איזי קאם, איזי גו?

הפרויקט של איזי שרצקי, הפועל ק"ש, מציין השנה 20 שנים להיווסדו. לכבוד המאורע צריך לבחון את העניין מקרוב ולשאול – האם קריית שמונה היא הצלחה? בעונה כמו זו, בה נלחמת הקבוצה הצפונית בתחתית, קל לחשוב שאולי נכשל איש העסקים הממולח, אולם בעיניי תהיה זו טעות חמורה לחשוב כך.
מסע קצר בזמן יוכיח שאיזי שרצקי שם את ק"ש על המפה. קל זה לא היה.

איזי שרצקי, רובי ריבלין
קרדיט דוברות בית הנשיא


תחילת הדרך

שרצקי, במקור תל אביבי, הגיע לעיר הצפונית בישראל לקראת סוף שנות ה-90, התחיל להשקיע במוסדות הקהילה והתגלגל משם גם לכדורגל המקומי, שלא היה מוצלח במיוחד. הוא מיזג את מכבי המקומית לתוך יריבתה העירונית הפועל וכך "נולדה מחדש" הפועל קריית שמונה כפי שאנו מכירים אותה היום. עד אז, שתי הקבוצות דשדשו בליגות הנמוכות.

עם הולדת הקבוצה המאוחדת, הכריז בעל הבית החדש שבכוונתו לזכות באליפות ולהגיע לאירופה. תזכרו את הקטע הזה. תוך 3 שנים הקבוצה עלתה 2 ליגות, מהרביעית לשנייה (הלאומית) והחלה להיאבק על עלייה לליגת העל! לו הייתם מקימים היום קבוצה היה עליכם להתחיל בליגה החמישית, ואם הייתם מכריזים שברצונכם להגיע לליגת העל, אפשר היה לומר שאתם זקוקים לאשפוז. שרצקי התחיל מדרג אחד גבוה יותר, אך הוא הלך והתקרב לעבר הליגה של הגדולים. לאחר מספר עונות ונסיונות כושלים להעפלה, המאמן רן בן שמעון העלה את הקבוצה לליגת העל ב-2007 לראשונה בתולדותיה. תזכרו גם את רב"ש.

 

 

מכוכב הצפון לכוכב נופל

בעונה הראשונה שלה בליגת העל, 2007/08, הפתיעה בענק וסיימה במקום השלישי ואף עברה בקיץ סיבוב אחד במוקדמות גביע אופ"א. העונה הבאה הייתה איומה ונוראה וק"ש ירדה ללאומית מהמקום האחרון. לאחר עונה אחת בלבד בלאומית שבה לליגת העל.

לאחר שחזרה לליגת העל ב-2010/11, זכתה בגביע הטוטו והגיעה לפלייאוף העליון. בעונה שלאחר מכן היא שמרה על התואר הקטן, אבל זה כלום לעומת מה שהשיגה בסוף עונת 2011/12. היא הדהימה את המדינה וזכתה באליפות היסטורית תחת המאמן רן בן שמעון, שמאז 2007 הספיק לעזוב ולחזור. 12 שנים אחרי שהגיע לעיר, איזי שרצקי קוצר את פרי ההצלחה המתוק מכולם ואכן צדק בנבואתו. חלק משחקני האליפות עדיין משחקים בליגת העל, ביניהם דני עמוס, אדריאן רוצ'ט ושיר צדק.

ב-3 העונות הבאות נותרה ק"ש קבוצת צמרת והגיעה למספר הישגים משמעותיים. היא השיגה 2 נקודות בשלב הבתים של הליגה האירופית והוסיפה זכיה ראשונה בגביע המדינה ובאלוף האלופים והשלימה למעשה זכייה ב-4 התארים הקיימים בכדורגל הישראלי. כאן, משום מקום, הגיעה ההתדרדרות – ב-4 העונות האחרונות הקבוצה נפלה לפלייאוף התחתון, בחלקן שרדה רק במחזור האחרון. גם השנה תיאבק על מקומה בליגה הבכירה.

 

לא לוקח את זה באיזי

בשנים האחרונות נחשף צד פחות חיובי של איזי. הוא אמנם מוציא לא מעט מכספו בתור הבעלים, אך נדמה שהוא מרבה להתערב בהחלטות מקצועיות של המאמנים שעובדים תחתיו, מה שהופך את משרת האימון תחתיו לקצת קשה ואת איזי לאחד שקל מאוד להסתכסך איתו ולעלות לו על העצבים.

גילי לנדאו, מוטי איווניר ובני בן זקן פוטרו לאחר שעמדו על שלהם מול הבוס וסירבו להשלים עם התערבותו מבחינה מקצועית (בן זקן פוטר במהלך מחצית של משחק!). ברק בכר פוטר 3 מחזורים לפני סוף העונה כי ניהל מו"מ עם ב"ש. לא יכל שרצקי לתת לו לגמור את העונה? מסתבר שלא. אם זה נשמע לכם מאוחר, את תומר קשטן הוא פיטר מחזור לסיום העונה! במחזור הגורלי. למזל הקבוצה, היא שרדה בליגה בתום העונה שעברה. עוד מאמן שטען לפיטורים לא מכובדים הוא שלומי דורה, שהלין על כך שפוטר דרך התקשורת, בהחלט לא צורה מכובדת להיפרד.

את 20 השנים הראשונות של איזי שרצקי ושל הפועל קריית שמונה אפשר לתייג כהצלחה מעבר למצופה. הקבוצה שכתבה את ההיסטוריה והפכה לקבוצה לגיטימית בליגת העל ושרצקי היה לדמות מופת שאף זכה להוקרה מהנשיא על תרומתו לקהילה, אך ההתנהלות הפזיזה והעצבנית שלו מעלה שאלות רבות על יכולתו להתמודד עם קשיים. כמה פעמים שמענו בשנים האחרונות את שרצקי מאיים שהוא יעזוב? הרבה. קריית שמונה חייבת לשרוד בתום העונה ואחר כך לחשוב מה היא מתכננת לעשות עם עצמה בעשור הקרוב. שרצקי כבר לא צעיר ונראה שבעונות האחרונות פג הקסם שלו. אולי הגיע הזמן של שרצקי ללכת ולתת למישהו אחר לנהל את המועדון? קחו את זה כחומר למחשבה. מומלץ גם עבור יעקב שחר.

קרית שמונה, איזי שרצקי, חיים סילבס
קרדיט צילום: דף הפייסבוק של "עירוני איתוראן קרית שמונה" והצלם ארז יעקובי
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח