של מי האליפות הזאת בכלל?

אליפות אפריקה ה-32 תצא לדרך במצרים ולראשונה ייטלו בה חלק כ-24 נבחרות. לא רק שהכמות גדלה, האליפות תשוחק לראשונה בקיץ לאחר שהסתיימו הליגות הסדירות באירופה מה שצפוי לגרום לרייטינג שיא של האליפות.

אליפות אפריקה 2019
Credit to "Total Africa Cup of Nations" Facebook page

לצד הגדלת כמות הנבחרות והמשחקים, שיווק מאסיבי וקיומה בתקופה דלילה בספורט, אליפות אפריקה צופנת בתוכה סיפור עצוב על עתיד היבשת.

האירוח עבר למצרים ברגע האחרון לאחר שהוחלט שקמרון לא כשירה לארח את הטורניר והיא תארח את האליפות הבאה ב-2021. למרות חוסר יציבות במדינה, יש דבר אחד וודאי ובטוח בקמרון ובכל מדינות היבשת השחורה והוא קיומם של אצטדיונים ברי קיימא. האצטדיונים המרשימים ברחבי היבשת, שחלקם עומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הם יוצאי דופן לעומת קצב ההתפתחות של היבשת והסיבה לכך נעוצה באסטרטגיה מוכוונת של מדינה אחת מהצד השני של הגלובוס והיא סין.

 

דובי פנדה ופילים לבנים

מדיניות החוץ של סין שהתגבשה בשנות ה-50 התוותה קווים מנחים לאסטרטגיה של סין בדבר הענקת סיוע למדינות מתפתחות. המטרה של הסיוע הוא העלאת הפופולריות של סין בקרב העולם, עזרה למדינות שתוכל בעתיד ליצור יחסים ששני הצדדים ירוויחו מהם. נשמע מאוד תמים, רק שהסינים ממש לא תמימים ולמרות שהם העניקו למדינות אפריקה סיוע של מאות מיליארדים מאז שנות ה-50, מדובר על אסטרטגיה שהופכת את סין למרוויחה הגדולה. סין מעניקה סיוע שגורם לה להתחבב על הממשלות ואזרחי המדינה המקומית ובכך להגדיל את דריסת רגלה בכל מדינה, כאשר המטרה הסופית היא גישה וזיכיונות למשאבי הטבע העשירים ברחבי היבשת.

הסיוע שלרוב בא לידי ביטוי בדמות תשתיות קריטיות כמו תחנות חשמל, פסי רכבת, בתי חולים וביוב, מורכב גם מתשתית שאינה קריטית לקיום חיים במדינה, אך כן כובשת את ליבם של התושבים – אצטדיוני כדורגל. כיצד מדינה כמו גינאה המשוונית, עם קצב גידול מהנמוכים בעולם, אחת מהמדינות עם האחוז הגבוה ביותר של נשאי איידס, מדינה עם דיקטטור שטובח באנשיו, מצליחה לארח 2 טורנירים (2012, 2015) עם מתקנים מרשימים? התשובה היא מימון מלא ובנייה ע"י חברות סיניות.

אצטדיון היאבקות בסנגל, הספורט הלאומי של המדינה. מתנה נוספת בתמורה ל-11 אצטדיונים שנבנו מאז 2011.

ומה יוצא לסינים מזה? לגינאה המשוונית יש כמות נפט כמו של כווית והסינים נהנים משליטה ורווחים נאים ביותר ממנו. הסינים בנו כ-80 אצטדיונים עד 2010, החל מהראשון שנבנה בזנזיבר ב-1970 והזרוע עוד נטויה עם עשרות אצטדיונים שנבנו מאז ונמצאים בשלבי תכנון והקמה.

חוף השנהב, שמאז סיום מלחמת האזרחים ב-2011 נהנית מצמיחה מרשימה, תארח את אליפות אפריקה ב-2023 ובימים אלה, בניית האצטדיון הלאומי שיכיל 60,000 מקומות נמצאת בעיצומה. האהדה לכדורגל באפריקה עצומה וניצחונות של הנבחרות הלאומיות באפריקה הם אחד מהגורמים העיקריים להפחתה ולסיומם של סכסוכים פנים מדינתיים. הסינים מודעים להשפעה של הכדורגל ובכל אצטדיון שהם בונים, כתוב בענק מסר של שלום ואחווה בין סין לבין העם המקומי.

 

האצטדיונים מבססים את פעילות בין סין והמדינות השונות שדרך הלוואות ופרויקטים נוספים משתלטת אט אט על נכסים, אדמות ומשאבים בכל רחבי היבשת.

כלי דיפלומטי יצירתי שכזה לא חדש לסין, מזה שנים דובי הפנדה משמשים ככלי להשגת עוצמה רכה, כאשר כל דובי הפנדה בעולם שייכים לסינים והם מלווים אותם לגני חיות ברחבי העולם. לטייוואן למשל הם לא מלווים אלא נותנים במתנה ובכך באופן סמוי מכריזים על כך שטייוואן היא חלק מסין, כי אף מדינה לא מלווה לעצמה.

איצטדיון בגינאה המשוונית
למרות קצב גידול שלילי של 9% גינאה המשוונית הצליחה לארח טורניר עם יופי של אצטדיון ב-2015. Credit to Flickr

חלק גדול מהאצטדיונים שסין בונה לא נמצאים בשימוש תכוף ולא נהנים מתפוסה מלאה, הם לעיתים הופכים למטרד כלכלי עבור המדינות כיוון שהתחזוקה שלהם דורשת עלויות גדולות. אך הסינים ממשיכים להציע ולבנות אצטדיונים וימשיכו לעשות כך עד שישתלטו על היבשת כולה.

מהצד השני, הסינים גם מקדמים את היבשת באופן שלא הייתה מצליחה לבדה גם עוד שנים רבות, אך כאשר תתחיל האליפות ונהנה כולנו מהפסטיבל הצבעוני של הנבחרות האפריקאיות, חשוב לזכור שלא משנה מי תנצח, מי תפסיד ומי תזכה באליפות, יש מדינה אחת שאפריקה שייכת לה והיא כבר ממזמן ניצחה.

אצטדיו באנגולה
Estádio da Cidadela, Luanda, Angola.
Credit to Flickr
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח