ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח – אליניב ברדה פורש

בימים האחרונים אנחנו חווים הרבה מאוד פרידות. ג'אנלואיג'י בופון אומר שלום ליובנטוס אחרי שעזר לה להבטיח את האליפות השביעית ברצף של הגברת הזקנה, אנדרס אינייסטה נפרד מקבוצת נעוריו ברצלונה אחרי זכייה בדאבל ואין ספור דמעות ופררנדו טורס נפרד מאתלטיקו מדריד, אהובת ליבו, אחרי שקיבל את הכבוד להניף את גביע הליגה האירופית ופה, בארץ הקטנה שלנו, אנחנו חווים השבוע גם את אחת הפרישות המרגשות שחווינו פה בשנים האחרונות ואולי בכלל, פרישה שמנקודת המבט של איזור הדרום והנגב, היא פרידה לא פחות חשובה ומרגשת מהפרישות של הכוכבים הגדולים של אירופה.

הפועל באר שבע, אליניב ברדה
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

רבים יסכימו שאליניב ברדה לא ייזכר בספרי הכדורגל הישראלי בזכות כשרונו יוצא הדופן, בזכות כמות השערים הבלתי נגמרת שכבש וגם לא בזכות התצוגות המדהימות שלו במדי הנבחרת. ברדה אמנם כבש בקריירה 139 שערים מאז עלייתו לבוגרים והופיע בנבחרת 37 פעמים במדיה כבש 12 שערים, אבל אין עוררין שאליניב ייזכר קודם כל בגלל האישיות שלו ובתור האיש אולי הכי משמעותי בשושלת המדהימה של הפועל באר שבע בשנים האחרונות והפיכתה למועדון עוצמתי כפי שהוא נראה כרגע.

ברדה, שגדל בבאר שבע ועבר בין היתר במכבי חיפה, הפועל ת"א וגנק, יכל להישאר באירופה או אפילו לחזור ולשחק בקבוצה גדולה בארץ כאשר הסיכוי להצלחה ולזכייה בתארים באותם ימים שחזר לבאר שבע היה מן הסתם גבוה יותר. דווקא לאחר שנתיים ברצף שב"ש נשארה בליגה במחזור האחרון, החליט ברדה, כמובן עם לחץ גדול של אלונה ברקת, לחתום בב"ש, כחתימה אסטרטגית לא רק מבחינה מקצועית. ברדה, לאחר שנים נפלאות בבלגיה ואליפות היסטורית עם גנק, פתח את השער של כביש ת"א – ב"ש לעוד כמות נכבדת של שחקנים שעד אותה תקופה, ב"ש הייתה נראית להם כמו עיר במדינה אחרת. בוזגלו, בן שהר, מליקסון ואחרים ראו את ברדה חותם בבאר שבע והדבר גרם להם לשנות חשיבה ולחתום גם הם בקבוצה.



ברדה ברבים מהראיונות שלו סיפר איך הגיע למועדון שצורת החשיבה שלו שונה לגמרי ממה שחווה עד אז בכדורגל והמנטליות שהוא רגיל אליה, במיוחד אחרי אותן שנים מוצלחות באירופה. ברדה עזר לשנות את המנטליות של המועדון מהדרום והפך את כל מי ששיחק איתו לטוב יותר וחשוב מזה, לאחד שמאמין יותר בעצמו ובחברים שלו לחדר ההלבשה. כדי להבין את החשיבות של שחקן כמו ברדה בחדר ההלבשה של מועדון, אפשר לראות כמה מהציטוטים של כוכבי בלגיה כיום, טיבו קורטואה וקווין דה בריינה כאשר דיברו עליו בראיונות שנתנו. קורטואה ציין לפני מספר ימים בראיון לספורט1 כי "ברדה הוא אחד האנשים הטובים שפגשתי בכדורגל וחבר לחיים, בעונת האליפות של גנק תמיד הוא לימד אותי מה חשוב באמת". דה בריינה, אחד ממצטייני העונה הנוכחית בפרמיירליג, אמר בראיון באפריל 2015: "למדתי מברדה המון כאשר עליתי לבוגרים בגנק". מרשים מאוד.

אליניב ברדה, גנק
ברדה. השפיע גם באירופה
Credit to "KRC Genk official" facebook page

ברדה הבין עם חזרתו לישראל שמעבר ליכולת המקצועית הגבוהה שהוא צריך להפגין, המשימה העיקרית שלו היא דווקא בכל האספקטים שלא קשורים לדשא, אלא מחוצה לו. לאחר שנים של חוסר יציבות, קהל תובעני ולוחץ שלא מחובר לקבוצה שלו, ברדה גרם לעיר שלמה להתאחד עם הקבוצה, לשנות גישה, לתמוך גם ברגעים פחות טובים ולהיות גאים בתהליך שהתהווה להם מול העיניים. בשנתיים הראשונות שלו לאחר החזרה, עונות 2013/14 ו2014/15  באר שבע על הנייר הייתה בחלקים גדולים בסוג של מאבק עם מכבי ת"א על האליפות, הציגה יכולת משכנעת שאוהדי הקבוצה לא זכו לראות שנים, אבל הסגל שלה עדיין לא היה מספיק חזק מקצועית להתמודד עם הצהובים וגם השינוי המנטלי של המועדון עדיין לא הגיע לשיאו. העונות האלה הסתיימו עם אכזבה גדולה, אבל עם מחשבה שאפשר לעשות עוד קפיצת מדרגה ולזכות באליפות.

דווקא לאחר שראו את מכבי משלימה אליפות שלישית ברצף וחוו הפסד כואב בגמר הגביע נגד הצהובים ב2015 (6:2), הגיע הרגע שברדה כל כך חיכה לו. באר שבע נכנסה לאצטדיון טרנר, ברק בכר החליף את אלישע לוי כדי ללטש את המערכות שעדיין לא התחברו ומשם הפוטנציאל החל להתממש. האישיות של ברדה באה לידי ביטוי במספר מקרים שרק העצימו את מה שאוהדי הכדורגל בישראל חשבו עליו בכלל ואוהדי ב"ש בפרט. כאשר נבחר לשחקן העונה בעונת 2015/16 ע"י מנהלת הליגה לאחר שבאר שבע זכתה באליפות ראשונה אחרי 40 שנה, רבים הרימו גבה על כך לאור העובדה שערן זהבי חווה עונת שיא מטורפת עם 35 כיבושים ו-10 בישולים. ברדה, שמע את הביקורות ובחר לשתוק לעומת שחקנים אחרים שהיו מגיבים לביקורות על הבחירה. דוגמא נוספת וטרייה יותר הגיעה מהמשחק נגד בית"ר בטדי לפני מספר שבועות. ב"ש ירדה למחצית בפיגור, כאשר באותם דקות בית"ר צמצמה את הפער בטבלה ל-2 נק' בלבד. שחקני ב"ש נכנסו לחדר ההלבשה בטדי, ברדה ביקש מברק בכר לדבר, בכר הסכים וברדה נתן נאום מרגש. כאשר שחקני ב"ש עלו לדשא, תוך 10 דקות ב"ש כבר עשתה מהפך שהוביל לניצחון גדול שהבטיח את האליפות השלישית.



רבות דובר על כך שהאליפות של השנה היא לא אליפות בתולית כמו הראשונה ברצף ולא אליפות של כדורגל גדול כמו האליפות של שנה שעברה, אלא אליפות של אופי והתגברות על מכשולים. ברדה, שהפסיק לשחק לפני חצי שנה בעקבות סכנת החיים שנקלע אליה באימון בתחילת השנה לאחר שכדור פגע בחזהו, הוא חלק נכבד בעובדה שב"ש באמת הצליחה להתגבר על כל המכשולים שלה. הנוכחות שלו, התמיכה שלו והאופי הזה שליווה אותו כל הקריירה עזר לצוות המקצועי של ב"ש להביא אליפות אפילו מתוקה יותר מקודמותיה.

ברדה, שמעמדו בעיר הדרומית לא פחות גבוה ממעמדו של רוביק דנילוביץ', ראש העיר, אם לא יותר, ישחק מחר את הדקה האחרונה בקריירה המפוארת שלו, ולא יחווה יותר את הכדורגל כשחקן. כשבוחנים את האישיות הגדולה שלו ואת יכולת ההשפעה שלו על האנשים שנמצאים מסביבו, מבינים שההשפעה שלו לא תפחת, אלא סיכוי גדול מאוד שרק תעלה. ברדה, בתור עוזר מאמן, בתור מנהל במועדון או בכל תפקיד כזה או אחר שיתנו לו, יוכל להמשיך להשפיע על האנשים סביבו, קודם כל מבחינת מה שעובר להם בראש. את יכולת המנהיגות שלו הוא יכול לממש גם אם לא יחלק בישולים על המגרש והעובדה הזאת היא קריטית בשביל שבאר שבע תמשיך להיות בטופ של הכדורגל הישראלי.

הפועל באר שבע, אליניב ברדה
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח