דרושים ללא ניסיון – מאמנים בליגת העל ללא תעודת PRO

לא קלים חייו של מאמן בישראל. מאז שנכנסו הבעלים הפרטיים לקבוצות ליגת העל וגדל כוחה של תקשורת הספורט, נוצרה מערכת ציפיות לא ברורה כלפי המאמן הישראלי. קשה להתייחס להשפעתו של המאמן בקבוצה, מכיוון שאינו מקבל את הזמן והשקט לעבוד. המאמן הישראלי צריך מצד אחד לכבד את הוראות הבעלים ומצד שני להראות בתקשורת שהוא הסמכות המקצועית העליונה במועדון. ברב המקרים זה לא עובד, כמעט ולא רואים מאמנים שמצליחים להישאר באותה קבוצה יותר מעונה אחת. לא מאוד ברור מדוע מעמד המאמן התדרדר כל כך, לפעמים נראה שהצלחה המקצועית היא לא השיקול העיקרי של הבעלים להמשיך עם אותו מאמן.

בשנים האחרונות אנו שומעים שחלק מבעלי הקבוצות מעורבים בבניית הסגל, בבחירת ההרכב הראשון לפני משחקים ואפילו קובעים חילופים במחצית המשחק. אלון מזרחי, נציג הבעלים של בני יהודה בעונה החולפת, מספר בתכנית "בוקר ספורט", המשודרת בערוץ הספורט, על התערבות של ההנהלה באחד ממשחקי הקבוצה: "כפיר אדרי, מנכ"ל הקבוצה, קיבל הוראה מההנהלה בדקה ה-30 ונאמר לו להעביר מסר לניסן יחזקאל, להוציא את הבלם מרקו יובנוביץ'. מעבר לזה, בהנהלה לא אפשרו לי, לניסן וליצחק שום לדבר בתקשורת".

סיפור נוסף ומוכר יותר הוא של סלובודאן דראפיץ', מאמן בית"ר ירושלים לשעבר. דראפיץ' אמר בתכנית הספורט "שער השבת", שאלי טביב יורד לחדר ההלבשה במחצית ומתייעץ איתו איזה חילופים כדאי לעשות.

מאמנים ראשיים בחמשת השנים האחרונות

הניגודיות של המאמן לרצות את הבעלים ולהצטייר בתקשורת שהוא רלוונטי מבחינה מקצועית, היא כמעט בלתי אפשרית. בנוסף, נראה שמינויי המאמנים בשנים האחרונות איבדו כל מידה של היגיון. נוצרת תחושה שמגיעים מאמנים חסרי ניסיון לליגת העל, כדי שיקירו תודה על ההזדמנות בליגה הראשונה ולא יהיו דעתנים בתחום המקצועי.

אמנם צריך לתת מילה טובה לבעלי הקבוצות, ששופכים מיליונים מהונם הפרטי, לא דבר מובן מאליו, בטח לא בכדורגל הישראלי. זכותם המלאה להביע את דעתם ולמנות את המאמן המתאים מבחינתם, כל עוד חותם מאמן בעל אישור לאמן בליגת העל.

לפי תקנון UEFA, כל מאמן ראשי בליגת העל מוכרח להחזיק בתעודת PRO. אבל בשנים האחרונות, נראה שבעלי הקבוצות לא מתייחסים אל הדרישה של UEFA ברצינות רבה. המשחק בין הפועל רעננה לבני סכנין, במחזור השני בליגת העל בעונה הנוכחית, הוא דוגמה טובה לנושא. מאמני הקבוצות פליקס נעים (בני סכנין) ודודו אברהם (הפועל רעננה), מנהלים את המשחקים באופן גלוי, רשומים בכל אמצעי תקשורת כמאמני הקבוצה ואפילו מחויב מהם להתראיין במחצית המשחק ולאחר שריקת הסיום. אבל ההתאחדות לכדורגל לא רואה את פליקס נעים ואת דודו אברהם כמאמנים והם רשומים כעוזרים.

אז מי למעשה רשום כמאמן בשתי הקבוצות הצנועות מליגת העל?

אותו משחק מאמנים שונים.
אותו משחק מאמנים שונים.
קרדיט לאתרים sports.walla.co.il ,football.org.il

נתחיל במאמן הפועל רעננה שלומי אדרעי. אני מתאר לעצמי שרובכם מעולם לא שמעתם עליו וככל הנראה תהיו מופתעים עוד יותר לגלות, שאדרעי שימש כמאמן הפועל רעננה גם בעונתו הראשונה של חיים סילבס. לא ממש ברור מה תפקידו בהפועל רעננה; לפי דיווחו של כתב ערוץ הספורט, רז זהבי, תפקידו היחיד של שלומי אדרעי הוא להגיע פעם בשבוע למשחקי הפועל רעננה, לשבת על הספסל ולקבל משכורת חודשית. כך גם היה בעונת 14/15, אדרעי היה חלק מצוות הקבוצה עד שחיים סילבס סיים את קורס מאמני הפרו בשנת 2015.

שם מוכר יותר, בעיקר לחובבי הליגות הנמוכות, הוא אלדד שביט. מאמן עירוני נשר בעונה שעברה, אימן בכמה קבוצות בליגה הלאומית ושימש גם הוא כעוזרו של חיים סילבס, במהלך קורס מאמני הפרו. שביט הגיע לבני סכנין כדי להיות עוזרו של פליקס נעים ואין ספק שהוא פעיל הרבה יותר בקבוצתו מאשר אדרעי ברעננה. אבל צריך לציין ששביט מעולם לא עבד עם נעים והשיקול המרכזי להחתים אותו בקבוצה, הוא ששביט מחזיק בתעודת הפרו שאין לנעים.

חוץ מנעים ואברהם, גם מאמנה החדש של בית"ר ירושלים, גיל לבנדה, לא עבר את קורס המאמנים הבכיר ולכן הגיע אלי כהן שירשם כמאמן הקבוצה. כמו כן, בשנים האחרונות מאמנים בדמותם של ברק בכר, אריק בנאדו, דוד אמסלם, וואליד באדיר, יוסי אסייג ואבי נימני, אימנו ללא תעודת PRO. אז לפני שנבין מדוע מספר לא קטן של מאמנים ממשיכים להיות בליגת העל ללא תעודת פרו, אני אעשה מעט סדר ואסביר על הסמכויות השונות שיש למאמני כדורגל בארץ.



מה זה תעודת PRO ולמה צריך אותה?

בארגון UEFA, מוענקים שלושה רישיונות שונים בהתאם לקורסים שאותם עוברים המאמנים:

  • מדריך – מאמן של צעירים עד גיל 16/ רישיון B מדובר בקורס הבסיסי ביותר שעובר מאמן כדורגל. לאחר הקורס, יוכל לאמן שחקנים עד גיל 16 בכל הרמות. אורך הקורס 200 שעות.
  • מאמן– מגיל 16 ומעלה (בוגרים)/ רישיון A – קורס המאמנים מאפשר למדריכי נוער להתחיל לאמן קבוצות בוגרים חובבניות. קשה להציב את הגבול בכל מדינה בין קבוצה חובבנית למקצועית, לכן ב-UEFA קבעו בכל מדינה את ההפרדה בין קבוצה מקצועית לחובבנית. בישראל רק ליגת העל נחשבת כמקצוענית, לכן כל מאמן המחזיק ברישיון A, יוכל לאמן כל קבוצה הנמצאת בליגה הלאומית ומתחתיה. אורך הקורס 400 שעות.
  • מאמן בכיר – קבוצות ליגת העל, קבוצות מחוץ לישראל ונבחרות/ תעודת PRO – החל משנת 2009, נכנסה תקנה ב UEFA-הדורשת מכל מאמן בקבוצה מקצוענית לעבור את קורס מאמני PRO. הקורס נערך פעם בשנתיים וב-UEFA לא מאפשרים ליותר מ-16 מאמנים ישראלים להירשם לקורס.
    בגלל מקום יחסית מוגבל, בהתאחדות מעדיפים להעניק את הקורס לשחקנים בינלאומיים לשעבר ולמאמנים מנוסים. אורך הקורס 240 שעות.
  • הערה – צפוי להיפתח בקרוב קורס נוסף שיקרא קורס נוער עילית. מאמן שיעבור את הקורס, יהיה בעל סמכויות גבוהות יותר ממאמן שעבר את קורס המאמנים (רישיון A). מטרת הקורס, היא ליצור הפרדה בין המאמנים בקבוצות הנוער הבכירות, לשאר קבוצות הנוער. מאמן שיעבור את הקורס הנ"ל, יהיה רשאי לאמן ב- "ליגת העל לנוער" ובליגת "נערים א' על".
Coaching Pyramid
קרדיט לאתר thepfa.com

אין ספק שמכסת המאמנים לקורס מאמני פרו היא נמוכה מאוד, אבל במהלך השנים נצברה כמות לא מועטה של מאמנים שמורשים לאמן בליגת העל. אז מדוע בכל זאת עדיין ממשיכים להגיע מאמנים שלא רשאים לאמן בלגית העל?

מקרה כזה יכול להיווצר משלוש סיבות:

  • מאמן זמני – בליגת העל לא מעט מאמנים עוזבים את תפקידם לפני תום החוזה שלהם, גם אם מדובר בפיטורי המאמן או עזיבה מרצונו החופשית. הקבוצה לא תנהל מו"מ עם מאמן אחר בזמן שיש מאמן בקבוצה, לכן החלפת מאמן יכולה לקחת מעט זמן ואפילו יכול להיווצר מצב שהקבוצה תהיה ללא מאמן למשחק אחד או שניים. במקרה כזה, בדרך כלל עוזר המאמן/מאמן הנוער ינהל את המשחקים עד שיחתום מאמן חדש.
  • הגיע לליגת העל מהדלת האחורית – מאמני הליגה הלאומית, נחשבים לדי אלמוניים בישראל ורובם לא עברו את קורס מאמני הפרו. כאשר מאמן מצליח לעלות עם קבוצה מהליגה הלאומית לליגת העל, עלולה להיווצר בעיה. המועדון לא יפטר את המאמן שהעלה אותו ליגה, בגלל סיבות בירוקרטיות ובהתאחדות לכדורגל לא יאפשרו לו לנהל את המשחקים. במקרה כזה, המועדון ימנה מאמן שיתפקד בתור מנהל מקצועי/עוזר מאמן המחזיק בתעודת PRO, שישב לידו על הספסל. לדוגמה, מאמן מ.ס. אשדוד לשעבר, רוני אוואט, שלא היה יכול לאמן בליגת העל. באשדוד פתרו את הבעיה דרך החתמתו של גילי לנדאו ולאחר מכן יוסי מזרחי. אלה היו רשומים בהתאחדות כמאמני הקבוצה, בזמן שאוואט היה רשום כעוזר.
  • מינוי מכוון – מקרה זה מזכיר כמעט לחלוטין את מאמני הלאומית. ההבדל העיקרי שלמינוי זה אין שום הצדקה, מדובר בהחלטה בלעדית של הבעלים. לדוגמה, מאמן הפועל רעננה דודו אברהם שפתח את העונה בהפועל רעננה, למרות שאין ברשותו תעודת פרו.
דודו אברהם
דודו אברהם. לא מחזיק בתעודת פרו, אבל גם כבר לא מחזיק במשרת מאמן בליגת העל
קרדיט לעמוד הפייסבוק של הפועל רעננה

בתקופה האחרונה, נראה שיותר בעלים בוחרים באופציה השלישית וממנים מאמנים ללא תעודת פרו באופן מכוון. דבר זה נוגד את הדרישות של UEFA ופוגע במעמד המאמן בישראל.

כדי להבין יותר לעומק את אופי העבודה של מאמן בישראל ועל התכנים שמועברים בקורס מאמני PRO, שוחחתי עם מאמן הנוער של מכבי פתח תקווה ופרשן ערוץ ספורט 1, אורי אוזן, שעבר את קורס מאמני הפרו בשנת 2012.

עברת את הקורס בעבר, תוכל להסביר במה שונה קורס מאמני הפרו לעומת קורס המאמנים הבסיסי?

"בלי להעליב אף אחד, לא למדתי בקורס משהו שלא היה בקורסים הקודמים. במהלך הקורס הייתה טיסה לשוויץ שלצערי לא יצאתי אליה, אז לא אוכל לספר לך איזה תכנים העבירו שם. אבל מה שכן, פגשנו את קורס המאמנים מגרמניה ושם הוצמד לפטופ לכל מאמן. אני לא בטוח שהתכנים שעברנו זהים לאלו שעברו בקורס הגרמני, שווה לבדוק את זה".

איזה תכנים כן היית רוצה לראות בקורס ?

"הייתי מוסיף תכנים יותר רלוונטיים למאמן בליגת העל. בקורס מאמנים צריכים להעביר שיעורים בעריכת וידיאו, היום בכל קבוצה שמכבדת את עצמה עובדים עם ניתוח וידאו. בנוסף, מאמנים צריכים לעבור גם קורס בניהול צוות. בהקשר למרצים, הייתי רוצה לראות בקורס הרצאה של מנהל מקצועי ובכלל אני חושב שצריך להיות יותר מרצים מחו"ל, כדי שיוכלו להעביר למאמנים תכנים שונים".

מה דעתך על רמת המאמנים בישראל ?

"רמת המאמנים בארץ טובה, גדל דור טוב של מאמנים. יש פה אנשים מקצועיים ושקדנים, לא פחות ממאמנים באף מדינה אחרת.

למאמנים בישראל יש הרבה פחות אמצעים ולכן הם עובדים מאוד קשה. במדינות אחרות באירופה עובדים יותר מאמנים במשרה מלאה, גם בקבוצה הבוגרת וגם במחלקת הנוער וככה העבודה מתחלקת ביניהם. בישראל אין מספיק מאמנים במשרה מלאה וכל הנטל המקצועי נופל על מאמן אחד. בכל קבוצה בוגרת בישראל, צריכים להיות ארבעה או חמישה מאמנים או אנשי מקצוע במשרה מלאה ולצערי זה לא קורה".

מה רמת ההשפעה של מאמן בישראל לעומת מאמנים במדינות אחרות?

"מאמן בארץ משפיע כמו בכל מקום אחר באירופה. רמת ההשפעה של מאמן על יכולת הקבוצה היא בערך 10%".

שאלה לסיום, בתור כדורגלן עבר מה דעתך על מאמנים שלא היו כדורגלים?

"אין ספק שלשחקני עבר יש נקודת פתיחה טובה יותר, אבל אני לא חושב שזה דבר שאמור למנוע ממאמנים שלא היו שחקני עבר להצליח ברמות הגבוהות ביותר. במקרים מסוימים, מאמנים כאלו רואים את המשחק בצורה שונה ומביאים רעיונות חדשים.

אני יכול לציין באופן אישי את אברהם גרנט, שאימן אותי בנבחרת ישראל. מעבר ליחסי האנוש המעולים שיש לו, למדתי ממנו המון מבחינה מקצועית. כיום אני מיישם כמה עקרונות שהוא העביר לי בתור מאמן".

אורי אוזן תמונת פרופיל
קרדיט : לדף הטוויטר של אורי אוזן

לפי דבריו של אורי אוזן, אפשר להסיק שקורס PRO לא הופך את המאמנים בישראל לטובים יותר ומדובר בסך הכל בעניין פורמלי. אבל לא צריך להעלים עין מהמצב הקיים; ההתאחדות לכדורגל לא צריכה לאפשר מינויים של מאמנים שלא מורשים לאמן בליגת העל, מוכשרים ככל שיהיו.

בעלי הקבוצות מחתימים מאמנים חסרי ניסיון, מצמידים אליהם מאמן ותיק ומלבישים לו תיק של מנהל מקצועי או יועץ, רק כדי שיישב על הספסל. מדובר בהתנהלות לא נכונה שרק גורמת נזק לשני הצדדים שלא מרוצים מהמצב הקיים.

ברק אברמוב אמר לאחר ההופעה של כפיר אדרי על הקווים בגמר גביע המדינה: "הפכתי את הפקיד למאמן והוא הביא גביע". מקרה כזה, נוצר בעקבות הזנחה של ההתאחדות לכדורגל וכל עוד המצב לא ישתנה, אנו נזכה לראות בשנים הקרובות פקידים נוספים יורדים אל הקווים.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח