אצטדיוני מונדיאל 2018 — תמונת מצב

המונדיאל כבר הרבה מאחורינו והגיע הזמן להעריך כיצד האצטדיונים יופעלו אחרי שהסתיימה אופוריית המונדיאל ומה יקרה איתם מעכשיו.

הדבר שמאחד את רוב האיצטדיונים הוא המוזיקאי סרגיי שנורוב מלהקת "לנינגרד" שמתכנן לערוך סיבוב הופעות בכל האצטדיונים בשנת 2019. חלק מהאצטדיונים שעדיין נמצאים בניהול ההתאחדות לכדורגל צפויים לעבור לחזקת הממשל המקומי, שבינתיים יכול לנשום לרווחה: 95 אחוז מהמימון לאחזקה יגיע מהתקציב הפדרלי ב-5 השנים הבאות ורק לאחר מכן ממשלות המחוזות יצטרכו לייחד סעיף בתקציב לאחזקת האצטדיונים או למצוא ספונסרים.

 

לוז'ניקי (78,011)

קבוצה:

שנת 2018 הייתה שנה מוצלחת מאוד בשביל האצטדיון, שאירח את משחק הפתיחה, את משחק גמר המונדיאל ואת משחקי הבית של צסק"א בליגת האלופות שהראו שהכדורגל הוא ענף ספורט פופולרי מאוד במוסקבה, כשאפילו במשחק בין צסק"א לויקטוריה פלזן נכח קהל של 53,000 צופים, זאת מבלי להזכיר את המשחק בין צסק"א מוסקבה לריאל מדריד, שבו המוסקבאים גברו על הספרדים בניצחון סנסציוני.

בשנת 2019 האצטדיון צפוי לארח את גמר הגביע הרוסי בכדורגל, ממרץ עד פברואר האצטדיון יארח קונצרטים של בון ג'ובי ומטאליקה ופסטיבל ספורט, אם כי השאלה הגדולה היא, האם האצטדיון ישמש כמגרש בית לאחת מהקבוצות המוסקבאיות (אחרי שכל אחת מהן בנתה אצטדיון משלה) והאם הניסיון של אירוח משחקי הבית של ליגת האלופות, עשוי לסייע להפוך את האצטדיון למגרש הבית עבור קבוצות מוסקבאיות לאירוח משחקי בית במסגרות האירופיות?

לוז'ניקי.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Olympic Complex Luzhniki.

 

גזפרום ארנה (67,800)

קבוצה: זניט סנקט פטרבורג

האצטדיון עבר לבעלות הקבוצה בחוזה החכרה עם עיריית סנקט פטרבורג למשך 49 שנה. הקבוצה ערכה כמה שינויים באצטדיון, כולל הוספת מצלמות אבטחה ושינוי שם האצטדיון מ"אצטדיון סנקט פטרבורג" ל"גזפרום ארנה" על שם הספונסרית. זניט מתכננת להקים מוזיאון של הקבוצה, עריכת סיורים קבועים באצטדיון וקונצרטים של להקת "לנינגרד" (ב-12 באוקטובר 2019) ושל רמשטיין (2 באוגוסט 2019), בדצמבר האחרון האצטדיון כבר אירח משחקי הוקי קרח ונראה שהאצטדיון הפך למתחם בידור ענק שמנוצל עד תום. זהו האצטדיון השני בגודלו ברוסיה, היחיד עם גג נסגר והפופולרי ביותר במדינה.

 

אוטקריטיה ארנה (45,360)

קבוצה: ספרטק מוסקבה

ספרטק מארגנת באצטדיון סיורים קבועים שכוללים ביקור גם במוזיאון הקבוצה. האצטדיון מתוחזק על ידי הקבוצה במימון הספונסרית לוקאויל שבבעלות האוליגרך לאוניד פדון.

ב-2019 אד שירן יופיע כאן וכך גם להקת "לנינגרד" ולהקת הפופ "מכונת הזמן".

ספרטק היא אחת הקבוצות הפופולריות ברוסיה והפופולרית ביותר במוסקבה ולכן אינה מתקשה להביא קהל של עשרות אלפים לאצטדיון.

אוטקריטיה ארנה.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Открытие Арена.

 

רוסטוב ארנה (37,868)

קבוצה: רוסטוב

השינוי עיקרי שצפוי לעבור על האצטדיון בשנת 2019 הוא המעבר שלו לחזקת ממשלת מחוז רוסטוב, שכבר מפתחת שלל תכניות כיצד להשתמש באצטדיון באופן שיוכל גם להניב רווחים ולסייע למימון אחזקתו, למרות שעד שנת 2024 עדיין 95 אחוז מהמימון יגיע מהתקציב הפדרלי.

בסתיו האחרון הראפר באסטה הופיע בפני מעריצים, לא לפני שגרר סערה רבתי בינו לבין קבוצת הכדורגל רוסטוב שחששה מפגיעה בדשא, אבל בסוף הכל עבר בשלום ובשנת 2019 גם להקת "לנינגרד" תופיע כאן.

רוסטוב משתמשת באצטדיון כמגרש ביתי ובינתיים אוספת קהל קבוע של 30,000 איש במשחקי הבית, מה שללא ספק מהווה נתון נאה.

 

סמרה ארנה (44,918)

קבוצה: קריליה סובייטוב

בממשלת מחוז סמרה נרתמו מהר מאוד למשימת אחזקת האצטדיון והכיכר הסמוכה לאצטדיון הפכה לאחד האתרים הפופולריים בעיר סמרה; הותקן משטח החלקה על הקרח, מסכים גדולים שמשדרים בהם סרטים מצוירים שהופכים את המקום לאתר בידור גדול לילדים, שקל גם להגיע אליו בתחבורה ציבורית.

סגן מושל המחוז הבטיח שבשנת 2019 ייפתחו צמוד לאצטדיון גם אולפני ריקוד, אולמות ספורט ומרכז התעמלות. באצטדיון עצמו ייפתח מרכז לרפואת ספורט ולספורטאים נכים. לכך יש להוסיף גם את התחזקותה של קבוצת קריליה סובייטוב סמרה, שרק עלתה מהליגה הלאומית וכבר מתבססת במרכז הטבלה ולאט לאט מחזירה את אוהדיה לאצטדיון.

סמרה ארנה.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של ПФК "Крылья Советов" – Самара.

 

יקטרינבורג ארנה (25,000)

קבוצה: אורל

המזל שיחק לו לאצטדיון הזה. בנייתו בוצעה באותו מקום שבו עמד האצטדיון הישן, ממש במרכז העיר, כך שאי אפשר לפספס אותו.

האצטדיון לא היה אחד הפופולרים במחצית הראשונה של עונת 2018/2019, אבל כמות צפייה קבועה של יותר מ-15,000 למשחק היא נתון לא רע בשביל קבוצת מרכז טבלה, אם כי זה מותיר קרחות רבות ביציעים ואם בתחילה היו תכניות שאפתניות רבות לאצטדיון לאירוח קונצרטים והופעות, בקבוצת "אורל" מתחילים לחשוב על מעבר לאצטדיון קטן יותר, בשל עלויות ההשכרה הגבוהות של האצטדיון החדש.

 

קאזאן ארנה (45,379)

קבוצה: רובין

האצטדיון משמש כמגרש הבית של קבוצת רובין מאז 2013 והוא הפך למתחם ספורט רב תכליתי: הוא אירח את אליפות העולם בשחייה ובשנת 2019 יארח את אליפות העולם באומנות מקצוענית WorldSkills.

האצטדיון נמצא בבעלות העירייה ולכן רובין אינה מקבלת בו עדיפות, מה גם שהקבוצה עצמה נמצאת בקשיים פיננסיים ומתקשה להביא קהל של ממש ובמשחקי הבית הממוצע עומד על 3,000-4,000 צופים, נתון מביך לכל הדעות (בייחוד לקבוצה שזכתה פעמיים באליפות רוסיה) שמתאים יותר לקבוצות מהליגה הלאומית ברוסיה.

קאזאן ארנה.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Стадион Казань Арена.

 

אצטדיון קלינינגרד (35,016)

קבוצה: בלטיקה

האצטדיון הוא אחד היפים והטובים ברוסיה, אך למרבה הצער, לממשלת המחוז אין כל תכניות לגביו.

אומנם שתי להקות פופ רוסיות יופיעו כאן במהלך 2019, אך האצטדיון מאיים להפוך לפיל לבן בתוך כמה שנים, אם לוקחים בחשבון שקבוצת "בלטיקה" המקומית לא מצליחה להביא יותר מ-4,000 איש בממוצע למשחק ואם לא יופיע ספונסר גדול לקבוצה שיקדם תכניות מסחריות עבור האצטדיון זה אכן רק עניין של זמן.

 

ניז'ני נובגורוד (44,899)

קבוצה: ניז'ני נובגורוד

האצטדיון נמצא בבעלות ממשלת מחוז ניז'ני נובגורוד וסגן המושל גלב ניקיטין מקדם תכניות לעריכת אירועים וקונצרטים באצטדיון לרגל חגיגות ה-800 לעיר.

בינתיים, קבוצת ניז'ני נובגורוד, שנלחמת על מקומה בליגה, מצליחה להביא קהל של עשרות אלפים לאצטדיון ואפילו שברה שיאים כשבספטמבר האחרון אירחה את אוונגרד קורסק למשחק ליגה שבו נכחה כמות שיא של 31,300 צופים, כמות שמתאימה דווקא לקבוצה בליגה הבכירה.

אצטדיון ניז'ני נובגורוד.
קרדיט: דף הטוויטר הרשמי של ФК Нижний Новгород.

 

סרנסק ארנה (44,442)

קבוצה: מורדוביה

העיר הכי מוזרה שנבחרה לארח משחקים במונדיאל מחזיקה באצטדיון כדורגל מדהים, אבל קבוצת הכדורגל מורדוביה שמארחת בו היא אחת מהקבוצות הגרועות בליגה, עם הררים של חובות שרק נערמים ככל שהקבוצה ממשיכה להשתמש באצטדיון, שלו עלויות אחזקה והשכרה גבוהות.

לממשלת המחוז אין תכניות לאצטדיון הזה וחוץ מהופעה אחת של להקת "לנינגרד" במהלך שנת 2019 נראה שגם האצטדיון הזה מאיים להפוך לפיל לבן, בייחוד אם קבוצת מורדוביה לא תעלה מעל לקו האדום ותרד לליגה השנייה ואז תתקשה לעמוד בהתחייבויות הכלכליות הנובעות מאחזקת אצטדיון ענק שכזה. והרי מה אפשר לצפות מאחד המחוזות העניים ביותר ברוסיה?

 

וולגוגרד ארנה (45,468)

קבוצה: רוטור

"רוטור" היא אאוטסיידרית בליגה הלאומית ברוסיה ולמרות שהיא קבוצה פופולרית מאוד בעיר, היא אינה מעניינת את הרשויות, אם סופרים את כל הפעמים שהקבוצה התדרדרה למצב של פירוק אך ניצלה ברקע האחרון בזכות משקיעים פרטיים.

באשר לאצטדיון עצמו, ממשלת המחוז מתכננת לפתוח בתחומו מוזיאון מחוזי לספורט, מרכז תערוכות ומתקני ספורט לילדים, אבל תכניות לחוד ומעשים לחוד ולא באמת ברור כמה מזה ייצא לפועל.

האצטדיון מצליח לשמור על הפופולריות שלו בזכות קרבתו לאתר הזיכרון ממאייב קורגאן הסמוך ופסל "אם המולדת" ונותר רק לקוות ששלטונות המחוז אכן יממשו את התכניות שלהם.

וולגוגרד ארנה.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Футбольный клуб "Ротор".

 

פישט (47,659)

קבוצה: סוצ'י

בסוצ'י משוכנעים שיצליחו לשמור את האצטדיון האולימפי כאצטדיון כדורגל ואחרי שהועברה לכאן קבוצת דינמו מסנקט פטרבורג והפכה לקבוצת הכדורגל של סוצ'י האצטדיון הפך למגרש הבית של הקבוצה, אם כי בליגה עצמה הקבוצה אינה משיגה תוצאות יציבות ומתנדנדת באזור מרכז הטבלה בליגה הלאומית.

ואם האצטדיון שאירח את משחקי אולימפיאדת החורף, גביע הקונפדרציות והמונדיאל, לא מצליח לאסוף כמות צופים נכבדה ובשביל האצטדיון השלישי בגודלו ברוסיה זה עשוי להוות בעיה של ממש  בייחוד אם הקבוצה לא תעפיל לליגת העל בקרוב ותמנף את ההשקעות בה להצלחות ממשיות.

 

בשורה התחתונה, מרבית האצטדיונים דווקא זוכים להשקעה נאה בהם ואפשר למנות שניים או שלושה אצטדיונים מתוך ה-12 שלא היה צורך ממשי בבנייתם.

אחרי הכל, בקלות היה אפשר לארח את המונדיאל באצטדיונים קיימים אחרים כמו אצטדיון קרסנודאר הנפלא שאפילו לא נכלל ברשימת המועמדים לארח את המונדיאל, אבל בסך הכל רוסיה אירחה מונדיאל למופת ובנתה אצטדיונים לתפארת ובהשוואה למארחות מונדיאל אחרות הצליחה להשמיש את מרבית האצטדיונים המרשימים בערים ובמחוזות שבהם נבנו.

האצטדיון האולימפי פישט.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Sochi Football Club.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח