נעל הזהב האלטרנטיבית – נכנסים לישורת האחרונה

בעונה שעברה הצגתי לראשונה את נעל הזהב האלטרנטיבית – הדירוג הסטטיסטי שלי למבקיעים המובילים בליגות הבכירות באירופה, שכולל מספר פרמטרים המאפשרים השוואה רחבה, יעילה ונכונה יותר בין המבקיעים הבולטים העונה. הדירוג הנוכחי יכלול שחקנים מחמשת הליגות הבכירות באירופה שכבשו לפחות 17 שערים עד כה העונה במסגרת הליגה המקומית, ויושפע מנתונים שנאספו עד ה-15.4.19.

 

הדירוג ימשיך להיות מורכב מהפרמטרים המגוונים הבאים: הפרש בין מספר השערים ל-Xg של איומי השחקן לשער (ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול אפקטיבי של הזמן על כר הדשא), מקדם איכות היריבות שבניתי (שלפיו שערים מול קבוצות טובות יותר שווים יותר ניקוד) והיחס בין השערים שכבש לכלל שערי הקבוצה בליגה (השפעה ישירה על התקפת הקבוצה). נכללים בו 14 שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונטפס עד למקום הראשון.

לפני שאתם גוללים מטה, אתם מוזמנים לנחש מיהם 14 המופלאים של העונה עד כה ומה הסדר בו יופיעו – ולשתף בתגובות אם צדקתם.

כמעט ונכנסו: אובמיאנג, קיין, בנזמה, מאנה, סלאח וסוארס.

14 – כריסטיאנו רונאלדו – יובנטוס – 36 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
החלוץ הפורטוגלי אמנם כבש 19 שערים בעונת הבכורה בסרייה א׳, אך עשה זאת כשיותר מרבע מהשערים (5) נכבשו בבעיטות עונשין מ-11 מטרים. בנוסף, הרוב המכריע של שעריו (95%) נכבש ממצבים נוחים בתוך הרחבה כשמנגד הוא החמיץ עשרות מצבים, שמתבטאים בהפרש של 2.51+ בין מספר השערים הצפויים שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) למספר השערים שכבש – לפי נתון זה המצבים האיכותיים אליהם הגיע CR7 היו צריכים להסתיים ב-2/3 כדורים נוספים ברשתות היריבות.

יתרה מזאת, הכוכב הפורטוגלי כבש פחות משליש (29%) משערי הליגה של יובנטוס, כשמרבית שעריו נכבשו מול יריבות מהחצי התחתון של הטבלה.

כריסטיאנו רונאלדו
Credit to "Juventus" facebook page


13 – אדינסון קבאני – פ.ס.ז׳ – 37 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)

את הסיפור של המטאדור צריך להתחיל דווקא מהסוף ולציין שהחלוץ האורוגוואי הנפלא נעדר מהמגרשים כבר למעלה מחודשיים בשל פציעה קשה בהמסטרינג. למעשה, אם הייתי עורך דירוג ביום בו נפצע הוא היה ממוקם גבוה מאוד בצמרת, במקום השני. אבל כמאמר הפתגם ״ההצגה חייבת להימשך״ יתר המבקיעים המשיכו לשחק ולכבוש והותירו את חלוץ פ.ס.ז׳ בירכתי הדירוג.

עד שנפצע, קבאני כבש שער בכל 77 דקות על כר הדשא תוך ניצול אופטימלי של המצבים אליהם הגיע – כפי שניתן לראות במפה המצורפת מטה, כל אחד מ-17 שערי הליגה שלו נכבש בתוך הרחבה כשהוא ממעט להחמיץ מצבים קורצים. על אף כושר הכיבוש המוצלח של המטאדור, שעריו היוו 19% בלבד משערי הליגה של פ.ס.ז׳ ונכבשו בעיקר מול קבוצות תחתית כמו גנגאן (שלושער), מונאקו (צמד) ואמיין.

קבאני Xg
מפת האיומים והכיבושים (בירוק) של קבאני בליגה העונה, Via Understat


12 – רוברט לבנדובסקי – באיירן מינכן – 38 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)

אמנם החלוץ הפולני האדיר הספיק לכבוש 21 שערי ליגה עד כה, אבל חלק נכבד מהם הגיעו מול קבוצות תחתית כמו נירנברג (2), שטוטגרט (2), שאלקה (2) והאנובר.

בנוסף, הוא החמיץ מצבים איכותיים רבים ומחזיק בפער עצום (9.52+) בין מספר השערים הצפויים שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) למספר השערים שכבש – לפי נתון זה המצבים האיכותיים אליהם הגיע היו צריכים להסתיים ב-9/10 שערים נוספים. יתרה מזאת, כוכב באיירן מעורב בפחות משליש (27%) משערי קבוצתו בבונדסליגה העונה.

11 – ארקדיוש מיליק – נאפולי – 39 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)
חלוץ נאפולי שכבש 17 שערי ליגה העונה הרשית בעיקר מול קבוצות תחתית כמו בולוניה (2), פרוסינונה (2), אמפולי, קייבו ואודינזה. לזכותו יאמר שהוא מנצל ביעילות רבה את מצבי ההבקעה שלו וכובש כמות שערים נכבדת מחוץ לרחבה (35%) באחוזי דיוק גבוהים.

 

10 – ראחים סטרלינג – מנצ׳סטר סיטי – 40 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)
מרבית שערי הליגה של הווינגר האנגלי העונה (88%) הגיעו בדיוק באותה הדרך – ברגל ימין, במהלך משחק פעיל, מתוך הרחבה. הוא נוהג לחתוך שמאלה מהאגף לכיוון מרכז הרחבה עם הכדור (בדריבל חכם) או בלעדיו (תוך הסתמכות על המסירות הגאוניות של חבריו לקבוצה), להשיג יתרון משמעותי תוך יצירת מצבים איכותיים ונוחים באיזורים המסוכנים ולסיים בקור רוח וביעילות עם הכדור ברשת.

חשוב לציין ש-17 שעריו מהווים רק חמישית מסך שערי הליגה של סיטי בפרמיירליג העונה, כשסטרלינג כמו כל אחד מחבריו לחוליה ההתקפית נתון בפני חסדיו של פפ והרוטציות הרחבות שלו.

ראחים סטרלינג
Credit to "Manchester City" facebook page


9 – ניקולה פפה – ליל – 41 נקודות (10 בדירוג האחרון)

מאזנו של הווינגר הצעיר של ליל עומד על 19 שערי ליגה עד כה, בעיצומה של עונת פריצה נהדרת. חלק נכבד משעריו הגיע דווקא במפגשים היוקרתיים מול הקבוצות הבכירות בניהן מארסיי (3), פ.ס.ז׳ (2), סנט אטיין (2), ליון ומונפלייה.

כל השערים שכבש הגיעו ממרכז הרחבה, בשטח שבין רחבת ה-16 לרחבת החמש, מספיק קרוב לשער אבל לא בדחיקות מהקו. 9 מהם נכבשו בפנדלים מדוייקים (90% הצלחה העונה) והיתר במהלך משחק פעיל. בנוסף, מרבית המצבים שהחמיץ נחשבים ל״מצבים קשים״ שהמבקיעים הטובים בעולם עשויים להחמיץ, כאשר את המצבים האיכותיים והנוחים שלו הוא נוהג לסיים בשערים.

8 – לוקה יוביץ׳ – פרנקפורט – 42 נקודות (7 בדירוג האחרון)
החלוץ הסרבי הצעיר נכנס לתודעה של כולנו בערב שישי אחד בו כבש חמישייה אדירה מול פורטונה דיסלדורף ומסרב לצאת ממנה מאז עם המשך כושר הכיבוש הפנומנלי. כל 17 שערי הבונדסליגה שכבש העונה הגיעו מתוך הרחבה, רובם ממשחק פעיל והיתר (4) לאחר קרנות, מצבים נייחים ופנדלים. חלוץ פרנקפורט זקוק ל-110 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש שער אחד, ואחראי לכ-30% משערי הליגה של קבוצתו העונה.

 

7 – סרחיו אגוארו – מנצ׳סטר סיטי – 43 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)
קון שמע שהוא חסר לכם בצמרת הדירוג אז הוא דאג לצמצם במהירות את הפער עם 10 שערי ליגה עד כה ב-2019, כולל שלושערים בלתי נשכחים מול ארסנל וצ׳לסי. עוד לפני כן הוא הספיק לכבוש מול ליברפול ויונייטד ולהזכיר לכולנו כבר בפתיחת העונה שבמשחקים הגדולים הוא הגיבור הראשי.

בשונה ממרבית המבקיעים בדירוג הארגנטיני כבש העונה מספר שערים גם מזוויות ומרחקים גדולים שקיבלו Xg נמוך מאוד אבל מנגד דווקא החמיץ שלושה מצבים בעלי Xg גבוה שאיזנו את המצב. הוא אחראי באופן ישיר ל-22% משערי הליגה של סיטי העונה.

6 – דובאן זפאטה – אטאלנטה – 49 נקודות (לא נכלל בדירוג האחרון)
עד תחילת נובמבר הקבוצה היחידה מולה כבש החלוץ הקולומביאני בכל המסגרות העונה הייתה לא אחרת מהפועל חיפה אותה פגש בסיבוב השלישי במוקדמות הליגה האירופית, אבל כשהסכר נפרץ, מבול של שערים החל לזרום במהירות. חלוץ אטאלנטה כבש 14 שערים ב-8 משחקים רצופים בין דצמבר לינואר, כולל רביעייה מול פרוסינונה מהתחתית, צמד מול יובה ושערים נוספים מול לאציו, נאפולי ורומא. מאז הקצב קצת נרגע אבל זפאטה יכול להתפאר בכך שכבש יותר שערי ליגה מכריסטיאנו רונאלדו העונה.

בכדי להצדיק את הכינוי ״חלוץ רחבה קלאסי״ כל עשרים שעריו נכבשו מתוכה – בנגיחות עוצמתיות, ברגל ימין החזקה או בכלל בשמאל החלשה, במצבים נייחים ובמשחק פעיל, במצבים ״נוחים״ ובכאלה ״קשים״ – עשרים מצבים שהתחילו בדרכים שונות ומגוונות בתוך הרחבה והסתיימו בדיוק באותה הדרך, עם כדור שנוחת ברשת וממשיך את העונה הנפלאה של זפאטה עצמו בפרט ושל אטאלנטה הלוהטת בכלל.

דובאן זפאטה
Credit to "Atalanta Bergamasca Calcio" facebook page


5 – פאביו קוואליארלה – סמפדוריה – 54 נקודות (13 בדירוג האחרון)

החלוץ האיטלקי הוותיק, ממשיך להזכיר לכולנו שהגיל הוא רק מספר. הוא הספיק לכבוש 22 שערים העונה, 2 מהם בעקבים וירטואוזיים ומעורב ישירות ב-42% משערי סמפדוריה בליגה. מאז הדירוג הקודם שנערך לפני כשלושה חודשים הוא פתח מבערים, כבש 11 שערים נוספים והכפיל את מאזנו. מנגד, הוא כובש את מרבית שעריו מול קבוצות תחתית כש-32% (7/22) מהם אף נכבשו מהנקודה הלבנה.

נתח מרכזי משעריו הגיע דווקא ממצבים קשים שהפכו ברגליו לשערים כשבנוסף הוא אמנם לקח (והחמיץ) בעיטות רבות נוספות, אבל מרביתם הגיעו בכלל מחוץ לרחבה או בזוויות קשות עם שמירה אדוקה וחיסרון מספרי בתוכה.

4 – כריסטיאן סטואני – ג׳ירונה – 58 נקודות (4 בדירוג האחרון)
החלוץ האורוגוואי הבכיר ברשימה. הוא אמנם זקוק לזמן רב על כר הדשא בכדי לכבוש (שער בכל 132 דקות), אך מצליח לכבוש כמעט מכל מצב. כל אחד מ-18 שעריו הגיע מתוך הרחבה, והוא מחזיק בפער גדול (4.91-) בין מספר השערים שכבש למספר השערים הצפויים שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) – לפי נתון זה המצבים אליהם הגיע היו אמורים להסתיים ב-13/14 שערים בלבד, אלמלא ניצול המצבים הפנומנלי של סטואני. בנוסף לכך, כוכב ג׳ירונה מעורב ביותר ממחצית (55%) משערי קבוצתו בלה ליגה העונה.

 

3 – קשישטוף פיונטק – מילאן – 62 נקודות (3 בדירוג האחרון)
החלוץ הפולני הצעיר ממשיך להיות אחד משחקני ההתקפה המרעננים והלוהטים של העונה. השחקן היחיד בדירוג שעבר קבוצה במהלך חלון ההעברות של ינואר התאקלם במילאן במהירות יוצאת דופן עם חמישה שערים בחמשת משחקי הליגה הראשונים במדיה. מאזנו בסרייה א׳ העונה עומד על 21 שערים, בין היתר מול אטאלנטה (3), רומא (2), לאציו ויובנטוס מהצמרת.

יתרה מזאת, כפי שמופיע בתמונה המצורפת, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה ומחזיק בפער גדול (4.97-) בין מספר השערים שכבש למספר השערים הצפויים שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) – לפי נתון זה המצבים אליהם הגיע היו אמורים להסתיים ב-16/17 שערים בלבד. בנוסף, פיונטק אחראי באופן ישיר ליותר ממחצית (51%) משערי קבוצותיו בליגה העונה.

קשישטוף פיונטק
מפת האיומים והכיבושים (בירוק) של פיונטק בליגה העונה, Via Understat


2 – קיליאן אמבפה – פ.ס.ז׳ – 69 נקודות (5 בדירוג האחרון)

השחקן הצעיר ביותר בדירוג ואחד המוכשרים שבהם. הספיק לכבוש 27 שערי ליגה העונה, כולל מול ליון (4), מארסיי (2), ליל, סנט אטיין ומונפלייה. הוא כובש בכל 73 דקות על כר הדשא, ומעורב מיותר משליש (35%) משערי הליגה של קבוצתו אחרי שתפס את המושכות בהיעדרם של ניימאר וקבאני הפצועים. כבש את מרבית שעריו (96%) עד כה ממצבים נוחים מתוך הרחבה.

קיליאן אמבפה
Credit to "PSG – Paris Saint-Germain" facebook page


1 – ליאו מסי – ברצלונה – 77 נקודות (1 בדירוג האחרון)

אחרי שבדירוג הקודם הוא ניצב במקום הראשון, מסי שומר על מקומו הטבעי בפסגה. כוכב ברצלונה הוא גם המוביל במירוץ הסטנדרטי לנעל הזהב עם 33 כיבושים – הרבה מעל כל שחקן אחר באירופה. הוא כבש מול קבוצות צמרת רבות, בניהן סביליה (4), ולנסיה (3), אלאבס (2) חטאפה ואתלטיקו מדריד ואחראי ל-41% משערי הליגה של ברצלונה העונה.

מסי מחזיק בפער עצום (9.35-) בין מספר השערים שכבש למספר השערים הצפויים שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) – לפי נתון זה המצבים אליהם הגיע היו אמורים להסתיים ב-23/24 שערים בלבד. הוא כבש שישה שערים מבעיטות חופשיות, פגע 7 פעמים נוספות בקורות או במשקוף כשמעל 30 איומים נוספים שלו נהדפו על ידי השוערים היריבים.

 

נסיים בכמה התפלגויות של המבקיעים שנכנסו לדירוג:

פ.ס.ז׳ ומנצ׳סטר סיטי הן הקבוצות היחידות ששולחות 2 שחקנים לדירוג. היתר מגיעים מברצלונה, מילאן, ג׳ירונה, סמפדוריה, אטאלנטה, ליל, יובנטוס, פרנקפורט, נאפולי ובאיירן מינכן.

הליגה האיטלקית שולחת הכי הרבה שחקנים (5) לדירוג, אחריה הצרפתית (3), הגרמנית, הספרדית והאנגלית (2 כל אחת).

למרבה ההפתעה (או שלא) פולין היא המדינה ששולחת הכי הרבה שחקנים לדירוג (3), כשאחריה אורוגוואי וארגנטינה (2 מכל מדינה). היתר מגיעים מסרביה, צרפת, קולומביה, איטליה, חוף השנהב, אנגליה ופורטוגל.

לדירוג נכנסו כמות שווה של שחקנים ותיקים (שגילם 31 ומעלה) וצעירים (שגילם המקסימלי הוא 24) – 5 מכל קבוצת גיל, ו-4 שחקנים בגילאי הביניים (25-30).

ליאו מסי
Credit to "FC Barcelona" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח