ג'וקוביץ' או פדרר?

רוג'ר פדרר ונובאק ג'וקוביץ' הם שניים מהטניסאים הגדולים אי פעם. ריבוי התארים וכמות ההישגים שהגיעו אליהם מקבעים אותם בדפי ההסטוריה של הספורט הלבן. חילוקי הדעות לגבי מי גדול יותר התחילו בשנים האחרונות לאחר שהטניסאי הסרבי קוטף תואר אחרי תואר ומאיים להפיל את שלטונו של השוויצרי בראש טבלת הזכיות בגרנד סלאמים השונים (בו הוא מחזיק יחד עם רפאל נדאל).

לפני שאכנס לניתוח התשובה לשאלה של כותרת הטור, חשוב להגיד משהו לגבי נדאל. הצלע השלישית של המשולש הזה, נמצא בעמדת זינוק מצוינת לסיים את הקריירה עם יותר גרנד סלאמים משניהם. בעיני אף סביר שזה בסופו של דבר מה שיקרה, בעיקר לאור הדומיננטיות הבלתי נתפסת שלו על מגרש החימר בפאריס שם הוא קטף 13(!) מ-20 התארים שלו. בכל מקרה, לעת עתה נניח אותו בצד וניכנס לניתוח של ההשוואה הבלתי פוסקת בין פדרר לג'וקוביץ' אשר מצטיינים במשטחים דומים.

פדרר וג'וקוביץ' בגמר ווימבלדון 2019
פדרר וג'וקוביץ' בגמר ווימבלדון 2019

 

הניתוח יתבסס על שבעה עקרונות שונים:
– נתוני יבשים של משחקי הראש בראש שלהם.
– מפגשי הגרנד סלאמים בין שניהם.
– היריבים מולם לקחו את התארים.
– שליטה בנקודות החשובות במאבקים ביניהם.
– פער הגילאים והשפעתו על ההישגים.
– המגרשים בהם זכו.
– סגנון וצורת המשחק.

 

ראש בראש
במפגשים ישירים ביניהם, המאזן בין שני הטניסאים עומד על 23-27 לטובת ג'וקוביץ'.
– על חימר המאזן הוא 4-4.
– על דשא המאזן הוא 1-3 לנולה
– על משטח קשה המאזן הוא 18-20 לנולה.
סך הכל מאזן יחסית צמוד, עם יתרון קטן לסרבי.

 

גרנד סלאמים
המאבק בין שני השחקנים הללו בתחרויות גרנד סלאם עומד על 6-11 לטובת נולה. למעשה, כל ששת הנצחונות של פדרר על ג'וקוביץ' בגרנד סלאם היו עד שנת 2012. כלומר, 8 שנים רצופות ו-6 משחקים רצופים, נולה מנצח את פדרר בגרנד סלאמים. רוב הניצחונות של פדרר על ג'וקוביץ בגרנד סלאם היו כשהסרבי עוד לא חגג 22.
בנוסף, המאזן ביניהם בגמרים של גרנד סלאם עומד על 4-1 לטובת נולה כאשר הניצחון היחיד של פדרר היה אי שם ב-2007 באליפות ארה"ב, שהיה בעצם גמר הגרנד סלאם הראשון בו הם נפגשו.

פרט נוסף שיש להתחשב בו הוא מספר תחרויות הגרנד סאלמים שבהם כל אחד השתתף. פדרר שיחק בלא פחות מ-79 גרנד סלאמים וזכה ב 20 תארים (25.3 אחוז) בעוד ג'וקוביץ' השתתף רק ב-63 גרנד סלאמים וזכה ב-18 תארים (28.5 אחוז).
אם נסתכל על התחרויות הגדולות האחרות מעבר לגרנד סלאמים, נראה כי לג'וקוביץ' קיים יתרון של 36 זכיות מול 28 זכיות של השוויצרי בכל אחד מתשעת טורנירי המאסטרס 1000. מבחינת תארים בכל הקריירה, כולל טורנירים קטנים יותר, פדרר מוביל 81-103 על נולה.

 

היריבים
אם נבחן את הזכיות של כל אחד מהם בגרנד סלאמים מבחינת היריבים באותן תחרויות, נוכל להבין מדוע הזכיות של נולה מאפילות על אלו של פדרר.

מתוך 20 הסלאמים שפדרר לקח, 12 זכיות היו עד שנת 2007. היריבים שאיתם הוא היה צריך להתמודד באותן שנים היו בין היתר: אנדי רודיק, לייטון יואיט, ומראט סאפין. יתרה מכך, בחלק מהגמרים אותם לקח, היה עליו לנצח יריבים כמו גונזאלס, פיליפוסיס ובגדאדיס. אמנם מדובר על שחקנים טובים, אבל אין ספק שאלו היו מתמודדים נוחים יותר מאשר אלו שהיו לג'וקוביץ', שהתמודד בעיקר עם נדאל ופדרר על מנת לזכות בתארים שלו. משמע, לפדרר, שגם התמודד מול נדאל וג'וקוביץ' בשלבים המאוחרים יותר, היה פער של כמה שנים על ג'וקוביץ' עם יריבים נוחים יותר.

המספרים אומרים שמתוך 20 הסלאמים שפדרר השיג, רק ב-4 גמרים הוא ניצח את ג'וקוביץ' או את נדאל, לעומת נולה, שמתוך 18 הסלאמים שהשיג, ב-8 גמרים הוא ניצח את פדרר או את נדאל. אם נרחיב את ההסתכלות מעבר לגמרים, נראה כי בדרך ל-20 הזכיות שלו, פדרר פגש וניצח את נולה או את נדאל רק 7 פעמים (35 אחוז) ואילו נולה, בדרך ל-18 הזכיות שלו, פגש וניצח את פדרר או את נדאל לא פחות מ-14 פעמים (77 אחוז).

זה נכון שלפעמים היו מקרים בהם יריבים אחרים הדיחו את נולה לפני שהיה צריך לפגוש את פדדר ואולי פדרר היה מנצח את נולה בכל מקרה בדרך לתואר ולא יריב חלש יותר, אבל פער כל כך משמעותי ברמת היריבים זה לא משהו שניתן לחלוק עליו. כמו כן, היו מקרים שגם פדרר הודח מוקדם ולא פגש את ג'וקוביץ' בדרך לזכייה של הסרבי.

מהנתונים הללו ניתן לראות כי כאשר פדרר עמד מול יריבים קשים, הוא לרוב לא הצליח להתגבר עליהם, אם זה נדאל בסיום העשור הקודם או אם זה נולה בעשור הזה, לעומת ג'וקוביץ' שלקח את רוב הסלאמים שלו על הראש של פדרר ונדאל.

Laver Cup 2018
Credit to "Laver Cup" Facebook page

 

הווינריות
ג'וקוביץ' ידוע כשחקן שלא מוותר עד הנקודה האחרונה, ופדרר חווה את זה לא אחת לאורך הקריירה. את זה ימחישו שני הנתונים הבאים:
– סך מאזן המערכות המכריעות (שלישית או חמישית) במפגשים ביניהם עומד על 5-14 לנולה.
– סך מאזן הנצחונות בטייברייקים במפגשים ביניהם עומד על 12-16 לנולה.
נובאק ג'וקוביץ' תמיד ידע לקחת את הנקודות החשובות ברגעים החשובים וזה סייע לו לגבור על יריבו עם הישגים שנבעו מהווינריות הכל כך אופיינת לו במאבקים ביניהם.

זכורים במיוחד שני המשחקים בחצאי הגמר של אליפות ארה"ב בשנים 2010 ו 2011 בהם נולה חזר ממאצ' פוינטים של פדרר עד לניצחון בחמש מערכות בשני המקרים. גם גמר ווימבלדון האחרון יכול לספר בדיוק את הסעיף הזה לאחר שהסרבי חזר מפיגור במערכה האחרונה בדרך לזכייה בתואר.

בהתבסס על הנתונים הללו, אין ספק כי במפגשים הישירים ביניהם, הסרבי לקח יותר נקודות ומערכות חשובות מאשר השוויצרי.
אגב, נתון מעניין במשחקים ביניהם הוא שמאזן המערכות בין שניהם עומד על 73-74 לטובת פדרר, ובעקבות הפער בנצחונות ביניהם לטובת הסרבי, זהו נתון שבעיקר מראה כמה ג'וקוביץ' היה גדול על פדרר בנקודות החשובות במפגשים ביניהם.

 

פער הגילאים
בסעיף הזה נוכל לראות כי עניין הגיל יכול להביא יתרון לכל אחד מהטניסאים כתלות באיך מתבוננים עליו.
מבחינת הישגים ביחס לגיל, המצב הוא כזה:
כבר בגיל 18, ג'וקוביץ' השתתף בכל ארבעת הסלאמים של השנה, בעוד פדרר באותו הגיל העפיל רק לשני סלאמים.
כבר בגיל 20, ג'וקוביץ' העפיל לגמר גרנד סלאם, בעוד פדרר בגיל הזה הגיע רק עד לרבע הגמר.
כבר בגיל 21 ג'וקוביץ' זכה בגרנד סלאם (אוסטרליה), בעוד פדרר עשה זאת רק בגיל 22 (ווימבלדון).
בסופו של דבר, עד גיל 33, שניהם עמדו עם 17 גרנד סלאמים כל אחד.

מה שפדרר עשה בגיל 36 עם שלוש הזכיות האחרונות שלו בגרנד סלאמים הוא באמת יוצא מן הכלל. ההישג הזה אפילו גדול יותר מרוב הזכיות הקודמות שלו בצעירותו. ספק אם ג'וקוביץ' יצליח לזכות בשלושה תארי גרנד סלאם אחרי גיל 36.

לעולם לא נוכל להכריע בשאלה מה היה קורה אם שני היריבים הללו היו מתחרים כשהם היו באותו הגיל. מה היה קורה אם שיא כושרו של ג'וקוביץ היה מתנגש עם שיא כושרו של פדרר ואיך היו מוכרעים המשחקים ביניהם. יכול להיות שהמאזן ביניהם היה מתהפך לטובת פדרר, אך יכול גם להיות שפדרר לא היה זוכה בכל כך הרבה גרנד סלאמים אם היה פוגש את ג'וקוביץ' בשיאו בעשור הראשון של המילניום. זו שאלה שלא נוכל לענות עליה לעולם.

 

המגרשים
נראה שחלוקת הגרנד סלמים ב-15 השנים האחרונות התבצעה בצורה די קבועה. ג'וקוביץ' זכה במגרש הקשה באוסטרליה, פדרר לקח את הבכורה על הדשא בווימבלדון (ונדאל כמובן שלט ללא עוררין בחימר בצרפת). נשאלת השאלה האם יש משמעות למיקום בו זוכים בתואר? האם העובדה כי חמישים אחוז מהתארים של נולה היו באוסטרליה מורידה מהאיכות שלהן? או האם ההיפך הוא הנכון? האם דווקא זכייה במגרש קשה מעידה יותר מאשר זכייה במגרש דשא או חימר?
זו שאלה מעניינת, אבל ברור כי כל שחקן כבר הדביק לעצמו את השליטה בטורניר בו הוא הכי מצליח, וזה כבר עניין יותר אישי של הצופים להחליט מה מבחינתם מעיד על כשרון גדול יותר- ניצחון על מגרש קשה או ניצחון על מגרש דשא או חימר.

 

צורת המשחק
הרבה קלאס השוויצרי הכניס למגרש הטניס ומחוצה לו בעוד שהסרבי בעל עצבי הברזל שיחק לאורך השנים נקודות ארוכות ומשעממות עד שהתיש את יריביו. לא ברור מהי הדרך הטובה יותר להגיע להישגים, אך סביר כי מעט מאוד אנשים יחלקו על העובדה שפדרר שיחק את הטניס היפה ביותר ואף היה שגריר טוב יותר של המשחק גם מחוץ למגרש.

פדרר, דג'וקוביץ, טניס, ווימבלדון 2019
Credit to "Wimbledon" Facebook page

 

לסיכום
כנראה שרק לאחר ששני הטניסאים האדירים האלו יפרשו, יהיה ניתן לסכם ולהשוות בין הקריירות של שניהם, אבל כרגע נראה כי היתרון של פדרר בכמות הגרנד סלאמים נובע בעיקר מ-5 שנות העודף שיש לו על פני ג'וקוביץ' וסביר שהפער הזה ילך ויקטן בשנתיים הקרובות.

לאחר שמשכללים את כל הנתונים הכוללים את המאבקים הישירים ביניהם, את הזכיות שלהם בגרנד סלאמים, את יריביהם לאורך השנים ואת הווינריות בנקודות החשובות, ניתן לראות כי הסרבי מחזיק ביתרון על פני השוויצרי. מצד שני, לא קיים ספק רב לגבי העובדה כי פדרר שיחק את הטניס היפה והאיכותי ביותר בהסטוריה.

ואם נסכם במילים פשוטות: פדרר הוא הטניסאי הטוב ביותר בהסטוריה, אבל ג'וקוביץ' הוא טניסאי יותר טוב מפדרר.

נובאק ג'וקוביץ'
Credit to "Australian Open" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח