גדולי הדור – 10 היורדות הכי איכותיות בדור האחרון

10 היורדות בדור האחרון

 

חמישים ושלוש קבוצות ירדו בדור האחרון מהליגה הראשונה בישראל, החל בבית"ר תל אביב ומכבי יפו בסוף עונת 1995/96 עד לסקציה נס ציונה והפועל רעננה העונה. לרוב, אלו היו באמת קבוצות שהיו פחות מתאימות לליגה הראשונה, אבל לא תמיד. לפעמים כל מה שהיה חסר זה רגל מסיימת, בלם במקום הנכון שיעצור את השער, או מאמן מנטלי.

במסגרת הפרוייקט המיוחד "גדולי הדור" לסיכום הדור האחרון בכדורגל הישראלי נפרסם מדי כמה ימים דירוג של טופ 10, בכל מיני תחומים שקשורים לכדורגל הישראלי, והיום מגיע הראשון: עשרת היורדות הכי איכותיות מליגת הראשונה בישראל לליגה השנייה. עיקר הדירוג נסב סביב שני נתונים, אחוז ההצלחה, שהוא בעצם אחוז הנקודות שהקבוצה השיגה מסכום הנקודות האפשרי, ואחוז הניצחונות. אך בנוסף נלקחו בחשבון גם כמות הניצחונות, כמות השערים, הספיגות וכמות הנקודות האבסולוטית (בעונות הקיזוז חושב כאילו לא היה קיזוז). אז בואו נתחיל:

הפועל כפר סבא
קרדיט לדף הפייסבוק "הפועל כפר סבא – העמוד הרשמי"

 

10. הפועל פתח תקווה – עונת 2014/15

הרכב: טברטקו קאלה דרשלר, קובי מוסא, אורי פסו, צ'ימזי אמבה, שגיב כהן, חסן אבו זייד, מירקו אורמוש, לירוי צעירי, מייקל טוקורה, עומרי אלטמן, שחר הירש

מקום: 13

אחוז הצלחה: 33%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 31, הפועל חיפה בסמי עופר, 3:2 להפועל חיפה בסיום

סיפור הירידה: בסוף שנות התשעים הפועל פתח תקווה הייתה אחת הקבוצות החזקות בישראל. כל כך חזקה עד שראשיה דאז הציעו ליצור טורניר של שש הקבוצות הגדולות שישחקו בנפרד משאר הליגה (בית"ר, שתי התל אביביות ושתי החיפאיות). אבל החל מעונת 2006/07, עם ירידה נוראית, הפכו המלאבסים לקבוצת נדנדה בין ליגת העל ללאומית, ובעונת 2013/14 חזרו חזרה לליגת העל.

למעשה, זאת לא הייתה עונה ממש נוראית של הפועל פתח תקווה, אבל רק בשישה מחזורים מתוכה הצליחה להיות בכלל מעל הקו האדום. הניצחון על הפועל תל אביב במחזור ה29 העלה אותה זמנים מעל הקו, אבל יכולת חלשה מול עכו וההפסד מול המתמודדת מולה נגד הירידה, הפועל חיפה, גזר את גורלה. למרות עונה מעולה של שחר הירש ודור חוגי המחליף, הפועל פתח תקווה חזרה ללאומית ומאז מתמקמת שם במרכז הטבלה.

 

9. הפועל רמת השרון – עונת 2013/14

הרכב: איתמר ניצן, קובי מוסא, גל בראל, תום מנשרוב, אורי שטרית, יוסי שבחון, קני סייף, מיכאל זנדברג, בן רייכרט, בן בן יאיר, אמיר האזדיץ'

מקום: 13

אחוז הצלחה: 33%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 33, הפועל עכו באצטדיון עכו, 2:1 לרמת השרון בסיום

סיפור הירידה: העונה, כשהפועל רעננה ירדה, לא ליווה אותה אותו רחש שמלווה את חלק גדול מהקבוצות שיורדות. כשהפועל תל אביב, אשדוד, מכבי פתח תקווה והפועל חיפה ירדו, התחושה הייתה שהן פייבוריטיות לעלייה. אבל המקרה של רעננה מאוד דומה למקרה של רמת השרון. אחרי רצף של שלוש שנים ירדה רמת השרון בחזרה ללאומית כאשר ברור לכולם שאין מה לבנות על חזרה מהירה.

זאת הייתה עונה לא טובה של רמת השרון, שזזה תמיד סביב הקו האדום, למרות סגל לא רע בכלל עם יוסי שבחון, מיכאל זנדברג ואיתמר ניצן. גם קובי מוסא היה פה, שנה לפני שירד גם עם הפועל פתח תקווה. איכשהו במחזור ה30 רמת השרון הביסה את מכבי פתח תקווה ועלתה מעל הקו האדום, אלא שזה היה האדים האחרונים, וחיים שאבו לא הצליח עד המחזור האחרון להישאר באותו מקום. רמת השרון אמנם ניצחה את עכו, אבל גם מכבי פתח תקווה ניצחה ונשארה בזכות הפרש שערים עדיף.

 

8. הפועל נצרת עילית – עונת 2005/06

הרכב: אושרי לוי, אבישי ז'אנו, אלירן אלקיים, עמי אזולאי, קובי נכטיילר, שחר סימנטוב, סיימון סשלר, גיז'רמו ישראלביץ', ולדימיר קוקול, איתי שכטר, מיסלאב קרוגלאן

מקום: 11

אחוז הצלחה: 34%

אחוז ניצחונות: 24%

משחק ירידה: מחזור 33, בני יהודה באצטדיון גרין, 1:0 לבני יהודה בסיום

סיפור הירידה: אומרים שאי אפשר להצליח יותר מדי. אבל בנצרת עילית יודעים שזה לא נכון. למעשה, הסיבה העיקרית לירידה בתום עונת 2005/06 הייתה ההצלחה בשתי העונות שקדמו לה. שנתיים לפני, עלתה נצרת עילית (כיום נוף הגליל) בפעם הראשונה לליגה העליונה. זה קרה בצורה דרמטית במחזור הסיום, ולא רבים צפו לה עתיד מזהיר בליגה הראשונה. אלא שעונה מדהימה בעונת 2004/05 הסתיימה במקום החמישי.

אבל משם הכול הידרדר. נצרת עילית התחילה באופן פנטסטי את העונה אבל הידרדרה לאט לאט, עד שארבע מחזורים לפני סוף העונה ירדה לראשונה מתחת לקו האדום, והעלתה משם את הפועל כפר סבא שהייתה שם למשך כמעט כל העונה. גם ניצחון 2-0 במחזור שלפני האחרון לא עזר לנצרת עילית שירדה אחרי שהפסידה במחזור הסיום לבני יהודה ואפילו לא הצליחה להציל את עצמה, אחרי שגם כפר סבא הפסידה

 

7. הפועל עכו – עונת 2015/16

הרכב: דני עמוס, ברניסלאב יובאנוביץ', משה מישאלוף, בוריס קופיטוביץ', שמוליק מלול, סמואל גילמור, ציון צמח, דור כוכב, דילן סייס, אחמד קסום, אליאור סיידר

מקום: 13

אחוז הצלחה: 34%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 33, עירוני קריית שמונה באצטדיון עכו, 1:1 בסיום

סיפור הירידה: כשהפועל עכו פתחה בעונת 2009/10 את עונתה הראשונה בליגת העל אחרי 31 שנים, רבים סברו שזאת תהיה עלייה לצורך ירידה. בעולם הכדורגל המודרני קבוצה כמו הפועל עכו היא ייצור פרה היסטורי ופרה מודרני. עם איצטדיון מיושן ואגדי כמו גבעת נפוליאון, אתוס של קבוצת ליגה שנייה ומעט יומרות. אלא שעכו שרדה הרבה זמן בליגת העל.

שבע שנים היא טיילה במגרש של הגדולים, עד לעונה הזאת. העונה התחילה כמו כל עונה אחרת ועכו התמקמה במרכז הטבלה. אלא שהתרסקות החל מתחילת הסיבוב השני ועד לתחילת הפלייאוף העבירה את הקבוצה למאבקי ההישרדות. הפסד לבני יהודה במחזור ה30 הוריד אותם אל מתחת לקו, וההפסד מול מכבי פתח תקווה במחזור הבא כבר הוריד את העכואים. הם הצליחו להשוות נקודות עם הפועל חיפה (שמככבת במאבקי ירידה בעשור הקודם), אבל לא הצליחו לנצח במחזור האחרון את קריית שמונה וירדו עם האצטדיון החדיש שלהם.

 

6. מכבי פתח תקווה – עונת 2018/19

הרכב: צחי גיגי, עיסא סיסוקו, תומאש סיבוק, עומר דנינו, גל שיש, נאור פסר, דידייה ברוסו, ארמנדו קופר, גידי קאניוק, לידור כהן, תאי בריבו

מקום: 13

אחוז הצלחה: 36%

אחוז ניצחונות: 24%

משחק ירידה: מחזור 33, הפועל תל אביב באצטדיון המושבה, 2:0 להפועל תל אביב בסיום

סיפור הירידה: שום דבר לא הכין את מכבי פתח תקווה לירידה הזאת, זו האמת. מתחילת העונה היה ברור שיש שתי קבוצות שחלשות דרמטית משאר הקבוצות בליגה: בני סכנין ומועדון ספורט אשדוד. בעוד סכנין התנדנדה בין יכולת סבירה ליכולת נוראית, אשדוד קרסה ובילתה את רוב העונה מתחת לקו האדום, תוך שהיא מחליפה מאמנים בסיטונאות. לעומתן מכבי פתח תקווה הייתה קבוצת מרכז טבלה ששיתפה צעירים מוכשרים והציגה כדורגל אפקטיבי במיוחד.

כל זה היה נחמד, עד שהגיע המאני טיים של הפלייאוף התחתון. הידרדרות איטית כלפי מטה הובילה את מכבי פתח תקווה למקום ה11 לפני מחזור הסיום, כאשר היא מקדימה את אשדוד וקריית שמונה בשתי נקודות. כל מה שהיא הייתה צריכה זה לנצח בבית שלה את הפועל תל אביב שסיימה את העונה. אלא שבעוד אשדוד וקריית שמונה עשו את העבודה מול הפועל חיפה וסכנין, מכבי פתח תקווה הצליחה להפסיד 2:0 ולרדת ליגה בפעם השנייה בתוך עשור.

 

5. מכבי פתח תקווה – עונת 2011/12

הרכב: לירן שטראובר, אורי אוזן, שי מימון, תומר אלבז, טל מעבי, מרואן קבהא, דני פרדה, מריו צ'ארביץ', טל בן חיים, ויקטור מרעי, עומר גולן

מקום: 14

אחוז הצלחה: 36%

אחוז ניצחונות: 30%

משחק ירידה: מחזור 37, הפועל רמת השרון באצטדיון המושבה, 0:0 בסיום

סיפור הירידה: משחק הירידה האמיתי של מכבי פתח תקווה בעונה הזאת היה ב31 במרץ 2012 באצטדיון המושבה, כשהפועל חיפה הפסידה למלאבסים 2-1. זה אולי היה יכול להיות משחק ההצלה של מכבי פתח תקווה, אם לא הייתה מתחילה קטטה בין שחקני שני הקבוצות, שהפכה בחסות אנשי הצוות של מכבי פתח תקווה למהומה רבתי בה נגחו ובעטו אנשי צוות של המועדון הכחול בראשו של שחקן הפועל חיפה, עלי חטיב.

ההתאחדות פסקה הורדה של שלוש נקודות למכבי פתח תקווה, אותן שלוש נקודות שהיו חסרות לה כדי להישאר. למרות זאת, ניצחון במחזור האחרון על רמת השרון היה משאיר אותה בליגה ומוריד את באר שבע, אלא שכל מה שזוכרים מאותו משחק הוא אותו נאום המנגלים של אבי לוזון אחרי שהמשחק נגמר ומכבי פתח תקווה ירדה ליגה, עם הרכב חזק מאוד וכדורגל לא רע בכלל. אבל לא משנה כמה איכות הייתה אז בסגל של מכבי פתח תקווה, החרפה של אותן הדקות ב31 במרץ הורידה אותה ליגה.

 

4. מכבי נתניה – עונת 2012/13

הרכב: לואיג'י סנאמו, עומר פרץ, עידו לוי, עומרי בן הרוש, אורי שטרית, בן בנימין, יוסי שבחון, קובי דג'אני, דרגאן צ'ראן, עלי חטיב, אחמד סבע

מקום: 13

אחוז הצלחה: 35%

אחוז ניצחונות: 24%

משחק ירידה: מחזור 33, הפועל באר שבע באצטדיון נתניה, 3:0 להפועל באר שבע בסיום

סיפור הירידה: כדי להבין את הירידה הזאת צריך להסתכל במבט כולל על השנים האלה במכבי נתניה. באמצע העשור הקודם קנה את הקבוצה דניאל יאמר, איש עסקים גרמני יהודי ומגלומן בזכות עצמו. השנים שאחרי היו הטובות ביותר של היהלומים בדור האחרון עם שתי סגנויות לבית"ר. אבל ליאמר נמאס ואפילו הניסיון היחצ"ני לקנות את דיוויד בקהאם לא באמת הזיז לאף אחד. בקיץ 2010 נטש יאמר את נתניה לגורלה, אבל הקבוצה הצליחה להישאר בצמרת על אדי האינרציה.

אלא שאז הקבוצה נקלעה לתחתית, דווקא כשנבנה עבורה סוף סוף אצטדיון חדש, ומשם הדרך למטה הייתה קצרה. למרות ששחקן העונה בעונה שלפני, אחמד סבע, שיחק בקבוצה, זה לא הספיק לה כדי להינצל. ניצחון בבית על באר שבע במחזור האחרון היה משאיר את קבוצתו של ראובן עטר בעניינים, אבל הנתנייתים קרסו והובסו 3:0, וירדו לליגה השנייה למרות קבוצה איכותית במיוחד.

 

3. הפועל חיפה – עונת 2004/05

הרכב: שגיא שטראוס, אלירן אלקיים, סלאח חסארמה, איבוס יובלדיו, אסלאם כנעאן, מאיר בן מרגי, מזואה אנסומבו, ראובן עובד, גילי ורמוט, שלומי אדרי, ג'ף טוטואנה

מקום: 11

אחוז הצלחה: 35%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 33, מכבי תל אביב באצטדיון בלומפילד, 3:1 להפועל חיפה בסיום

סיפור הירידה: בדומה למקרה הקודם, גם הירידה הזאת של הפועל חיפה רשומה על התקופה המבלבלת שבין הפירוק אחרי מותו של רובי שפירא לקניית הקבוצה על ידי יואב כץ. באותה העונה התחיל המשא ומתן המתיש בין המפרקים לבין הבעלים הנוכחי של הכרישים, אבל לא ממש הגיע למיצוי. במקביל, הפועל חיפה עלתה בעונה שלפני ורצתה להתברג במרכז הטבלה ולהעביר עונה סולידית. נקנו שני זרים קונגולזים, שעד היום שמותיהם נהגים ביחד, טוטואנה ואנסומבו, ראובן עובד הגיע להציל את הקריירה שלו, אלירן אלקיים ומאיר בן מרגי זכו סוף סוף לבמה המרכזית במקום להיות מחליפים, וילד בשם גיל ורמוט עלה ממחלקת הנוער.

הפתיחה הייתה זוועתית, והיה נדמה ששום דבר לא יעצור את הירידה חזרה ללאומית. אלא שאז הגיע הסיבוב השלישי ופתאום, לאט לאט, הפועל חיפה התחילה לעלות ולצבור נקודות. למעשה, אם רק הסיבוב השלישי היה משוחק, הפועל חיפה הייתה מסיימת במקום השני (!!) בליגה. אבל גם ניצחון במחזור האחרון על מכבי תל אביב בבלומפילד לא הספיק אחרי שסכנין ניצחה במקביל את אשדוד, והכרישים ירדו ליגה בפעם הרביעית בהיסטוריה.

 

צפרירים חולון – עונת 1998/99

הרכב: מרטין פשקו, מוטי פליטר, טל חן, ניר סוחר, אמיר אביגדור, ננד זאריץ', שלומי דהן, בני חדד, גיורגי דרסיליה, אורן פלאש, סמסון סיאסיה

מקום: 14

אחוז הצלחה: 38%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 30, בני יהודה בשכונת התקווה, 5:1 לבני יהודה בסיום

סיפור הירידה: לכאורה, רשימת השחקנים שהרכיבה את הקבוצה החולונית בעונתה האחרונה בליגה העליונה (אז עוד הליגה הלאומית) לא ממש שווה לקבוצות שאחריה בדירוג. אלא שכאן הסיפור הוא לא הירידה, אלא העונה שהייתה, ואיזו עונה חלומית זאת הייתה עבור צפרירים.

עם מעט מאוד ציפיות והרבה צעירים, ועם סופרסטאר שכיכב במונדיאל 1994, סמסון סיאסיה, שמשום מה הסכים לבוא לשחק בחולון, פתחה צפרירים עונה מדהימה וסנסציונית, וכמעט שלא ירדה משמונה הגדולות לאורך כל העונה. אלא שקריסה טוטאלית במחזורי הסיום הובילה אותה אל מתחת לקו האדום שלושה מחזורים לסיום. כדי להבין – עד שלושה מחזורים לפני הסיום צפרירים לא הייתה כל העונה אפילו קרובה לקו האדום, ובאותה עונה ירדו שלוש קבוצות.

תיקו 1:1 מול הפועל ירושלים הוריד את צפרירים מתחת לקו האדום, ניצחון 1:0 משער של אמיר אביגדור על מכבי תל אביב החזיר אותם אל מעליו, אבל תבוסה מוחצת לבני יהודה בתקווה גנזה את סיפורה של צפרירים בליגה העליונה, שמאז מחפשת את עצמה בליגות הנמוכות.

 

1. הפועל כפר סבא – עונת 2007/08

הרכב: אוהד לויטה, אורי אוזן, דגלאס דה סילבה, לירון זרקו, לירה, אביחי ידין, גיז'רמו ישראלביץ', אבובאקר יעוזה, בן לוז, אבי קנפו, סמואל יבואה

מקום: 11

אחוז הצלחה: 37%

אחוז ניצחונות: 27%

משחק ירידה: מחזור 33, הפועל תל אביב בבלומפילד, 1:0 להפועל כפר סבא בסיום

סיפור הירידה: תסתכלו על ההרכב הזה, אחד ההרכבים הנוצצים בליגת העל בסוף העשור הקודם, כולל סמואל יבואה, מלך שערי ליגת העל באותה עונה. וזה לא הכל. על הספסל חיכו מאור מליקסון, קובי מויאל, כפיר אדרי, אייל שן, עופר טלקר, עידן שום, אבי אבינו, גיא חיימוב. אחד הסגלים החזקים שבנה אלי טביב כדי לנסות לקרוא תיגר על הצמרת. והאמת, המצב לאורך רוב העונה לא היה כזה רע. הקבוצה נעצה את עצמה במקום השביעי באמצע העונה ונראה היה ששום דבר לא יזיז אותה מעונה סולידית יחסית עבור קבוצת הנדנדה של הדור האחרון.

אלא ששלושה הפסדים סולידיים, 1:0 למכבי פתח תקווה, 3:0 לבני יהודה, שעברה עונה נוראית והייתה עד אז מתחת לקו האדום, ו3:2 מול מכבי תל אביב, הורידו את הירוקים, מחזור לפני הסיום, אל מתחת לקו האדום, כאשר רק הפרש שערים מבדיל בינה לבין מכבי פתח תקווה שמעליה. בדקה ה82 של מחזור הסיום היה נראה שכפר סבא תישאר למרות הכל, כשעלתה ל1:0 על הפועל תל אביב בבלומפילד משער של יבואה כשבמקביל מכבי פתח תקווה לא מצליחה לכבוש. אלא שבדקה ה87 עומר דמארי ניצח ללוזונים את המשחק מול הרצליה, והוריד את קבוצתו של אלי אוחנה בחזרה אל הלאומית.

בוידאו: כפר סבא מוציאה תיקו חלומי באותה עונה מול האלופה בית"ר ירושלים

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח