לא מאוחר לתקן – על ההאדרה המיותרת של דני אבדיה

דני אבדיה ישחק 8 עונות כשחקן ספסל באנביאיי במהלכן יקלע 10.2 נק', יקח 5 ריבאונדים וימסור 1.2 אסיסיטים בממוצע למשחק. התחזית הזו מבוססת על הממוצעים של בחירות מספר 9 בדראפט בעשרים השנים האחרונות. זה לא רע בכלל לישראלי השלישי באנביאיי, ומעט יותר גבוה מהנתונים של כספי (עשר עונות, עם 8, 4.6, 1.3 בהתאמה), אבל האמת היא שאנחנו קצת מאוכזבים. אנחנו מאוכזבים כי ציפינו ליותר, ציפינו ליותר כי מישהו פיתח את הציפיות האלה עבורנו.

דני אבדיה
via "washington wizards" facebook page

 

התקשורת הישראלית התלהבה מאוד מאבדיה, ואפשר להבין אותה, הרי מדובר בכוכב נדיר בקנה מידה ישראלי. בשנה האחרונה לפחות פעם ביום שמענו וקראנו בתקשורת, ובעיקר באתר ערוץ הספורט, על דני אבדיה. זה התחיל מניתוח כישורי הכדורסל שלו, אבל מהר מאוד עבר לניתוח כל התרחשות לפי הזווית של דני אבדיה – החל מכיצד ישפיעו עליו הבחירות בארה"ב, וכלה בלא תאמינו מה הערך הנומרולוגי של השם זופר אבדיה. קיבלתי בהכנעה את הידיעות האלה מתוך הבנה שתקשורת הספורט חיה תחת תנאים כלכליים מסוימים שכוללים גם קליקבייט רדודים, ומסתבר שיש מספיק אנשים שזה מעניין אותם.

אך אספקט אחר בסיקור של אבדיה איני מקבל בהכנעה, והוא הפרשנות המקצועית. ניתוח מושכל של מצבו של דני אבדיה היה צריך לכלול את האפשרות הסבירה שהוא ייבחר במקום התשיעי, אבל הפרשנים הישראלים, שתחילה חזו לו בחירה בחמישיה הראשונה, בציפיה הכי פסימית שלהם הגיעו רק ל-8-4. מדובר אמנם בהבדל של מספר מקומות בודדים, אך אובדן כושר הפרשנות התחדד ביום שאחרי הבחירה. היה אפשר לצפות שהפרשנים יודו בטעות, או לפחות יסוגו מההבטחות הנוצצות ויהיו זהירים יותר בקשר לקריירה העתידית של אבדיה, אבל הם רק ממשיכים בחיזוק הנרטיב לפיה אבדיה בדרך להיות כוכב, ועומדים על כך שההגעה דווקא לוושינגטון רק הטיבה עם סיכויי ההצלחה של אבדיה (היא לא). הנה למשל אתר הרינגר המוערך פרסם תחזית מושכלת ואלגנטית לקריירה של אבדיה, שמסכמת בכך ש"אבדיה כנראה לא יהיה כוכב, אבל הוא חכם וקשוח מספיק כדי שתהיה לו קריירת אנביאיי ארוכה". הפרשנות הגיעה לישראל, ומשום מה הפרשנים הדגישו את החלק השני של המשפט והתעלמו מהחלק הראשון.

דני אבדיה
via "Washington wizards" Facebook page

 

צריך לומר שגם במשכננו הצנוע, הזווית לא חפים מניתוח מתלהב יתר על המידה של אבדיה. בכתבה האחרונה של עופר גולדמן על דני אבדיה הוא מציג תחזית לקריירה של השחקן על סמך בחירות טופ-10 אחרות בשנים האחרונות, אך ניתוח מושכל יותר היה בוחן את אבדיה לפי החמישיה השניה בעשיריה הראשונה או לפי מקומות 5-13 (כך שבחירה מספר תשע נמצאת באמצע). תחזית כזו תהיה מדויקת יותר מאחר ויש פער גדול בין ההצלחה בקריירה של בחירות הדראפט 1-3 לעומת הבחירות שאחריהן. למעשה, מבחינת player rating, בחירה מספר 9 קרובה יותר לבחירה מספר 30 מאשר לבחירה מספר 1.

אם יש לכם דה ז'ה וו מסוים, אולי זה בגלל הניתוח של הפרשנים הישראלים למצבו של עומרי כספי בגולדן סטייט לפני כמה שנים. הפרשנים התמוגגו מהופעותיו של כספי ועמדו על חשיבותו לקבוצה, במיוחד אחרי שסטיב קר שיבח את עומרי כספי על משחק החיתוכים שלו. אם מחמיאים לשחקן על תכונה כמו משחק החיתוכים שלו, זה אמור להדליק נורה אדומה אצל כל פרשן, כמו שזה אמור להדליק נורה אדומה אצל בחור שמנסים להכיר לו בחורה ומספרים לו כמה הכתפיים שלה חמודות. מעבר לכך, סטיב קר הוא אדם חביב ומאמן של אחת מקבוצות הכדורסל הטובות בהיסטוריה, חשבתם שהוא יוציא מילה רעה על מישהו? הוא יחמיא לכספי, כמו שאם ישאלו אותו הוא בטח יחמיא לכל שחקן באנביאיי, כמו שהוא גם החמיא לאבדיה ואמר עליו שהוא "בחור נהדר" (והפרשנים הישראלים כמובן התמוגגו מכך). כספי, להזכירכם, נחתך (הו, האירוניה) מאותה גולדן סטייט כמה חודשים לאחר מכן. אנחנו האוהדים נותרנו מאוכזבים, אבל אם הפרשנים הישראלים היו מציגים לנו את הסיטואציה טוב יותר, היינו יודעים שאין לנו מה לפתח ציפיות.

כספי עיתונות

הפרשנות המוטה של פרשני הכדורסל הישראלים אינה מכוונת ואינה מוטה אינטרסים, בניגוד למשל לפרשני כדורגל שהם גם סוכנים ובפרשנותם מקדמים את השחקנים שהם מייצגים, אך זה לא אומר שהיא פחות בעייתית. דומה שהפרשנים ספגו את הנרטיב המתלהב של גופי התקשורת ביחס לאבדיה עד כדי כך שהם מתקשים לבחון את המציאות באופן אובייקטיבי. זה מפתיע במיוחד כי מפרשני הכדורסל של האנביאיי היתה לנו ציפיה אחרת. שי האוזמן, עודד הלפרין, עופר ג'ובה גרוס, ערן סורוקה, ירון טלפז (שלמען האמת היה יותר זהיר ביחס לאבדיה מעמיתיו), עידו גור ואחרים הם פרשני כדורסל מעולים. כולם קודם כל אוהדי ואוהבי כדורסל ולכן אפשר להבין מדוע הם מתלהבים מכדורסלן ישראלי שמגיע לאנביאיי, אבל ברגע שהם על כס הפרשן אנו מצפים מהם לכמה רגעים להתנתק מההתלהבות ולהתחבר למציאות.

אנו סובלים לא מעט מכך שתקשורת הספורט בארץ רדודה – שידורים לא מקצועיים, התלהמויות, עיסוק בצהוב, חסויות ופינות שסוחטות חסויות – אבל חלקת הפרשנות, ובייחוד זו של ליגת האנביאיי, היא חלקה שאמורה לשאוף לאינטילגנציה וענייניות. חתמנו על חוזה לא כתוב עם הפרשנים, אנחנו נסבול את כל המסביב, אבל אתם תגישו לנו את הערך המוסף ואנחנו נבלע את הפרשנות שלכם בלי לשאול שאלות. בעניין אבדיה הפרשנים הפרו את החוזה הזה; לאבדיה צפויה קריירה של שמונה עונות אנביאיי, זה לא מאוחר לתקן.

דני אבדיה, מכבי תל אביב
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מזכירה לך שגם המוק דראפטים בארה"ב צפו לו מקומות 4-8, ורובם חשבו ששיקגו תיקח אותו במקום הרביעי. גם אצלם זו היתה התלהבות ישראלית לא רצינית? ואיפה היו ההערות שלך לפני בחירת הדראפט. חוכמה גדולה בדיעבד. כל כך ישראלי

  2. כתבה מטופשת. הכתבים בארץ הדהדו את המוקים באתרים המובילים בארה"ב שחזו לו בחירה 4-8.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח