מישהו מוכן להמר נגדו? לוקה דונצ'יץ' מגיע לכבוש את ה-NBA

// מאת צחי זר

פתיחת ליגת ה-NBA בעיצומה, לברון מתחיל לחמם מנועים בלייקרס, דריק רוז הזכיר נשכחות אחרי 50 נק', גולדן סטייט בראשות סטפן וקליי נמצאים בראש עם רצף של 8 משחקים, אבל מעבר לכל אלו, זהו זמן מעולה להסתכל על מי שנחשב לאחד השמות החמים ביותר שנבחרו בדראפט האחרון – לוקה דונצ'יץ', אקס ריאל מדריד, שנבחר על ידי אטלנטה הוקס בבחירה השלישית ומיד נשלח בטרייד לדאלאס מבריקס בתמורה לטריי יאנג.

לוקה דונצ'יץ', דאלאס מאבריקס
Credit to "Dallas Mavericks" Facebook page

נחזור ביחד אחורה ל-30 באפריל 2015, אז נער אלמוני נכנס כמחליף וערך את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת של ריאל מדריד בליגה הספרדית. באותו משחק הפך לוקה לשחקן הצעיר ביותר בתולדות המועדון שמשחק בקבוצה (16, חודשיים ויומיים). דונצ'יץ, עם קור הרוח שכל כך מאפיין אותו, לא מחכה דקה וכבר בפוזשן הראשון תופר שלשה מהפינה. הסיפור על ילד הפלא מתחיל.

מעונת 2015/2016 הוא שחקן קבוע בסגל הקבוצה בליגה וביורוליג. הוא זכה עם ריאל מדריד באליפות באותה עונה ובגביע הספרדי ב-2016. לאט לאט היה אפשר לראות ניצוץ לשחקן שיגדל להיות לאחר מכן. מעטים השחקנים שהיו כה דומיננטיים בשלב כה מוקדם בקריירה. בעונת 2016/17 החל הסלובני לבלוט מהספסל בליגה הספרדית, ביורוליג השיג ממוצע של 7.8 נקודות, 4.3 אסיסטים ו-4.5 ריבאונדים למשחק. הוא נבחר פה אחד כזוכה בפרס "הכוכב העולה של היורוליג".

דונצ'יץ הוא מקרה מיוחד במינו, אולי התוצר האירופאי הטוב ביותר שראינו בשנים האחרונות ובמיוחד בעונתו האחרונה, עונה שבה גרף תארים רבים, קבוצתיים ואישיים.
בליגה הספרדית הפך לשחקן הצעיר ביותר לרשום טריפל דאבל (17 נקודות, 10 ריבאונדים ו-10 אסיסטים) ובסיום העונה נבחר לחמישיית העונה בליגה הספרדית, כאשר באותה עונה ריאל מדריד, בראשותו, זכתה באליפות המקומית.

בנוסף, הוביל לוקה את היורוליג במדד האיכות המשוכלל כאשר קלע 16 נק' למשחק באחוזים יפים, חילק מעל 4 אסיסטים, לקח ריבאונדים, משך עבירות ואיבד מעט כדורים יחסית לשחקן בגילו וניסיונו. בפעם השנייה ברציפות נבחר ל"כוכב העולה של היורוליג", נכנס לחמישייה הסופית של היורוליג, זכה ב-MVP של הפיינל-פור ולשחקן המצטיין של הטורניר וכל זאת לאחר שהביא זכיה היסטורית ועשירית לריאל מדריד ביורוליג לאחר 3-1 בסדרה מול פנרבחצ'ה. את כל זה הוא עושה בזירה האירופית הגדולה והליגה הספרדית הקשה במועדון הכי מצליח ולחוץ ביבשת.

לוקה דונצ'יץ'
עונה מלאה בתארים
Credit to "Luka Doncic" Facebook page

ללוקה אייקיו גבוה והבנת משחק של רכז ותיק. בעונתו האחרונה בריאל מדריד הוא הגיע ליחס של 4.7 מסירות למשחק מול 2.2 איבודים, בנוסף הוא חטף יותר מחטיפה למשחק. אמנם הסלובני משחק בעמדת הרכז, אך קשה לייחס אותו לעמדה ספציפית. הוא גבוה שמסיים ליד הסל, זורק מבחוץ ומוריד כדור לרצפה. הנער המוכשר ידוע כמנהל משחק מעולה עם ראיית משחק מפתיעה מאוד יחסית לגילו.

בנוסף, לדונצ'יץ' יש יד נהדרת מכל הטווחים, ומכל טווח פירושו שהוא לא מפחד בעת הצורך גם לקחת מטר אחורה כדי לייצר משם נקודות. השליטה שלו בכדור טובה בעיקר בהתחשב בכך שהוא גבוה וחזק יחסית לעמדה בה הוא משחק, נתון שגם איפשר לו לסיים באחוזים גבוהים כאשר הוא קרוב לטבעת (גם עם שומר צמוד). בנוסף, בשתי העונות האחרונות שלו בבירה הספרדית הוא חצה את ה80% מהעונשין.

דונציץ הגיע לNBA עם משקל רציני על הכתפיים, עם צפיות מהעולם, מהבית ומאירופה שרוצה לראות את ילד הפלא שלה מצליח בזירה העולמית, ברמה הגבוהה ביותר מול השחקנים הטובים ביותר.

"בשנה הראשונה אני רוצה לזכות ברוקי העונה ואני רוצה להיות המלך של ניו יורק. בשנה השנייה אשמח לדאוג למקום שממנו אני מגיע, לובליאנה, אני רוצה ליין נעליים משלי עם החתימה שלי, בשנה השלישית אצטרך מכונית חדשה או שתיים, אולי גם אופיע בקליפ של הראפר דרייק  ואז אסמס לג׳ניפר אניסטון: 'היי ג׳ן, ערה?". נכון, הוא עדיין ילד והתלוצצות כזאת אכן יכולה להיתפס כשחצנות יתר או הקרנת בטחון עצמי גבוה מידי, אבל לוקה מכוון גבוה ולהיות רוקי השנה זה אכן בהישג יד.

עונת מכללות מגלה בכל שנה כישרונות רבים, אך יש לזכור שהיא עונה קצרה שכוללת מעט מאוד משחקים מול יריבות סבירות. העונה של דונצ'יץ' לעומת זאת, סיפקה את המנייה הבטוחה ביותר שניתן לבקש. יש לו את התכונה הזאת שמפרידה בין כישרון גדול לשחקן גדול, בין שחקן משני לשחקן מוביל, תכונה ששווה כל כך הרבה יותר מעוד אתלטיות או עוד קליעה מבחוץ. בזמן שהרוקיז האחרים היו עסוקים בלשחק עם שחקנים בטווח גילם, לוקה הוביל את ריאל מדריד לזכייה בתארים מול אריות אירופה כשהוא נתון להתמודדות עם שחקנים וותיקים מרובי נסיון.

Credit to "NBA" Facebook page

לצד כל המחמאות וההישגים, צריך לציין שלמרות קור הרוח שלו, הוא עדיין חמום מוח וקל מאוד להוציא אותו מהמשחק ברגע של עצבים. בנוסף, הדאגה היותר גדולה בעניינו, וזו שפחות צפוי שתשתנה עם הגיל, היא עניין המהירות. לדונצ'יץ אין צעד ראשון מהיר (נתון שקשה מאוד לשפר ולשנות) והרגליים שלו איטיות יחסית לרכזים מהירים ואתלטיים שהוא עומד לפגוש בליגה האמריקאית. יהיה מעניין לעקוב האם יצליח לגבור ולהתעלות על החסרונות האלה עם השנים.

המעטפת בדלאס היא מצוינת. סגל שכולל בתוכו שילוב של צעירים עם שחקנים וותיקים. הסלובני פתח טוב את עונת הרוקי שלו, כרגע עומד על ממוצעים של 19.4 נק', 6.6 ריבאונדים ו4.6 אסיסטים כשבמשחק האחרון הוא מככב מול וושינגטון וקוטע רצף של שישה הפסדים לדאלאס.

ביחד עם בארנס, מת'יוס, ודיאנדרה ג'ורדן הוא מתפתח במסלול נהדר. דונצ'יץ מאוד אטרקטיבי ויצירתי בכל הנוגע לחדירה לסל, ברוב המקרים הוא יסיים כמטר מקו טבעת. הסיבה העיקרית לכך היא עניין האתלטיות שלוקה נמצא בחסר ביחס לליגה, הוא יעדיף לפלס לעצמו מרווח וחלון (לפעמים בפיק אנד רול) כדי להימנע ממלחמות כוח בתוך איזור הטבעת.

השילוב עובד טוב, דאלאס היא החממה הטובה ביותר עבור דונצ'יץ'. הוא יזכה לשחק לצד דירק נוביצקי, גדול השחקנים האירופיים בכל הזמנים, במה שאולי תיזכר כעונת העברת השרביט.

ולפני שנסיים, כדי שנוכל להבין מיהו לוקה דונציץ ועד כמה האופי וקור הרוח שלו הם פקטור משמעותי להצלחתו בהווה ובעתיד, צריך לחזור לעבר. ריאל מדריד פגשה את צסק"א הגדולה למשחק ביורוליג, ברבע השלישי נצפה פאבלו לאסו, מאמן ריאל מדריד, כשהוא צורח על לוקה הצעיר לאחר כשל הגנתי שלו. התגובה הצפויה אמורה לגרור בעקבותיה בהלה ובריחה מאחריות.  בדקות הבודדות שנותרו לרבע הוא מוביל כדור לשלוש התקפות רצופות ויורה מבחוץ 3 שלשות רצופות, בן 16 בלבד.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח