רגע, זה לא מה שזכרנו – חלק ב'

הרבה פעמים אנחנו זוכרים רגעים בצורה מסוימת שנשארת אצלנו בראש, למרות שבפועל הדברים קרו בצורה קצת אחרת.
אפשר לשייך את זה לכל תחום, אבל דווקא לאוהדי הספורט, שהרבה מהאהבה שלהם לספורט מתבטאת בזכרונות מרגעים מסוימים, זה יכול לקרות הרבה יותר מלאחרים, ואכן זה קורה כמעט כל הזמן, בלי שאפילו נדע על כך.

אז אחרי שבטור הראשון נזכרנו בחמישה מקרים שונים מחמישה ענפי ספורט שונים בחמישה עשורים שונים, הפעם נתמקד בכדורגל, וננסה להבין האם מה שאנחנו זוכרים שקרה, אכן באמת קרה?

 

צמד המשחקים המפורסמים של הנבחרת מול אוסטרליה, לא היה בקרב ישיר בפליאוף, אלא בבית משולש.

במוקדמות מונדיאל 1990, הנבחרת שלנו עדיין שיחקה את משחקיה באוקיאניה, בפעם האחרונה.
פורמט המוקדמות פעל כך, שאוסטרליה וניו זילנד עברו צמד משחקים מול פיג'י וטאייפיי בשלב הראשון, על מנת לעלות לסיבוב השני, בו הצטרפה הנבחרת שלנו אל תוך בית משולש עם אותן מנצחות של השלב הראשון.

השלב הזה כלל שישה משחקים בין שלוש הנבחרות כאשר הראשונה בבית עולה לפליאוף מול נבחרת דרום אמריקאית. במשחק הראשון ישראל ניצחה את ניו זילנד משער מוקדם של רוני רוזנטל. אחרי שבוע גם אוסטרליה ניצחה את הניו זילנדים.

במחזור השלישי נפגשו ברמן גן הנבחרת שלנו עם הנבחרת האוסטרלית ומהמשחק הזה זכור המשפט האלמותי של השדר יורם ארבל "ככה לא בונים חומה" לאחר שיאנקוס האוסטרלי השווה ל 1-1 את התוצאה במשחק בדקה ה-72 אחרי שער יתרון של אוחנה בפנדל. במחזור הרביעי אירעה ההפתעה של הבית כאשר ניו זילנד ניצחה באוקלנד את אוסטרליה 0-2. במשחק החמישי גם הנבחרת שלנו יצאה לאוקלנד והצליחה להוציא נקודה במשחק הפכפך עם 2-2.

בזכות הנקודה הזו, הנבחרת יצאה למשחק הקובע באוסטרליה בידיעה שתוצאת תיקו תספיק לה לעלות לשלב הפליאוף כיוון שהיתה לה נקודה אחת יותר מלנבחרת אוסטרליה. המשחק בסידני הוא המשחק בו אוחנה ביצע את הסלאלום הזכור שלו, ולמרות שאוסטרליה הצליחה לאזן לקראת הסיום, הנבחרת שלנו הוציאה את הנקודה המיוחלת והעפילה לשלב הפליאוף מול קולומביה, שם כבר הודחה לאחר 0-1 בסיכום שני המשחקים.

 

ההחלקה של ג'ון טרי לא היתה ההחמצה שהפסידה לצ'לסי את המשחק.

כולנו זוכרים את ההחלקה של ג'ון טרי בדו קרב הפנדלים של גמר ליגת האלופות בשנת 2008 ואת הפספוס של אברם גרנט לקחת את ליגת האלופות עם צ'לסי. אבל מה שלא כולם זוכרים, זה שההחמצה של טרי רק גרמה לשיוויון במהלך בעיטות ההכרעה ואחריו גם ניקולאס אנלקה החמיץ.
טרי החטיא את הפנדל העשירי במצב של 4-4 ואילו אנלקה בעט את הפנדל ה-14 כאשר המצב היה יתרון 6-5 על ליונייטד.
התמונות הזכורות מאותו גמר הן של אברם גרנט מנחם את טרי תחת גשם שוטף במוסקבה, ואילו אנלקה הצליח לא לצאת כדמות הטארגית של הגמר למרות שהוא זה שבעט את הפנדל האחרון והמכריע.

המשחק של "אוי דוידוביץ" לא הוביל ישירות לליגת האלופות.

מכבי חיפה הגיעה בשנת 2005 למוקדמות ליגת האלופות אחרי טראומת הפסקת החשמל שהובילה להדחתה מול רוזנבורג שנה קודם. האלופה הישראלית הוגרלה ישירות לשלב השני מתוך שלושה מול אלופת שבדיה מאלמו. לאחר הפסד 3-2 במשחק הראשון, הגומלין בארץ הסתיים בתוצאה 2-2 ומה שזכור מהמשחק הזה, זו בעיקר הטעות הנוראית של ניר דוידוביץ, כאשר במצב של 1-0 לחיפה, הוא השמיט כדור ליד השער וגרם לשיוויון של השבדים.

מה שלא הרבה זוכרים, זה שהשבדים לא עלו לליגת האלופות לאחר הניצחון הזה, אלא רק העפילו לשלב המוקדמות האחרון, בו פגשו את ת'ון השוויצרית. כלומר, אילו חיפה היתה עוברת את השבדים, עדיין היתה מחכה לה משוכה לא פשוטה לפני שיכלה להעפיל לשלב הבתים. זו היתה אמנם טעות קריטית שגררה מטבע לשון מוכר, אבל לאו דווקא גרמה באופן ישיר לאי ההעפלה לשלב הבתים של המפעל היוקרתי.

בפרמייר ליג לא תמיד היו 20 קבוצות.

הפרמיירליג, שנוסדה בשנת 1992, החליפה את הליגה האנגלית שפעלה החל מ-1888.
הליגה החדשה כללה בתחילתה 22 קבוצות, ולא 20 כפי שנדמה שנהוג מאז החלה. היא הוקמה על בסיס 22 הקבוצות שהיו בליגה האנגלית בסוף שנת 1992. רק בשנת 1995, 4 שנים לאחר שהוקמה, ירד מספר הקבוצות מ-22 ל-20 כאשר 4 קבוצות ירדו ליגה ורק 2 עלו. מאותה שנה, הליגה כוללת 20 קבוצות כאשר 3 קבוצות יורדות ו-3 קבוצות עולות מהפרמיירשיפ בכל עונה.

 

דנמרק בכלל לא היתה צריכה להשתתף ביורו בו זכתה.

יורו 92 זכור בעיקר בזכות ההפתעה העצומה שהגיעה מדנמרק והצליחה לקטוף את התואר היוקרתי לאחר ניצחון 0-2 בגמר על גרמניה. מה שלא כולם זוכרים הוא שהנבחרת הדנית כלל לא הצליחה להעפיל ליורו מהמוקדמות והתברגה בטורניר רק לאחר שיוגוסלביה הורחקה ממנו עקב המלחמה ששררה בה באותה שנה.
דנמרק שובצה במוקדמות לבית 4 יחד עם יוגוסלביה וסיימה במקום השני עם 6 נצחונות, תיקו והפסד. יוגוסלביה סיימה ראשונה אחרי 7 נצחונות בשמונה משחקים (והפסד בודד 1-2 בבית לדנמרק).

רק עשרה ימים לפני הטורניר בשבדיה, יוגוסלביה הורחקה מהטורניר, והוחלט כי הנבחרת שתזכה מן ההפקר תהיה הנבחרת שסיימה שניה ליוגוסלביה בבית המוקדם.
בדנמרק חגגו את ההעפלה הלא צפויה, אבל גם הם לא חלמו על מה שבסוף קרה באותם שבועיים קסומים בשבדיה בסיומם החבורה המופלאה של ריצ'ארד נילסן הניפה את הגביע.
וזה מה שנקרא – זכייה משום מקום.

האנדרדוג הסקנדינבי - דנמרק 1992

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח