"אני כאן, אני לא מתבזבז יותר" – הזמן של עידן ורד

כשמנתחים קריירות של שחקנים ישראלים מוכשרים, נוצרת תחושה כי במהלך הקריירה שלהם הם נחים על זרי הדפנה במובנים רבים. מיצוי הפוטנציאל שלהם, כמות התארים שישיגו במהלך השנים, המעורבות שלהם והצלחתם בנבחרת – כל אלה נראים לפעמים כנושאים שלא בראש מעייניהם. מן הסתם, הדברים הללו לא תמיד תלויים אך ורק בשחקנים.

שחקן יכול להיות טוב לאורך שנתיים – או יותר – ברצף, ועדיין לא לקבל זימון לנבחרת אם המאמן באותם השנים לא רואה בו כמי שיכול לתרום. יחד עם זאת, אפשר לומר, בקביעה די גורפת, שמרבית השחקנים שלא מצליחים להטביע חותם מספיק חזק בקבוצות בהם שיחקו או לתרום מספרים משמעותיים, לוקים קודם כל בגישה שלהם. הם לא מספיק רעבים, לא מספיק רציניים – ומדי פעם מעורב באי מימוש הפוטנציאל גם חוסר מזל.

עידן ורד, בית"ר ירושלים
מהכשרונות הגדולים שהיו פה – ורד. Credit to "Idan Vered" Facebook page.

עידן ורד הוא בין השחקנים המוכשרים שיש לכדורגל הישראלי להציע. אם תסתכלו על קלטת הביצועים שלו מתחילת הקריירה, תראו גולים נפלאים, בישולים יוצאי דופן, דריבלים שרק בודדים יודעים לעשות ומעורבות במהלכים קבוצתיים, שסבירות גבוהה שמי שהחל אותם הוא ורד בעצמו.

מגיל צעיר מאד סומן כמי שיכול להגיע רחוק ולהיות שחקן מוביל בכדורגל הישראלי. לאחר שנת פריצה בבית"ר, בעונת 2008/09, ורד מצא את עצמו עוזב אותה בניגוד לרצונו, על מנת לעזור לה כלכלית, ונמכר לחיפה תמורת 1.2 מיליון דולר. אחרי שנתיים טובות בחיפה, עבר ורד פציעה טורדנית בכתף, וחווה 3 עונות חלשות, שהיו תחילת כדור השלג שמלווה את המועדון הירוק עד היום. לזכותו של ורד 2 תארי אליפות. אליפות אחת – עם בית"ר ירושלים בעונת 2007/08, בה לא היה מעורב יתר על המידה, אלא היווה רק חלק מהסגל; ואליפות נוספת בעונתו הראשונה במכבי חיפה, בקדנציה הקודמת – עונת 2010/11, בה שיחק 30 משחקים וכבש 2 שערים בדרך לאליפות האחרונה של הירוקים.

בנבחרת שיחק ורד פעמיים בלבד, כאשר הבכורה הייתה בקמפיין המונדיאל האחרון, באוקטובר 2016. אם לוקחים את היכולת והכישרון של ורד ומנתחים אותם להישגיות ולמיצוי הפוטנציאל, אפשר לומר כי השחקן, שחגג במאי האחרון יומולדת 29, עדיין לא מתקרב למה שהוא יכול וצריך להשיג עד תום הקריירה שלו. בשביל ששחקן יצליח להשפיע על הקבוצות בהן הוא משחק, ובשביל שיתפסו ממנו כמי שמימש את הפוטנציאל שלו, הוא צריך ליצור רצף של יכולת טובה במשך מספר עונות, כדוגמת ערן זהבי במכבי ת"א או יוסי בניון בתחילת שנות ה-2000, במכבי חיפה. ורד מתחיל לנוע בכיוון, ובשנתיים האחרונות בבית"ר הראה מה הרגליים שלו מסוגלות לעשות. בעונת 2016/17, כשחזר לישראל אחרי ההרפתקאות הלא מוצלחות בכוכב האדום בלגרד ובקנדה, הוא התחיל לקחת יותר אחריות, להבין את הכח שלו להשפיע על הקבוצה שלו ולקחת מנהיגות. התרומה התבטאה גם מספרית (13 שערים, 11 בישולים בכל המסגרות). את העונה החולפת התחיל גם כן בצורה נפלאה, ואף נבחר לשחקן הסיבוב הראשון בליגה – ולאחר מכן סיבוך בריאותי גרם לו להיעדר למשך תקופה ארוכה. כשחזר למגרשים, ובית"ר הייתה במאבק על תארים, המשיך ורד להפגין רמת משחק גבוהה, אבל השנה של הקבוצה הסתיימה באכזבה גדולה ועם מחמאות בלבד.

בית"ר ירושלים
מחכה למנהיג – בית"ר. קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL".

מבחינה מקצועית, נכון להיום ורד הוא השחקן החשוב ביותר במערך של בית"ר. הקבוצה מהבירה, בזכות הרכש החדש (אפונסו טיירה, מאור בוזגלו, ערן לוי, טל בן חיים), מציגה סגל איכותי יותר משהיה לה לפני שנרכשה מטביב על-ידי חוגג, אבל עם כל הכבוד לכל השמות הנ"ל – ורד הוא השחקן הכי מוכשר בסגל, וגם הבעלים החדש יודע את זה. לא לחינם הוא התנה את קניית הקבוצה בכך שהקשר יישאר במועדון ולא יימכר למכבי חיפה. ורד יכול להיות השחקן שיחבר את חלקי הפאזל הירושלמי, שכרגע מלא בסימני שאלה. ערן לוי אמנם מגיע לבית"ר אחרי עונה גדולה, אבל תמיד ישנה ההרגשה שהר הגעש שבוער בו יכול להתפוצץ לכיוונים הלא נכונים, בוזגלו מגיע אחרי פציעות קשות וסיכוי לא גבוה לחזור ליכולתו מפעם, ו-ורד הוא זה שיכול לסחוף את הקבוצה קדימה. לשם כך הוא יצטרך להמשיך לספק מספרים דומים לאלה מהשנתיים האחרונות ולהבין שהוא כבר מספיק מנוסה על מנת לסחוב קבוצה גדולה כמו בית"ר על גבו.

ורד הוא שחקן קו, אבל לא פעם במהלך המשחק נראה כאילו הוא משמש כשחקן חופשי. הוא תזזיתי, בא לקבל כדור כשהוא לא מגיע אליו מספיק ומבלה המון גם באמצע המגרש. הנוכחות של ערן לוי, שגם מאד אוהב את האמצע, עלולה אמנם להגביל אותו בתנועה – אבל גם דרך האגפים יכול ורד להשפיע על צורת המשחק. לפי דבריו של חוגג בימים האחרונים, בית"ר נכנסת לתהליך ולדרך שתוביל אותה בשנים הקרובות להאבק על תארים. אם יש מישהו שיכול ללוות, ואף להוביל, את בית"ר הדרך הזו – זה ורד.

בנוסף לצד המקצועי, ורד הוא שחקן ששומעים בחדר הלבשה, וההשפעה החברתית שלו מאד גדולה. מספיק לראות את חדר ההלבשה של בית"ר בשנתיים האחרונות, בניצוחם של ורד ואיתי שכטר, בשביל להבין עד כמה ורד יכול לתרום גם באספקט הזה. אי הצלחה מביאה מן הסתם לאי שקט ולאווירת נכאים בחדר ההלבשה, ו-ורד יכול להיות האיש שיגרום לחדר ההלבשה של בית"ר להתאושש ברגעי לחץ, אם הדברים אכן ילכו בהתחלה לא כמצופה. ורד הוא מסוג השחקנים שגורם לקהל של בית"ר להיות מחובר יותר, לתמוך יותר ולהנות מכדורגל. רק שלא ייפצע.

עידן ורד איתי שכטר בית"ר
מצמד המנהיגים נותר אחד. Credit to "Idan Vered" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח