כנראה שגם באירופה יודעים לשחק כדורסל

// מאת אייל מרנץ

לוקה דונצ'יץ' הוא ללא ספק השם החם בNBA. בעונתו הראשונה, נער הפלא הסלובני הוא השחקן המוביל של קבוצתו דאלאס מאבריקס והוא מסתער על תואר רוקי השנה ללא תחרות. הוא נכנס ללבבות האוהדים האמריקאים שמתחילים להבין שמדובר בחבילה השלמה – שחקן כישרוני עם סטאר קוולטי מטורף. דונצ'יץ' מעמיד ממוצעים מטורפים של 31.9 דק', 19.5 נק', 6.6 ריב' ו5 אסיסטים למשחק, מספרים שבארבעים השנים האחרונות העמידו רק גראנט היל, לארי בירד, מג'יק ג'ונסון וכמובן מייקל ג'ורדן. אבל לא מדובר רק במספרים של הילד. דונצ'יץ' לוקח זריקות מדהימות על הבאזר, מוביל קבוצה כבר בעונתו הראשונה בליגה ואפילו דואג לילד בקהל אחרי שהוא התנגש בו. לכולם ברור שהוא הדבר הגדול הבא.

לוקה דונצ'יץ'
Credit to "Luka Doncic" Facebook page

באופן אישי אני מאוד אוהב את לוקה. לא רק בגלל שהוא שחקן מוכשר בטירוף, אלא גם כי הוא מייצג מבחינתי הרבה יותר מרק שחקן. מבחינתי, דונצ'יץ' מייצג את כל הכדורסל האירופאי ומוכיח אחת ולתמיד שיש כישרון רב ביבשת הישנה. כל מי שעוקב אחרי כדורסל אירופאי ידע שדונצ'יץ' הוא כוכב על. עד גיל 19 הוא הספיק להיות חלק מהזכייה ההיסטורית של נבחרת סלובניה ביורובאסקט 2017, להוביל את ריאל מדריד לזכייה ביורוליג ולזכות בתואר הMVP של היורוליג. לצופי הכדורסל האירופאי היה ברור שמדובר בכוכב על. עם זאת, לאמריקאים היו ספקות. אמנם היה ברור שהסלובני ייבחר במקומות הראשונים בדראפט, אבל רבים סברו כי הוא לא יהיה הבחירה הראשונה. בנוסף, לקראת הדראפט עצמו היו דיווחים שהוא אפילו יתדרדר אל מחוץ לטופ 3 עד למקומות 4-5.

כמובן שבחירה בדראפט מושפעת מכל מיני סיבות, כל קבוצה צריכה שחקנים מסוגים שונים והפיניקס סאנס, שהחזיקו בבחירה הראשונה, נטו לבחור בדיאנדרה איטון, שלמד במכללה מקומית באריזונה. אבל ככל הנראה הגורם המרכזי הוא ששחקני מכללות תמיד נחשבים בחירה "בטוחה" יותר מאשר הימור על שחקן אירופאי. פרשנים רבים המעיטו מערכו של דונצ'יץ' לאור העובדה שהגיע מאירופה ולא מהמכללות. סטפן א. סמית', פרשן NBA מוערך, אף דיבר עליו בביטול וטען שפיניקס חייבת לבחור באייטון וכי "לא מעניין אותי איך האירופאי הזה נראה…".

 

כידוע, בסופו של דבר הוא נבחר במקום השלישי ע"י אטלנטה הוקס שבחרו להעבירו בטרייד לדאלאס. אין ספק שמקום שלישי הוא מכובד מאוד, אך העובדה ששתי קבוצות דילגו עליו והוא הועבר בטרייד, מוכיחה לדעתי שמבחינת האמריקאים, על אף הרקורד המדהים שלו, הוא לא היה עדיף על שחקן מכללות מצטיין. העובדה שהוביל קבוצה בוגרת לזכייה בתואר לא עזרה.

גם אחרי שנבחר, לרבים היו ספקות האם דונצ'יץ' יצליח להשתלב בליגה הטובה בעולם. אמנם היה ברור שהוא יהיה מועמד מוביל לרוקי העונה, אבל אף אחד לא חשב שהוא ישתלב בצורה כל כך מהירה, יוביל את דאלס מהרגע הראשון ויהיה רוקי כל כך דומיננטי.

למען ההגינות, החשש האמריקאי משחקנים אירופאים מבוסס על טיעונים רבים. ה-NBA היא ליגה שטובה בכמה רמות מהיורוליג, הכדורסל באירופה הוא משחק שונה במובנים רבים מזה שבאמריקה והיו מקרים רבים בהם שחקנים שהצטיינו באירופה לא הצליחו להשתלב אחר כך ב-NBA. עם זאת, אני מאמין שהזלזול האמריקאי ביורוליג ובכדורסלן האירופאי הוא מוגזם.

 

בהרבה מובנים נראה שהאמריקאים לא מצליחים להבין שאנשים מוכשרים יכולים להיוולד גם מחוץ לצפון אמריקה. ניתן להגיד אפילו שיש קונספציה ב-NBA שכדי להיות אחד הגדולים באמת אתה צריך להיות אמריקאי, אחרת יש לך תקרת זכוכית בדמות דרק נוביצקי או טוני פרקר. אני מאמין שדונצ'יץ' הוא אחד הכישרונות המובילים היום בכל ליגת הNBA. העובדה שהוא נולד בסלובניה ולא בקנטקי או באוהיו, לא משנה את זה. לדעתי הדיון האם דונצ'יץ' יכול להיות האירופאי הטוב ב-NBA הוא דיון לא רלוונטי. אני חושב שהסלובני צריך להיספר בנשימה אחת על כל שחקני הליגה והדיון צריך להיות האם הוא יכול להיות אחד הגדולים בכל הזמנים. אני אישית חושב שהוא יכול.

דונצ'יץ מוכיח את זה על המגרש, ממשחק למשחק הוא מוכיח לכל הליגה שהוא שחקן של פעם בדור. סטפן א. סמית', שכנראה הבין שטעה, אמר לאחרונה "… הילד הזה לוקה דונצ'יץ', הוא רוקי השנה העתידי. הילד הזה מיוחד, הילד הזה סנסציוני…". נראה שגם האמריקאים הבינו שהילד ענק ומי יודע, אולי דונצ'יץ' ישבור את תקרת הזכוכית האירופית ויוכיח סופית לאמריקאים שגם באירופה יודעים לשחק כדורסל. Halleluka!.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח