גמר ליגת ה-MLS לשנת 2016

בלילה שבין שבת לראשון (11.12.16 בשעה 3:00) ישוחק משחק הגמר בליגת הכדורגל האמריקאית ה–MLS. ליגה מקופחת באופן יחסי, שמהווה למעשה סוג של נישואי תערובת של ליגות הספורט האמריקאיות ושל כדורגל אירופי וכנראה שרק מעט צופים מארה"ב יצפו במשחק בליגת ה-MLS באותו זמן שמשודר ה-NFL וה-NBA ורק משוגע מאירופה יראה כדורגל מארה"ב עד השעה 4:00 בבוקר.

נוצר ל-MLS שם די רע בכדורגל האירופי ואפילו יש אלו שמשווים אותה לליגה הסינית ולליגות במדינות המפרץ הפרסי, מקום ששחקנים עושים את האקזיט בסוף הקריירה, אבל יש רמת כדורגל לא רעה בכלל, האצטדיונים מלאים ואפילו שחקנים כמו שון רייט-פיליפס ואנדראה פירלו מוכנים לרדת בשכר כדי ליהנות מעוד כמה שנים של כדורגל. בנוסף, בזכות שיטת הפלייאוף האמריקאית המסורתית, ה- MLS היא אחת הליגות הכי שיווניות והכי פחות צפויות שיש לכדורגל העולמי להציע.

העונה הגיעו לגמר הפלייאוף טורנטו FC וסיאטל סאונדרס שכל אחת מהן מחפשת תואר MLS ראשון אי פעם. טורונטו, שאותה מאמן גרג ואנאי שחקן נבחרת ארה"ב לשעבר, היא הפייבוריטית לזכייה. הקבוצה שסיימה במקום השלישי במזרח, נתנה תצוגת פלייאוף אדירה כשניצחה בסיבוב הראשון את פילדלפיה 3-1, בחצי גמר המזרח דרסה את ניו יורק סיטי של פירלו, למפארד ווייה 7-0 בסיכום 2 המשחקים ובגמר המזרח טורנטו פגשה בדרבי קנדי את מונטראול של דיידה דרוגבה ואחרי תיקו 5-5 בצמד המפגשים (מונטראול ניצחה 3-2 בבית ושבוע לאחר מכן טורנטו ניצחה 3-2 בביתה) המשחק נגרר להארכה ששם נגמר בסיכום הכללי 7-5 לטורונטו.

גמר ה-MLS
Credit to "
Major League Soccer (MLS)" Facebook page

טורונטו לאורך כל העונה נשענת על השחקן הטוב ביותר בMLS בשנתיים האחרונות – סבסטיאן ג'ובינקו, שכזכור לכן היה התקווה הגדולה ביותר של מחלקת הנוער של יובנטוס בעשור האחרון. כמובן שהוא לא הצליח לממש את הפוטנציאל הענק שהיה לו בגיל צעיר, אבל ג'ובינקו הפך למפלצת ב-MLS. הוא פשוט מעל הליגה הזאת בכמה רמות ובשתי העונות שהוא משחק ב-MLS הוא כבש 43 שערים ורשם 29 בישולים. ג'ובינקו בעצמו אומר שהליגה שיפרה אותו כשחקן, אבל גם הוא יודע שכדי לחזור לנבחרת הוא יהיה חייב לחזור לאירופה. אנטוניו קונטה החליט לוותר עליו ביורו 2016 בטענה שמי שמשחק בליגה חלשה שלא יצפה להיות מזומן לנבחרת, וגם המאמן הנוכחי של נבחרת איטליה, ג'אמפיירו ונטורה, כרגע מעדיף לא לזמן אותו לסגל הנבחרת. הגמר אולי יהיה המשחק האחרון של ג'ובינקו בטורונטו שאולי בחלון העברות של ינואר כבר יחזור לסיירה א'.

יחד עם ג'ובינקו משחק בהתקפה ג'וזי אלטידור, לשעבר ילד הפלא האמריקאי שזומן לנבחרת ארה"ב לראשונה בגיל 17 ונרכש ב-2008 על ידי ויאריאל בגיל 18 תמורת 7.5 מליון יורו. הקדנציה של אלטידור בויאריאל לא הייתה מוצלחת והוא כבש במדיה רק שער ליגה אחד. לאחר כמה ניסיונות השאלה לא מוצלחים, אלטידור עבר בשנת 2011 ל א.ז אלקמר ששם כבש 51 שערים ב-93 הופעות. ב-2013 חתם אלטידור בסנדרלנד תמורת 10 מליון יורו ולא הצליח לשחזר את ההצלחה באלקמר כשכבש רק שער ליגה אחד בפריימרליג בעונה וחצי. בינואר 2015, לאחר 7 שנים באירופה, הוא חזר אל ה-MLS לטורונטו בעסקת טרייד שבה ג'רמיין דפו עשה את הדרך ההפוכה ועבר לסנדרלנד. העונה הוא כבש 15 שערים ובישל 6 והפך לאחד החלוצים הטובים ביותר בליגה העונה ומשתף פעולה בצורה מושלמת עם ג'ובינקו.

יחד איתם משחק מייקל ברדלי שהייתה לו קריירה מאוד מרשימה באירופה ו-121 הופעות בנבחרת ארה"ב והשחקן הכי אנרגטי בליגה ארמנדו קופר הפנמי שעבר רק בקיץ לטורנטו בהשאלה מאלופת פנמה אראבה אונידו והוא אחד הגורמים שעזרו לטורנטו להעפיל לגמר.

ובזווית הישראלית, חלוץ נבחרת קנדה ואקס הפועל חיפה טוסיין ריקטס הוא שחקן סגל לגיטימי בקבוצה וכבש העונה 5 שערים בליגה.

בנוסף, מעבר לצד המקצועי, העונה יערך משחק הגמר ב- "BMO פילד". אצטדיונה הביתי של טורונטו.

אבל בליגה שמוכרעת במשחק אחד אין באמת דבר כזה פייבוריטית ונגד טורונטו משחקת קבוצה מצוינת.

סיאטל סאונדרס אלופת המערב לא האמינה שתגיע העונה עד לגמר ה-MLS לאחר שעברו בדרך את ספורטינג קנזס סיטי, דאלאס וקולורדו ראפידס. סיאטל היא קבוצה של מאמן, בריאן שמטצר בן ה-54 שנולד בסיאטל וגדל לתפקיד מתוך המועדון. הוא שיחק בקבוצה בשנות השמונים בליגת ה-NASL שקדמה ל-MLS. משנת 2002 עד שנת 2008 הספיק לאמן את הקבוצה בליגה השנייה בארה"ב (USL-1) וזכה ב-2 אליפויות בשנים 2005 ו-2007 (צריך לזכור שה-MLS היא ליגה סגורה שאין בה עולות ויורדות). בשנת 2009 סיאטל סאונדרס עלתה ל-MLS ושמטצר שימש כעוזרו של סיגי שמיד (שזכה ב-2 תארי MLS – הראשון עם לוס אנג'לס גלאקסי בשנת 2002 והתואר השני כמה שבועות לפני שהתחיל לאמן את סיאטל עם קולומבוס קרו בשנת 2008) במשך 7 שנים. ביוני 2016 סיאטל סאונדרס פיטרה את שמיד אחרי פתיחת עונה נוראית עם 9 הפסדים ב-15 משחקים ושמטצר מונה למאמן הראשי של הקבוצה.

כוכב הקבוצה ב-3 שנים האחרונות ושחקן נבחרת ארה"ב, קלינט דמפסי, מושבת מחודש אוגוסט בשל הפרעות בקצב הלב. הוא אמנם חזר להתאמן בחודש ספטמבר, אבל מנכ"ל הקבוצה גארת' לאגרווי נתן הוראה שדמפסי לא ישחק העונה. את תפקיד המנהיג בקבוצה תפס ג'ורדן מוריס חלוצה האמריקאי בן 22. מוריס ששיחק באוניברסיטת סטנפרוד ובקבוצת המילואים של סיאטל, קיבל העונה הזדמנות לשחק לראשונה בליגת ה-MLS, אבל יורגן קלינסמן זימן אותו לנבחרת ארצות הברית כבר ב-2014 ומוריס כבר הספיק לרשום 11 הופעות בנבחרת ארצות הברית. מוריס לקח את ההזדמנות שניתנה לו בשתי ידיים ועוברת עליו עונה אדירה. הוא מלך שערי הקבוצה עם 14 שערים בליגה ו-4 בישולים והיה הגורם המשמעותי לעלייה של ה-סאונדרס לשלב הפלייאוף כשהם סיימו במקום הרביעי במערב.

גמר ה-MLS
Credit to "
Major League Soccer (MLS)" Facebook page

הסיפור הכי גדול העונה הוא משחק הגומלין של גמר המערב כשסיאטל יצאו למשחק חוץ מול קולורדו ראפידס אחרי תוצאת 2-1 במפגש הראשון. מוריס עלה לשחק כשהוא חולה (כנראה היה מדובר בקלקול קיבה, אבל מוריס טוען שהוא לא הצליח לישון יומיים רצופים), אך בכל זאת ביקש לפתוח בהרכב. לבסוף הוא כבש את השער הראשון במשחק שגם קבע את תוצאת הסיום – סיאטל ניצחה 1-0 בסיכום 2 המשחקים וזכתה לראשונה באליפות המערב. התקשורת האמריקאית ניפחה קצת את הסיפור בטענה שעלה לשחק עם שפעת וכינו את המשחק "The Flu Game" כמחווה למשחק המפורסם של מייקל ג'ורדן בסדרת הגמר ב-NBA בשנת 1997, אבל מוריס הרגיע אותם לאחר מכן ואמר שלא היה לו חום ובטח שלא שפעת.

בספורט האמריקאי ישנו מונח שנקרא "Rookie Wall" שאומר ששחקן בעונתו הראשונה יחווה ירידה ביכולת שלו ושחיקה פיזית לקראת השלבים המכריעים של העונה מכוון שהוא לא רגיל לכמות כל כך גדולה של משחקים באינטנסיביות כל כך גבוהה. ולכן תקשורת הספורט האמריקאית משבחת את ג'ורדן מוריס שהצליח להתגבר על אותו "Rookie Wall" בכך שהצליח לשחק כל כך הרבה משחקים (3252 דקות, מקום רביעי משחקני השדה ב-MLS במידה וישחק בגמר הוא יעלה למקום השני) ושמר על יכולת השיא שלו בשלבים המכריעים של העונה, וכמובן שג'ורדן מוריס זכה בתואר רוקי העונה.

לצידו של מוריס משחק ניקולס לודיירו, שחקן נבחרת אורגוואי, ששיחק בעבר באייקס ועבר בקיץ לסיאטל מבוקה ג'וניורס תמורת 5.5 מליון יורו. לוריידו עצמו הוא אחד המשתכרים הגבוהים בליגה כשחתם על חוזה לשנתיים ובו יקבל 12 מליון דולר. השתלבותו של לודיירו בקבוצה הייתה מהירה מאוד והוא סיפק העונה 8 שערים שמתוכם 4 בשלבי הפלייאוף ונבחר לשחקן הזר הטוב ביותר בעונתו הראשונה בליגה (תואר קצת מוזר אני מודה).

סיאטל סאונדרס רוצה לחלום על תואר MLS ראשון ולמה לא בעצם כשאנחנו נמצאים בשנת 2016 – השנה הכי לא צפויה בספורט מאז ומעולם. מה שבטוח הוא שיהיה משחק מצוין ותהיה קבוצה שזוכה בתואר האליפות לראשונה בתולדותיה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח