האם קלופ מסמן את הכיוון בעידן ה VAR?

שני מחזורים בתוך עונת הפרמייר-ליג החדשה וגיבור היום הבלתי מעורער הוא ה VAR. כולם מדברים עליו, מצייצים עליו, כותבים עליו ומהללים או קוטלים אותו.
אין ספק שהוא כאן בשביל להישאר, ושהוא ימשיך וישפיע על התפתחות המשחק במספר רב של פרמטרים.

האירוע שעורר את מירב העניין היה פסילת שער "הניצחון" של ג'זוס ממש בסיום המשחק בין סיטי לטוטנהאם, מאחר והכדור פגע בדרך בידו של לאפורט. האירוע היה גבולי עד כדי כך שאף שחקן של טוטנהאם לא מחה ואפילו השוער לוריס שהיה ממש קרוב, לא הבין מדוע נפסל השער. החלטת שופטי ה VAR לקחה לסיטי שתי נקודות שעלולות להיות מאוד יקרות בסיום העונה.

ג'זוס בטוח בניצחון וקיין בטוח בהפסד
credit to "manchester city facebook page"

 

פפ גווארדיולה התלונן שהשימוש ב VAR אינו אחיד, ואני מאמין שלפחות באנגליה הרשויות ידאגו לצמצם את השונות והפערים בין השופטים השונים ויוודאו אחידות מקסימלית.

רוב הפרשנים טענו שהההחלטה היתה נכונה ותאמה לסעיף הרלוונטי בחוקה, אולם קראו לפיפ"א לבחון שוב את החוק ששולל כיבוש שער כתוצאה ממהלך שבו מעורבת נגיעת יד. לדעתי החוק הזה יעבור שינוי ועידון נוסף בתום העונה וזאת אחרי שעודכן רק בסוף העונה הקודמת.

אורי קופר פירסם פוסט מרתק שבו הוא מתאר את ההשפעה של איכות ומהירות המצלמה על קבלת החלטת נבדל של שופטי ה VAR, שבעקבותיו התפתח דיון מרתק האם צריך מצלמות משוכללות יותר או שכדאי להכניס נוסחאות סטטיסטיות מתקדמות שיצמצמו את מרווח הטעות שנובע מהטכנולוגיה הקיימת, ושמסתכם בחלקיקי שניה או סנטימטר.

 

אם הייתי אומר לכם לפני חמש שנים, שגופי הכדורגל השמרנים והמאובנים ישנו חוקים בקצב מסחרר כדי להתאים את עצמם לטכנולוגיה המתקדמת, הייתם מלגלגים עליי, אבל כמו שהטכנולוגיה מאיצה תהליכים בעולם כולו, כך היא גם מזעזעת גם את עולם הכדורגל.
כבר עכשיו ברור שחוקי המשחק בעוד שנה יהיו שונים מהחוקים הנוכחיים. בתקופה מאז הכנסת המכשיר לפעולה הוכנסו יותר שינויים בחוקה מאשר בכל תקופה דומה בעבר, וסביר להניח שהמגמה רק תלך ותתגבר.

מאחר והחוקים והטכנולוגיה שבה משתמש ה VAR זהים לכל הקבוצות, השאלה המעניינת היא האם הקבוצות ידעו להסתגל מספיק מהר לכל השינויים, וחשוב יותר, האם יהיו קבוצות שידעו לנצל את השינויים הללו לטובתן, כי בעולם התחרותי של היום וביחוד בצמרת הגבוהה כל יתרון קטן שאתה משיג על המתחרים שלך הוא קריטי, ועשוי להיות ההבדל בין אליפות נוספת של סיטי או אליפות ראשונה של ליברפול אחרי שלושים שנה.

עכשיו כבר כולם יודעים שזה לא גול, אפילו שלטי הפרסום
"credit to "tottenham facebook page

 

מתחילת העונה ניתן היה להתרשם שליברפול משחקת בקו הגנה גבוה יותר לעומת העונה הקודמת, ואני ניסיתי להבין מה ההיגיון של קלופ לשנות את המערך הכל כך מצליח שלו. באתר הספורט הנחשב "the athletic" התפרסם השבוע טור המתאר את השינויים שערך יורגן קלופ בתבנית ההגנה של ליברפול לקראת העונה החדשה, בשל השפעת הטכנולוגיה, והעיקרי שבהם הוא משחק בקו גבוה יותר, מתוך הנחה שה VAR נותן יתרון להגנה מאורגנת על פני התקפה שמשתוקקת להבקיע, ומתוך רצון לכווץ את שטח המשחק ולהגיע מהר יותר לרחבת היריב.

אני מסכים עם ההנחה שההיגיון בקו הגנה גבוה מגיע מהטכנולוגיה, אלא שלדעתי הנחת היסוד של קלופ שונה. קלופ מאמין שבגלל ה VAR שחקני ההתקפה ילכו צעד אחורה כדי לא להיתפס בנבדל, ולא יהמרו על החלטות הקוונים, ולכן להגנה יהיה זמן רב יותר להגיב. ככל שהמרחק מהשער גדול יותר, זמן התגובה שעומד לרשות ההגנה מתארך, ואפשר לקחת סיכון מחושב ולשחק קו הגנה גבוה, שיש לו יתרונות התקפיים.

 

בנוסף, המרחק הגדול יותר מהשער מקל על ההגנה לתקן טעויות במקרה שהיא שגתה, לעומת קו הגנה קרוב לשער שבו כל טעות מעמידה את היריב במצב הבקעה הרבה יותר מהר.
בעיני קו הגנה נמוך מחייב הגנה מאורגנת ומסודרת, וקו הגנה גבוה ישמח אמנם להגנה מאורגנת, אבל בזכות ה VAR הוא יהיה יותר סלחני כלפי הגנה פחות מאורגנת או כלפי טעויות.

ההיגיון שמאחורי ההחלטה של יורגן קלופ הוא חשוב, אלא שיותר חשובה ומשמעותית היא העובדה שהקבוצה מנסה להתאים את עצמה למציאות החוקים המשתנים והטכנולוגיה החדשה, מתוך ההבנה שמי שיסתגל מהר יותר, ויתחדש ויחדש כל הזמן, יהיה זה שיזכה ביתרון הקטן שעשוי להביא לו ניצחונות ותארים.
העיתונאים והאוהדים יכולים להמשיך ולדבר על השופטים, החוקים, הנבדל והיד.
המאמנים צריכים לחשוב איך הם משתנים ומשנים בהתאם לטכנולוגיה החדשה, כי על זה הם יכולים להשפיע.
האם קלופ וליברפול מסמנים את הכיוון החדש של התפתחות החשיבה בכדורגל? לדעתי כן.

קלופ מתכנן קו הגנה חדש
"credit to "liverpool fc facebook page
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. מעניין. האם קלופ אמר איפשהוא שהוא עושה התאמות בגלל הואר?
    חוצמזה, אל תגיד לי שהעונה שעברה סחטה אותך, איפה הסיכומי משחקים? 🙂

    • אני לא ראיתי אמירה כזו של קלופ, אבל התיאוריה הזו עושה שכל, מכיוון שהוא מבין את משמעות הטכנולוגיה וה VAR זה השינוי העיקרי לעומת שנת ההגנה המוצלחת שלו אשתקד.
      לגבי היומן, כנראה יחזור בקרוב…

  2. מסכים עם ההסברים התיאורטיים ההגיוניים
    אבל, גם מסוכן. כמו שפפ עשה בחצי שעה הראשונה במגן הקהילה כלומר כדורים בין השחקנים בקו ההגנה או מעליהם להשאיר שחקן מול השוער

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח