נעל הזהב האלטרנטיבית – המבקיעים הבולטים במחצית העונה

לפני כשנה הצגתי לראשונה את נעל הזהב האלטרנטיבית – הדירוג הסטטיסטי שלי למבקיעי השערים המובילים בליגות הבכירות באירופה, שכולל מספר פרמטרים המאפשרים השוואה רחבה, יעילה ונכונה יותר בין המבקיעים הבולטים באירופה. הדירוג הנוכחי יכלול שחקנים מחמשת הליגות הבכירות באירופה שכבשו לפחות 11 שערים עד כה העונה במסגרת הליגה המקומית, ויושפע מנתונים שנאספו עד ה-27.12.18.

אדיסון קבאני
Credit to "PSG – Paris Saint-Germain" Facebook page

הדירוג שהמשיך להשתכלל יורכב הפעם מהפרמטרים הבאים: הפרש בין מספר הכיבושים ל-Xg של איומי השחקן לשער (ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול זמן אפקטיבי על כר הדשא), מקדם איכות היריבות (שלפיו שערים מול קבוצות טובות יותר שווים יותר ניקוד) ואחוז מכלל שערי הקבוצה בליגה (השפעה על הקבוצה). נכללים בו 13 שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונטפס עד למקום הראשון.

לפני שאתם גוללים מטה, אתם יותר ממוזמנים להמר ולנחש מיהם 13 המופלאים של העונה עד כה ומה הסדר בו יופיעו – ולשתף בתגובות אם צדקתם.

כמעט ונכנסו: ניימאר, ורנר, רונאלדו, סוארס וסלאח.

 

13 – פאביו קוואליארלה – סמפדוריה – 31 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
החלוץ האיטלקי הוותיק, שיחגוג בסוף החודש 36 חורפים, מזכיר לכולנו שהגיל הוא רק מספר. הוא הספיק לכבוש 11 שערים העונה, 2 מהם בעקב וירטואוזי ומעורב ישירות ב-35% משערי קבוצתו בליגה. מנגד, הוא צריך זמן ממושך על המגרש בכדי להבקיע שערים (137 דקות לכל שער) וכובש את מרבית שעריו מול יריבות חלשות שמדורגות בתחתית הטבלה.

12 – מרקו רויס – דורטמונד – 32 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
הקשר ההתקפי הגרמני הוא אחד הברגים המשמעותיים ביותר בקבוצה המרשימה של לוסיאן פאבר בדורטמונד העונה. הוא כבש כבר 11 שערים העונה, בין היתר מול באיירן (צמד), גלדבאך, וולפסבורג ולייפציג שמדורגות בחמישייה המובילה בטבלה. מנגד, הוא אחראי לאחוז נמוך משערי קבוצתו בליגה (25%) וזקוק לזמן רב על המגרש בכדי להבקיע (135 דקות לכל שער).

11 – הארי קיין – טוטנהאם – 33 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
מלך שערי המונדיאל נכנס סוף-סוף גם לצמרת הדירוג האלטרנטיבי. הוא הספיק להבקיע עד השלב הזה 12 שערי ליגה, כולל שערים מול יונייטד, אברטון (צמד), צ׳לסי וארסנל. זקוק ל-135 דקות על כר הדשא בכדי לקרוע את הרשת.

הארי קיין
Credit to "Tottenham hotspur" Facebook page

10 – ניקולה פפה – ליל – 37 נקודות (12 בדירוג הקודם)
הווינגר מחוף השנהב, שאף נכלל בדירוג הקודם, עלה בחודשים האחרונים ומאזנו עומד כעת על 12 שערי ליגה. כבש מול כל הקבוצות בשישייה המובילה – פ.ס.ז׳, סנט אטיין, מארסיי, ליון ומונפלייה ומעורב באחוז גבוה משערי קבוצתו (41%). מנגד, הוא זקוק ל-143 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש שער – הנתון הגרוע ביותר מכל שחקני ההתקפה שנבדקו.

9 – פלוריאן תובאן – מארסיי – 42 נקודות (10 בדירוג הקודם)
שחקן נוסף שמשחק בליגה הצרפתית והצליח לשפר את מקומו מהדירוג הקודם. כבש 11 שערים עד כה, מרביתם מול יריבות חלשות מתחתית הליגה. בנוסף, הוא זקוק ל-111 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש שער (ממוצע בין השחקנים שנבדקו), כשהנתון הכי מרשים לגביו הוא ניצול המצבים.

הקשר ההתקפי של מארסיי הצליח להפוך גם מצבים חסרי סיכוי לכאלה שהסתיימו בכדורים ברשת, עם הפרש של 5.5- בין מספר השערים הצפוי שלו ע״פ איכות המצבים אליהם הגיע (Xg) למספר השערים שכבש. במפה המצורפת ניתן לראות בדיוק את המצבים מהם איים לעבר השער, בירוק מופיעים המצבים מהם כבש את שעריו, ככל שהעיגול קטן יותר כך המצב קשה יותר.

Xg תובאן בליגה
דרך understat.

8 – פייר-אמריק אובמיאנג – ארסנל – 43 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
החלוץ מגאבון נכנס לצמרת הדירוג אחרי שכבש 13 שערים בסיבוב הראשון של הפרמיירליג ולמעשה מוביל כעת את המירוץ למלכות השערים בליגה. הוא כבש בין היתר מול לסטר (צמד), טוטנהאם (צמד) ואברטון מהטופ-8 וכובש אחת ל-114 דקות על כר הדשא.

7 – לוקה יוביץ׳ – פרנקפורט – 46 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
החלוץ הסרבי בן ה-20 נכנס לדירוג בעיקר בעקבות החמישייה הבלתי-נשכחת שכבש לרשתה של פורטונה דילסדורף לפני כחודש וחצי שמעמידה אותו על מאזן של 12 כיבושים במחצית העונה בבונדסליגה. הוא אמנם כובש בעיקר מול קבוצות תחתית, אבל עושה זאת בכל 84 דקות, אחראי לאחוז גבוה משערי קבוצתו (35%) ומנצל את מצביו – הפרש 4- בין ה-Xg למספר השערים בפועל. פוטנציאל ענק.

6 – אמיליאנו סאלה – נאנט – 47 נקודות (לא נכלל בדירוג הקודם)
החלוץ הארגנטיני הוא לייט-בלומר שפרץ העונה בגיל 28 וכבש כבר 12 שערים. מצטיין בפרמטרים רבים – כובש בכל 100 דקות, אחראי למחצית שערי קבוצתו בליגה ומנצל את מצביו בצורה אופטימלית – הפרש 5.32- בין ה-Xg למספר השערים בפועל. בהחלט צריך להילקח בחשבון לקראת הזימונים הבאים של סגל האלביסלסטה.

Xg סאלה בליגה
מפת מצבי האיומים והכיבושים של סאלה העונה, בירוק מופיעים המצבים שנכבשו, דרך understat.

5 – קיליאן אמבפה – פ.ס.ז׳ – 48 נקודות (7 בדירוג הקודם)
השחקן הצעיר ביותר בדירוג וכנראה גם מהיותר מוכשרים שבהם. כבש העונה כבר 13 שערי ליגה, כולל רביעייה ב-13 דקות מול ליון ושערים גם מול מארסיי וליל מהצמרת. הוא מבקיע בכל 71 דקות על המגרש, אבל מעורב באחוז נמוך משערי קבוצתו (26%).

4 – כריסטיאן סטואני – ג׳ירונה – 53 נקודות (1 בדירוג הקודם)
החלוץ האורוגוואי, שהיה בודד בפסגה בדירוג הקודם, אמנם צנח מספר מקומות, אבל עדיין מדורג בכבוד ברביעייה המובילה. הוא כבש 11 שערים, כולל צמד מול ברצלונה ושער נוסף מול אתלטיקו. מעורב ב-63% משערי קבוצתו – יותר מכל שחקן אחר בדירוג, כובש אחת ל-110 דקות ומנצל את מצביו עם הפרש 3.9- בין ה-Xg למספר השערים בפועל.

 

3 – קרישטוף פיאונטק – גנואה – 54 נקודות (3 בדירוג הקודם)
החלוץ הפולני הצעיר ממשיך להיות אחד משחקני ההתקפה המרעננים והלוהטים של העונה. הספיק לכבוש 13 שערים, בין היתר מול לאציו, סמפדוריה, רומא וטורינו מהשמינייה המובילה. בנוסף, הוא מעורב ביותר ממחצית שערי קבוצתו (52%) ומנצל את מצביו עם הפרש 4.23- בין ה-Xg למספר השערים בפועל. כובש שער אחת לכל 110 דקות על כר הדשא. כוכב בהתהוות.

2 – פאקו אלקאסר – דורטמונד – 55 נקודות (2 בדירוג הקודם)
בינגו מדוייק של ראשי דורטמונד במה שנראה כמו שידוך מושלם בין הקבוצה הגרמנית לחלוץ הספרדי שהוא ללא ספק רכש העונה באירופה. הספיק לכבוש 12 שערים, כולל כאלה מול באיירן ופרנקפורט ואחראי ללא מעט מהפכים וניצחונות דרמטיים של קבוצתו. בנוסף, הוא מוביל את כלל שחקני ההתקפה ב-2 פרמטרים – יחס שערים לדקות (42) וניצול מצבים אופטימלי (הפרש 7- בין ה-Xg למספר השערים בפועל).

מנגד, מספר השערים של דורטמונד כלל לא תלוי רק בו (27%) ולראייה גם חבר קבוצתו מרקו רויס נכנס לדירוג, שני השחקנים היחידים שמגיעים מאותה קבוצה – המכונה ההתקפית הלוהטת של פאבר.

Xg פאקו בליגה
מפת מצבי האיומים והכיבושים של פאקו העונה, בירוק מופיעים המצבים שנכבשו, דרך understat.

1 – ליאו מסי – ברצלונה – 58 נקודות (13 בדירוג הקודם)

אחרי שבדירוג הקודם הוא ניצב במקום ה-13 והאחרון, מסי חזר למקומו הטבעי בפסגה. למרות שנעדר כשלושה שבועות בשל פציעה, הוא גם המוביל במירוץ הסטנדרטי לנעל הזהב עם 15 כיבושים – יותר מכל שחקן אחר ב-5 הליגות הבכירות באירופה.

הוא כבש בין היתר מול אלאבס (צמד), ג׳ירונה, סביליה, בטיס (צמד) מהשמינייה המובילה. בנוסף, מעורב ב-32% משערי הקבוצה העונה וכובש אחת ל-82 דקות בלבד על כר הדשא. מסי גם מנצל את מצביו בצורה מרשימה עם הפרש 4.29- בין ה-Xg למספר שעריו בפועל.

לסיום, נצא מהתבנית של הדירוג ונציג את רשימת הנתונים בהם מסי מוליך את הליגה הספרדית – שערים (15), בישולים (11), דריבלים מוצלחים (65), יצירת מצבים (21), מסירות מפתח (35), שערים בבעיטות חופשיות (3) ושערים מחוץ לרחבה (5).

מסי
Credit to "FC Barcelona" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פשוט מעולה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח