הטוב לגילו – הכובשים המצטיינים בכל גיל באירופה

הפרס "נעל הזהב" ידוע לכל חובבי הכדורגל. הפרס מחולק לשחקן שכבש את מספר השערים הרב ביותר מכל הליגות הראשונות באירופה. זהו בעצם פרס, שכל שחקן המשחק באחת מהליגות הראשונות באירופה יכול לזכות בו, בערך. לא כל השחקנים מקבלים הזדמנות שווה לזכות בפרס. לפי החוקים של UEFA, שחקן שכבש שער יתוגמל בהתאם לפי רמת הליגה:

  • שער של שחקן מחמש הליגות הראשונות יהיה שווה 2 נקודות
  • שער של שחקן מהליגות המדורגות 6-21 יהיה שווה 1.5 נקודות
  • שער של שחקן מליגה המדורגת 22 ומטה יהיה שווה נקודה אחת

זאת אומרת, שהסיכוי של מישהו מליגה לא בכירה לזכות בתואר הוא כמעט אפסי. השיטה הנוכחית, מנעה בעשור האחרון משחקנים כמו מארק ינקו, אלפוסו אלבס ואפילו לואיס סוארס (בזמן ששיחק באייאקס) לזכות בתואר, למרות שהיו הכובשים המצטיינים באירופה. למעשה, מאז שהתחילה שיטת צבירת הנקודות בשנת 1996, רק שחקן אחד מחוץ לחמש הליגות הבכירות זכה בפרס – הנריק לארסון השוודי, שכבש 35 שערי ליגה במדיה של סלטיק הסקוטית בעונת 2000/2001. כמובן שאין שום בעיה עם השיטה, חלוקת נקודות לפי רמת קושי היא דרך מאוד הוגנת. בשנים האחרונות, ראינו שחקנים ששלטו באופן מוחלט בליגות טובות מאוד באירופה, כמו סיידו דומבייה, צסק"א מוסקבה, רוסיה; ג'קסון מרטינס, פורטו, פורטוגל; וינסנט יאנסן אלקמר, הולנד; זכו להתעניינות רבה מהקבוצות הטובות ביבשת, אך הראו יכולת מאוד נמוכה ברגע שעברו לליגה בכירה יותר ולא התקרבו לכמות השערים שכבשו בקבוצתם הקודמת. הפרס מגיע לשחקנים המשחקים בליגות הבכירות, גם אם לא כבשו את מספר השערים הרב ביותר.

Luis-Suarez
סוארז בתקופת איאקס, נפל ב"תקנון".
Credit to Wikipedia

היום אבטל את שיטת הדירוג של נעל הזהב ואתן במה לכובשים המצטיינים בליגות השונות באירופה, אבל בדרך מעט שונה. חילקתי את כובשי השערים לפי שנת לידתם ובדקתי מי הכובש המצטיין בכל קבוצת גיל. הבדיקה נעשתה בכל הליגות הראשונות באירופה והחוקים הם פשוטים: מי שכבש יותר שערים יכנס לטבלה. במידה ויש שוויון בין שני שחקנים, השחקן מהליגה הבכירה יותר ייכנס לטבלה.

הטבלה הצעירה (גיל 16-24)

זאת רשימת השחקנים המעניינת מכולן. מופיעים בה כל בני העשרה ושחקנים הנמצאים בתחילת שנות העשרים לחייהם. השחקן הצעיר ביותר ברשימה הוא פייטרו פלגרי בן ה-16, שחקנה של גנואה האיטלקית. החלוץ הצעיר זוכה להתעניינות בקבוצות הגדולות באיטליה ולפי דיווחים באיטליה יירכש על ידי אינטר תמורת סכום שיא של 30 מליון יורו. יהיה מעניין לראות את השתלבותו בסיירה א' בשנים הקרובות. למתעניינים, הכובש הצעיר ביותר באירופה הוא איאד חמוד מלוקומוטיב פלובדיב הבולגרית, הצעיר מפלגרי בארבעה חודשים.

פייטרו פלגרי
פייטרו פלגרי. עוד נשמע עליו רבות?
Credit to Pietro Pellegri Facebook Page

עוד שחקן מעניין, מרקוס אינגבארטסן הדני בן ה-21, שסיים כמלך השערים של הליגה הדנית וזכה להתעניינות מצד רונלד קומאן וארסן ונגר. שם מוכר יותר לחובבי הכדורגל העולמי הוא אנס אונאל, שחקנה של מנצ'סטר סיטי לשעבר, שהושאל לטוונטה ההולנדית והציג עונה טובה עם 17 שערי ליגה. ויאריאל התרשמה מהיכולות של השחקן הטורקי ורכשה את כרטיסו תמורת 14 מליון יורו, מדובר בהחתמה מאוד מעניינת שאולי תגרום לסיטי להתחרט שלא צירפה אותו לסגל הקבוצה.

אנס אונאל
אנס אונאל. פפ יתגעגע?
Credit to FC Twente Facebok Page

בנוסף, מופיע גם התקווה הגדולה של מילאן לעונה הקרובה, אנדרה סילבה. הקבוצה שילמה לסגנית אלופת פורטוגל 38 מליון יורו עבור החלוץ הבינלאומי, שיצטרך להוביל את מועדון הפאר האיטלקי לפחות למלחמה על מקום בליגת האלופות. השחקן ה"ותיק" ברשימה הוא הארי קיין. אחד החלוצים הטובים בעולם כיום, שומר על תואר מלך השערים של הפרמייר ליג, עם קביעת שיא אישי של 29 כיבושים. אם יש משהו שהחלוץ האנגלי היה רוצה לשכוח מהעונה האחרונה, זה את המשחקים באירופה. קיין חווה עונה אירופית מאכזבת מאוד, עם שני שערים בליגת האלופות ושער אחד בליגה האירופית. קיין יודע שאם טוטנהאם תעבור עונה אירופית מאכזבת כמו בעונה שעברה, חלק נכבד מהאשמה יפול גם עליו.

אנדרה סילבה
אנדרה סילבה. יחזיק סמל אחר העונה
Credit to FC Porto Facebook Page

טבלת הביניים (גיל 25-33)

זוהי הטבלה האיכותית ביותר ולכן אין כמעט צורך בהצגת השחקנים. השחקן האלמוני ביותר ברשימה הוא לאונרדו הברזילאי, חלוץ הכנף של פרטיזן בלגרד ומלך השערים של הליגה הסרבית. לאונרדו משחק מגיל 19 באירופה ומתקדם בהדרגתיות; הוא שיחק בבלגיה, קפריסין, אוקראינה, אזרבייג'ן, רוסיה ובתחילת העונה שעברה עבר לפרטיזן הסרבית. לאונרדו מעולם לא היה קרוב לתפוקה שנתן בעונה שעברה והוא יצטרך לשמור על יציבות גם בעונה הבאה לפני שתגיע הצעה בקבוצה בכירה יותר. עוד שחקן ברזילאי ברשימה הוא וגנר לאב, שנעלם מהכדורגל האירופי למשך כמעט עשור שלם. חלוץ נבחרת ברזיל לשעבר, חזר בתחילת 2016 לאירופה אחרי שחתם במונקו הצרפתית. וגנר לאב כבש ארבעה שערים ב-12 משחקים בליגה הצרפתית. בסוף אותה עונה הצטרף החלוץ הוותיק לקבוצתם של קרלוס גארסיה וגליינור פלט, אלניאספור הטורקית. החלוץ מברזיל חווה עונת שיא ושנת קאמבק אדירה, כשסיים כמלך השערים של הליגה הטורקית עם 23 שערי ליגה. הקבוצה הטורקית לא עברה עונה מוצלחת בליגה, לאחר שסיימה במקום ה-13 בלבד, אבל היא יכולה להיות מרוצה מאחת מההחתמות המוצלחות באירופה בעונה האחרונה שעלתה חצי מליון יורו בלבד.

וגנר לאב
וגנר לאב חזר לחייך
Credit to Alanyaspor Facebook Page

אי אפשר להתעלם כמובן משני השחקנים הכי טובים בעולם: ליונל מסי, זוכה נעל הזהב והכובש המצטיין באירופה, וכריסטיאנו רונאלדו, שלמרות עונת שיא בליגת האלופות, מבחינת כיבוש שערים זו עונתו החלשה ביותר מאז עונת 08/09. מעבר לירידה במהירות, רונאלדו למד להשקיע את עיקר האנרגיה שלו בחודשים המכריעים של העונה, זה אולי נראה פחות טוב בסטטיסטיקה האישית, אבל שחקן ריאל מדריד הבין שתארים הם דבר חשוב לא פחות.

שחקן שלא מופיע בטבלה אך שווה התייחסות, הוא חלוץ פ.ס.ז' אדינסון קבאני. הכובש השני בטיבו בכל הליגות באירופה לא מופיע בטבלה, בגלל שהוא נולד בשנת 1987, בדיוק כמו מסי. זוהי כנראה רשימת הכובשים האירופית היחידה שקאבני לא יופיע בה בכלל.

הטבלה הוותיקה (גיל 34-41)

מדובר ברשימת השחקנים האלמונית ביותר בטור, מכיוון שרובם משחקים בליגות חובבניות. השחקן המוכר ביותר הוא החלוץ האפריקאי הגדול בכל הזמנים, סמואל אטו. מלך השערים באליפויות אפריקה בכל הזמנים והשחקן האפריקאי שזכה הכי הרבה פעמים בליגת האלופות, פורח מחדש בליגה הטורקית. החלוץ הקמרוני, שחווה תקופה לא טובה באברטון ובסמפדוריה, ניסה את מזלו באנטליהספור. למרות גילו המתקדם, החלוץ עושה חיל בקבוצה הטורקית. אטו סיים את שתי העונות האחרונות עם 38 שערים ו-12 בישולים, וכמו וגנר לאב החלוץ הוותיק מצא בית חדש בטורקיה. השחקן הפורה ביותר בטבלה, הוא הכובש העשירי בטיבו בתולדות הליגה האלבנית וחברו החדש לקבוצה של סיראז' נאסר. מדובר בחלוצה של פ.ק. קוסקי האלבנית, פרדו פאיץ'. החלוץ הקרואטי נחשב למלך באלבניה, עם מספרים לא נתפסים – 114 שערים ב-164 הופעות. פאיץ' ניסה את מזלו בעבר באוסטריה, איראן ובערב הסעודית, אבל הבין שביתו האמיתי נמצא באלבניה. לאחר שלוש אליפויות וגביע אחד באלבניה, ינסה פאיץ' להוביל את פ.ק. קוסקי ליעד אליו הוא ואף קבוצה אלבנית לא הגיעו לעולם, הופעה בשלב הבתים של ליגת האלופות.

סמואל אטו
סמואל אטו. בלתי נגמר
Credit to Antalyaspor Facebook Page

השחקן המבוגר ברשימה הוא קארלו קיארביני, חלוץ דומניאנו מהליגה הראשונה בסן מרינו. כמו כן, לסן מרינו יש עוד שני נציגים בטבלת השחקנים מעל גיל 30. הליגה בסן מרינו, כמו הנבחרת הלאומית, נחשבת לחלשה ביותר בכדורגל האירופי ומורכבת בעיקר משחקנים איטלקיים בשלהי הקריירה. מלך שערי הליגה, מרקו מרטיני, בעבר שחקן פסקארה ופרוזינונה מהסירייה ב' (הליגה השנייה בחשיבותה באיטליה), מדבר בראיון באתר הרשמי של סגנית אלופת סן מרינו, טרה פנה, ומסביר מדוע בחר לשחק בסן מרינו: "אני מאוד שמח להיות כאן. טרה פנה היא אחת הקבוצות החזקות בסן מרינו וזה כבוד גדול עבורי להצטרף. בחרתי במועדון הזה כי נבנה פרויקט שיצליח, אני לא יכול לחכות להופעה הראשונה באירופה. אני כאן כדי לפתוח פרק חדש בקריירה ואני אתן את המקסימום באירופה וגם בליגה". המעבר של שחקנים איטלקיים מהליגות הנמוכות לקבוצות בסן מרינו, הוא בעצם ניסיון אחרון להשתתף באחד מהמפעלים האירופיים. כרגע זה לא ממש קורה, אפילו לא קרוב. אף קבוצה מסן מרינו מעולם לא עברה את הסיבוב הראשון במוקדמות ליגת האלופות והליגה האירופית והקבוצה הבכירה ביותר במדינה מדורגת במקום ה-405 בדירוג הקבוצות של UEFA. ככל הנראה מרקו מרטיני וגם שחקנים אחרים בסן מרינו, ריאליים ומודעים לעניין שהם לא ישחקו באירופה דרך סן מרינו ומעבר לשם הוא לא יותר מתחנה אחרונה בקריירה לפני פרישה.

מרקו מרטיני
מרקו מרטיני. ישמח להפתיע, אבל ריאלי
Credit to La Fiorita 1967 Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח