למה אנחנו עדיין מזלזלים? – הפחד החדש של אירופה

הליגה הסינית, יש שיגידו עליה שהיא ברמה נמוכה, יש שיגידו שהיא תחנה אחרונה לשחקנים מבוגרים ויש שיגידו עליה מהפכנית. לא פעם קראתי ברשתות החברתיות תגובות כגון: "ערן זהבי משחק בליגה חלשה לכן הוא כל כך מצליח", " גם אני הייתי מצליח שם", "בטח יחזור מהר"

פרופיל הליגה הסינית

(Chinese Super League (CSL

התאחדות: AFC

מספר זוכות בליגת האלופות של אסיה: 4 – גוואנגז'ו אברגרנדה (פעמיים), ליאונינג ווהווין ודאליין שידה (שהתפרקה ב-2012) פעם אחת כל אחת.

אלופה נוכחית: גוואנגז'ו אברגרנדה

שיאנית האליפויות: דאליין שידה – 8

מלך השערים 2016: ריקארדו גולארט (גוואנגז'ו אברגרנדה)

מוביל טבלת מלך השערים 2017: ערן זהבי (גוואנגז'ו ר&פ)

שיא מחיר העברה: 60 מיליון אירו (אוסקר מצ'לסי לשנגחאי SIPG)

שיא משכורות: 37.5 מיליון אירו (קרלוס טבז משנגחאי שנואה).

קרלוס טבז
Credit to Carlos Tevez official Facebook page

הכל התחיל באיש אחד, הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, שהחליט שגם להם מגיעה ליגה ראוייה ושיכנע את עשירי המעצמה האסייתית להוציא כסף. ובכך הליגה הסינית הופכת בימים אלה למפץ גדול שמדאיג גם קבוצות באירופה. לדוגמא: ליברפול שחשקה בשחקן הברזילאי אלכס טשיירה בינואר 2016, ולא הצליחה להשוות את 50 המיליונים שהוציאה ג'יאנגסו סאנינג, ששמה את ידה גם על ראמירס שחקן נבחרת ברזיל לשעבר.

וזה המשיך עם מאמנים בכירים כמו אנדרה וילאש בואש, מרצ'לו ליפי, פיליפה סקולארי (שני האחרונים אלופי עולם) ועוד גדולים שמקבלים משכורות משוגעות וכרגע מסדרים כלכלית את הדורות הבאים.

עד שביוני 2016 נכנסה זווית ישראלית, מלך השערים של ליגת העל ערן זהבי נחת בסכום שיא לשחקן ישראלי 7.23 מיליון אירו. רבים צקצקו, רבים לא פרגנו ורבים לא האמינו שערן יצליח. ב-31 הופעות ליגה הבקיע 25 שערים וגרם לשאר הקבוצות להתעניין. בזמן ששחקנים אירופים גדולים הגיעו ולא עשו הרבה, דווקא הווינר הישראלי הפך לאחד מהלוהטים בליגה וגם העונה הוא פתח בצורה גדולה (16 הופעות, 14 שערים) ועדיין למה אנחנו ממשיכים לזלזל? כי בנבחרת פחות הולך? כי הוא מרוויח כמו שהוא מרוויח? או בגלל האישיות?.

גרציאנו פלה משחק בליגה כבר שנתיים. בסה"כ יש לו 24 הופעות ו-6 שערים כאשר השנה הוא הבקיע רק פעם אחת. טבז עם שני שערים ולאבצי עם 4 ויש עוד המון דוגמאות לכאלה שפחות הולך להם שם.

מרגיש כאילו אנחנו סתם מזלזלים בזהבי שהופך להיות לאט לאט אחד מהשחקנים הטובים בליגה. זהבי הוא לא שם גדול, ולא הוכיח את עצמו באירופה אין מה לעשות, אבל במדינה שלנו היתה לו עליונות מטורפת, היה בכמה רמות מעל הליגה וממשיך בשנה האחרונה את הכושר המצוין. השבוע עלתה האפשרות כי ישודרג שכרו ויש דיבורים על שכר משוגע של 12.5 מיליון לעונה אשר יהפוך אותו לבין 25 המשתכרים הגדולים בעולם הכדורגל. בינתיים זהבי חתום על חוזה מינואר האחרון, כאשר קבוצתו פחדה ממחטף ושידרגה את שכרו.

ערן זהבי
קרדיט לדף הפייסבוק "ההתאחדות לכדורגל בישראל "

נחזור לליגה עצמה. העונה הנוכחית נפתחה בצל חוק חדש אשר מחייב את הקבוצות הסיניות להחתים רק 3 זרים כולל שחקנים ממדינות החברות ב-AFC שכך לא היה קודם. בתחילת העונה היו המון שחרורים בעקבות החוק וזה קצת מגביל את הסינים. אולי בגלל זה הנשיא החל לבנות אקדמיות כדורגל ואולי עוד כמה שנים נראה סינים בקבוצות הגדולות של אירופה. אחת מהסיבות של הנשיא בקידום הספורט הגדול בעולם היא אולימפיאדת בייג'ין 2008. אירוח אירוע הספורט הגדול ביותר יצר תיאבון אצל הסינים שמאוד רוצים לארח מונדיאל במדינה, אך כרגע עוד לא ברשימת המתמודדים למונדיאל 2026.

המטרה כרגע של הליגה היא למשוך לא את השחקנים המבוגרים באירופה, אלא את הצעירים ואפילו אלה שבשיאם, פייר אמריק אובאמיינג למשל קיבל הצעה חסרת תקדים ואין עדיין החלטה בעניינו. היו גם כאלה שאמרו לא, כמו ווין רוני ודימיטרי פאייה שקיבלו הצעות ענק. כנראה בחלון הנוכחי נראה שמות מפתיעים במדינה המאוכלסת ביותר בתבל.

אני ממליץ מאוד לראות את המשחקים של הקבוצות האטרקטיביות יותר בסין. ליגה מאוד מהירה טכנית מעניינת וגם יש לנו נציג שם שעושה חיל והכי חשוב תפרגנו קצת.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח