רק שנייה

רק שניה: כיצד דווקא סוכנות רכב עולמית תוכל להחזיר את מכבי חיפה לימיה הגדולים

אם נסעתם לאחרונה לחו”ל וביררתם בנוגע לאפשרות לשכור רכב, לבטח נתקלתם בשלטים האדומים של חברת Avis. חברת הענק נחשבת כיום לחברת השכרת הרכב הגדולה ביותר בצפון אמריקה (וגם באוסטרליה וניו זילנד), מעסיקה למעלה מ-30,000 עובדים ונסחרת בנאסד”ק על פי שווי של כ-3.34 מיליארד דולר. גם יעקב שחר, בעלי מכבי חיפה ובעל עסקים רבים בתחום הרכב, לבטח מכיר היטב את חברת הענק ואת ההיסטוריה שלה. מעבר לכך, שחר בהחלט יכול ללמוד דבר או שניים מהחברה האמריקאית, ואיננו מתכוונים לעסקיו הפרטיים בתחום הרכב – אלא למכבי חיפה, שלפחות כרגע נראית כמי שעומדת לוותר (שוב) על העונה שניות בודדות לאחר שהחלה, או בעצם, כבר לפני.

אז מה לחברת השכרת הרכב ולמכבי חיפה? בתחילת שנות ה-60, חברי ההנהלה של Avis שברו את הראש. לא משנה כמה ניסו ובאיזו אסטרטגיה הם בחרו, הם לא הצליחו לעקוף את המתחרה הגדולה Hertz. לאחר אי אילו ניסיונות, החליטו בחברה פשוט לקבל את המצב – ויצאו באחד הקמפיינים המפורסמים אי פעם תחת הכותרת “We Try Harder”. החברה החליטה לאמץ את המקום השני ולנצל אותו לטובתה, תוך שהיא מדגישה את המאמץ האדיר שנוקטים אלו שנמצאים “רק” במקום השני, בניסיון הבלתי מתפשר לרצות את הלקוחות ולחשוב כיצד לגדול ולהתפתח. הקמפיין היה כל כך מוצלח, עד שהחברה הגדילה את אחיזתה בשוק מ-11% ל-34% במהלך 4 שנים בלבד. השאר, כמו שאוהבים להגיד בארה”ב, היסטוריה.

מכבי חיפה של השנים האחרונות, כך נדמה, לא מצליחה לעכל את מעמדה החדש. לאחר שנים של שליטה בלתי מעורערת בפסגת ההיררכיה של הכדורגל הישראלי, מכבי חיפה היא כבר לא “היהלום שבכתר” או הסטנדרט הגבוה ביותר. אין הכוונה רק לאליפויות והישגים, אלא לדרך ולשיטה; כמה אהבו להתהדר בחיפה בסטנדרט האירופאי. כיום, בחיפה מסתכלים מלמטה על מועדונים כמו הפועל באר שבע ומכבי תל אביב.

עם השינוי הזה, מכבי חיפה פשוט לא מצליחה להתמודד. בדומה לטענות עבר על שחר, אשר נמנע ממאבק בכל פעם ששחקן חדש ואטרקטיבי נכנס למגרש (ראה ערך גאידמק), חיפה רוצה להמשיך להיות מלכת הכיתה מבלי שהיא מוכנה להתאים עצמה לשינוי המציאות שהביא אותה להיות סגניתה של המלכה החדשה. במקום לקבל את מקומה החדש בהיררכיה ולהתחרות על חזרה לפסגה, חיפה נכנסת להיסטריה, בועטת בכל דלי אפשרי והולכת ומתרחקת מאותו סטנדרט אירופאי בו כל כך התגאו במשך השנים. לכן, גם עם התקציב השני בגובהו בליגה, חיפה מצליחה בקושי לגרד את מקומה בפלייאוף העליון שנה אחר שנה.

טוב יעשו בחיפה אם יאמצו את המהלך של Avis משנות ה-60 המוקדמות של המאה הקודמת, לא כצעד שיווקי – אלא כשינוי דרך. טוב יעשו אם יבינו את מקומם בכדורגל הישראלי – לא המועדון היחיד שמתנהל באופן אירופאי וחדשני, אלא אחד מכמה. לא מחלקת הנוער היחידה שחושבת על העתיד, לא המועדון היחיד שמפעיל מערך סקאוטינג, לא היחיד שמשלם משכורות בזמן, לא המועדון היחיד שמוציא שחקנים לאירופה, ולא זה שכל שחקן ישראלי חולם לשחק עבורו. אם יבינו במועדון מהכרמל את העובדות החדשות האלו, יוכלו סוף סוף להפסיק לחלום על העבר, ואחרי שחיפשו את כל הסיבות לכישלון ואת כל הדרכים ה”יצירתיות” (שהתבררו כממש לא), פשוט יתחילו לעבוד קשה יותר (ויותר מאחרים) – כדי לשוב למקומם הטבעי בפסגת הכדורגל הישראלי.

מכבי חיפה כדורגל
Credit to “Maccabi Haifa FC” Facebook page
 
   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

   

רוצים לעזור לנו לעשות דברים חדשים?

תתמכו בנו

*כל עזרה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח