אין כמו בבית? על האתגר החדש של ראיין גיגס

// מאת רועי אורן

ביום שני האחרון הודיעה ההתאחדות הבריטית על מינויו של אחד הסמלים הגדולים של הכדורגל הבריטי, ראיין גיגס, לתפקיד מאמן נבחרת ווילס. גיגס מחליף בתפקיד את המאמן כריס קולמן אשר התפטר לאור כישלונה הצורב של ווילס להעפיל למונדיאל 2018 שייערך בחודש יוני הקרוב ברוסיה.

גיגס חתם על חוזה לארבע שנים למרות שאין לו כלל ניסיון באימון קבוצות. הוא האמנם שימש תקופה קצרה כעוזרו של דייוויד מויס במנצ'סטר יונייטד ואף זכה להדריך את הקבוצה במספר מועט של משחקים לאחר שמויס פוטר מתפקידו לפני כשנתיים, אבל מעולם לא מונה כמאמן ראשי בקבוצה. חשוב לציין כי למשרת מאמן נבחרת וויילס היו מועמדים עוד שלושה אנשים: חלוץ העבר קרייג בלאמי, מארק בוואן ואוסיין רוברטס. בסוף הוחלט לבחור בגיגס בשל מה שהוא מסמל.

ראיין גיגס, ווילס
Credit to "FA Wales" Facebook page

קריירה מבריקה לצד ביקורות מבית

גיגס היה אחד השחקנים האינטיליגנטיים שידע הכדורגל הבריטי כאשר סימן ההיכר שלו היה היכולת שלו לפרוץ באגף שמאל ולהיכנס למרכז כדי לבעוט מרחוק לשער. עם מנצ'סטר יונייטד הוא זכה 13 פעם באליפות אנגליה, ארבע פעמים בגביע הליגה האנגלי, ארבע פעמים בגביע האנגלי ופעמיים בליגת האלופות. הוא השחקן היחיד שזכה פעמיים בתואר הכדורגלן הצעיר של העונה בליגה האנגלית (1993 ,1992), בשנת 2009 זכה גיגס בתואר שחקן השנה באנגליה ומשנת 2008 הוכתר גיגס כשחקן שהופיע הכי הרבה פעמים במדי "מנצ'סטר יונייטד".

בזירה הבינלאומית גיגס לבש את מדי נבחרת ויילס במשך 16 שנה (2007-1991) והספיק לכבוש 16 שערים ב-64 הופעות בינלאומיות. למרות כישרונו הרב וההצלחות הרבות במדי השדים האדומים הוא לא הצליח להוביל את נבחרת ווילס לטורניר גדול והוא היה מטרה ללא מעט ביקורות כאשר הוא לבש את המדים הלאומיים, בעיקר בשל העובדה כי בחר לא הופיע למשחקי ידידות של הנבחרת, דבר שנתפס על-ידי האוהדים הוולשים כזלזול במדים הלאומיים.

Premier League - טיק טיק

כך למשל, בין השנים 2000-1991 קיימה נבחרת ווילס 18 משחקי ידידות וגיגס לא שיחק באף-אחד מהם. הסיבה הרשמית לחוסר הגעתו הייתה שהוא פצוע, אך מאמן מנצ'סטר יונייטד אלכס פרגוסון סירב פעמים רבות לשחרר את שחקניו למשחקי ידידות. בנוסף, גיגס הופיע ב-64 משחקים בלבד מתוך 117 שקיימה הנבחרת ב-16 השנים בהן השתייך לסגל הלאומי. כמות נמוכה מהציפיות של המקומיים.

בדומה לביקורת שנמתחת על כוכבים לא מעטים, היו כאלו שטענו שגיגס לא הביא לנבחרת את היכולת המופלאה אותה הציג במדי היונייטד. אם לא די בכך, ביקורת נוספת, ממקום אחר, נמתחה כאשר בחר לייצג דווקא את ארץ מוצאו ווילס ולא את אנגליה (עמה הוא מזוהה יותר בשל קריירת המשחק שלו).

המתין להזדמנות הגדולה

החל מה-12 ביולי 2012, אז הודיע הוולשי כי הוא עתיד לפרוש ממשחק פעיל, לכולם היה ברור שגיגס לא מעוניין להופיע כפרשן בטלוויזיה, אלא לאמן קבוצה כלשהי. ואכן, שמו של גיגס הוזכר בהקשר לעמדת המאמן של כל קבוצה שחיפשה מאמן באותם שנים.

כבר בשנת 2011 הוזכר שמו של גיגס כמועמד לנבחרת וויילס אך המינוי לא יצא לפועל. בסופו של דבר בשנת 2013 מונה גיגס כעוזרו של דייוויד מויס. בשל חוסר ההצלחה של היונייטד באותה עונה, פוטר מויס וגיגס שימש כאמור כמעין מאמן-שחקן למספר מועט של משחקים. בשנת 2014 פרש גיגס סופית ממשחק פעיל ושימש כעוזרו של המאמן ההולנדי לואי ואן-חאל. אך עם הגעתו של המאמן הפורטוגלי ז'וזה מוריניו בעונת המשחקים 2016-2015, עזב גיגס את המועדון עמו הוא מזוהה, לאחר שמוריניו הבהיר לו שהוא מעוניין במועמדים אחרים לתפקיד.

ראיין גיגס
Credit to "Manchester United" Facebook page

המטרה של גיגס כמאמן ויילס תהיה לבנות את הנבחרת מחדש כך שהיא תציג את הכדורגל המלהיב שהוביל אותה לטורניר יורו 2016 שנערך בצרפת. הוא יצטרך להחזיר את אמון הקהל בנבחרת, ובו אישית לאחר שהמוניטין שלו נפגע הן בשל הביקורות לגבי המחויבות שלו למדים הלאומיים והן בשל העובדה שהוא נהג לבגוד באשתו פעמים רבות בפרשיה שהתפוצצה לפני כמה שנים והותירה טעם מר כלפי השחקן.

הוא יצטרך להוכיח שלמרות חוסר ניסיונו כמאמן ולמרות שהוא מוצג כלא פטריוטי מספיק, עדיין יש לו את הקסם והווינריות שלוותה אותו בקריירת המשחק המפוארת שלו. מה שבטוח הוא שאם הוא לא יצליח, המבקרים יהיו שם להזכיר לו את זה.

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח