כדורגל משחקים 90 דקות, ובסוף?

כשאנחנו מגיעים לישורת האחרונה בליגות באירופה, מירוץ האליפות בגרמניה עדיין צמוד ומשוגע, ביחס לאליפויות הקודמות של באיירן.

ּ21+, 15+, 10+, 10+, 19+, 25+ אלו היו הפרשי הנקודות בין באיירן מינכן לשנייה בטבלה ב-6 העונות האחרונות. אבל העונה הזו מזכירה ימים לא כל כך רחוקים, ימים בהם הליגה הגרמנית הייתה אחת הליגות הצמודות והדרמטיות ביותר. אז הנה לפניכם כמה מסיומי העונה המטורפים ביותר בבונדסליגה:

בורוסיה דורטמונד שחקנים
פתיחת עונה מוצלחת – שחקני דורטמונד. Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page.

Once upon a time

יש כמה מקרים מטורפים משנים רחוקות יותר, כמו למשל בורוסיה מנשנגלאדבך שניצחה 0-12 את דורטמונד במחזור הסיום בעונת 78/79', אבל לא זכתה בתואר כי קלן ניצחה 0-5 או עונת 84' שבה שלוש קבוצות מסיימות עם אותו מספר נקודות ושטוטגרט זכתה באליפות, אבל ננסה להתמקד יותר בדור האחרון.

מאבק משולש

שנות ה-90' היו מטורפות גם כן. בין השנים 92 ל-95 האליפות הוכרעה במחזור האחרון עם ארבע אלופות שונות. מחזור הסיום של עונת 91/92 היה דרמטי במיוחד כשפרנקפורט, שטוטגרט ודורטמונד (לפי סדר הפרש השערים) החלו עם אותו מספר הנקודות. דורטומנד עם הפרש השערים הנחות הגיעה לדקה ה-88' כשהיא מוליכה 0-1 על דואיסבורג בעוד שחברותיה היו במצב של 1-1, במצב הזה היא אלופה, אבל כל שער יכל לשנות זאת. דווקא פרנקפורט, שהגיעה עם הפרש עדיף, הופתעה עם הפסד בדקה ה-90' מרגלי האנזה רוסטוק, בעוד שהאיתות הגיע דווקא מהצד של שטוטגרט, ששיחקה ב-10 שחקנים אחרי הרחקה של מתיאס זאמר צעיר, אבל בדקה ה-88' כבשה שער אליפות מרגלי אלוף העולם, גידו בוכוולד.


הסינדרלה הראשונה של רייהאגל

הסנסציה הגדולה ביותר התרחשה בעונת 97/98. אוטו רייהאגל עבר המון דברים בקריירה, טובים יותר ופחות. הוא למשל היה המאמן של דורטמונד ההיא שספגה 12 שערים במשחק אחד, שיא בונדסליגה, אבל לאחר מכן התבסס בורדר ברמן ואימן אותה 14 שנים. בקיץ 95' הוא הוחתם ברעש וצלצולים במדי באיירן שהחתימה גם את יורגן קלינסמן ואנדי הרצוג מיודעינו.

אבל רייהאגל הדעתן לא הסתדר עם הפוליטיקות בפ.צ. הוליווד, באיירן גימגמה בליגה והמאמן ופוטר עוד לפני תום העונה. לאחר מכן ירד דווקא לליגה השנייה לאמן את קייזרלסאוטרן, שירדה באופן סנסציוני ליגה עונה קודם לכן, למרות שלקחה גביע. לאוטרן חזרה במהרה לבונדסליגה והיו ממנה ציפיות להגיע לחלק העליון של הטבלה, אבל אף אחד לא חשב שהיא יכולה לזכות באליפות.

אבל את לאוטרן מאמן האיש ש-6 שנים לאחר מכן זכה באליפות אירופה עם יוון. כבר במשחק הראשון של העונה היא ניצחה בחוץ את באיירן מינכן, נטלה את ההובלה במחזור הרביעי ונשארה שם עד תום העונה, עם הרבה אופי ונחישות, עם אלוף העולם, אנדי ברמה וחבורה של לוחמים אפורים ניצחונות בזמן פציעות, וכשהיא מנצלת תיקו 0-0 של מינכן במחזור הלפני אחרון, כדי להפוך לקבוצה היחידה אי פעם בגרמניה שזכתה באליפות מיד אחרי שעלתה ליגה.

 

נוורקוזן

בסגל של לאוטרן היה גם קשר צעיר ומבטיח בשם מיכאל באלאק, שזכה באליפות וסומן כדבר הבא בכדורגל הגרמני. שנתיים לאחר מכן היה לו חלק טרואמטי בניסיון של לברקוזן לזכות באליפות ראשונה בתולדותיה, כפי שכתבתי בטור רשע מה הוא אומר כשכבש שער עצמי במחזור האחרון מול אונטרהאכינג ב-99/2000 במשחק שבו הקבוצה הייתה צריכה נקודה במחזור האחרון, אבל שנתיים לאחר מכן, לברקוזן, אחת מהקבוצות הבכירות בגרמניה בשני העשורים האחרונים, הצליחה שוב לבעוט בדלי.

זאת הייתה אמורה להיות עונה חלומית של לברקוזן עם שחקנים כמו באלאק, לוסיו, נויוויל ועוד,  שהגיעה לגמר הגביע הגרמני, לגמר ליגת האלופות ועם יתרון של 5 נקודות בפסגת הטבלה על דורטמונד כשנותרו עוד 3 משחקים בלבד. אלא שכאן נכנס לפעולה מוד ה- NEVERKUZEN- הקבוצה הפסידה בשני המחזורים הלפני האחרונים ואיבדה את המקום הראשון לדורטמונד מחזור לסיום. באיירן מינכן, ניצחה גם היא את שני המשחקים הלפני אחרונים וניצבה במקום השלישי, כשתיאורטית גם היא יכולה לזכות באליפות.

לברקוזן ניצחה 1-2 את הרטה ברלין וגם באיירן גברה על רוסטוק, ושתיהן קיוו למעידה של דורטמונד מול ורדר ברמן. הירוקים עלו אמנם ליתרון דרמטי, אבל דורטמונד השוותה ואז הגיע אוורטון הברזילאי, שעלה כמחליף בדקה ה-73 וכבש כעבור דקה את שער האליפות.

לברקוזן המאוכזבת המשיכה והפסידה 2-1 לריאל מדריד בגמר ליגת האלופות, לאחר מכן גם את הגביע הגרמני, ועד היום מחפשת אליפות ראשונה.

על מה שאלקה נקמה?

כנראה שההפסד 4-2 לשאלקה במחזור האחרון סתם את הגולל על שאיפות האליפות של דורטמונד. לאורחים שחווים עונה קשה זאת לא סתם הזדמנות לתקוע מקל בגלגלים לשכנתה וליריבה השנואה, אלא גם נקמה על מה שזו עשתה לה בעונת 2006/07 הדרמטית.

שאלקה, עדיין מחפשת אליפות ראשונה מאז 1958 עם סגל חזק שכולל בין היתר את קווין קוראני, האחים אלטינטופ, שוער צעיר בן 20 בשם מנואל נוייר וקשר מבטיח בשם מסוט אוזיל. היא הובילה את הטבלה במרבית העונה אבל היו לה שתי קונטנדריות עיקריות – אחת היא ורדר ברמן, הקבוצה ההתקפתית ביותר עם קלוזה, קלאסניץ', דייגו ועוד שכבשה שישיות ורביעיות בלי הפסקה, אבל ברגעי האמת כשלה, ושטוטגרט עם הסגל הצעיר בליגה ושחקנים כמו מריו גומז, קאקאו וסמי חדירה.

שאלקה הוליכה את הטבלה עד למחזור ה-32, אבל אז הפסידה 2-0 לדורטמונד במחזור הלפני האחרון ואיבדה את הפסגה לאותה שטוטגרט מפתיעה. שאלקה ניצחה במחזור הסיום וקיוותה למעידה של שטוטגרט שאירחה במחזור האחרון את אנרג'י קוטבוס. הקבוצה הקטנה הפתיעה כעלתה ליתרון אבל אז הגיע השער הזה של הפטיש – תומאס היצפסברגר. שטוטגרט ניצחה 1-3 וזכתה באליפות.


הסיום הכי גדול

שאלקה בהחלט כאבה את אותו הפסד לדורטמונד אבל זה שום דבר לעומת מפח הנפש שעברה בעונת 2000/01. הכחולים מגלזנקירשן נלחמו ראש בראש עם באיירן מינכן החזקה ושני מחזורים לסיום שתי הקבוצות היו עם אותו מספר נקודות כשלשאלקה הפרש שערים עדיף. אבל בעוד ששאלקה הפסידה ללברקוזן 1-0 בדקה ה-90', באיירן ניצחה בדקה ה-90' את קייזרלסאוטרן ועלתה למקום הראשון עם 3 נקודות יתרון. המשמעות? תיקו שלה מול המבורג יבטיח לה אליפות. שאלקה ידעה שסיכויה קלושים, ונקלעה לפיגור 2-0 מול אונטרהאכינג, אבל הצליחה להפוך את התוצאה ולנצח בסיום 3-5 ועברה לשלב התפילות. בדקה ה-90' קרה הבלתי ייאמן. המבורג כבשה ועלתה ליתרון. השופט שרק לסיום בשאלקה והשחקנים והאוהדים שפרצו לאצטדיון החלו בחגיגות כשברקע במסך הענק באצטדיון שודר המשחק של באיירן. בדקה ה-94' היא קיבלה כדור בלתי ישיר בתוך הרחבה אחרי ששוער המבורג נגע בידו. פטריק אנדרסון, הבלם השבדי, בעט חזק פנימה ושבר את הלב של אוהדי שאלקה. ארבע ימים חלפו ובאיירן זכתה גם בליגת האלופות.  תפנו לעצמכם 2 דקות ותראו את הסרטון הזה:

יש תקווה?

האלופה הדרמטית האחרונה הייתה וולפסבורג, שזכתה בתואר לפני 10 שנים, גם כן כמובן במחזור האחרון. מאז לבאיירן אין באמת תחרות בליגה, דורטמונד אמנם הצליחה לקחת שתי אליפויות אבל באיירן כמו באיירן החתימה את כוכבי דורטמונד וחיסלה את התחרותיות – בכל אחד משני העשורים הקודמים היו בגרמניה 5 אלופות שונות כשבאיירן זוכה ב-4 בשנות ה-90' וב-6 בעשור הקודם, עכשיו היא יכולה להשלים זכייה שמינית בעשור. נקווה שלפחות הקרב יישאר דרמטי עד לסיום.

באיירן מינכן,
Credit to "FC Bayern München" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח