נבחרת העונה הסדירה בליגת העל – הגירסה האנליטית

לאחר סיום העונה הסדירה, הגיע הזמן לשלב הסיכומים. אמנם בליגת העל שיחקו כבר 75% מהמשחקים והחלק המכריע של העונה רק אוטוטו נפתח, אבל מצאתי לנכון להפריד בין הפלייאוף לשאר העונה. בפלייאוף אנחנו זוכים לראות שילוב של משחקים – כאלה עם חשיבות של גמר גביע לצד משחקים שמזכירים משחקי טרום עונה. אין ספק שהפלייאוף חשוב יותר מהעונה הסדירה ויש לו משקל רב בנוגע לתארים אישיים וקבוצתיים. לכן, כשבודקים את הנתונים האנליטיים של שחקני ליגת העל, יהיה נכון יותר לשפוט אותם לפי העונה הסדירה בלבד, בינתיים.

טיקטיק מונדיאל

בשונה משנים קודמות, העונה ישנה אפשרות לבדוק את איכות השחקנים על פי סטטיסטיקה מתקדמת בזכות אתר מנהלת הליגה, שבאמצעותו בחרתי את השחקנים האיכותיים ביותר בכל עמדה על המגרש.
הנתונים האנליטיים של אתר מנהלת הליגה מספקים לנו מידע רב והבנה לגבי כל שחקן ומועדון בליגת העל. אבל גם מדד זה אינו מושלם. מספרים לא יכולים לנתח יכולות מנטליות ואת איכות הפעולה, ולכן בחירת שחקנים לפי נתונים בלבד יכולה להניב תוצאות שונות ודי מפתיעות.

איך התבצעה בחירת השחקנים?

דיא סבע
קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

ראשית היה צריך לבחור מערך שיאפשר לכמות מרבית של שחקנים להיאבק על הכניסה להרכב, ולכן הוחלט שהרכב הנבחרת יהיה 4-2-2-2. מכיוון שאין מספיק שחקנים שמשחקים מאחורי החלוץ כמו רועי קהת, ג'ורג'יוניו ויוסי בניון, אותם שחקנים יכלו להיכנס לנבחרת דרך עמדת שחקן הכנף.
בכל עמדה נבחנו 14 השחקנים בעלי הנתונים הטובים ביותר (בעמדת השוער נבחרו 14 השוערים הפותחים ובעמדת החלוץ נבחרו 14 החלוצים הפוריים בליגה). לאחר בחירת השחקנים בכל עמדה, נבחרו שבעה אספקטים שמצביעים על איכות העמדה – כלומר שאין שום יתרון לכיבוש שערים לשחקנים בעלי אוריינטציה הגנתית בהרכב. בכל מדד השחקנים קיבלו את הציון 14 עד 1 (14 הכי גבוה 1 הכי נמוך) בכל שבע הקטגוריות והשחקן שקיבל את הציון הגבוה ביותר נכנס להרכב. המדד המשותף לכל העמדות הוא מספר דקות המשחק בעונה הסדירה, כדי למנוע מקרי "מיגל ויטור" נוספים כמו בעונה שעברה ולתת את הקרדיט רק לשחקנים שהיו חלק מרכזי בעונה הסדירה.

 

שוער

ראיקוביץ' נתונים

המאבק על עמדת השוער היה הצמוד ביותר מבין כל העמדות ובזכות מספר דקות גבוה יותר השוער הסרבי עקף את שטקוס מהפועל חיפה. שוער נבחרת סרביה ואלוף העולם עד גיל 20 מציג יכולת יציבה בשער ויש לו חלק אינטגרלי בהצלחה של מכבי ת"א בסיבוב השני בליגה. ראיקוביץ' כבר כמעט שלוש עונות בישראל והספיק להתאמן תחת חמישה מאמנים ולשחק בשלושה קמפיינים אירופים שונים. עכשיו נותר לו לסמן וי על היעד היחיד שטרם השיג – לזכות באליפות ראשונה בישראל.

ראייקוביץ
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

מגן ימני

דור מלול נתונים

לאחר מאבק עיקש עם מאור קנדיל, ידו של דור מלול הייתה על העליונה והוא נכנס לנבחרת העונה הסדירה. כל שחקן של הפועל חיפה ביצע גם הוא שיפור ניכר ביכולתו האישית אבל גם גדולי האופטימיסטים לא היו יכולים לחזות גרף שיפור כה חד כמו זה של מלול, במיוחד כשקלינגר תכנן לשלב אותו כמגן תוקף במערך של שלושה בלמים. מלול הוכיח העונה שיש לו גם מה לתת בצד ההגנתי ובהחלט יהיה מעניין לראות אם מדובר בעונה חד פעמית כמו של אלעד גבאי בעירוני ק"ש או שהתפתח מגן שיכול אולי להוות אופציה להרכב הנבחרת.



בלם בכיר

עאיד חבשי נתונים

עונת הפריצה של עאיד חבשי בבני יהודה היא הבשורה הטובה ביותר עבור קבוצת האם שלו מכבי חיפה. המקרה של בלם הנבחרת הצעירה לשעבר נחשב כאנומליה בקרב שחקני מחלקת הנוער של המועדון הירוק, על אחת כמה וכמה מפני שחבשי שיחק כחריג גיל בקבוצת הנוער של מכבי חיפה ועלה באופן רשמי לקבוצה הבוגרת רק בגיל 20. לאחר שתי עונות השאלה בבני סכנין והפועל רעננה.

חבשי עבר לקבוצת המושאלים של בני יהודה על מנת לשמש כאחד משלושת הבלמים. השחקן הצעיר לקח את ההזדמנות בשתי ידיים והראה איכויות הגנתיות ברמה הגבוהה ביותר, ובנוסף לכך שיחק את כל הדקות עד כה בליגת העל. גם בקמפיין האחרון של הנבחרת הצעירה חבשי שיחק הכי הרבה דקות מבין כל השחקנים. הצעיר של בני יהודה הפך לכנס בכדורגל הישראלי ומכבי חיפה היא המרוויחה הגדולה מכך. במהלך העונה עולה טיעון המסנגר על היכולת הדלה של דוס סנטוס וגרשון. הקייס להגנתם הוא ששניהם בלמים משלימים והם יתאימו יותר למערך של שלושה בלמים כפי שהם שיחקו בעבר בגנט ובמכבי פ"ת. בעונה הבאה חבשי יכול להיות הדבק שיחבר בין שני הבלמים המאכזבים בליגה והם יוכלו לציור שלישיית הגנה יציבה ואיכותית יותר.

 

בלם משני

מוחמד עלי קמארה נתונים

המשחק האחרון נגד בית"ר ירושלים מקלקל מעט לבלם הנבחרת הצעירה של גינאה שעובר עונת בכורה מצוינת בליגת העל.
קמארה חתם הקיץ בהפועל רעננה ופתח את העונה בצורה מעט מגומגמת. אמנם הבלם כבש שני שערים בתקופתם של דודו אברהם ושל גיא לוי, אבל רעננה הייתה מתחת לקו האדום בעיקר בגלל משחק הגנה שלא תואם את הציפיות של קבוצה שרוצה להישאר ליגה. עם הגעתו של מנחם קורצקי נכנס סדר לקבוצה מהשרון וקמארה פרח יחד עם השאר, בעודו הופך לאחד השמות החמים שמשחקים בליגה.

שחקן בסגנון של קמארה מתאים כמו כפפה ליד לסגנון המשחק הישראלי – שחקנים בעלי יכולות אתלטיות גבוהות לצד סגנון משחק שקול נוטים להצליח בליגה. שחקנים כמו ג'ון אוגו, ברונו איבה ואנטואן קונטה משחקים במין נונשלנטיות שמעלה תהיות לגבי השתלבותם בליגה בכירה יותר, אבל בליגת העל אותם שחקנים מצליחים להסתיר את חסרונותיהם ולהבליט את יתרונותיהם מכיוון שרב קבוצות הליגה מאמינות במשחק התקפה איטי ומסודר. קמארה הוא בהחלט בינגו של רעננה שעשו צעד אמיץ מאוד לאחר שהחתימו אותו בקיץ ל 5 שנים, ואחרי הצלחתם המקצועית של טוני וואקמה ואוונס קנגווה נראה שרעננה בדרך לאקזיט נוסף.



מגן שמאלי

דוידזאדה נתונים

אופיר דוידזאדה הוא לא המועמד הבכיר לתואר מגן העונה, ויתרה מכך, הוא הספיק לאבד את מקומו בהרכב במכבי ת"א, אבל דוידזאדה שמר על יציבות כמעט בכל פרמטר לעומת שמואל שיימן שנצברו לרעתו כמה נתונים שליליים ביותר, ואורן ביטון שלא קיבל מספיק דקות משחק כדי להיכנס לנבחרת. יאמר לזכותו של המגן הבינלאומי שהוא חווה חצי עונה טובה מאוד במדי הצהובים והיה אחד המצטיינים במוקדמות הליגה האירופית והסיבוב הראשון של ליגת העל. עם חזרתם של דסה ומיכה להרכב, מכבי ת"א חזרה למסלול הניצחונות ודוידזאדה נדחק אחורנית ברוטציה, וספק עם מכבי ת"א תממש את אופציית הרכישה שלו בתום העונה.

דוידזאדה, מכבי תל אביב, הפועל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

קשר בכיר

קלאודמיר נתונים

הקשר הברזילאי נמצא בעונתו הרביעית בליגת העל, ונחשב לדעת רבים לשחקן המצטיין של העונה הסדירה. כשמדברים על קלאודמיר מיד עולה השליטה האבסולוטית במצבים הנייחים שבזכותה הופכת בית"ר ירושלים לקבוצת ההתקפה המסוכנת בליגה, אבל זה רק ערך מוסף לעונה האדירה של קלאודמיר. יש לציין שכיבוש שערים הוא פרמטר שלא נכלל בסקירה של שחקני הקישור וזה מראה כמה קלאודמיר משמעותי בעונה של בית"ר.
בפודקאסט הפודיום, אורי אוזן (בזמנו עוזרו של מנחם קורצקי בבית"ר ירושלים) סיפר שקלאודמיר נבחן בבית"ר באותו פרק זמן יחד עם ג'ון אוגו ובצוות הבית"רי העדיפו את הברזילאי על הניגרי. אם הסיפור הזה היה מסופר לפני כשנתיים, הוא היה יכול להתקבל בלעג כלפי קורצקי ואוזן, אבל היום ההחלטה להביא את פריירה נראית הגיונית יותר מאי פעם.

 

קשר משני

אפונסו טיירה נתונים

כמו קלאודמיר גם טיירה הגיע לליגת העל מהליגה הפורטוגלית. הוא אחד מחמישה זרים חדשים במועדון הצפוני שהגיעו כדי להחזיר את קריית שמונה לפלייאוף העליון לאחר שנתיים. המועדון של חיים סילבס לא עמד בציפיות, אך למרות הכישלון היחסי יש לא מעט סיבות לאופטימיות. קריית שמונה הצליחה לפגוע כמעט בכל הזרים החדשים שלה. מלבד טיירה גם דיניז, האסלביינק וקוויאר נתנו עונה טובה מאוד. אם בסיס הקבוצה יישאר יחד עם סילבס, לקריית שמונה יש פוטנציאל להגיע בעונה הבאה לפלייאוף העליון ואפילו יותר מזה.

 

שחקן כנף בכיר

דיא סבע נתונים

משהו קוסמי עבר על מכבי נתניה מאז תהליך הפירוק שהחל לפני כשנתיים. אותם שני גיבורים טרגיים שהחלו את ההידרדרות המקצועית של מכבי נתניה בעקבות פציעה ברצועה הצולבת, הושיעו את המועדון מהלאומית, שהחל את העונה הקודמת עם מינוס 9 נקודות, והובילו אל המקום הראשון בפער של 11 נקודות מהמקום השלישי.

למרות העונה הטובה, עלו סימני שאלה רבים לגבי השתלבותם של ערן לוי ושל דיא סבע, שמעולם לא הצליח בליגת העל מבחינה מספרית. שני השחקנים גרמו ללא מעט מבקרים לאכול את הכובע לאחר שהפכו לצמד הפורה בליגת העל עם 25 שערים ו 15 בישולים משותפים. סבע צעיר ונמרץ מלוי, ואם ישאר על המסלול הנכון וימנע בפציעה נוספת שתשבית אותו כמו בשנת 2015, הוא יהפוך לשחקן שערן לוי היה צריך להיות.



שחקן כנף משני

מנור סולומון נתונים

מנור סולומון הוא השחקן הצעיר בנבחרת העונה הסדירה והצעיר ביותר ששיחק העונה בליגת העל. הכדורגל הישראלי תולה תקוות רבות בשחקן הצעיר שאבי לוזון הצמיד לו תג מחיר של 20 מליון יורו, והציפיות לא באות רק מישראל. באתר הרשמי של UEFA סולומון נכלל מבין 50 השחקנים המבטיחים עד גיל 23 ובמכון המחקר CIES Football Observatory סולומון דורג במקום השני בעשרת הקשרים ההתקפיים הטובים ביותר מחוץ לחמש הליגות הגדולות.

סולומון הפך לשחקן הבכיר במכבי פ"ת העונה ולמרות ירידה קלה ביכולת בעקבות הטירונות שעבר בחודש דצמבר, השחקן הצעיר יכול להיות מרוצה מעונתו השניה בליגת העל. המעבר של יוסי בניון למכבי פ"ת הוא הדבר הטוב ביותר שסולומון היה יכול לבקש. בניון קיבל משימה אחרונה לקראת הפרישה, ללמד את השחקן הצעיר איך להפוך ליוסי בניון ולהעביר את הפיקוד באופן רשמי אל היהלום מהמלאבס. במידה וסולומון יצליח לעמוד בלחץ ויהפוך לשחקן שכולם כה רוצים שיהיה, שיתוף הפעולה של שני שחקנים אלו יהווה פרק משמעותי בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

מנור סלומון, מכבי פתח תקווה
קרדיט לדף הפייסבוק "מכבי פ"ת העמוד הרשמי"

חלוץ בכיר

איתי שכטר נתונים

קפטן בית"ר ירושלים נולד מחדש בבירה. קשה לחשוב על כך שרק לפני שנתיים מכבי חיפה הייתה מוכנה להמשיך לשלם חצי מחוזהו רק כדי שישחק במועדון אחר. דראפיץ' נתן מיד לשכטר את ההזדמנות בהרכב והוא היה חלק משלישיית התקפה מגוונת עם עומר אצילי וניקיטה רוקאביצה. שכטר נראה קליל וחד יותר מול השער, אבל זה לא בא לידי ביטוי במספרים, כשכבש שלושה שערי ליגה בלבד בחצי-עונת חזרה. לאחר שאצילי ורוקאביצה עזבו את בית"ר, שכטר קיבל את המפתחות להוביל את ההתקפה והפך לבעל הבית של הקבוצה. חלוץ בית"ר באותה עונה סיים לראשונה במאזן שערים דו ספרתי מאז עונת הדאבל של הפועל ת"א בעונת 09/10.

שכטר נחשב לאחד הישראלים הטובים בליגה ואם הדעות עדיין חלוקות לגבי איכויותיו, אין ספק לגבי מידת ההשפעה שלו על הקבוצה. בית"ר קיבלה את הבשורה המרה שהיא תאלץ לפתוח את משחקי הפלייאוף הראשונים בלעדיו ויהיה מעניין לראות אם כמו במקרה של עידן ורד המועדון יוכל להתמודד ולהמשיך במסלול הניצחונות.

חלוץ משני

בן אז'ובל נתונים

ונסיים עם השחקן שדורג במקום הנמוך ביותר בדירוג וואלה! מבין השחקנים בנבחרת, בן אז'ובל. החלוץ הצעיר הוא אחד מנקודות האור היחידות בקבוצה השערורייתית שהפועל עכו בנתה הקיץ. החלוץ ששיחק בעונה שעברה 432 דקות בלבד בפרטיזני טירנה והפועל אשקלון קיבל הזדמנות חד פעמית להיות החלוץ הבכיר של מועדון בליגת העל.
לאז'ובל יש עונה נהדרת עד כה: מתוך 19 שערי הקבוצה אז'ובל אחראי על לא פחות מ- 11 מהם (58% משערי הקבוצה), ושעריו תרמו לקבוצתו לא פחות מ-9 נקודות (יש לציין שלעכו ירדו במהלך העונה 4 נקודות).
אז'ובל חתום על חוזה לשלוש שנים נוספות אבל כל הצדדים יודעים שזוהי תהיה עונתו האחרונה (כנראה) בעכו.

בן אז'ובל נכנס לתודעה של הכדורגל הישראלי בזכות הפועל עכו, אבל אין שום דבר חיובי שאפשר לקחת מהעולה החדשה לליגת העל שהצליחה להרוס אפילו יותר את תדמיתו של הכדורגל הישראלי, וצריך לקוות שלא נראה בעתיד עוד מועדונים כה מפוקפקים כמו הפועל עכו של העונה הנוכחית.

בית"ר ירושלים
קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

דירוג וואלה! ספורט: https://sports.walla.co.il/item/3087371