18, לאחר שעלה לקבוצה הבוגרת של יובנטוס, דוידה לנזפמה לא חשב שהוא ימצא את עצמו כעבור עשר שנים בהונגריה. שחקן הנבחרות הצעירות של איטליה, הוא עוד סיפור על כישרון צעיר שקיבל החלטות לא נכונות במהלך קריירת המשחק שלו.

לנזפמה עבר ב-12 תחנות שונות בעשר שנים, מתוכן שתי קדנציות שונות ביובנטוס. עונת שיא אצל אנטוניו קונטה וארבעה מעברים מהליגה הראשונה לשנייה באיטליה, גרמו לקבוצות הסרייה א' לאבד עניין בחלוץ, שלא הצליח לספק את הסחורה. במאי 2016, התגלתה פרשיית הימורים של שחקני בארי, בה הואשמו 14 שחקנים שהתבקשו למכור את המשחק נגד סלרניטנה, בחודש מאי בשנת 2009. לשחקני הקבוצה הובטח סכום של 150 אלף יורו ולנזפמה נמנה ברשימת השחקנים. השחקן האיטלקי המושמץ נאלץ לעזוב את איטליה, כדי להתחיל את הקריירה במקום חדש, חדש-ישן. לנזפמה שיחק בעבר בהונבד, בעקבות עסקת השאלה בשנת 2013, והפעם עבר באופן רשמי לקבוצת הפאר ההונגרית.

תוך עונה, השחקן האיטלקי הפך לאחד הכוכבים בליגה ההונגרית ואחד מהגורמים המרכזיים לאליפות סנסציונית של הונבד, לאחר שסיים עונת בכורה חלומית עם-11 שערים ו-6 בישולים.

לנזפמה הראה שיש לו גם מה למכור באירופה. האיטלקי היה השחקן המצטיין של הונבד בצמד משחקים נגד באר שבע. ברק בכר דאג להתמקד במלך שערי הונבד והליגה ההונגרית בעונה שעברה, מרטון אפל, והתכנית של בכר גם עבדה. החלוץ ההונגרי לא הורגש בכלל ואת מקומו תפס לנזפמה. החלוץ האיטלקי הראה את מגוון היכולות שלו במהלך המפגש הכפול מול באר שבע, עם כדורים נייחים מסוכנים, שליטה גבוהה במשחק הרגל והראש ומשחק דינמי בשני אגפי המגרש. פרט לשחקני זניט ולודוגורץ, לנזפמה היה השחקן האיכותי ביותר שפגשה קבוצה ישראלית הקיץ. בנוסף, הוא אחד משני שחקנים שהצליחו לכבוש פעמיים העונה מול קבוצה ישראלית.

סיפורו של לנזפמה מזכיר את של אנטואן קונטה, שחקן זר שנאלץ לעזוב את מולדתו בגלל סיבות אישיות והונבד היא המרוויחה העיקרית. קבוצות הצמרת בליגת העל צריכות לשים עין על החלוץ האיטלקי של אלופת הונגריה. מלך השערים הנוכחי של הליגה ההונגרית, בהחלט יכול להתאים לכל קבוצה בארץ. אנחנו רואים שבשנים האחרונות, עדיין קשה מאוד להביא לפה זרים טובים, גם תמורת סכומים יחסית גבוהים. אם רואים שחקן כל כך איכותי, שמשחק בליגה נחותה משלנו, כדאי לנסות לרכוש אותו בהקדם. לליגה גדולה הוא לא יחזור, אז לפחות שאנחנו נהנה ממנו.

דוידה לנזפמה
Credit to Budapest Honvéd FC Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח