הנינג'ות של האתלטיקה

לפני שבועיים נפתחה אליפות העולם באתלטיקה בדוחא שבקטאר. כולם מכירים את המקצועות הפופולריים של האתלטיקה שבראשן ריצות ה-100, 200 ו-400 מטר, קפיצה במוט, מרתון וחצי מרתון וקפיצה לגובה, אבל האם שמעתם פעם על מקצוע שמכיל כמה תחרויות אתלטיות בבת אחת? אז יש דבר כזה – קרב 7 אצל נשים וקרב 10 אצל הגברים.

למי שלא מבין באתלטיקה, לא מדובר בקרבות איגרוף או היאבקות, אלא בתחרות בה אתלט אחד מתחרה במספר מקצועות אתלטיים תוך יומיים, דבר שנשמע קצת דמיוני, אבל לפחות לדעתי, זו התחרות הכי מושכת ולה אני באמת מחכה בכל אליפות עולם או אולימפיאדה.

קרב 10, אליפות העולם בקטאר, ריצת 1500 מטר
ריצת 1500 מטר בקרב 10, אליפות העולם 2019 בקטאר
Credit to "IAAF World Athletics Club" facebook page


כולנו מכירים את יוסיין בולט ואת יכולות הריצה שלו, בעזרתן שבר כל שיא אפשרי בתחרויות הריצה השונות, אבל האם הייתם מדמיינים אותו מנסה לקפוץ במוט, או להטיל כידון? טוב, אולי יוסיין בולט יעשה הכל כדי להצטלם טוב, אבל האם הוא יוכל להתחרות בכמה מקצועות אתלטיים בבת אחת? כנראה שלא. גופו לא יעמוד בזה. ראינו איך הוא נראה בקבוצת הכדורגל באוסטרליה בה הוא שיחק, ונאלץ להודיע על פרישה לאחר שישה שבועות.

אתלט מתאמן בדרך כלל על המקצוע האתלטי בוא הוא יפיק את מירב היכולות הפיזיות שלו, מה שיביא לו בסופו של דבר הישגים, וישקיע בכך את כל חייו מגיל צעיר. בסופו של דבר, הגוף שלו יהיה מסוגל לבצע בדיוק מירבי את כל תנועות הגפיים ושרירי הגוף למטרת התחרות בה הוא מתאמן, והמוח כמובן ישמור זאת בזיכרון בכל פעם שהאתלט ישתתף בתחרות בינלאומית כל שנה, או באולימפיאדה כל 4 שנים.

בקרב 10 אצל גברים מתחרים בעשרה מקצועות:

  1. ריצת 100 מטר
  2. קפיצה לרוחק
  3. הדיפת כדור ברזל 
  4. קפיצה לגובה
  5. ריצת 400 מטר
  6. ריצת 110 מטר משוכות
  7. זריקת דיסקוס
  8. קפיצה במוט
  9. הטלת כידון 
  10. ריצת 1500 מטר

 

בקרב 7 אצל נשים, שבעה מקצועות:

  1. ריצת 100 משוכות
  2. קפיצה לגובה
  3. הדיפת כדור ברזל 
  4. ריצת 200 מטר 
  5. קפיצה לרוחק
  6. הטלת כידון
  7. וריצת 800 מטר 

כל ספורטאי שמתחרה במקצוע מקבל נקודות על פי נקודות שהשיג באותו מקצוע, ובסופו של דבר משכללים את כל הנקודות מכל הענפים, והאתלט שצבר את מירב הנקודות, זוכה במדליית הזהב הנחשקת ובנוסף זוכה בתואר "ספורטאי על" או "אתלט העל".

התחרויות פרושות על פרק זמן של יומיים, והם לרוב אקורד הסיום באליפויות העולם ובאולימפיאדה. לתחרויות הקרב 10/7 אין תחרויות קבועות כמו ליגות אתלטיקה, בגלל הקושי האדיר על גוף הספורטאים, לכן ישנם קרבות 5/7 באולם, מה שמאפשר לספורטאים הללו להתאמן ברמה תחרותית ולבחון את ההישגים שלהם עד לאליפות עולם או אולימפיאדה.

 

בנוסף לכך, האתלטים נדרשים להתאים את עצמם לציוד ולבוש מתאים לכל ענף אתלטי ונדרשים להתרגל אליו בזמן קצר. למשל נעליים מיוחדות לריצה, נעליים אחרות להטלת כידון ונעליים שונות לקפיצה במוט, שלא נדבר על המוט עצמו שהשימוש בו דורש טכניקה מיוחדת כדי לעבור את המוט שנמצא בגובה של קומה ראשונה בבניין וכדור הברזל שצריך להעיף כמה יותר רחוק מבלי לפרוק את הכתף. בנוסף, זקוקים הספורטאים הללו לסגל לעצמם את כל הטכניקות הדרושות בכדי להצליח במקצוע מסוים, כלומר ללמוד לדעת לבצע את הטכניקה של קפיצה לגובה, וללמוד איך מעיפים את הכידון כמה שיותר רחוק, כל זאת בהחלט מספקים לנו מבט על המלחמה המתישה של גוף האדם מול המוח, ומראים לנו בבירור עד כמה גוף האדם הוא מכונה משומנת ואתלטית מצד אחד, ומצד שני מבחן מנטלי למוח האדם שמסוגל להתמודד עם כמות כזאת של פעולות שהוא אמור לספק לגוף לבצע בצורה הטובה ביותר.

אז בזמן שכולנו מתפעלים מהלהיט העולמי התורן, "אתגר הנינג'ה", שבו רואים אנשים רגילים מקפצים מטבעת לטבעת, או רצים על מכשולים, אני מציע לכולם לצפות בספורטאיי קרבות ה-10/7 ולראות "ספורטאי על" המסוגל להביא את גופו לקצה גבול היכולת בביצועים מרשימים ובמגוון של מקצועות, לא פחות מאשר אתלטים במקצוע יחידני, שמתחרים במקצוע בודד.

קרב 10 דוחא 2019
Credit to "IAAF World Athletics Club" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח