אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

2020 עומדת להיות השנה בה המחסום בין פוליטיקה וספורט ייפרץ לחלוטין. נכון, כבר היום יש לפוליטיקה תפקיד לא מבוטל בספורט, בין אם ע"י ספורטאים בודדים המייצגים מדינה שלמה ובין אם מועדוני ספורט המייצגים איזור גיאוגרפי כזה או אחר, אך אירועי החודש האחרון מרחבי העולם יכולים לשפוך אור על מה צופן העתיד, ועל עליית המדרגה בהתערבות פוליטית בספורט בהשפעת התעוררות הלאומנות בקרב מדינות רבות ברחבי הגלובוס.

נבחרת אנגליה
Credit to "England football team" Facebook page

נתחיל עם טורקיה. בזמן פלישת הצבא הטורקי לשטח סוריה, כחלק מלחימתו בכורדים הנמצאים ברצועה הצפונית של שכנתנו, הנבחרת הלאומית שיחקה פעמיים החודש במסגרת מוקדמות יורו 2020. במשחק הביתי נגד אלבניה בתחילת החודש, ניצחה הנבחרת הטורקית את משחקה הביתי נגד אלבניה עם שער של צ'נק טוסון בדקה ה-90. טוסון לא חשב יותר מידי ורץ לחגוג אל מול הקהל הביתי, נעמד בשורה עם חבריו והצדיע כאות הזדהות עם הפעולה הצבאית בסוריה.

החגיגה ספגה ביקורות קשות מרחבי העולם, דבר שלא מנע משחקני הנבחרת לחגוג באותו האופן ארבעה ימים לאחר מכן, הפעם על אדמת צרפת, במהלך התיקו (1-1) שהותיר את שתי הנבחרות בראשות הבית עם מאזן נקודות זהה (19). כובש השער הפעם, קאן אייהאן, החליט שלא להצטרף לחבריו בחגיגה וחזר לקו האמצע בזמן ההצדעה. המחווה הטורקית פחות ריגשה אוהדי כדורגל רבים מרחבי היבשת, שהתחילו במחאה נגד אופ"א עד שלא תעביר את גמר ליגת האלופות שאמור להיערך בסוף העונה באיסטנבול.

נישאר בטורקיה, או יותר נכון עם שחקן שנאלץ לחזור למדינה לאחר הבעת תמיכתו בפעולה הצבאית של טורקיה בסוריה. צ'נק שאהין עבר ב2016 למועדון הכדורגל סט. פאולי שבהמבורג כהבטחה. העלה בשבוע שעבר פוסט תמיכה בפעולה הצבאית בסוריה, פוסט בעקבותיו ספג שלל קללות ונאצות מקרב אוהדי סט. פאולי, אוהדים שחרתו על דגלם את המלחמה באלימות ובגזענות.

סט. פאולי לוגו

 

בעקבות מחאת האוהדים, שאהין קיבל את ההודעה שהוא אינו רצוי יותר במועדון אך שחוזהו (שנגמר ב2021) יכובד כל עוד לא יימכר לקבוצה אחרת. שאהין בן ה25 חזר לטורקיה, שם מצא את עצמו מתאמן במועדון בו שיחק לפני הגעתו להמבורג, איסטנבול בשהאקשיר, עד לחלון הנוכחי בינואר בו כנראה ימצא את דרכו חזרה למועדון טורקי. אותה בשהאקשיר אגב היא קבוצתו האהובה של הרודן ארדואן, שאף תפקד כיו"ר הקבוצה בשנת 94'.

נמשיך לספרד. לאחר שבית המשפט העליון בספרד גזר בשבוע שעבר מאסר על תשעה בכירים בתנועת העצמאות הקטלונית שהיו מעורבים במשאל העם ובהכרזת העצמאות ב-2017, יצאו ההמונים לרחובות העיר ברצלונה כאקט מחאה וחסמו את שדה התעופה ורחובות רבים בעיר. בעקבות ההודעה על גזר הדין הוציא הועד המנהל של ברצלונה הודעה חריגה המגנה את הפעולות כנגד בכירי תנועת העצמאות הקטלונית.

ג'רארד פיקה, המשמש כקפטן שני של ברצלונה וככל הנראה מזוהה עם המאבק הקטלוני לעצמאות יותר מכל מפורסם אחר במדינה, החליט להחרים את אחד מאימוני הבוקר של הקבוצה כהצטרפות למחאה. ההשלכה הכי גדולה מהמחאות כרגע היא דחיית הסופרקלאסיקו שאמור היה להיערך בשבת הקרובה לחודש דצמבר. בשבועות הקרובים נראה לאן מתקדמת המחאה וכיצד היא תשפיע על אירועי הספורט המתוכננים להיערך בעיר, ואיך תשפיע על אחד ממועדוני הכדורגל הגדולים בעולם.

ג'רארד פיקה, ברצלונה
Credit to "Gerard Piqué" Facebook page

נבחרת בולגריה עדיין לא הצליחה להתאושש מהתבוסה (6-0) שהנחילה לה נבחרת שלושת האריות. בסיום המשחק, שהופסק כמה פעמים בגלל קריאות גזעניות והצדעות במועל יד של הקהל המקומי, טען מאמן הנבחרת קראסימיר בלאקוב שלא שמע את הקריאות כי "היה מרוכז במשחק". על פי דיווחים במדינה, ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב לא התלהב מהתירוצים ופנה לשר הספורט במטרה לפטר באופן מיידי את יו"ר ההתאחדות לכדורגל בוריסלב מיכאילוב בעקבות האירועים באצטדיון בסופיה.

שר הספורט הוסיף וטען כי משרד הספורט של בולגריה מקפיא את יחסיו עם התאחדות הכדורגל הבולגרית, כולל העברת כספים, עד שמיכאילוב יתפטר. בשישי האחרון הצטרף אליו גם מאמן הנבחרת בלאקוב ובכך נוצר כאוס גדול בניהול הכדורגל במדינה. התערבות כזאת ישירה ותקיפה של ראש ממשלה ושר ספורט בענייני הכדורגל הם דבר יוצא דופן שעוד יתכן וישפיע על התנהלותן של מדינות נוספות בבלקן.

"Fight for Freedom. Stand with Hong Kong". הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס, דריל מורי, יצר כאוס לאחר שצייץ את המילים הללו, התומכות בהפגנות הנערכות בהונג קונג כנגד המשטר הסיני. איגוד הכדורסל הסיני והעומד בראשו יאו מינג (כוכב עבר של הרוקטס) הודיעו שהאיגוד מפסיק את שיתוף הפעולה עם יוסטון. גוף התקשורת שרכש את זכויות השידור למשחקי הליגה בסין הודיע שהוא לא ישדר משחקים של יוסטון.

מאז הספיק מורי להתפתל ולהתפלפל על דבריו (ולמחוק את הציוץ), ובעיקר זכה לניעור על כך שהוא אינו מייצג את עמדת המועדון או הליגה. כמה גורמים פוליטיים בארה"ב תקפו את הסינים על האיומים שהציגו כלפי נציגי הליגה בדבר נזק כלכלי אפשרי, וגורמים בכירים בהנהלת הליגה אף טענו שהופעל לחץ מצד גורמי ממשל בכירים בסין לפטר את מורי.

דריל מורי, יוסטון
דריל מורי (תמונת מסך)

לברון ג'יימס מנגד החליט לתקוף את מורי על התבטאויותיו, לקראת סבב משחקי ההכנה של קבוצתו, הלוס אנג'לס לייקרס, בסין. בארה"ב אף פרסמו שג'יימס קרא לקומישינר הליגה, אדם סילבר, להעניש את מורי. לאחר מכן הסתייג ג'יימס בדבריו וניסה להסית את הדיון לכך שעליו להתעסק בבעיות פנים ארציות במדינתו ולא להתעסק בנושאים בהם הידע שלו לא רב מספיק. תושבי הונג קונג פחות התלהבו מג'יימס ואף שרפו במהלך הפגנה גופיות הנושאות את שמו.

הסינים מצדם ביטלו כבר כמה מהאירועים שתוכננו עם קבוצות הליגה ושיתופי פעולה בין קבוצות ושחקני הליגה לחברות פרטיות בסין כבר בוטלו. הפיתרון למשבר הרגיש כרגע לא נראה באופק, אך מה שבטוח הוא שהליגה הטובה בעולם בהחלט ספגה נזק כלכלי כבד מאותן שבע מילות תמיכה של מורי בעם היושב בהונג קונג.

 

בעוד הפרלמנט הבריטי הודיע כי הברקזיט- התנתקות הממלכה מהאיחוד האירופי- צפויה לצאת לפועל בסוף חודש אוקטובר הקרוב, יש הטוענים כי המהלך עוד צפוי להתבטל או לכל הפחות להידחות בכמה חודשים עד להשלמתו. השפעותיו על היחסים הגיאופוליטיים ברחבי אירופה בפרט והעולם בכלל נתונות לדיון בפלטפורמות רחבות ומעמיקות, אך השפעה ישירה על הכדורגל נוכל לראות כנראה כבר בקיץ הקרוב.

במידה והברקזיט יצא לפועל, נושא אשרות העבודה של שחקני הכדורגל בעלי אזרחות אירופאית שאינה בריטית עלולה לקבל תפנית שתפגע ביכולתן של הקבוצות לבנות את סגל השחקנים לעונת המשחקים הבאה. הנושא עוד רחוק מסיום ואיש כרגע אינו יודע מה השפעותיו לטווח הרחוק, אך כנראה שכבר בטווח הקרוב המהלך ישפיע על עולם הכדורגל (והספורט בכלל).

כל זה ועוד לא נכנסנו לסכסוך הפוליטי בין אוקראינה לרוסיה, שעוד צפוי להתפוצץ במהלך היורו הקרוב אליו העפילו שתי הנבחרות, או לאפשרות הפחות סבירה בה קוסובו וסרביה יעפילו שתיהן לטורניר משותף. פיפ"א עושה כרגע ככל שביכולתה על מנת להגביל מפגשים מתוחים פוליטית, אך בעולם בו הלאומנות רק גוברת נדמה כי בקרוב יצטרכו להיות הרבה יותר יצירתיים בציריך כדי למנוע מאירועים ספורטיביים להפוך לסכסוך פוליטי, או להשאיר סכסוכים כאלו מחוץ לתחומי המגרש.

נבחרת אוקראינה
Credit to "Ukrainian Association of Football" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח